Köpråd TV, är skillnaden verkligen värd dubbla priset?
Jag är på jakt efter en 55” för att ersätta min 11 år gamla 40” (som var en dyr toppmodell då!)
Under de 11 år som gått har jag hängt med absolut NOLL vad gäller TV-apparater. Jag är faktiskt fortfarande helt okej nöjd med min nuvarande. Vill ha en lite större och med HDMI ARC för att få ut mer av min nya sonos Beam. Typ.
Jag har läst en del de senaste dagarna och förstått timingen i när man ska köpa, vad som skiljer olika modeller och märken etc.
Råden är enstämmiga: LG Oled C8 (eller C9 när den fallit i pris). Ev utmanare är Samsung Q90, om den nu droppar i pris och hamnar på samma nivå som C9.
Jag hade hoppats klara mig på 6000-7000kr, men dom billiga modellerna spottas det friskt på.
Mitt användande:
Kollar på en fotbollsmatch i veckan (cmore, detta är viktigt!) samt lite vanlig skräp-TV på de kanaler jag har via Telias fiber. Film ser jag kanske 2-3 ggr om året, om ens det. Vardagsrummet vetter mot Norr, så inte mycket direkt solljus in. Men riktigt mörkt är det å andra sidan sällan heller. Sitter typ 5,5m från TVn i ett långsmalt rum (det finns inga dåliga vinklar).
Har inga enheter som kopplas in. Inga mediaspelare, spelkonsoler eller liknande. Chromecast används ibland.
Användningen förändras kanske när barnen blir äldre men det är ett par år dit.
Med det sagt så är jag en person som uppskattar kvalitet och fina grejer! Det finns helt klart ett värde i att bara veta att jag har ”typ” det bästa!
Så. Frågan är alltså. Tror ni skillnaden på en Oled för 13k och en Samsung/LG för 6k verkligen är SÅ stor för mig? Kan såklart röra mig däremellan också men när jag kommer upp mot 10k är ju inte steget till 13 särskilt långt så att säga.
Pengarna har jag, det handlar inte om det. Det handlar om att hitta min gräns för kostnad/nytta(nöje). Jag har en massa andra saker jag också vill lägga pengar på.
Tacksam för all typer av inspel.
Förresten: Timingen är hyfsat oviktig. Kan köpa nu eller kring jul, det kvittar.