TV-Volymkontroll via AppleTV – hur aktiveras den?

Permalänk
Avstängd

TV-Volymkontroll via AppleTV – hur aktiveras den?

Har en Gaaaammal tv i vardagsrummet (Thomson 55fz3234) från 2014 årsmodell.
Har en Apple Tv 4 inkopplat där och där funkar det att exempelvis styra ljudvolymen utan problem.

Köpte på mig en philips 43pft5503 som är nyare i årsmodell och har cec/arc via HDMI1 porten som jag har i sovrummet och en apple tv 4 där också. Philips kör ju med EasyLink som de så fint kallar det för att få det att lira, men jag lyckas inte.
Att navigera, stoppa, stänga av, sätta på appletvn samt tvn med apple-kontrollern funkar, dvs alla fysiska knappar funkar och även gestytan.

Något som däremot inte vill funka är att höja/sänka ljudet från Apple-tv dosan. Trycker jag på plus eller minustecknet så ser jag ju lampan på apple-tv'n att den reagerar men tvn höjer eller sänker alltså inte något ljud.

Någon som är väldigt haj på tv/bild/ljud som kan eventuellt guida mig i detta?
Ringde Philips support, var goddax yxskaft där och ingen hjälp alls från deras sida.

Har jag missat något så får ni gärna fråga så återkommer jag med svar.

Håller tummarna och tår om det är någon som vet hur man ska få till detta så att det funkar höja och sänka ljudet med apple-dosan.

Förtydligade rubriken från "Problem med CEC/ARC eller vad man kallar det"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@Lidisen: du kan "programmera" in det manuellt:
"
Program your remote for volume
If volume control doesn’t work automatically, you can manually program your Siri Remote or Apple TV Remote:

On your Apple TV 4K or Apple TV HD, go to Settings > Remotes and Devices > Volume Control.
Select Learn New Device.
Follow the onscreen steps to program your Siri Remote or Apple TV Remote to control volume for your television or receiver.
"

https://support.apple.com/en-us/HT205225#volume

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lidisen: I AppleTV har du under fjärrkontroll-inställningar en meny som heter något i stil med "hemmabioreglage" där du kan välja hur volymknappen ska fungera, inklusive att träna upp den via IR. Inte testat själv dock.

Att man inte får CEC-funktioner att fungera till 100% är regel snarare än en undantag. Och det är mer problem på enklare OEM- och ODM-modeller likt en Philips i 5-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Lidisen: I AppleTV har du under fjärrkontroll-inställningar en meny som heter något i stil med "hemmabioreglage" där du kan välja hur volymknappen ska fungera, inklusive att träna upp den via IR. Inte testat själv dock.

Att man inte får CEC-funktioner att fungera till 100% är regel snarare än en undantag. Och det är mer problem på enklare OEM- och ODM-modeller likt en Philips i 5-serien.

Har testat de inställningarna fram och tillbaka utan lycka. Gjorde så mycket jag kunde i några dagar för att felsöka innan man valde att ta upp er otroligt fina tid här.

Ominstallation, uppdateringar på både ATV och Philips-tvn. Tycker det är otroligt att sllt funkar förutom volym upp samt volym ner :/z

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lidisen: Aha - du har testat detta redan. Brukar bara notera den här typen av problem i förbigående, men noterar just att det är problem med CEC-funktioner och fjärrstyrning överlag på budgetmodellerna.

Du lär nog tyvärr inte se någon enkel lösning. Tillverkarna ger sällan större uppdateringar till de här modellerna. Med tanke på att det är 2018-modell och problemet ännu inte är fixat så kommer det förmodligen aldrig att fixas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Lidisen: Aha - du har testat detta redan. Brukar bara notera den här typen av problem i förbigående, men noterar just att det är problem med CEC-funktioner och fjärrstyrning överlag på budgetmodellerna.

Du lär nog tyvärr inte se någon enkel lösning. Tillverkarna ger sällan större uppdateringar till de här modellerna. Med tanke på att det är 2018-modell och problemet ännu inte är fixat så kommer det förmodligen aldrig att fixas.

Otroligt synd, valde denna som sovrumstv då den hade den funktionen. Blev visst grundlurad där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Lidisen: Aha - du har testat detta redan. Brukar bara notera den här typen av problem i förbigående, men noterar just att det är problem med CEC-funktioner och fjärrstyrning överlag på budgetmodellerna.

Du lär nog tyvärr inte se någon enkel lösning. Tillverkarna ger sällan större uppdateringar till de här modellerna. Med tanke på att det är 2018-modell och problemet ännu inte är fixat så kommer det förmodligen aldrig att fixas.

Vet du om det finns någon adapter att köpa för att få till funktionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lidisen:

Vet du om det finns någon adapter att köpa för att få till funktionen?

Kan finnas andra multifjärrar som kanske kan styra både ATV 4K och TV:n. Dock inte mitt område med multifjärrar. När CEC fungerar hela vägen ska du kunna styra även ATV med TV:ns fjärrkontroll.

Kanske att du kan få ATV att fungera ihop med en separat soundbar?

Tills vidare är enda lösningen, om du inte kan köra tillbaka TV:n eller på annat sätt byta den, är att behålla den befintliga TV-fjärrkontrollen för volym.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Kan finnas andra multifjärrar som kanske kan styra både ATV 4K och TV:n. Dock inte mitt område med multifjärrar. När CEC fungerar hela vägen ska du kunna styra även ATV med TV:ns fjärrkontroll.

Kanske att du kan få ATV att fungera ihop med en separat soundbar?

Tills vidare är enda lösningen, om du inte kan köra tillbaka TV:n eller på annat sätt byta den, är att behålla den befintliga TV-fjärrkontrollen för volym.

Blev en inte tillfredställande lösning men en lösning iaf. Pallar inte skicka tillbaka den och vänta på veckor innan det är fixat. De erbjöd mig 500:- tillgodo hos webhallen där produkten var köpt.

Får luska i att se om det finns nå adapters som kan lösa det riktiga problematiken, då jag vill kunna styra tvns ljud från Apple dosan då det är så smidigt (funkar perfekt i vardagsrummet). Ljudlimpa blir nog inte att införskaffa då det är en vanlig tv för lite slötittande innan sängdags.

Skickades från m.sweclockers.com