Köpråd TV, är skillnaden verkligen värd dubbla priset?

Permalänk
Medlem

Köpråd TV, är skillnaden verkligen värd dubbla priset?

Jag är på jakt efter en 55” för att ersätta min 11 år gamla 40” (som var en dyr toppmodell då!)

Under de 11 år som gått har jag hängt med absolut NOLL vad gäller TV-apparater. Jag är faktiskt fortfarande helt okej nöjd med min nuvarande. Vill ha en lite större och med HDMI ARC för att få ut mer av min nya sonos Beam. Typ.

Jag har läst en del de senaste dagarna och förstått timingen i när man ska köpa, vad som skiljer olika modeller och märken etc.
Råden är enstämmiga: LG Oled C8 (eller C9 när den fallit i pris). Ev utmanare är Samsung Q90, om den nu droppar i pris och hamnar på samma nivå som C9.
Jag hade hoppats klara mig på 6000-7000kr, men dom billiga modellerna spottas det friskt på.

Mitt användande:
Kollar på en fotbollsmatch i veckan (cmore, detta är viktigt!) samt lite vanlig skräp-TV på de kanaler jag har via Telias fiber. Film ser jag kanske 2-3 ggr om året, om ens det. Vardagsrummet vetter mot Norr, så inte mycket direkt solljus in. Men riktigt mörkt är det å andra sidan sällan heller. Sitter typ 5,5m från TVn i ett långsmalt rum (det finns inga dåliga vinklar).
Har inga enheter som kopplas in. Inga mediaspelare, spelkonsoler eller liknande. Chromecast används ibland.
Användningen förändras kanske när barnen blir äldre men det är ett par år dit.

Med det sagt så är jag en person som uppskattar kvalitet och fina grejer! Det finns helt klart ett värde i att bara veta att jag har ”typ” det bästa!

Så. Frågan är alltså. Tror ni skillnaden på en Oled för 13k och en Samsung/LG för 6k verkligen är SÅ stor för mig? Kan såklart röra mig däremellan också men när jag kommer upp mot 10k är ju inte steget till 13 särskilt långt så att säga.

Pengarna har jag, det handlar inte om det. Det handlar om att hitta min gräns för kostnad/nytta(nöje). Jag har en massa andra saker jag också vill lägga pengar på.

Tacksam för all typer av inspel.

Förresten: Timingen är hyfsat oviktig. Kan köpa nu eller kring jul, det kvittar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rodnt:

Så. Frågan är alltså. Tror ni skillnaden på en Oled för 13k och en Samsung/LG för 6k verkligen är SÅ stor för mig? Kan såklart röra mig däremellan också men när jag kommer upp mot 10k är ju inte steget till 13 särskilt långt så att säga.

Beror helt på vad du jämför och vilka krav du ställer. Under rätt förutsättningar med HD och 4K-material, särskilt i HDR, på Blu-ray och bättre streaming-kvalitet, tror jag inte många skulle tycka att budget-LCD:n för 6000 kronor hade så mycket att säga till om jämfört med en OLED eller LCD-toppmodellerna för den delen. Framför allt inte för den person som vant sig vid den högre kvalitetsnivån i moderna bildkällor.

Men om allt man jämfört är tablå-TV från antennen i väggen är det kanske inte lika tydligt och uppenbart var skillnaden finns. Det är lika oavsett. Ser ut som skräp, fast skräp på lite olika sätt. Men då har de personerna kanske heller aldrig sett vad modern bildkvalitet kan medföra.

Visst, det finns alltid en och annan som tycker "Äsch, det duger för mig" även med första exemplet. Fast det är endast du själv som kan svara på var på skalan du befinner dig.

Annars har moderna funktioner som eARC en tendens att endast finnas på de bättre 2019-modellerna. Det dröjer 1-2 år av produktsläpp innan det kryper ned till budgetmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodnt:

Jag är på jakt efter en 55” för att ersätta min 11 år gamla 40” (som var en dyr toppmodell då!)

Under de 11 år som gått har jag hängt med absolut NOLL vad gäller TV-apparater. Jag är faktiskt fortfarande helt okej nöjd med min nuvarande. Vill ha en lite större och med HDMI ARC för att få ut mer av min nya sonos Beam. Typ.

Jag har läst en del de senaste dagarna och förstått timingen i när man ska köpa, vad som skiljer olika modeller och märken etc.
Råden är enstämmiga: LG Oled C8 (eller C9 när den fallit i pris). Ev utmanare är Samsung Q90, om den nu droppar i pris och hamnar på samma nivå som C9.
Jag hade hoppats klara mig på 6000-7000kr, men dom billiga modellerna spottas det friskt på.

Mitt användande:
Kollar på en fotbollsmatch i veckan (cmore, detta är viktigt!) samt lite vanlig skräp-TV på de kanaler jag har via Telias fiber. Film ser jag kanske 2-3 ggr om året, om ens det. Vardagsrummet vetter mot Norr, så inte mycket direkt solljus in. Men riktigt mörkt är det å andra sidan sällan heller. Sitter typ 5,5m från TVn i ett långsmalt rum (det finns inga dåliga vinklar).
Har inga enheter som kopplas in. Inga mediaspelare, spelkonsoler eller liknande. Chromecast används ibland.
Användningen förändras kanske när barnen blir äldre men det är ett par år dit.

Med det sagt så är jag en person som uppskattar kvalitet och fina grejer! Det finns helt klart ett värde i att bara veta att jag har ”typ” det bästa!

Pengarna har jag, det handlar inte om det. Det handlar om att hitta min gräns för kostnad/nytta(nöje). Jag har en massa andra saker jag också vill lägga pengar på.

Tacksam för all typer av inspel.

Förresten: Timingen är hyfsat oviktig. Kan köpa nu eller kring jul, det kvittar.

Som det låter på de krav du har så lurat det ju åt att sikta på lite dyrare grejer. Det händer ganska mycket nu för tiden med TV-apparater och även vanliga skärmar och frågan är hur länge du planerat att behålla din TV. Det man kanske ska fråga sig mest är om man har den kvalitet på källmaterialet som behövs för att ha någon glädje av den bättre tvn.

Det är mäktigt imponerande att se vad en bra panel kan visa men frågan är som sagt hur mycket sånt material det finns och om man ens kolla på sånt och/eller är bredd att förmodligen betala mer pengar för högre kvalitet på tv-tjänster.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tittar du alltså mycket på fotboll och sitter 5,5 meter ifrån TV och har en 40-tummare? Ser du ens fotbollen? 😀

Med sånt avstånd till TV'n kanske du ska fundera på en mellanklass 65-tummare istället för premium 55-tummare.
Jag hade definitivt gjort det. Nu sitter jag 3 meter från TV hemma så 55 är bra för mig.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mitt källmaterial är vanliga kanaler +cmore via Telias fiber kanske jag inte märker någon direkt skillnad på den billigaste och den bästa då?

Och jo visst skulle jag kunna ha ännu större än 55, men TVn är ju inte direkt husets vackraste möbel så 55 är stort nog. Vill inte att den ska ta över vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rodnt:

Med tanke på att mitt källmaterial är vanliga kanaler +cmore via Telias fiber kanske jag inte märker någon direkt skillnad på den billigaste och den bästa då?

Det är inte källan som tydliggör skillnaderna om man säger så. Fast beroende på förväntan och erfarenhet kan det ändå upplevas vara betydande skillnader även med den typen av mediokra bildkällor – och där kan du endast svara själv ifall just du märker skillnad. Med tanke på din beskrivning och att du idag sitter med en 10+ år gammal TV skulle jag säga att du lever lyckligt omedvetet om den kvalitet som är möjlig och kan köpa en TV som matchar dina krav och budget.

Permalänk
Medlem

Ofta får man ju mer än bara bättre bild med de dyrare apparaterna. Bättre ljud, snabbare wifi, snabbare processor etc kan ju också vara en sådan sak som följer med. En tv byts så sällan så en sådan ska man nog inte snåla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte källan som tydliggör skillnaderna om man säger så. Fast beroende på förväntan och erfarenhet kan det ändå upplevas vara betydande skillnader även med den typen av mediokra bildkällor – och där kan du endast svara själv ifall just du märker skillnad. Med tanke på din beskrivning och att du idag sitter med en 10+ år gammal TV skulle jag säga att du lever lyckligt omedvetet om den kvalitet som är möjlig och kan köpa en TV som matchar dina krav och budget.

Det här är ju grymt intressant och precis vad jag hoppas på men kanske inte vågar räkna med.

Det är klart att jag tror att jag absolut får en bättre bild av en ny toppmodell kontra en 10+ år gammal TV. Frågan är var någonstans på skalan dem emellan en ny budgetmodell hamnar. Alltså, om man tänker att min nuvarande pjäs (Sony ”full HD”) är 0, och LG C9 är 100. Var placeras t ex Samsung’s 7-serie (som just nu är den billigaste 55an på Elgiganten om man ej räknar TCL) Hamnar den kring säg 85-90 så är det kanske värt det, men ligger den runt 50-60 känns ju C9an som ett bättre val.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22875/samsung-55...

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har läst massor och kommit fram till att det blir en ”värsting” ändå. Mest pga den härliga känslan av att veta att man har det bästa, men det verkar va rätt betydande skillnader i bildkvalitet även vid upscaling. Dessutom känns det tryggt att ha stöd för allt som streamat material kan tänkas komma framöver. Jag har inga planer på att behöva köpa ny tv inom något år igen...

Så valet står egentligen mellan C8 och att vänta på C9 till tidigast BF och senast Februari beroende på prisutvecklingen. Hdmi 2.1 har jag kanske ingen användning för (men vem vet, kanske om ett par år) och att C9an är bättre för gaming bryr jag mig inte alls om. Detsamma gäller UI interface med AI och skit.

Däremot funderar jag på det här med Apple HomeKit och ”Apple TV-app”? som C9 verkar ha/få men inte C8. Vad är det egentligen? Jag som har MacBook och iphone, kan jag t ex låta mina foton bläddra på TVn? Isåfall är det värt något. Men i övrigt ser jag inte vad jag ska ha det till? Apparna ligger ju i TVn och de som inte gör det kan jag casta med chromecast ultra. Missar jag något?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rodnt: Uppskalning är en sådan där sak tillverkarna gärna talar högt om, gärna med någon hänvisning till Deep Learning och AI. Eftersom det säljer. Men i grunden är det situationen med den sminkade grisen om och om igen. Vi kan låta en 12-åring sminka grisen. Eller en examinerad makeup-artist som kan allt: det är fortfarande en sminkad gris. Fortfarande kvaliteten på källan som avgör. Med en bra TV tenderar man till slut att börja bli selektiv med sina källor och väljer bort grisarna.

Under 2019 var det flera tillverkare som lade till funktioner för Apples Airplay 2 och styrning via Homekit. Rent konkret ger det samma funktion som att välja ATV4K som källa vid uppspelning från Mac OS eller iOS. Till exempel för att styra youtube via iPhone/ipad istället för att klicka sig fram genom fjärren. Blir ett komplement till Chromecast. Där du kan testa och jämföra och se vad som fungerar bäst.

Permalänk
Medlem

Källorna kan jag inte påverka eftersom jag inte ser film, men nog är det väl rätt stor skillnad på vem som sminkat grisen?

Jag har en gammal Apple TV och det enda jag använde den till var att rulla ett bildspel på mina foton i telefonen. För streaming från telefon/dator har chromecast alltid funkat bättre.

Inser att det verkar som att jag velar mellan att köpa en C8 nu och gå miste om bildspelsfunktionen (eller koppla in/köpa en ny ATV) - eller vänta X månader på C9. Låter ju rätt puckat att vänta?

Har förresten en Sonos Beam - men såvitt jag förstått gör eARC ingen som helst skillnad mot vanlig ARC?