Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Guide för att förbättra FPS i CS GO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Funderar i5 6600 eller något. Förr när man lirade 1.6 då låg man stabilt på 100-101 hela tiden. Var så jävla mycket skönare för mina tvångstankar asso.

Mjo det bör det göra, men då måste du byta både moderkort och RAM till ddr4, och då är det nog mer värt att köpa Ryzen om du inte vet av någon som säljer till bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Mjo det bör det göra, men då måste du byta både moderkort och RAM till ddr4, och då är det nog mer värt att köpa Ryzen om du inte vet av någon som säljer till bra pris

Menar du en aktuell ryzen eller en från 2016-2018?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Menar du en aktuell ryzen eller en från 2016-2018?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade aktuell, men ryzen 2600 exempelvis funkar också bra

Permalänk
Medlem

Jag testade benchmarken efter att ha ställt in inställningarna men glömde göra det före.
Fick en average på 212 fps, såg inte vars man kunde se max/min.
Men jag har fått en boost av att göra de då jag gått från en average på cirka 90fps i comp till 120.
Undrar dock om du har några fler tips då de känns som att min dator underpresterar
Det jag inte har gjort är att ändra CFG men det ska ja göra nu
CPU: Intel i5 7400
8GB RAM 2400Mhz
Moderkort: Lenovo 36D5
GPU: GTX 1080 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeetsei:

Jag testade benchmarken efter att ha ställt in inställningarna men glömde göra det före.
Fick en average på 212 fps, såg inte vars man kunde se max/min.
Men jag har fått en boost av att göra de då jag gått från en average på cirka 90fps i comp till 120.
Undrar dock om du har några fler tips då de känns som att min dator underpresterar
Det jag inte har gjort är att ändra CFG men det ska ja göra nu
CPU: Intel i5 7400
8GB RAM 2400Mhz
Moderkort: Lenovo 36D5
GPU: GTX 1080 8gb

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/43nrni/fps_...

De här är de som gett mig mest fps, stänga av hyperthreading också men du har ju i5 så de går väl inte då tror ja.

Speciellt de här windows inställningar med regfil osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/43nrni/fps_...

De här är de som gett mig mest fps, stänga av hyperthreading också men du har ju i5 så de går väl inte då tror ja.

Speciellt de här windows inställningar med regfil osv.

Ska testa de där, tack så mycket

Permalänk
Medlem

@gamingfreak:

Skumt, FPS benchmark programmet visar ingen fin sammanställning för mig efter att det kört klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@gamingfreak:

Skumt, FPS benchmark programmet visar ingen fin sammanställning för mig efter att det kört klart.

Har du developer console aktiverat i spelinställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vituraz: @gamingfreak:
Tack, ja, det var så enkelt att inte console läget var på.

Jag fick snitt fps 476, max 1456 min 24 men det var nog efter avslut av själva benchmarken den droppade till 24. Fick dock lite högre fps, 490 drygt när jag enbart provade dina grafikinställningar i cs go och hade resten av inställningarna som tidigare (dvs default).
https://imgur.com/4xFPvpA

Dina Nvidia inställningar har jag inte roat mig med att prova ännu.

Tagit de flesta av de övriga inställningarna du tipsat om (launch samt autoexec.cfg). Däremot gillade den inte exec autoexec.cfg i slutet av din autoexec.cfg fil, då startade inte cs go upp, vet inte varför. Utan exec autoexec.cfg så fungerar det bra och vad jag ser så laddar den autoexec.cfg filen fint ändå, märker det på tex dina crosshair inställningar etc.

1440P med 165Hz
Aoros GeForce 1080 Ti
Asus Prime X370-Pro
Ryzen 3700X
Corsair Vengeance 16GB CMK16GX4M2B3733C17R
Samsung SSD 960 EVO 250GB (boot, systemdisk)
Samsung SSD 850 EVO 1TB (spelet ligger här)

Jag är rätt taskig i själva spelet men gillar den här typen av spel som inte är så avancerade bara för att få någon timmes underhållning. Den här nya generationen av unga gamers är dock irriterande skickliga.

Sannolikt är jag alldeles för dålig på rörelse just nu, man får ju intrycket av att en hel del spelare rör sig ständigt för att undvika ta för mycket skada. Antar att det är ett ständigt fipplande med rörelse knapparna på tangentbordet som gäller? I deathmatch vilket är ok som träning så hamnar jag oftast i mitten av fältet runt ca 25 kills, har väldigt, väldigt svår att nå högre, otroligt frustrerande. Hoppas inte att min nätverkskoppling via koax (eller om det nu är fiberkoax) är en av orsakerna (lag, latency), dessutom kör jag ju Wifi till datorn som jag spelar från. Får kanske bita i det sura och byta till fiber, kommer behöva borra i väggar och hålla på för att få någorlunda snygga kabeldragningar drar mig för det lite...

En sak jag gillar med cs go är att det är ett super stabilt spel, tror inte jag fått en enda krasch. Sedan hur mycket fuskare det är, inte vet jag, men jag har satt dit någon enstaka.

Permalänk
Medlem

Började på 225 fps tror jag de var i FPS-Testet Ulletical. Nu när jag grejat under några månader har jag lyckats komma upp i 426fps. Så de finns ju saker att göra.

3770k i 4.8ghz och 980ti, 16gb Vengence 1600mhz ram

1440x1080 allt på low

Permalänk
Medlem

Nej nej, varför m_yaw "0.0165" ?

Permalänk
Medlem

ska ju vara en fix för de som kör streched men de är nog lite att skjuta sig i benet. Samt att du ska multiplicera din vanliga sens med 1.33 eller något sånt för o få samma på streched. Kör m_yaw 0.22 och skit i de där.

Permalänk

Riktigt bra guide! Lite nyfiken på anledningen till 128000 i rate? De flesta guider säger 786432 nuförtiden har jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man har en mus med 1800 DPi vilken sense är lämplig i CS:GO då?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av funkadelic:

Riktigt bra guide! Lite nyfiken på anledningen till 128000 i rate? De flesta guider säger 786432 nuförtiden har jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Guiden är gammal och det är 786432 som gäller nu! Tidigare var max 128k men nu är alltså 786432 max.

Skrivet av swenorth1:

Om man har en mus med 1800 DPi vilken sense är lämplig i CS:GO då?

Lämplig sens är så att du själv trivs givetvis. Jag själv kör 400 dpi, 2,03 sens.

För att du ska få exakt samma sens som mig exempelvis ska du köra på 0,45 sens.

Permalänk

Hur fasen defusar man bomben om man är antiterrorist, vilken knapp? Ser ut som att jag har ett defusekit men hur än mycket jag scrollar på mushjulet så går det inte välja defusekitet!! Hur gör man?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur fasen defusar man bomben om man är antiterrorist, vilken knapp? Ser ut som att jag har ett defusekit men hur än mycket jag scrollar på mushjulet så går det inte välja defusekitet!! Hur gör man?

E brukar vara standard, samma för att öppna dörrar eller byta till vapen som ligger på marken. Defusekit gör att man defusar på 5 sekunder istället för 10 utan kit Game instructor messages kan vara en god idé när man är nybörjare, då ploppar det upp vilken knapp du ska använda.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

E brukar vara standard, samma för att öppna dörrar eller byta till vapen som ligger på marken. Defusekit gör att man defusar på 5 sekunder istället för 10 utan kit Game instructor messages kan vara en god idé när man är nybörjare, då ploppar det upp vilken knapp du ska använda.

När jag försöker köpa ett defusekit så går det inte!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hög FPS i all ära men sett till att utvecklingen av CS GO stått typ stilla i 10 år (sett till själva motorn), har inte de flesta med en hyffsad CPU och GPU nog hög FPS idag så att det snarare är andra tillkortakommanden i själva motorn som påverkar mer? Dvs när hela FPS diskussionen startade så handlade väl typ om att ta sig från 70 FPS till 150 FPS, men från 300 FPS till 450 FPS så undrar jag om det inte är mer andra begränsningar som påverkar mest.

Permalänk
Medlem

Något jag skulle rekommendera, speciellt för den som upplever ständiga stutter och FPS drops, är att testa sänka polling raten för musen. Iaf jag får klart mer stuttering med 1000 hz än om jag sänker till typ 250 hz, även fast jag har en rätt kraftfull maskin, 7700K, 1080ti etc. Jag gissar att det kanske har att göra med att CS GO fortfarnade är rätt entrådat även om man gjort vissa anpassningar till flera core cpu:er och 1000 hz kräver lite mer av CPUn helt enkelt.

Moderna spel upplever jag inga problem att köra i 1000 hz för övrigt så det är inte datorn, musen etc. i sig som strular.

Permalänk

Vill tipsa om Intelligent standby list cleaner, fick reda på det från csgo subredditen.
Den ska hjälpa med att minska stutters som kommer från att windows 10 sparar för mycket saker i ramet, även om du ser att du har minne ledigt i aktivitetshanteraren så är det i verkligheten förbrukat i en standby som det här programmet ska tömma åt dig vid minnesbrist.

https://www.wagnardsoft.com/forums/viewtopic.php?t=1256

Permalänk
Medlem

Bra tråd.
Följde allt utom launch-options. Hade dessa innan: -novid -console -no-browser -tickrate 128 -freq 144 +r_dynamic 0 +snd_use_hrtf 0 -d3d9ex +exec autoexec.cfg +mat_queue_mode 2 -high

Det gav mig medel fps 260.

Bytte launch-options till dina:
-Console -nojoy -nod3d9ex -novid +cl_forcepreload 1 -d3d9ex

Fick 370!!!!! i medel. TUSEN TACK!

Permalänk
Medlem

Måste man ha fiber för att bli bra i det här (?) jag har fiberkoax nu med något lite högre latency.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Måste man ha fiber för att bli bra i det här (?) jag har fiberkoax nu med något lite högre latency.

Nej det behövs inte, det fungerar bra med fibercoax, bara att kött på mer. Finns träningsbanor för att förbättra sitt aim också, kika lite på det så kommer du panga fler HS eller lära dig att bemästra rekylen på olika vapen. Lycka till

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

fps > graphics i cs:go

ökade mina fps med 20, thnx

Permalänk
Medlem

Har sett många som strävar efter 300fps+ hela tiden, alltså att aldrig droppa under 300fps.
Hur bra dator måste man ha då egentligen?

Alla proffs jag sett streamat på twitch droppar under 200 fps på vissa banor beroende på situation.
Borde inte de som jobbar med att spela CS ha den bästa setupen? Eller är det bara placebo för folk att sträva efter min 300fps?

Jag märker iaf ingen skillnad när jag droppar från 350 till 190.

Permalänk
Medlem

Hade 247 average fps på benchmarken innan denna guide, 226 efter.

i7-6700 3.4Ghz
16gb ram
GTX 980 4gb

Permalänk
Medlem

Kan de va så att när/om nu source2 motorn kommer till csgo den 18 maj att mångas problem med fps försvinner? Kan ju iofs bli värre också. Men jag hörde något om att om de blev 64bitars client istället för 32 så använder den alla cores/trådar bättre och får bruk av hela cpun?

Permalänk
Medlem

Jag har provat det mesta för att förbättra fps i csgo, inte mycket som funkar.
Fick ett tips om att stänga av CPU C-states i bios, och de gav mig bra resultat.

Ökade min fps med 60-70 på benchmarken, och droppar aldrig under 200 längre, kunde droppa till 120 på vissa banor annars.
Vet inte om det funkar för alla, funkade kanon för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

-Console -nojoy -nod3d9ex -novid +cl_forcepreload 1 -d3d9ex

Det hade varit bra om du kunde skriva vad dessa gör och varför du har med dem. Samma sak med alla andra custom kommandon du lagt in i din .cfg. Visst kan man googla dem en och en men om detta nu ska vara en guide så vore det rimligt att ha med en kort förklaring av varje kommando samlat här.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.