Måste hålla inne startknappen i upp till en minut innan datorn startar

Permalänk
Medlem

Måste hålla inne startknappen i upp till en minut innan datorn startar

Hej,

Min dator har lite svårt att starta ibland. Jag måste hålla nere startknappen väldigt länge, upp till en minut innan datorn startar. Jag har testat PSU:n (genom att kortsluta den gröna och en svart kabel) och den fungerar felfritt. Jag har testat att bara kortsluta power switch pinnarna på moderkortet och jag får samma problem då som när jag använder startknappen på datorn.

Det är med andra ord mitt moderkort som strular. Datorn fungera felfritt när den väl är igång. Det är slumpartat också, ibland går den igång direkt ibland efter 10 sec etc. Den har gjort detta ett tag nu och det börjar bli väldigt irriterande.

Någon som vet vad som kan orsaka detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Prova om det är samma problem om du bryter strömmen till den när du stänger av.
Kppla också bort alla usbenheter och se om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@DrXll: Skriv gärna hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagg och vilket grafikkort som används med nätagget.

Nätaggs testet du gjorde kan man bara lita på om den är död och fortsätter vara död när man testar. Delvis trasig budget och skräp nätagg är ökända för att ändå kunna starta. Bra nätagg kan man lita mer på men vill man vara säker så lånar man ett nätagg.

Att koppla ur det som inte behövs som mrgaffe var inne på är också viktigt att testa. Delvis trasig mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, Chassifläktar mm som INTE behövs för att få bild och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild mm.

Om datorn är död kan du ta bort grafikkort och andra kort. Du lär se/höra på fläktar mm om den startar eller inte.

För att utesluta trasigt minne eller trasig plats som sen satt på kan man testa 1 minne i taget i alla platser. Upprepa testet med nästa minne tills alla minnen har testat i alla platser innan man eventuellt testar med flera minnen. Man bruka chansa att åtminstone 1 minne funkar för de flesta har inga reservdelar.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Stängde av den hårt med PSU:ns on off switch och nu fungerar den som vanligt... hur i hela friden gick det där till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrXll:

@mrqaffe: Stängde av den hårt med PSU:ns on off switch och nu fungerar den som vanligt... hur i hela friden gick det där till?

Det tyder på att du troligen har eller åtminstone har haft en dålig kondensator, kondensatorerna behöver göras spänningslösa en stund för att självläkningsprocessen ska kunna ske när de sedan spänningssätts igen.
Har du tur fungerar det ok ett tag innan det blir liknade problem igen men generellt behöver kondensatorerna i spänningsförsörjningar ibland få möjlighet att laddas ur helt för att kunna återställa dielektrikumet.
https://www.ecicaps.com/tech-tools/technical-papers/self-heal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tyder på att du troligen har eller åtminstone har haft en dålig kondensator, kondensatorerna behöver göras spänningslösa en stund för att självläkningsprocessen ska kunna ske när de sedan spänningssätts igen.
Har du tur fungerar det ok ett tag innan det blir liknade problem igen men generellt behöver kondensatorerna i spänningsförsörjningar ibland få möjlighet att laddas ur helt för att kunna återställa dielektrikumet.

Intressant, tack så jättemycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte problemet men bra info. Tummer upp!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090