Grafikkorts uppgradering innan Cyberpunk 2077, hur tänka?

Permalänk
Medlem

Grafikkorts uppgradering innan Cyberpunk 2077, hur tänka?

Jag har bestämt mig för att byta ut mitt RTX2070 inför Cyberpunk lanseringen. Är redan nu lite sugen då RTX prestandan är för dålig på kortet för att kunna använda Ray-tracing ihop med min 1440p 165hz skärm, men jag kan gott lugna mig framåt våren om det möjligtvis kan vara värt?

Finns det rykten om nya kretsar från främst nvidia eller är det RTX Super serien som gäller nu något år framöver? Kikat lite på RX5700 kretsen men då går jag misste om både Ray-tracing och G-sync vilket jag inte är så sugen på.

Min fundering är om man redan nu ska börja övervaka ett RTX2080 Super / billigare 2080Ti och se om man kan plocka upp ett för rimligt pris eller om man ska avvakta till våren och se om nvidia hittar på något nytt som släpps lagom till april när Cyberpunk kommer?

Vad tror ni?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Vänta till vi har mer information. Vi har ännu inga systemkrav och vi vet inte när Nvidia tänker släppa Ampere (3000-serien) förutom år 2020. Gissningsvis så kanske vi får veta mer på CES 2020 i Januari.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna köra Cyberpunk 2077 med alla grafikinställningar uppdragna till max så behöver du nog det absolut häftigaste grafikkortet du kan hitta.

Om du däremot nöjer dig med något mer modesta inställningar så bör ditt RTX 2070 räcka alldeles utmärkt.
Spelet skall ju inte bara komma till PC utan även till bl.a. Playstation 4, och grafiken i en PS4 har ju betydligt mindre kraft än en RTX 2070.

Permalänk
Medlem

Du får mer för pengarna ju längre du väntar.
Redan existerande produkter går ner i pris ju längre du väntar rent generellt (finns vissa undantag som när kryptomining påverkade grafikkorten). Men det går hyfsat lätt att se vad 3000kr hade köpt ett grafikkort 2016 är mindre kraftfullt än vad 3000kr hade köpt en 2019.

NVIDIA har en tendens att svara på vad AMD gör, snarare än tvärtom. Om AMD släpper x=>NVIDIA släpper y. Ett par exempel: Vega => 1070ti. Navi => Super. Då kan det vara rimligt att se vad AMD gör för att bilda sig en uppfattning om vad NVIDIA gör.

AMD släpper härnäst Navi14 för low-end och Navi12 (senare?) för high-end(?). Många frågetecken kring Navi12 faktiskt. Några PCI-ID lades till idag faktiskt. Tidigt nästa år som senast verkar mest sannolikt, med annonsering vid CES. Men innan Cyberpunk? Ja, det tror jag.

Vi får se om NVIDIA fortsätter trenden, eller om de vill svara med Ampere på RDNA2 istället.