Lämplig hw för minecraft server...?

Permalänk

Lämplig hw för minecraft server...?

Hej!

Sonen har vill nu ha en minecraft-server. Jag har satt upp en mac mini som jag hade liggande (en late 2009 m. 2.53 GHz Core duo 2 cpu & 8 GB ram). Den verkar funka ok (inte helt, loggen klagar över att den inte riktigt hänger med ibland) men det blir ganska varmt och den har en vanlig hård disk. Jag skulle vilja ersätta den med något mer lättviktigt om möjligt och jag har funderat på någon form av Raspberry PI.
Ett problem är att som jag förstår det så är minecraft servern enkeltrådad vilket gör att hög klockfrekvens blir viktigt.
Antal spelare är max 10 men troligare runt 6.
Det behöver inte vara en PI, det kan vara vilken SoC dator som helst som har en JVM.
Är det någon som har försökt? Funkar det ens bra?

Permalänk
Medlem

@Invader ACE: Hur många spelare?

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av Windisch:

@Invader ACE: Hur många spelare?

Bra fråga! Som det ser ut just nu blir det inte fler än 10 och troligare runt 6.
(redigerar originalinlägget också)

Permalänk
Medlem

@Invader ACE: Känns ju som att den borde fungera för ändamålet, men om man tar en snabb kik på Minecraft wiki så har de ju rekommenderade specs för en dedikerad server. Kanske prova att köpa en SSD? Tror rpi kommer bottlenecka iom att den använder SD-kort eller USB för lagring.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Får samma fel på min dedikerade server med min dator i sign.

Brukar hosta server åt brorsan å hans polare medans jag är på jobbet kvällstid.

Typ 3-4 spelare generellt servern lagd på Ssd och tillgång till 4Gb ram ändå duker det upp när de rider runt på hästar eller i båtar längre sträckor och börjat ladda in tidigare oladdae chunks.

Brukar inte hända dock om de bara springer runt i redan utforskade chunks.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Windisch:

@Invader ACE: Känns ju som att den borde fungera för ändamålet, men om man tar en snabb kik på Minecraft wiki så har de ju rekommenderade specs för en dedikerad server. Kanske prova att köpa en SSD? Tror rpi kommer bottlenecka iom att den använder SD-kort eller USB för lagring.

Jag vill inte använda mini:n till detta, den drar för mycket kräm och alstrar för mycket värme. Jag kan dessutom använda den till annat. En ssd blir dessutom ganska dyr jämfört med en SD kort till tex en Pi 4.

Permalänk
Skrivet av Windisch:

@Invader ACE: Känns ju som att den borde fungera för ändamålet, men om man tar en snabb kik på Minecraft wiki så har de ju rekommenderade specs för en dedikerad server. Kanske prova att köpa en SSD? Tror rpi kommer bottlenecka iom att den använder SD-kort eller USB för lagring.

Fast du har ju rätt i att den funkar, det gör den.

Permalänk
Medlem

@Invader ACE: Om du skaffar kylning på en Orange Pi RK3399 (2Ghz ist. för RPI4 1,5GHz), förgenererar världen och kör den med SSD så är det väl på gränsen för 4-5 spelare. Vill de ta in ytterligare polare så blir det 10 spelare så blir det problematiskt.
Kanske går att hitta en gammal NUC?

Permalänk
Skrivet av thu:

@Invader ACE: Om du skaffar kylning på en Orange Pi RK3399 (2Ghz ist. för RPI4 1,5GHz), förgenererar världen och kör den med SSD så är det väl på gränsen för 4-5 spelare. Vill de ta in ytterligare polare så blir det 10 spelare så blir det problematiskt.
Kanske går att hitta en gammal NUC?

Ska kolla vad det kostar.
Jag 'roade' mig med att installera top4j för att se hur många trådar det är som kör och det verkar onekligen vara så att det bara finns en tråd som kör själva spelet så cpu är/blir viktigt.
Jag installerade också java 11 för att se om det blev någon prestandaskillnad. Start-up går åtminstone mycket snabbare, i storleksordningen 5 ggr.
htop pekar på att det även under idle går bättre. Jag ska starta med gc log flaggor för att se om det går att optimera dom en smula, det är ju default flaggor nu.

Permalänk
Medlem

Ett tips som gör underverk är att, om möjligt, placera servern på en ramdisk och sen köra den därifrån. En sån här lösning innebär extra viktigt med regelbundna backuper till ett vanligt filsystem.

Du nämner inget om eventuella plugins används eller inte, ibland kan det vara annat än enbart världen som resulterar i att servern inte hänger med i varje tick.

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Ett tips som gör underverk är att, om möjligt, placera servern på en ramdisk och sen köra den därifrån. En sån här lösning innebär extra viktigt med regelbundna backuper till ett vanligt filsystem.

Du nämner inget om eventuella plugins används eller inte, ibland kan det vara annat än enbart världen som resulterar i att servern inte hänger med i varje tick.

Det finns inga plugins men det ska jag ha i åtanke.
Maskinen har 8 GB RAM så det borde vara nog för att sätta upp en ramdisk. Systemet tar inte så mycket.
Ett problem jag har är att maskinen är ca 10 år och kan inte köra senaste os:et vilket gör att saker Brew och Ports funkar dåligt (eller snarare oförutsägbart).
Jag är också inne på att sätta upp linux på den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invader ACE:

Det finns inga plugins men det ska jag ha i åtanke.
Maskinen har 8 GB RAM så det borde vara nog för att sätta upp en ramdisk. Systemet tar inte så mycket.
Ett problem jag har är att maskinen är ca 10 år och kan inte köra senaste os:et vilket gör att saker Brew och Ports funkar dåligt (eller snarare oförutsägbart).
Jag är också inne på att sätta upp linux på den istället.

http://dosdude1.com/catalina/ Uppdatera med det.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att kika på LGSM om du väljer att köra på någon Linux-distro. https://linuxgsm.com/lgsm/mcserver/

Kör själv just nu 2st servrar på varsin Debian VM och använder LGSM. Tog ca en timme att få färdigt allt inkl installation av Debian.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701