Permalänk

Hjälp! Datorn dör efter 30 minuter.

Precis som rubriken säger så dör datorn nästan exakt efter 30 minuter varje gång jag startar den. Jag har testat både att köra med högre belastning på datorn men också låtit datorn stå i idle och den reagerar likadant varje gång.
Jag har ett nätagg på 350w men ett grafikkort som kräver 400w om det kan vara något som gör att den lägger av? Det blir inge bluescreen och den går inte heller upp i temperatur just vid avslagningstillfället heller.
Jag har också tittat på datorn så det inte finns något shutdown kommando aktivt heller.
Har bytt ram-minnen så dem är det inga fel på.

Permalänk
Medlem

Ja, det är garanterat för svagt PSU. Vad har du för övriga komponenter? https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer:
CPU: Core i7-4770S
GPU: GeForce GTX 650
Drives: S-ATA 1x, P-ATA 0x
RAM: 2x 8gb corsair vengeance 1600mhz
Fans: 2x
Water cooling: 0x
USB 3.1 Gen. 2: No
Overclocked: No

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokienator:

Precis som rubriken säger så dör datorn nästan exakt efter 30 minuter varje gång jag startar den. Jag har testat både att köra med högre belastning på datorn men också låtit datorn stå i idle och den reagerar likadant varje gång.
Jag har ett nätagg på 350w men ett grafikkort som kräver 400w om det kan vara något som gör att den lägger av? Det blir inge bluescreen och den går inte heller upp i temperatur just vid avslagningstillfället heller.
Jag har också tittat på datorn så det inte finns något shutdown kommando aktivt heller.
Har bytt ram-minnen så dem är det inga fel på.

Du säger ju själv att du har ett GPU som kan dra mer än PSU kan leverera. Det är inte direkt årets frågeställning, utan skaffa en starkare PSU. Antingen köper du en nära marginalen eller lägger ut några kronor mer på en lite överdimensionerad som 750/850W. Du kan också låna en för att testa. Men lånar du en, så glöm inte att byta sladdarna till den som hör till den lånade. Blanda dom inte!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom: ja nej det är ju en rätt självklar frågeställning men tyckte att det själv kändes lite konstigt då det inte spelar någon roll på om det är under belastning eller inte så då fick jag för mig att det var något annat problem.

Permalänk
Medlem

Din dator lär inte dra mer än max 250w.
Plocka ur GPU och testkör med interna grafiken.

Kan bero på undermålig PSU, men just det där med 30min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokienator:

@Dreijer:
CPU: Core i7-4770S
GPU: GeForce GTX 650
Drives: S-ATA 1x, P-ATA 0x
RAM: 2x 8gb corsair vengeance 1600mhz
Fans: 2x
Water cooling: 0x
USB 3.1 Gen. 2: No
Overclocked: No

Testa med ett nytt PSU. Låna någons, eller testkör utan GPU, som någon annan sade.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Nätagget kan tappa effektivitet när det blir varmare, runt 50c tror jag det redan tappat en del och resten kan vara åldern/slitaget på PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@SUMITOMO: Nätagget kan tappa effektivitet när det blir varmare, runt 50c tror jag det redan tappat en del och resten kan vara åldern/slitaget på PSU.

Yep. Vore intressant att veta vilken modell TS har.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: ska få låna en polares PSU på måndag så återkommer med uppdateringar om det funkade eller inte

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pokienator:

helt okänt märke klart den gör så din dator stängs av du behöver klart starkare psu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokienator:

Hjälp. Den skulle jag inte vilja ha i min maskin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@pokienator: Det underlättar om vi hade mer historia bakom datorn och felet. Vad du gjorde innan du började få problem med datorn, har datorn någonsin funkat som den ska mm.

PSU bör du byta ut oavsett vad som orsakar felet. I ditt fall är det nästa igen ide att börja felsöka innan dess. Då har jag ännu inte blandat in hur mycket datorn kräver/drar.

Edit:
Hela namnet på PSU är viktigt när man vill köpa.

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är ett lämpligt filter att utgå ifrån. minst 550W, minst guld, känt märke. Skulle också kolla hur många butiker som lagerför modellen samt hur länge sedan den lanserades. När man hittat en man gillar börjar man googla recensioner för att kolla att det presterar enligt spec/är helt ok.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s418360135&o=produ...

Permalänk

Lånat PSU, nya minnen.

Jag får uppdatera tråden med att det inte funkade med den lånade psun. Har ominstallerat OS flertalet gånger. Har uppdaterat BIOS. Den dör fortfarande efter 30 minuter. Såg en annan tråd där dem rekommenderade att byta moderkortsbatteriet kan det vara en lösning eller vad tror ni?
@Dreijer

Den lånade psun fungerar garanterat och det är över marginalerna för datorns krav
Permalänk

Har även kollat Temp på morderkort i HWinfo och där står det konstant på 109 grader men det är ju omöjligt att den startar så varmt. så frågan är ju om det är några inställningar som är fel och den läser fel värden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokienator:

Jag får uppdatera tråden med att det inte funkade med den lånade psun. Har ominstallerat OS flertalet gånger. Har uppdaterat BIOS. Den dör fortfarande efter 30 minuter. Såg en annan tråd där dem rekommenderade att byta moderkortsbatteriet kan det vara en lösning eller vad tror ni?
@Dreijer

Har du några problem med datum/tid i datorn?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Har du några problem med datum/tid i datorn?

Nej det har jag inte

EDIT: blev ändå inge bättre, plockade ur GPUn men interna grafiken funkar inte så får ingen bild på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänkte höra med er först innan jag plockar ur den men skulle det kunna vara böjda pins på processorn?

Skickades från m.sweclockers.com