Permalänk
Skrivet av dumjohan:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

3600 (1 990 kr) och 5700XT (4 190 kr) som fyndvaror på NetOnNet. Däremot är det ett referenskort av 5700XT, kylarlösningen är sämre än aftermarketkort.

Meeeen, riktigt schysst pris för en sådan processor och grafikkort. 6 180 kr hamnar du på då. Ska du ha en ny 3600 och ett aftermarketkort landar det på cirka 7 278 kr.

En dryg tusing att kanske lägga på en fetare skärm + bättre kylning i chassi/och eller för CPU!

Och när det är fyndvara så är det inget fel på den eller, bara ngt som sänkts tillfälligt i pris?
Referenskort innebär ”standardutgåvan” eller? Innan någon har moddat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dumjohan:

Här har du också ett 2070 för 4 490 kr.

Ett alternativ

Tack för tips, verkar som man kan göra en del kap i fyndhörnor! Värt att ha is i magen under kommande veckor för att spara lite pengar tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Köper det resonemanget! Netonnet har en 27a välvd, 1080 för under 3k. Är det ngt att ha?
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em2...

Den där är inte bra denna är mycket bättre och du kan få billigare observera dock att detta är returnerar exemplar finns ny för samma pris som den du skicka

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-monitor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack för tips, verkar som man kan göra en del kap i fyndhörnor! Värt att ha is i magen under kommande veckor för att spara lite pengar tror du?

Man kan absolut göra klipp i fyndhörnorna. Netonnet verkar tyvärr ha lite bristfällig kvalitetskontroll, min bror fick en defekt skärm och jag har fått en gpu med extremt hög coilwhine och ett som gav whea error där. Så det är rekommenderat att testa delarna direkt, vilket blir lite svårt om man ska fynda ihop till en komplett dator. Dock så är det positiva att man har 90 dagars öppet köp som medlem, så man kan vänta ett tag. Ska tillägga att jag fick ett 1070 som inte ens hade bruten försegling som fyndvara med, så det är inte bara dåliga produkter. Men man bör vara medveten om risken.

Sen kommer ju Black Friday snart med, där lär där garanterat vara en del kampanjer på dom produkterna du tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

De gäller och vara snabb då haha typ en 3600 för runt 2000kr är lätt värt eller ett moderkort eller liknande varför inte linsom

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Den där är inte bra denna är mycket bättre och du kan få billigare observera dock att detta är returnerar exemplar finns ny för samma pris som den du skicka

Här har du fler alternativ

https://www.computersalg.se/i/4110541/hp-27x-led-sk%c3%a4rm-b...

https://www.computersalg.se/i/4138510/acer-ed273-led-sk%c3%a4...

Här en 32 tum

https://www.computersalg.se/i/4611284/aoc-c32g1-led-sk%c3%a4r...

Permalänk
Skrivet av sifri:

Fint, är det ngt spec man kika efter, tex radeon free-sync eller dyl? Är det viktigt med 1ms eller kan man lika gärna köra 5ms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Fint, är det ngt spec man kika efter, tex radeon free-sync eller dyl? Är det viktigt med 1ms eller kan man lika gärna köra 5ms?

Beror på va du ska köpa men ska du köra AMD då rekommenderar ja starkt freesync

Edit AMD gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Och när det är fyndvara så är det inget fel på den eller, bara ngt som sänkts tillfälligt i pris?
Referenskort innebär ”standardutgåvan” eller? Innan någon har moddat den?

NetOnNet SKA kontrollera att varan fungerar som det ska, men såklart kan det mänskliga faktorer spela in och det missas/glöms kontrollera något.

Jag kan inte göra annat än att svara ur mitt eget perspektiv, när jag byggde min PC juli 2019 (se signatur) köpte jag GPU och moderkort som fyndvara från NetOnNet. Inga konstigheter, fungerar fint. Köpte också RAM-minne och 144Hz FreeSync-skärm som fyndvara från Webhallen. Samma där. Sparade väl totalt 1500 kr på hela min build att köpa fyndvaror. Har du inte bråttom är det absolut billigast att köpa delar i taget, när det dyker upp en bra deal, än att köpa allt samtidigt.

Sen har du också returrätt på fyndvaror, jag lämnade t.ex. in en Ryzen 2600 jag köpt dagen då Ryzen 3600 släpptes och gjorde ett nytt köp direkt i butik

Angående referenskort: Ja. Aftermarket-versioner av referenskort har ofta möjligt till lite bättre clock speeds och överlag en bättre kylarlösning. 4 190 kr för ett 5700XT är ändå ett riktigt bra pris, om du är sugen läs recensioner på just det kortet.

EDIT: Lite mer info

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumjohan:

NetOnNet SKA kontrollera att varan fungerar som det ska, men såklart kan det mänskliga faktorer spela in och det missas/glöms kontrollera något.

Jag kan inte göra annat än att svara ur mitt eget perspektiv, när jag byggde min PC juli 2019 (se signatur) köpte jag GPU och moderkort som fyndvara från NetOnNet. Inga konstigheter, fungerar fint. Köpte också RAM-minne som fyndvara från Webhallen. Samma där.

Sen har du också returrätt på fyndvaror, jag lämnade t.ex. in en Ryzen 2600 jag köpt dagen då Ryzen 3600 släpptes och gjorde ett nytt köp direkt i butik

Angående referenskort: Ja. Aftermarket-versioner av referenskort har ofta möjligt till lite bättre clock speeds och överlag en bättre kylarlösning. 4 190 kr för ett 5700XT är ändå ett riktigt bra pris, om du är sugen läs recensioner på just det kortet.

Haha iofs refernskort men ja Fick en 5700xt nytt från Inet för 4290:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha iofs refernskort men ja Fick en 5700xt nytt från Inet för 4290:)

Yup, kommer ihåg den rabatten. Nu har korten återgått till sitt fullpris. Säkert av en anledning

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumjohan:

Jag kan inte göra annat än att svara ur mitt eget perspektiv, när jag byggde min PC juli 2019 (se signatur) köpte jag GPU och moderkort som fyndvara från NetOnNet. Inga konstigheter, fungerar fint. Köpte också RAM-minne och 144Hz FreeSync-skärm som fyndvara från Webhallen. Samma där. Sparade väl totalt 1500 kr på hela min build att köpa fyndvaror. Har du inte bråttom är det absolut billigast att köpa delar i taget, när det dyker upp en bra deal, än att köpa allt samtidigt.

EDIT: Lite mer info

Som sagt, dom ska göra det. Dock när jag lämnade in mitt kort som hade väldigt hög coilwhine så var det ute på sajten på under 2h. Samt att jag fick ett annat kort som gav WHEA errors (det reklamerade dom dock på plats) och min bror fick en defekt skärm. Så 3 av 4 produkter har varit defekta/godtagbara reklamationer. Ganska hög felmarginal, eller så har jag haft extrem otur bara.

Sen en annan sak som är riktigt kass är att om produkten utgått ur deras sortiment, så kan dom inte ersätta med likvärdig produkt. Utan du får betala full mellanskillnad mot nya produktens pris. I mitt fall handlade det om ett 2080 Trio X som fyndvara, som utgått ur deras sortiment och ersatts av Super varianten. Drygt 2000kr skillnad, för 5% mer prestanda för annars samma kort. Hade det funnits kvar, så hade jag fått ett helt nytt istället. Den logiken förstår jag inte riktigt, förstår det dock om produkten utgått helt och inte går att få tag på. Men när deras support själva säger att det är ersatt av Super varianten (som hade samma utpris tror jag, eller någon hundralapp högre) så är det lite dåligt hanterat.

Med det sagt så fortsätter jag dock att köpa fyndvaror, då det är väldigt bra pris och generösa returvillkor. Men man bör som sagt kunna testa av produkten ganska omgående/vara medlem ifall det ska vara några problem. Min bror var inte medlem och felet upptäcktes inte direkt (skärmens crosshair blinkade till ibland) och det var mitt under semestern, så han reklamerade dag 32 eller 33 då frekvensen ökade. Då blev det reparation istället med 3 veckors leveranstid. Så dom är inte så flexibla om man inte är medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Du får också tänka på att benchmarks är med ett 2080 ti, vilket kostar lika mycket som TS budget. Här är ju det 3600 + 2070 super (8500kr) vs 9700k + 2060 super (9000kr) som är relevant att jämföra. Och du kommer bli GPU bound före du blir CPU bound med både 3600 och 9700k, så förstnämnda kombon kommer ge mer FPS i nästan alla titlar om man inte spelar med competitive settings. Där kanske 9700k kan ge högre FPS i enstaka titlar.

Sen finns där 9600k med, men den är bara 6/6 och ger minimal FPS skillnad och är dessutom dryga 600kr dyrare + man måste köpa en kylare.

Har man en budget på 30k och bara ska spela, så är ju 9700/9900k ett självklart val. Då har man också råd med ett 2080 ti, som faktiskt gör att processorn får sträcka på benen.

Sen får du inte heller glömma möjligheten att uppgradera CPU med AM4 sockeln, medans Intels sockel är död, nästa gen kommer med ny sockel.

Först och främst görs testet i 720p för att mäta vilken CPU är bäst, därmed spelar det ingen roll vilken GPU du använder dig av. Det är ganska tydligt att i 4K-upplösning är det knappt någon skillnad mellan prollarna, och det är ganska vedertagen information i pc-communityn.

För det andra vet jag inte varför du väljer att jämföra 9700K + 2060 mot en 3600 + 2070. Det är en högst hypotetisk begränsning du har gjort, då TS redan från början valde både en 9700K och en 2070 i första inlägget. Det är därmed tydligt att kombon 9700K + 2070 får plats i budgeten. Det är också den kombon som är absolut bäst för spelande, inget annat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Först och främst görs testet i 720p för att mäta vilken CPU är bäst, därmed spelar det ingen roll vilken GPU du använder dig av. Det är ganska tydligt att i 4K-upplösning är det knappt någon skillnad mellan prollarna, och det är ganska vedertagen information i pc-communityn.

För det andra vet jag inte varför du väljer att jämföra 9700K + 2060 mot en 3600 + 2070. Det är en högst hypotetisk begränsning du har gjort, då TS redan från början valde både en 9700K och en 2070 i första inlägget. Det är därmed tydligt att kombon 9700K + 2070 får plats i budgeten. Det är också den kombon som är absolut bäst för spelande, inget annat.

9700K + 2070 super var tanken från början och ryms inom budget precis. Men kan jag sänka mig till 3600 och 5700 men ändå lira på med höga settings och fin FPS i det ovan nämnda spelen så är jag ju game på det!
Men jag vill vara på den säkra sidan, så jag lägger hellre någon tusing extra och är säker på att jag får den ”upplevelse” jag beskrivit ovan och i tid posts.
Så ska jag helst lägga mig på 9700 och 2070 super för att vara säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

9700K + 2070 super var tanken från början och ryms inom budget precis. Men kan jag sänka mig till 3600 och 5700 men ändå lira på med höga settings och fin FPS i det ovan nämnda spelen så är jag ju game på det!
Men jag vill vara på den säkra sidan, så jag lägger hellre någon tusing extra och är säker på att jag får den ”upplevelse” jag beskrivit ovan och i tid posts.

5700xt inte 5700 haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Förstår inte ens varför du tar upp 720p referensen, TS skriver att han vill spela i 1080p och endast spelar Total War. Jag körde 9700k+2060 vs 3600+2070 då priset är ungefär samma. Prisskillnaden mellan 9700k och 3600 är drygt 2500kr, dom pengarna kommer alla gånger i veckan ge mer FPS om man lägger dom på ett grafikkort istället för en 9700k över 3600.

I Total War så ser man även ganska tydligt att man blir GPU bound, före CPU bound i Ultra i 1080p här: https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

(Där man även ser att 3600 endast är 10fps efter i avg, något sämre low dock och detta med ett 2080 ti. Du kommer inte i närheten av samma skillnad med ett 2070/5700 XT)

Att 9700k är bättre än 3600 säger jag inte emot, det ger dock inte mest FPS i en setup för 15k. Skulle TS däremot spela FPS i competitive settings, så är det en annan fråga. Men då blir man också sällan GPU bound, vilket man annars lätt blir.

Permalänk
Skrivet av sifri:

5700xt inte 5700 haha

Hahah, my bad, inte inne i lingot än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Hahah, my bad, inte inne i lingot än..

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2070S-Super-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Skillnaden mellan 3700X och 9700k är 3 fps i avg och 3 fps lägre lägsta med fördel 9700k. Det är dock återigen med ett 2080 ti, så du kommer inte märka någon skillnad mellan 3700X och 9700k med ett 2070 Super. Vill du betala dryga 700kr mer för samma prestanda + 3:e parts kylare och ha en död plattform, så välj 9700k. Nu gäller detta för Total War, i andra titlar är det möjligt att skillnaderna är större.

Tittar du sen på 3600 och 9700k så är skillnaderna lite större med 2080 ti, men skulle säga att det också är försumbara skillnader med ett 2070 Super. Dock så har 3600 något lägre lägsta FPS, men det kan bara du avgöra om det lilla droppet är värt mellanskillnaden mot en 3700X/9700k.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Skillnaden mellan 3700X och 9700k är 3 fps i avg och 3 fps lägre lägsta med fördel 9700k. Det är dock återigen med ett 2080 ti, så du kommer inte märka någon skillnad mellan 3700X och 9700k med ett 2070 Super. Vill du betala dryga 700kr mer för samma prestanda + 3:e parts kylare och ha en död plattform, så välj 9700k. Nu gäller detta för Total War, i andra titlar är det möjligt att skillnaderna är större.

Tittar du sen på 3600 och 9700k så är skillnaderna lite större med 2080 ti, men skulle säga att det också är försumbara skillnader med ett 2070 Super. Dock så har 3600 något lägre lägsta FPS, men det kan bara du avgöra om det lilla droppet är värt mellanskillnaden mot en 3700X/9700k.

Tack för en bra summering i klartext så en rookie som jag förstår! Bhvr inte allra högsta fpsn som går att hitta utan kommer nog värdera budgeten högre och ist lägga ev mellanskillnad som finns nu på ngt annat ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack för en bra summering i klartext så en rookie som jag förstår! Bhvr inte allra högsta fpsn som går att hitta utan kommer nog värdera budgeten högre och ist lägga ev mellanskillnad som finns nu på ngt annat ist.

Sen kommer det komma fler som skriver att 9700k är bäst, resten är skit. Ja 9700kr är bättre än samtliga AMD cpuer på marknaden, men den kostar också mer och skillnaden mot 3700X är i dom flesta fallen försumbar om man inte har ett 2080 ti.

3700X kommer också med dubbla mängden trådar, jämfört med 9700k. Bara att titta historiskt på hur i5 4/4 vs i7 4/8 har åldrats, så har alla som kört på i7 från gen2 mer eller mindre kunnat spela tills nuvarande gen med bra fps. Nu finns det ju såklart inga garantier för att 8/8 kommer åldras sämre än 8/16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Sen kommer det komma fler som skriver att 9700k är bäst, resten är skit. Ja 9700kr är bättre än samtliga AMD cpuer på marknaden, men den kostar också mer och skillnaden mot 3700X är i dom flesta fallen försumbar om man inte har ett 2080 ti.

3700X kommer också med dubbla mängden trådar, jämfört med 9700k. Bara att titta historiskt på hur i5 4/4 vs i7 4/8 har åldrats, så har alla som kört på i7 från gen2 mer eller mindre kunnat spela tills nuvarande gen med bra fps. Nu finns det ju såklart inga garantier för att 8/8 kommer åldras sämre än 8/16.

Haha bars köra 3600 och 5700xt så klarar man sig några år

Permalänk
Medlem

@Hassekeso: nejdagens grafikkkort för 15000kr kostar hälften on 2 år så varför köpa ny om du inte behöver kraften? Jag vet att du inte väljer ett så dyrt grafikkort men jag tror du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Förstår inte ens varför du tar upp 720p referensen, TS skriver att han vill spela i 1080p och endast spelar Total War. Jag körde 9700k+2060 vs 3600+2070 då priset är ungefär samma. Prisskillnaden mellan 9700k och 3600 är drygt 2500kr, dom pengarna kommer alla gånger i veckan ge mer FPS om man lägger dom på ett grafikkort istället för en 9700k över 3600.

I Total War så ser man även ganska tydligt att man blir GPU bound, före CPU bound i Ultra i 1080p här: https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

(Där man även ser att 3600 endast är 10fps efter i avg, något sämre low dock och detta med ett 2080 ti. Du kommer inte i närheten av samma skillnad med ett 2070/5700 XT)

Att 9700k är bättre än 3600 säger jag inte emot, det ger dock inte mest FPS i en setup för 15k. Skulle TS däremot spela FPS i competitive settings, så är det en annan fråga. Men då blir man också sällan GPU bound, vilket man annars lätt blir.

Om du inte förstår varför man tar upp 720p i sammanhanget "bästa CPU", då orkar jag verkligen inte förklara det.

Återigen, allt som du precis har skrivit är helt irrelevant för TS och för denna tråd. TS har i sin första post redan själv lagt in både 9700K och en 2070, och varit tydlig med att han vill få ut så mycket som möjligt, inte prispressa så mycket som möjligt. Det är därför tydligt att hans budget klarar av både 9700K och en 2070. Att då föreslå att han ska nedgradera från 9700K till 3600 bara för att spara några tusenlappar är så otroligt förvirrat och rentav kasst. Lägg ner med AMD-fanboyismen där ni försöker trycka in den i varje hörn möjligt, även i de fall där det verkligen inte behövs.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om du inte förstår varför man tar upp 720p i sammanhanget "bästa CPU", då orkar jag verkligen inte förklara det.

Återigen, allt som du precis har skrivit är helt irrelevant för TS och för denna tråd. TS har i sin första post redan själv lagt in både 9700K och en 2070, och varit tydlig med att han vill få ut så mycket som möjligt, inte prispressa så mycket som möjligt. Det är därför tydligt att hans budget klarar av både 9700K och en 2070. Att då föreslå att han ska nedgradera från 9700K till 3600 bara för att spara några tusenlappar är så otroligt förvirrat och rentav kasst. Lägg ner med AMD-fanboyismen där ni försöker trycka in den i varje hörn möjligt, även i de fall där det verkligen inte behövs.

Jag ser fram emot 10 serien från Intel ska bli kul och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Ja, det ska du. Lyssna absolut inte på de som försöker förmå dig att byta ner dig till en 3600 bara för att det är en billigare processor och med argumentet "hurr durr död plattform". En 9700K kommer att räcka dig gott och väl i minst 3-4 år framöver, och när tiden väl kommer att uppgradera, då kommer moderkortet att behöva bytas ut oavsett om det är AMD eller Intel. Et gammalt moderkort om fyra år kommer antagligen inte att vara samma socket som en 3600, och även om det är det, så kommer du ändå vilja byta ut den. Vi har redan sett bevis på detta för de som kör på gamla X370-chipsetg.

En 9700K kommer att vara bättre för dig nu, och kommer definitivt vara bättre för dig om 3 år jämte en 3600. När ditt 2070 har gått ut och du behöver uppgradera till ett 3070 eller 4070, då kommer ett 9700K vara mycket bättre att ha jämte en 3600. Du kommer att kunna byta ut grafikkortet en eller två gånger med en 9700K innan det är dags att byta ut processorn, något du absolut inte kommer kunna göra med en 3600. Den lilla skillnad som finns mellan en 9700K och en 3600 kommer bara att växa i takt med att grafikkorten blir starkare.

AMD har sin plats bland de som är budgetmedvetna och/eller gör massor med annat än att spela. För de som vill lägga sina pengar på att bygga en framtidssäker speldator, så är det endast Intel som gäller. Kombon 9700K + RTX2070 Super är ditt enda riktiga val om du har råd. Oavsett vad AMD fanboysen skriker om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag ser fram emot 10 serien från Intel ska bli kul och se

OffTopic, men visst. Jag med. Vet dock inte om jag bryr mig så mycket om 10-serien, då jag hellre inväntar Ice Lake. Tänker bannemig inte ge upp gamla Bettan (2600K @ 4.8ghz) förrän hon får en värdig ersättare, och det är minst en 10nm 8/16 prolle som klarar 4.5 ghz utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Här med ditt förslag på moderkortet

https://komponentkoll.se/bild/IhUtO.png

Detta får min röst. Mekaniska eller ens SATA ansluten lagring är trist och bör undvikas om möjligt. Alla mina andra åsikter håller jag för mig själv eftersom de bara ökar priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

OffTopic, men visst. Jag med. Vet dock inte om jag bryr mig så mycket om 10-serien, då jag hellre inväntar Ice Lake. Tänker bannemig inte ge upp gamla Bettan (2600K @ 4.8ghz) förrän hon får en värdig ersättare, och det är minst en 10nm 8/16 prolle som klarar 4.5 ghz utan problem.

Haha ja sitter på en 4790k och är riktigt sugen på uppgradera men visst de va offtopic sry vet att de inte behövs för ja knappt spelar längre men de rycker i bygg nerven och då byggde ja ändå en 3600 5700 xt Build nyligen

Permalänk
Medlem

@Mithras: Dina råd är ju ganska dåliga. Du rekommenderar att han köper 9700k när 3700X levererar 3 fps lägre ihop med ett 2080 TI i spelet som han spelar. 3600 kommer ge lite sämre prestanda, 3700X och 9700k kommer inte vara någon skillnad i Total War med ett 2070 kort. Att då lägga 500kr, plus var tvungen att köpa 3:e partskylare är bara dumt. Undrar vem som är fanboy egentligen.

Han är även prismedveten, vilket framgår av tråden. Han skrev t.ex "Tack för tips, verkar som man kan göra en del kap i fyndhörnor! Värt att ha is i magen under kommande veckor för att spara lite pengar tror du?"

Jag förstår varför man testar 720p, för att man inte ska bli GPU bound. Något som dock inte är relevant här, då TS kommer bli GPU bound- Då man uppenbarligen även blir det med 2080 ti i 1080p i spelet han vill spela (Total War)