Vilken ratt är att föredra till racingspel? (PC)

Permalänk

Vilken ratt är att föredra till racingspel? (PC)

Hej,

Funderar på att införskaffa mig en ratt till PC (Windows) och undrar lite vad jag ska införskaffa för ratt. Har tittat på bl.a. G29, G920, Thrustmaster T150 PRO vilket ligger runt min prislinje (runt 2000kr)

Har ni något att föredra? Isåfall vilken och varför? Om någon av er har någon av de ovanstående rattarna kan ni ju ge lite feedback

Tack! FOTNOT: Spelar mest F1 (Formel 1)

Permalänk
Medlem

G29:an är okej, använder den just nu. T150 har jag kännt på men är väldigt plastig!
Men g29:an är väl ett okej val, Force feedbacken är ganska stark men inte så mjuk som thrustmasters rattar. T300 verkar ännu bättre (3000kr) en båda mer mjuk ffb och nu kan ändra ratt på den tillexempel en F1 ratt om du spelar mycket F1. Dock får man inte med någon koppling och mer plastiga och lätta pedaler vilket kan vara ett nej för vissa även utan koppling.

Om du köper thrustmaster t serie och högre har ett ekosystem så om något går sönder kan du köpa en separat del.

Permalänk
Avstängd

Mitt råd är att spara till en ratt med remdrift (det vill säga: inte en logitech g29/920.).

FFB i t ex Thrustmaster T300 och TX är mycket bättre än G29. Sedan är även växelspaken till g29 rent skräp. TH8A från thrustmaster är dimensioner bättre.

Har en G29 själv och skulle aldrig vilja köpa en likadan, har den mest för att den fungerar fortfarande trots att växelspaken har dött i förslitningar och att knapparna kommer och går ibland. FFB är högljud, rasslar och väldigt "sladdrig" tack vare kugghjulsdriften. Skulle jag någonsin uppgradera så är det minst en Thrustmaster TS-PC som gäller.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Mitt råd är att spara till en ratt med remdrift (det vill säga: inte en logitech g29/920.).

FFB i t ex Thrustmaster T300 och TX är mycket bättre än G29. Sedan är även växelspaken till g29 rent skräp. TH8A från thrustmaster är dimensioner bättre.

Har en G29 själv och skulle aldrig vilja köpa en likadan, har den mest för att den fungerar fortfarande trots att växelspaken har dött i förslitningar och att knapparna kommer och går ibland. FFB är högljud, rasslar och väldigt "sladdrig" tack vare kugghjulsdriften. Skulle jag någonsin uppgradera så är det minst en Thrustmaster TS-PC som gäller.

Hur länge har du haft din G29?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

G29 är hemsk, speciellt med sin konstiga deadzone vilket gjorde det väldigt tråkigt när man körde spel där ytterst små rörelser spelar roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Hur länge har du haft din G29?

Ingen aning, ett gäng år i alla fall.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Jag är hyfsat nöjd med min G29. Hade föredragit en ratt med remdrift just av tidigare nämnda anledningar, men nackdelarna med G29;an stör mig inte så mycket. Vad som stör mig mest är att min ratt inte riktigt centrerar som den ska, utan är 3-4 grader fel. Tänker därför reklamera den och hämta ut en ny.

För mig stod det mellan G29 och T300 då dessa var inom budget. Pedalerna till T300 var tyvärr en dealbreaker. Dåliga pedaler är skit att köra med och gör det betydligt svårare att sätta bra tider.
G29 har hyfsat bra pedaler för att vara såpass billig. Bromspedalen har ett icke-linjärt motstånd som en billigare lösning på en trycksensor, och det fungerar riktigt bra. Det är hyfsat lätt att bromsa på gränsen. Gaspedalen känns också bra och basen till pedalerna håller dem på plats mot golvet (jag har satt lite häftmassa under och då rör de sig inte ur fläcken). Lite svårt att häl-tåa dock, men utan separat växelspak känns det ändå bara konstigt att växla helt manuellt.

Permalänk

G29 är på rea nu på Komplett. Man kanske ska slå till?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

G29 är på rea nu på Komplett. Man kanske ska slå till?

Gör det. Fastnar du i simracingen kan du uppgradera till något 10x dyrare senare.
G29an är good enough för att börja. (Säger jag som precis köpt en).

Vet inte om jag kommer vilja lägga tiden att det är värt att kanske köpa något för 20k.

Permalänk
Medlem

Har en G27 som jag är nöjd med. Tror nog G29 är en motsvarande bra förstaratt, där du kan byta till något riktigt bra senare när du tycker du har behov av det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag köpte Logitech Driving Force GT beggad för typ 300:- vilket är ett kap. Men man inser ganska snabbt att det vore lättare att köra med en mer responsiv/snabb ratt. Nu är pedalerna rätt kassa i jämförelse med typ g29 m.fl. men force feedbacktekniken är ju densamma. Hade jag betalat 2000:- eller mer för motsvarande teknik så hade jag nog blivit besviken. Visst det är kul i två veckor sen inser man att man vill ha nåt bättre/dyrare. Själv har jag svårt att motivera rent ekonomiskt de kostnaderna en uppgradering skulle medföra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Steget upp från G29 är i mitt tycke T300 Alcantara med T3PA pedaler och load cell mod. Det blir rätt mycket dyrare och det är vad jag kör med nu. Med vanliga T3PA pedalerna är det inte värt det, för de är betydligt sämre än Logitechs (bromsen suger gammal kamelpuckel). Kör du inte F1 eller liknande med miniatyrisk ratt är den extra diametern på alcantararatten ett steg upp. Force feedbacken är bättre i T300 men inte värt det om man ska snåla på det andra.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt att tänka på är pålitligheten. Jag bytte därför att min G29 inte centrererade ordentligt. Den var några få grader fel. Eftersom den var det redan som ny och jag hade garanti så valde jag att byta den.

Därför blev det T300.

Min första T300 var väldigt mycket felcentrerad och fläkten inuti hade helt uppenbart dåliga lager (den lät förjävligt när fläkten gick igång). Jag tror att jag fick ett returex som såldes som ny.

Inga problem att byta och den nya uppvisar inte samma problem. När man läser på nätet finns det många klagomål kring T300. Kvalitetskontrollen verkar inte direkt imponerande.

Permalänk
Medlem

snor tråden lite, polaren sitter i samma tankar, att skaffa ny ratt. Han sitter med en Logitchratt ( G27 tror jag ) och vill ha en ratt som inte har ett typ " styrvinkel stopp " dvs ratten bara kan köra 270 grader, då han kör mycket drifting spel och vill kunna " kasta " ratten (freewheel?) han har dock alltid kör Logitch så han vet inte så mycket mer, har trustmaster något end to end stop? eller kan man veva ratten 2-3 varv åt vadera sida? eller är det ett fett Nej?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

snor tråden lite, polaren sitter i samma tankar, att skaffa ny ratt. Han sitter med en Logitchratt ( G27 tror jag ) och vill ha en ratt som inte har ett typ " styrvinkel stopp " dvs ratten bara kan köra 270 grader, då han kör mycket drifting spel och vill kunna " kasta " ratten (freewheel?) han har dock alltid kör Logitch så han vet inte så mycket mer, har trustmaster något end to end stop? eller kan man veva ratten 2-3 varv åt vadera sida? eller är det ett fett Nej?

På G25 kunde man ställa in hur många grader som ratten skulle snurra, eller iafl blev nå jävulst trögt om man försökte vrida mer, borde gå på g27 också. Be dina polare kolla i rattens egna program. För ska han inte styra mer äm 270 grader behöver han knappast en ny ratt.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

snor tråden lite, polaren sitter i samma tankar, att skaffa ny ratt. Han sitter med en Logitchratt ( G27 tror jag ) och vill ha en ratt som inte har ett typ " styrvinkel stopp " dvs ratten bara kan köra 270 grader, då han kör mycket drifting spel och vill kunna " kasta " ratten (freewheel?) han har dock alltid kör Logitch så han vet inte så mycket mer, har trustmaster något end to end stop? eller kan man veva ratten 2-3 varv åt vadera sida? eller är det ett fett Nej?

G27 likt G29 har 900 graders rotation. Det brukar kontrolleras av spelet om han ställt in drivrutinerna rätt.

T300 har 1080 grader. Vad gäller att kasta runt ratten funkar det bättre på T300. Den är både snabbare och mjukare i detta avseende, mer likt hur det skulle funka i en riktig bil.

Permalänk
Medlem

@DasIch: jo men precis, antar att det är lite det han är ute efter

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Varför inte köpa den T300 som just nu finns bland annonserna ? 3000kr är ett klipp, dessutom föjer dom riktigt bra pedalerna med.

https://www.sweclockers.com/marknad/174593-racesim-ratt-pedal...