Permalänk

Vilket Moderkort ska man välja?

Som rubriken lyder undrar jag vilket moderkort man ska köpa om man ska spela/streama. Vilket märke är bäst och vad skiljer sig i de olika prisklasserna?

Permalänk
Medlem

Vilken platform kanske vore bra och veta Intel/AMD

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem

@Alling har skrivit en fin guide för detta ämne.

Jag rekommenderar en genomläsning av denna.
https://www.sweclockers.com/artikel/25085-guide-till-moderkor...

Guiden berättar inte exakt vilket moderkort du ska välja, men det gör att du kan ställa mer specifika frågor kring vad du är ute efter.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Widget264:

Som rubriken lyder undrar jag vilket moderkort man ska köpa om man ska spela/streama. Vilket märke är bäst och vad skiljer sig i de olika prisklasserna?

Överklockningsorienterade moderkort är väl det enda som kan påverka prestandan på systemet, med sina överklockningsfunktioner och eventuellt förbättrade effektleverans till processorn.
Utöver det så har moderkort rätt liten inverkan på prestanda utan du kan oftast med gott samvete ta det billigaste moderkortet som uppfyller de krav du har på in/utgångar och funktioner som du letar efter, och finns det något som tilltalar dig estetiskt så är ju det en bonus.

Dyrare moderkort har generellt många mer funktioner än ett billigt, men frågan om flera av dem är värda för just dig är ju bara du som kan svara på.

Permalänk
Medlem

Vilket man ska välja tycker jag är väldigt individuellt.

Själv tar jag alltid ett från Asus som har de ingångar/utgångar/färgschema jag vill ha.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

*Ohjälpsamma inlägg raderade*

On topic: @Dark Widget264 Vi behöver lite mer info (budget, ska du överklocka, osv.) för att kunna hjälpa dig. Ju mer information, desto bättre

Välkommen till Sweclockers btw.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...