IKEA Trådfri rullgardiner, Fyrtur och Kadrilj

Permalänk
Medlem

Kom in ett begränsat antal till Ikea Malmö igår, stod under dagen att de fanns i lager, körde dit, de var slut Tydligen måste man i princip hänga på låset för att få tag på en enligt en som jobbade där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Deras lagersaldo är totalt värdelöst. Står att det finns 12st 1m på IKEA Jönköping men åker man dit så finns inte en enda och personalen har ingen aning om varför hemsidan säger så.

Permalänk
Medlem

Sant, lagersaldo är ett skämt.
Stog att 100cm skulle komma in på lördag, när jag kollar nu har de redan kommit. Dock bara 3 kvar.
Troligtvis redan slut mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

För mig är det möjligheten att integrera med resten av smarta hemmet som lockar! Upp/ned beroende på ljus, värme etc. Nödvändigt? Nej. Roligt? Ja. Och, behöver ändå rullgardiner, så..

Emil de här rullisarna har ju gått och blivit en snackis i teknikvärlden nu på sistone och med tanke på att du verkar vara i köpartaget så kanske det vore lite kul om du skulle spela in en livevideo till Sweclockers extra när du installerar dem. Sen skulle du kunna utnämna dessa till veckans pryl i nästa Fredagspanel, var länge sedan nu ni utsåg en sådan grej

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Joakim Ågren:

Emil de här rullisarna har ju gått och blivit en snackis i teknikvärlden nu på sistone och med tanke på att du verkar vara i köpartaget så kanske det vore lite kul om du skulle spela in en livevideo till Sweclockers extra när du installerar dem. Sen skulle du kunna utnämna dessa till veckans pryl i nästa Fredagspanel, var länge sedan nu ni utsåg en sådan grej

Hehe, mja, jag köpte faktiskt vanliga rullgardiner när de här blev så försenade. Så blir inget för min del!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Var helt inställd på dessa men det verkar vara buggig mjukvara, och priset är för högt. Får bygga eget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Såg att de kommit in i butikerna nu! Spännande.

Är det någon som har köpt en och kan se hur innanmätet ser ut på drivsidan?
Funderar på om det skulle gå att skruva fast drivsidan separat på en sida av fönstret och rör-fästet/styraren ensamt på andra sidan. För att på så sätt kunna använda andra rullgardiner med valfri bredd på.

Permalänk
Medlem

@EnJoker: Precis det har jag med funderat på och på den demonteringsvideo som var länkad tidigare i tråden så ser det definitivt ut att vara möjligt. Dock får man kanske hålla koll på vikt osv på den nya gardinen så den orkar upp fortfarande.

Permalänk
Medlem

Finns dessa i lager någonstans? Känns inte som någon ide att åka till IKEA Barkarby eller Kungens Kurva när saldot är 0. Men folk pratar om att dom köpt dom i varuhusen? Och jag har även ringd deras telefon-sälj/support och dom verkar inte ha någon koll.
Är ute efter 3st av 120cm varianten.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

@Jejje Du får pincip hänga på låset.
Jag fick tag på 3st 80cm i tisdags, då fanns det gott om 60,80 samt 140cm. I morse såg jag att 100cm åter fanns i lager. Var där ca 12:30, tog den allra sista...
Barkaby fö övrigt pratar jag om. Där är nu helt soprent på gardiner.

Permalänk
Medlem

Nån som har fått in dessa i Home Assistant?
Jag har precis köpt en hub samt 4st rullgardiner. Hubben ligger nu i HA, men den visar inga gardiner. Har inget annat kopplat till hub (lamor o dyl). Allt annat visar kopplade enheter (Hue viar mina lamor, tex).
Kanske HA ännu ej stödjer dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tops:

@Jejje Du får pincip hänga på låset.
Jag fick tag på 3st 80cm i tisdags, då fanns det gott om 60,80 samt 140cm. I morse såg jag att 100cm åter fanns i lager. Var där ca 12:30, tog den allra sista...
Barkaby fö övrigt pratar jag om. Där är nu helt soprent på gardiner.

Ok tack. För saldot på Ikea.se säger hela tiden ”inte i lager”. Ska man strunta i detta och chansa hänga på låset iaf? Har någon sett 120cm modellen eller har köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

Om man vill ha fyrtur lite nedsänkt i toppläget så det blir lite som en gardin, går det? Eller är det bara det nedre läget som går att sätta en minnesinställning på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tops:

Nån som har fått in dessa i Home Assistant?
Jag har precis köpt en hub samt 4st rullgardiner. Hubben ligger nu i HA, men den visar inga gardiner. Har inget annat kopplat till hub (lamor o dyl). Allt annat visar kopplade enheter (Hue viar mina lamor, tex).
Kanske HA ännu ej stödjer dessa?

Finns stöd i senaste deconz (conbee motsvarande) så på så sätt kan man få in dem i HA. Trådfri integrationen stödjer väl inte än men säkert på gång, borde inte ta så lång tid. 0.99 borde få stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Finns stöd i senaste deconz (conbee motsvarande) så på så sätt kan man få in dem i HA. Trådfri integrationen stödjer väl inte än men säkert på gång, borde inte ta så lång tid. 0.99 borde få stöd.

Har conbee stöd för att kommunicera med trådfri direkt så man kan skippa ikeas brygga?

Permalänk
Medlem

:ThinkFace:

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har conbee stöd för att kommunicera med trådfri direkt så man kan skippa ikeas brygga?

Ja, jag kör trådfri produkter, hue, xiaomi och annat zigbee mot conbee.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som fått tag i ett par rullgardiner är det någon av er som kör gardinbeslag? Hur har ni isåfall satt fast rullgardinen?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har Ikea uttalat sig om tillgängligheten på de här? Verkar ju helt sjukt att man i princip måste ha tur och vara på plats när de kommer in på lagret, någon form av bokning online så att man i alla fall har en köplats skulle ju kännas vettigare.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Har Ikea uttalat sig om tillgängligheten på de här? Verkar ju helt sjukt att man i princip måste ha tur och vara på plats när de kommer in på lagret, någon form av bokning online så att man i alla fall har en köplats skulle ju kännas vettigare.

Håller med helt och hållet. Låt mig beställa via nätet och få det hemskickat så kan jag bara släppa detta och vänta in när det kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Har Ikea uttalat sig om tillgängligheten på de här? Verkar ju helt sjukt att man i princip måste ha tur och vara på plats när de kommer in på lagret, någon form av bokning online så att man i alla fall har en köplats skulle ju kännas vettigare.

Skrivet av Tino:

Håller med helt och hållet. Låt mig beställa via nätet och få det hemskickat så kan jag bara släppa detta och vänta in när det kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart vill ikea locka folk till varuhusen för att på så vis ha en chans till merförsäljning.
Vem har svårt att motstå när frugan vill köpa en ny byrå, gardiner och ett par paket ljus liksom..

Med det sagt tycker jag också att förfarandet är en styggelse då jag vet vad jag vill ha.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att de inte har onlineköp på dessa.
Jag orkar inte åka in till Barkarby bara för att chansa att dom fått in.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Håller med. Jag måste förbi Kungens kurva ikväll ändå eftersom jag köpte Pershult 20cm istället för 30cm häromdagen, kan försöka få nån form av kommentar kring läget.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

@ZyntaX: Håller med. Jag måste förbi Kungens kurva ikväll ändå eftersom jag köpte Pershult 20cm istället för 30cm häromdagen, kan försöka få nån form av kommentar kring läget.

Tror i och för sig knappast att butikspersonalen har koll på varför vissa varor inte säljs online.

I mina ögon är dt inget konstigt över det hela. Antagligen har de int lyckats pumpa upp produktionstakten tillräckligt så tillsvidare säljer de bara via varuhus eftersom det är effektivare och/eller för att locka kunder.

Vill man vara konspiratorisk kan man tro att de likt diamanterna håller ner utbudet för att generera ett större intresse.

Permalänk
Medlem

Jag har inga konspirationsteorier. Det är nog helt enkelt så att de bara uppdaterar datum på sidan när de får större leveranser. Ingen mening för väldigt små partier som slumpas ut efter tillgång.
Det jag tycker är synd att man inte kan beställa online så man slipper bekymra sig.

Permalänk
Medlem

Exakt. Jag vill bara lägga en order så får de komma när de kommer, men icke.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

4 st 120cm Kadrilj på IKEA Gävle just nu
1 60cm och 1 80cm Fyrtur, iaf enligt deras egna lagersaldo...

Permalänk
Medlem

Om nån för 10 år sedan berättat för mig att om 10 år kommer folk i det närmaste tälta utanför IKEA för att köpa rullgardiner hade jag nog trott att mänskligheten gått och blivit helt galen!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hur länge räcker batteriet på rullgardinerna?

Har tre fönster där gardinen skulle sitta ca 3.5m ovanför backen, när jag gjorde utbyggnaden så installerade jag eluttag brevid fönstren just med tanke på möjligheten att i framtiden kunna montera fjärrstyrda rullgardiner.
Men funkar IKEAs lösning så känns den smidigare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av havoc:

Hur länge räcker batteriet på rullgardinerna?

Har tre fönster där gardinen skulle sitta ca 3.5m ovanför backen, när jag gjorde utbyggnaden så installerade jag eluttag brevid fönstren just med tanke på möjligheten att i framtiden kunna montera fjärrstyrda rullgardiner.
Men funkar IKEAs lösning så känns den smidigare.

Tror inte det finns någon officiell siffra, men Swedroid uppskattade livslängden till 120 dagar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.