Hjälp med automatiserat räkneverk (Typ)

Permalänk
Medlem

Hjälp med automatiserat räkneverk (Typ)

Hej folket! Behöver tips och idéer. Vi har lite problem på jobbet som jag kommer lösa med en sensor och ett band och en paj.

Men nu till problemet, bitarna måste ligga med litet mellanrum mellan varje bit så sensorn hinner reagera på varje bit lösning då hade vart att lägga dit en bit i taget men vi försöker spara tid.

När man plockar upp dom plockar du upp en hel näve full, men nu måste jag få dom till att komma på det rullande bandet 1 och 1 på snabbast sätt. Kanske ha en trattliknande sak och lägger i eller något? Slå ihop alla era kloka huvuden och ge mig bra idéer nu 😁

Permalänk

Det beror väldigt mycket på hur bitarna ser ut, vilken hastighet du måste ha, behöver bitarna orienteras? Ska bitarna åka vidare till en annan station?

Är de enkla att sortera ut (tänker typ hockey puck här) kan ett band med en avsmalnande ränna för att köa dem och sedan matas över till ett snabbare band vilket skapar en lucka kunna vara en lösning.

Det klassiska är väl att man använder någon slags vibratormatare. Går att hitta begagnade för en skaplig slant, men de kommer förmodligen behöva anpassas efter eran geometri.

Ska du bara räkna kanske en räknevåg är ett snabbare alternativ?

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Hej @neohamster . Tack för ditt svar ! 😊 har inga mått på bitarna i huvudet, men kan kolla det tills imorgon! Det enda jag kan säga är att dom är avlånga, och vid 200 stycken ska han stanna bandet tills du startar igen. Vi har räknevåg i dagens läge, men det finns för många faktorer som ändrar vikt på detaljerna. Såsom kartongen, för mycket tejp eller minsta ändring i CNC. Vi har idag haft x antal vågar och det blir samma fel på alla 😔 Därav kom jag på den här idén med räkneverket men måste få dom att ligga 1 och 1 så sensorn hinner slockna så han kan räkna nästa bit.

Skickades från m.sweclockers.com