Köpråd Uppgradering av gammal dator

Permalänk
Medlem

Köpråd Uppgradering av gammal dator

Hej alla!

Har inte varit aktiv på detta forum på nästan 10-12 år, detta då man skaffat familj och fått andra prioriteringar i livet.
Detta har även gjort att jag inte har så bra koll på vad som gäller i dagsläget när man skall bygga datorer och som i det här fallet uppgradera gammal dator från ca 2008 :).

Min stora grabb på 10 år har börjat få mer och mer intresse för datorer och jag vill gärna bejaka detta så mycket jag kan, dock har jag 4 barn så kostnad blir ju en ganska aktuell fråga.

I dagsläget så kör han med min gamla dator som jag gjort mindre uppgraderingar på de senaste 10 åren.

Han spelar Minecraft, Roblox, Fortnite, PUBG och nu på senare CS:go
Minecraft, Roblox funkar i denna rigg men när det kommer till Fortnite, CS, PUBG så e det låg upplöst med lagg typ.

Datorn i sig består av Antec Silence chassi ATX standard
PSU Corsair HX620v1 (enbart 6pin PCI-E kabel detta löser jag me 6-8pin konverter)
SSD - Samsung Evo 870
MK - ASUS P5B Deluxe
PROCESSOR - Core2Quad Q6600 1gen 12mb cache.
MINNE - Corsair something something DDR2
GFX - NVIDIA 9600GT
SKÄRM BENQ IPS 1080p skärm

Min första tanke var att bara uppgradera grafikkortet och sagt och gjort vi åkte och köpte ASUS GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB (och en 6-8pin PCI-E adapter).
Får igång allt men riggen blir ej stabil.

Vågar utesluta Nätagget då det är av bra kvalitet och overspecat för aktuell rigg.
Så tror mer att detta beror på inkompabilitet med moderkortet och att P5B bara har PCI-E 16x 1.0 (2.0 trodde jag först) man vet av gammal erfarenhet att detta kan ge upphov till bekymmer.

Så nu går mina tankar som sådant, har alltid gillat AMD men endå kört mestadels INTEL.
Försökt googla runt och komma ifatt mig va gäller hårdvara men det ör för mycket att ta in på kort tid så därför rådfrågar jag här då det finns så mycket kompetens på detta forum.

Av det jag fått fram så är possitonerna ganska oförändrade (rätta mig gärna om jag har fel).
Dvs INTEL lite dyrare men bättre kvalitet och AMD mer budget.

Som jag skrev här ovan så hamnar jag i dagsläget i BUDGET facket.
Grabben kommer få betala hälften av kosten för egna pengar och jag står för hälften (för att han skall lära sig lite värdet av pengar).

Mina alternativ jag räknar på

AMD

ASUS TUF B450-PLUS GAMING 1 190:-
AMD Ryzen 5 - 2600 1 499:-
Ballistix Sport LT Gray DDR4 3000MHz 2x8GB 899:-
ASUS GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB 2 499:-

Totalpris: 6 087:-

INTEL

ASUS GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB 2 499:-
ASUS Prime B365-Plus 1 190:-
Intel Core i5-9400F 2,9GHz 1 789:-
Ballistix Sport LT Gray DDR4 3000MHz 2x8GB 899:-

Totalpris: 6 377:-

Som ni ser så är inte prisskillnaden speciellt stor visst jag är på en budget men 300:- är inte viktigt i sammanhanget här.
Jag har försökt räkna på plus minus på dessa uppsättning (förutsätter dock att mitt nätagg funkar till detta med).

AMD
+ Integrerad grafik i processorn (när datorn gör mindre intensiva saker)
+ AM4 och B450 kommer stödja kommande generations Ryzen cpu (uppgraderings möjligheten blir lättare)
- Lite lägre prestanda (vet ej hur mycket sanning detta är mot INTEL 9400F men det verkar vara den allmäna åsikten och vissa prestanda tester).
- Högre värme utveckling
+- Könner inte direkt till Ryzen och hur kvaliten är på dessa.

INTEL
+ Prestanda
+ Kvalitet (man vet vad man får)
- Lite dyrare
- F modellen har ej integrerad grafik vilket gör att Nvidia kortet får stå för allt (mer värme utveckling och drar generellt mer ström)
- Historiskt sätt så har ofta nya processorer betytt ny sockel vilket innebär dyrare uppgraderings kostnader.

Ursäkta detta långa inlägg men vill att det skall bli så bra som möjligt för grabben :).
Detta är vad jag fått fram men vill gärna ha åsikter runt detta (inget fanboy flams tack).
Fokus utifrån detta är igentligen vettig budget och bra uppgraderingsmöjligheter för mindre pengar men endå ok prestanda för att köra någorlunda laggfritt på spelen.

Är det något ni har åsikter om i de delar jag valt så kommentera.

Tacksam för alla svar Tack på förhand

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjotr2k:

Hej alla!

Har inte varit aktiv på detta forum på nästan 10-12 år, detta då man skaffat familj och fått andra prioriteringar i livet.
Detta har även gjort att jag inte har så bra koll på vad som gäller i dagsläget när man skall bygga datorer och som i det här fallet uppgradera gammal dator från ca 2008 :).

Min stora grabb på 10 år har börjat få mer och mer intresse för datorer och jag vill gärna bejaka detta så mycket jag kan, dock har jag 4 barn så kostnad blir ju en ganska aktuell fråga.

I dagsläget så kör han med min gamla dator som jag gjort mindre uppgraderingar på de senaste 10 åren.

Han spelar Minecraft, Roblox, Fortnite, PUBG och nu på senare CS:go
Minecraft, Roblox funkar i denna rigg men när det kommer till Fortnite, CS, PUBG så e det låg upplöst med lagg typ.

Datorn i sig består av Antec Silence chassi ATX standard
PSU Corsair HX620v1 (enbart 6pin PCI-E kabel detta löser jag me 6-8pin konverter)
SSD - Samsung Evo 870
MK - ASUS P5B Deluxe
PROCESSOR - Core2Quad Q6600 1gen 12mb cache.
MINNE - Corsair something something DDR2
GFX - NVIDIA 9600GT
SKÄRM BENQ IPS 1080p skärm

Min första tanke var att bara uppgradera grafikkortet och sagt och gjort vi åkte och köpte ASUS GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB (och en 6-8pin PCI-E adapter).
Får igång allt men riggen blir ej stabil.

Vågar utesluta Nätagget då det är av bra kvalitet och overspecat för aktuell rigg.
Så tror mer att detta beror på inkompabilitet med moderkortet och att P5B bara har PCI-E 16x 1.0 (2.0 trodde jag först) man vet av gammal erfarenhet att detta kan ge upphov till bekymmer.

Så nu går mina tankar som sådant, har alltid gillat AMD men endå kört mestadels INTEL.
Försökt googla runt och komma ifatt mig va gäller hårdvara men det ör för mycket att ta in på kort tid så därför rådfrågar jag här då det finns så mycket kompetens på detta forum.

Av det jag fått fram så är possitonerna ganska oförändrade (rätta mig gärna om jag har fel).
Dvs INTEL lite dyrare men bättre kvalitet och AMD mer budget.

Som jag skrev här ovan så hamnar jag i dagsläget i BUDGET facket.
Grabben kommer få betala hälften av kosten för egna pengar och jag står för hälften (för att han skall lära sig lite värdet av pengar).

Mina alternativ jag räknar på

AMD

ASUS TUF B450-PLUS GAMING 1 190:-
AMD Ryzen 5 - 2600 1 499:-
Ballistix Sport LT Gray DDR4 3000MHz 2x8GB 899:-
ASUS GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB 2 499:-

Totalpris: 6 087:-

INTEL

ASUS GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB 2 499:-
ASUS Prime B365-Plus 1 190:-
Intel Core i5-9400F 2,9GHz 1 789:-
Ballistix Sport LT Gray DDR4 3000MHz 2x8GB 899:-

Totalpris: 6 377:-

Som ni ser så är inte prisskillnaden speciellt stor visst jag är på en budget men 300:- är inte viktigt i sammanhanget här.
Jag har försökt räkna på plus minus på dessa uppsättning (förutsätter dock att mitt nätagg funkar till detta med).

AMD
+ Integrerad grafik i processorn (när datorn gör mindre intensiva saker)
+ AM4 och B450 kommer stödja kommande generations Ryzen cpu (uppgraderings möjligheten blir lättare)
- Lite lägre prestanda (vet ej hur mycket sanning detta är mot INTEL 9400F men det verkar vara den allmäna åsikten och vissa prestanda tester).
- Högre värme utveckling
+- Könner inte direkt till Ryzen och hur kvaliten är på dessa.

INTEL
+ Prestanda
+ Kvalitet (man vet vad man får)
- Lite dyrare
- F modellen har ej integrerad grafik vilket gör att Nvidia kortet får stå för allt (mer värme utveckling och drar generellt mer ström)
- Historiskt sätt så har ofta nya processorer betytt ny sockel vilket innebär dyrare uppgraderings kostnader.

Ursäkta detta långa inlägg men vill att det skall bli så bra som möjligt för grabben :).
Detta är vad jag fått fram men vill gärna ha åsikter runt detta (inget fanboy flams tack).
Fokus utifrån detta är igentligen vettig budget och bra uppgraderingsmöjligheter för mindre pengar men endå ok prestanda för att köra någorlunda laggfritt på spelen.

Är det något ni har åsikter om i de delar jag valt så kommentera.

Tacksam för alla svar Tack på förhand

Nummer 1 amd har inte integrerad grafik inte 2600 iaf
Amd är bättre om han vill börja streama i framtiden med.
Amd kommer med mycket bättre stock kylare

Dock har Intel bättre FPS i spelen du pratar om personlig åsikt köp AMD.

Och ja skulle inte hävda att AMD blir varmare för de stämmer inte.

Här har du mina alternativ
Amd

Intel

I mitt bygge slängde ja med ett 1660 ti med bättre körs på de en 1660 om du kan de vart ungefär samma pengar och ett tips använd molex adapter till PCI express istället för bara 6-8pin om du har problem

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Jag använder mitt gamla tx 650m från 2008 i min sambos bygge rullar fortfarande på bra
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slänger med detta alternativ för att visa att du kan få bättre en intel prestanda till liknande pris dock får grafiken gå ner till ett 1660 då dock kanske du redan köpt de kortet

3600 är ett mycket bättre alternativ en de båda alternativen du skicka med tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jättetack för all input.
Trodde faktiskt att amd:n hade integrerat men men.

Verkar som att folk är överens om att är det budget och vill framtidssäkra lite så är det AMD som gäller.

Skall räkna lite extra på detta Tack så hjärtligt

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ok nu är det klart och det slutade i ...

CPU AMD Ryzen 5 3600 4.2 GHz, 36MB, AM4, 65W 2 339 kr
MK ASUS ROG STRIX B450-F GAMING 1 389 kr
Corsair 16GB (KIT) DDR4 3200Mhz Vengeance LPX 899 kr
GeForce GTX 1660 TUF gaming OC 6GB 2499:-

Totalkostnad: 7126:-

Resultat, väldigt glad grabb som kan spela Fortnite i 85-120fps i max upplösning totalt utan lagg.
Grabben är överlycklig, min plånbok blöder men det är det värt

Stort tack för all input! Tänkte det kunde vara kul för andra att se vad det slutade med ifall fler sitter i liknande tankar

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]