Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem

Har haft samma LG OLED Instegsmodell sedan 2015/2016 och ännu inget spår av inbränning. TV'n är igång ca 8h per dygn i snitt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Oled inbränning

@Bosse78: jag hade exakt samma inbränning på min pos9002. Jag felanmälde via Philips-supporten och tv:n skickades på reparation, fick dock svar om att panelen inte fanns längre så jag fick en ny Philips Oled 804. Den nya 804:n är bättre på allt. Stor skillnad på bild, menyer och smart-tv. Ärendet tog 6 veckor! Vilket är under all kritik, mem jag är så nöjd över att få Philips nya Oled
Lycka till, Mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. På grund att radio och tv avgiften blir skatt funderar jag på att köpa min första tv. Det blir en lcd, modell bättre och inte oled.. Planerar att spela och göra annat datorrelaterat på den. Och inbränningar må vara ovanliga. Men retensions låter illa nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik7808:

@Bosse78: jag hade exakt samma inbränning på min pos9002. Jag felanmälde via Philips-supporten och tv:n skickades på reparation, fick dock svar om att panelen inte fanns längre så jag fick en ny Philips Oled 804. Den nya 804:n är bättre på allt. Stor skillnad på bild, menyer och smart-tv. Ärendet tog 6 veckor! Vilket är under all kritik, mem jag är så nöjd över att få Philips nya Oled
Lycka till, Mvh Henrik

Jo vet inte om jag skrev detta i denna eller annan tråd men jag fick också en ny 903. Då fanns fortfarande 9002 kvar men jag tror den har någon svaghet som inte går fixa vilket gör att dom skickar ut andra modeller istället. Jag var trots väntan sjukt nöjd när jag fick en 903a som då kostade 34 000:- och den är också verkligen bättre på allt och den första platt-tv jag sett som faktiskt har bra ljud.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

@Bosse78: Hur är det med din 903? Sett någon inbränning än? Jag har förbjudit familjen att titta på Nyhetsmorgon. Vågar helt enkelt inte riskera att solen bränns fast igen

Permalänk
Medlem

@Henrik7808:

Snart 1.5år absolut ingen inbränning eller banding. Sparsamt med nyhetsmorgon.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

@Bosse78: Ok. Då kanske man har löst problemet med Oled. 9002 var nog en sjukt känslig panel. Jag är sjukt nöjd med 804. Bilden är makalös och gränssnittet med Smart-tv är ljusår från 9002

Permalänk
Medlem

Ett halvår gammal tråd, men TV4's nyhetsmorgoinen ska nu ändra grafiken för att förhindra att det bränns in.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wPa8xL/tv4-tittarna-...

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen bättre ut än tidigare, men är lite skeptisk till att de ändå envisas med att ha kvar en bit av den gula solen. Ligger den statisk där så kan det fortfarande bli problem, om än mindre. Dessutom är ju inte textgrafiken genomskinlig längre, åtminstone inte på den här bilden.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tittade på nyhetsmorron på TV4 nyss och kan bara konstatera att det är inte mycket bättre nu. Solen är lite mindre men å andra sidan är den inte längre genomskinlig, som den var innan ändringen. Inte heller textremsan är genomskinlig, vilket snarare bör öka risken för inbränning! Jämför bilderna här under.

Gamla solen och textremsan (genomskinliga):

Nya solen och textremsan (Ej genomskinliga):

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Tittade på nyhetsmorron på TV4 nyss och kan bara konstatera att det är inte mycket bättre nu. Solen är lite mindre men å andra sidan är den inte längre genomskinlig, som den var innan ändringen. Inte heller textremsan är genomskinlig, vilket snarare bör öka risken för inbränning! Jämför bilderna här under.

Gamla solen och textremsan (genomskinliga):
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/d02bae66-3b05-491c-bc19-a4cb395970b0?fit=crop&h=619&q=50&w=1100&s=b5a81386fa72537d775646a20778aef810a2ecf5

Nya solen och textremsan (Ej genomskinliga):
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/fb2606ad-d051-4e90-a26a-f792e71b23af?fit=crop&h=619&q=50&w=1100&s=22df6ab58a8c13f81efddb1dc2ba6ac984ca95c3

Man undrar ju lite om dom helt har förstått vad problemet är. Visst att en stor stark sol var en av dom värsta sakerna att lägga statiskt i bild. Men problemet är ju i grunden att dom har en grafik som konstant ligger i bild. Antar att det är för att folk som knäpper på snabbt ska förstå vad det är för inslag som är just då. Men som sagt, ser ut som att även den nya grafiken kommer skapa problem om den ligger statiskt såsom det var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Man undrar ju lite om dom helt har förstått vad problemet är. Visst att en stor stark sol var en av dom värsta sakerna att lägga statiskt i bild. Men problemet är ju i grunden att dom har en grafik som konstant ligger i bild. Antar att det är för att folk som knäpper på snabbt ska förstå vad det är för inslag som är just då. Men som sagt, ser ut som att även den nya grafiken kommer skapa problem om den ligger statiskt såsom det var innan.

Det kan de uppenbarligen inte ha gjort. Ändå går de ut med det så här:

Nyhetsmorgons klassiska sol har bränt sig fast i flera skärmar och kritiken har varit hård mot kanalen.
"Nu har TV4 ändrat grafik och tv-tittarna kan andas ut"
”Game of Thrones” sista säsong förstördes av detta, säger Henrik Hermansson, 35.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har en LG C7 55 som jag köpte 2018, den har fått TV4's godmorgon sol inbränt sedan några månader tillbaka, trots att vi inte har som vana att se på Godmorgon TV4, från 07:00 är det ingen hemma så vet inte hur detta egentligen gick till.

Om det hade varit från Spotify eller nån annan app som har en väldigt statisk bild hade jag förstått men inte från en kanal som vi inte ens har som vana att se på. Nästa vardagsrums TV blir inte OLED, dock kommer min nästa "monitor" nog vara LG's nya 48CX modell där jag har lite mer kontroll över när en statisk bild visas.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har en LG C7 55 som jag köpte 2018, den har fått TV4's godmorgon sol inbränt sedan några månader tillbaka, trots att vi inte har som vana att se på Godmorgon TV4, från 07:00 är det ingen hemma så vet inte hur detta egentligen gick till.

Om det hade varit från Spotify eller nån annan app som har en väldigt statisk bild hade jag förstått men inte från en kanal som vi inte ens har som vana att se på. Nästa vardagsrums TV blir inte OLED, dock kommer min nästa "monitor" nog vara LG's nya 48CX modell där jag har lite mer kontroll över när en statisk bild visas.

Blir till att undvika att titta på TV4's nyhetsmorgon även i fortsättningen, eftersom de inte kan få till det rätt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har LG 65" E8. Kollar faktiskt en hel del på nyhetsmorgon. Haft tvn 1,5 år. Ingen inbränning, aldrig ens sett någon "tillfällig inbränning" på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har LG 65" E8. Kollar faktiskt en hel del på nyhetsmorgon. Haft tvn 1,5 år. Ingen inbränning, aldrig ens sett någon "tillfällig inbränning" på den.

Jag har en LG 55 B7 och tittar på nyhetsmorgon ganska ofta. Har ingen inbränning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

De skulle ju kunna ha en animerad sol som rör sig i sidled nere i bild, om de nu är så kåta på att ha massa grafikblaffor i bilden hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Beror inte dessa problem med inbränningen på vilken styrka av OLED-ljuset man har? För mig så låter det rimligt. Vet ju om man har max OLED-ljus, ljus och kontrast så kan man svetsa med den bilden.

Eftersom jag är ljusskygg emellanåt så kan jag inte ha speciellt mkt OLED-ljus på för då skär det i ögonen, så nån inbränning lär jag nog aldrig få av vanligt tv-tittande. Sen för den delen just när det gäller TV4 och dess sol så är den chansen minimal för den kanalen tittar jag på kanske 20 timmar om året.

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny panel på min LG B7 65" förra veckan.
Från att begärt en reparation på deras hemsida tills han var här och byta panelen tog det 8 dagar.
Hade fått väldigt små inbränningar av undertexter, knappt synbara normalt.
TV köpt 24 december 2017

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Har en LG C7 55 som jag köpte 2018, den har fått TV4's godmorgon sol inbränt sedan några månader tillbaka, trots att vi inte har som vana att se på Godmorgon TV4, från 07:00 är det ingen hemma så vet inte hur detta egentligen gick till.

Om det hade varit från Spotify eller nån annan app som har en väldigt statisk bild hade jag förstått men inte från en kanal som vi inte ens har som vana att se på. Nästa vardagsrums TV blir inte OLED, dock kommer min nästa "monitor" nog vara LG's nya 48CX modell där jag har lite mer kontroll över när en statisk bild visas.

Låter konstigt. Kan det vara så att du fått en panel som blivit återlämnad pga. inbränningar och som de sen har repat den och felet har kommit tillbaka. Jag har själv en Samsung led och kollar nog aldrig på varken nyhetsmorgon eller ens Tv4 då jag anser att kanalen bara visar skräp och skulle de slå till och visa en bra film på kvällen så förstörs den av nyheter mitt i skiten så därför bojkottas kanalen helt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Bildexpert 📺

@JonkenPonken: Stämmer bra - direkt proportion till hur hur ljusstarkt och hur länge man kör panelen. På 2016- och 2017-modellerna gav testbilder under HDR retention väldigt snabbt. En vit fyrkant för att mäta vitt under HDR i någon minut gav en grönlysande fyrkant mot en heltäckande grå bakgrund i flera minuter efteråt.

Inbränningar ger mörka skuggor och är ofta permanenta. Tillfälliga förändringar, retention, ger ljusa skuggor och försvinner efter en stund. Får man ofta retention bör man se upp för det är ett tecken på något som senare kan bli inbränningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@JonkenPonken: Stämmer bra - direkt proportion till hur hur ljusstarkt och hur länge man kör panelen. På 2016- och 2017-modellerna gav testbilder under HDR retention väldigt snabbt. En vit fyrkant för att mäta vitt under HDR i någon minut gav en grönlysande fyrkant mot en heltäckande grå bakgrund i flera minuter efteråt.

Inbränningar ger mörka skuggor och är ofta permanenta. Tillfälliga förändringar, retention, ger ljusa skuggor och försvinner efter en stund. Får man ofta retention bör man se upp för det är ett tecken på något som senare kan bli inbränningar.

Vi har LG 55" 4K (C9 processorn i har jag för mig -orkar inte kolla. Kom nån gång i slutet av 2018 tror jag) och inga problem än så länge, men som sagt så gör min whiplash så jag kan bli extremt ljusskygg så nån vidare effektstark OLED-bild används inte här. Men har ändå i åtanke på att inte ha alltför ljusstark bild dagtid såvida inte hela bildrutan fylls av tex film och inget är statiskt.

Visst är bildkvaliteten superb och svärtan grym, men frågan är nog om inte nästa tv blir med annan teknik såvida man inte löst detta problemet. Har även nån bugg som gör att man får rycka strömsladden till tv emellanåt för funktionerna på tv slutar funka (tex volymen och massor med annat).

Stämmer det att starkt solljus som lyser på tv-rutan kan ge nån form av inbränning när tv är avstängd? Har starkt för mig jag läst man skall undvika direkt solljus så det är gardiner som gäller konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JonkenPonken: Stämmer bra - direkt proportion till hur hur ljusstarkt och hur länge man kör panelen. På 2016- och 2017-modellerna gav testbilder under HDR retention väldigt snabbt. En vit fyrkant för att mäta vitt under HDR i någon minut gav en grönlysande fyrkant mot en heltäckande grå bakgrund i flera minuter efteråt.

Inbränningar ger mörka skuggor och är ofta permanenta. Tillfälliga förändringar, retention, ger ljusa skuggor och försvinner efter en stund. Får man ofta retention bör man se upp för det är ett tecken på något som senare kan bli inbränningar.

Kan det diffa mycket mellan individuella paneler? Jag vet att en kompis till mig har en Philips, kan den heta 903? Hos honom ser man retentions jätteofta, när han byter mellan tex Youtube, Spotify osv så ser man under en stund en skugga av det han hade framme senast.

Medan som sagt min E8, jag kan ev ha sett en retention en gång, när jag hade Spotify framme med ett skivomslag som var helgult. Men den försvann inom 2-3 sekunder. Sedan dess kan jag inte komma ihåg att jag sett någon form av sådant.

Edit: Är inte hemma just nu så kan inte kolla exakt men jag kanske ev. har runt 50% oled-ljus tror jag det valet heter på LG:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vi har LG 55" 4K (C9 processorn i har jag för mig -orkar inte kolla. Kom nån gång i slutet av 2018 tror jag) och inga problem än så länge, men som sagt så gör min whiplash så jag kan bli extremt ljusskygg så nån vidare effektstark OLED-bild används inte här. Men har ändå i åtanke på att inte ha alltför ljusstark bild dagtid såvida inte hela bildrutan fylls av tex film och inget är statiskt.

Visst är bildkvaliteten superb och svärtan grym, men frågan är nog om inte nästa tv blir med annan teknik såvida man inte löst detta problemet. Har även nån bugg som gör att man får rycka strömsladden till tv emellanåt för funktionerna på tv slutar funka (tex volymen och massor med annat).

Stämmer det att starkt solljus som lyser på tv-rutan kan ge nån form av inbränning när tv är avstängd? Har starkt för mig jag läst man skall undvika direkt solljus så det är gardiner som gäller konstant.

Det med direkt solljus har jag sett exempel på. Tex när man haft persienner öppna och sen lyser solen in direkt på tvn, så har märken efter persiennerna bränts in.

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Det med direkt solljus har jag sett exempel på. Tex när man haft persienner öppna och sen lyser solen in direkt på tvn, så har märken efter persiennerna bränts in.

Ja då mindes jag rätt då. Har en kompis som påstår att så inte är fallet med solljus men han läser väl det här och rättar in sig i ledet

Tack för svaret btw.

Permalänk
Medlem

Varför har inte dagens moderna OLED tvn någon "varnare" som känner av ifall det håller på bli inbränt? Eller finns det inte någon sådan teknologi idag. Det skulle ju lösa saken och få mig våga köpa OLED-tv

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Varför har inte dagens moderna OLED tvn någon "varnare" som känner av ifall det håller på bli inbränt? Eller finns det inte någon sådan teknologi idag. Det skulle ju lösa saken och få mig våga köpa OLED-tv

Finns en funktion på vår tv som gör att tex logga (statiskt) blir ljussvagare.

Permalänk
Medlem

@Defender: Hur står du ut med att ha ett reklamvattenmärke i alla bilder du tar? Jag hade stängt av det samma sekund som jag såg att Xiaomi försöker injektera sitt varumärke på mina minnen. För övrigt hoppas jag att gemene man blir mer avskräckt från att köpa deras grejer än lockade av ett sådant beteende. Jag kan inte förstå hur människor står ut med reklam injekterat i deras egna bilder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag fick en ny panel på min LG B7 65" förra veckan.
Från att begärt en reparation på deras hemsida tills han var här och byta panelen tog det 8 dagar.
Hade fått väldigt små inbränningar av undertexter, knappt synbara normalt.
TV köpt 24 december 2017

https://i.imgur.com/R6p4FIl.jpg

Nu är jag lite lat, men var felanmälde du TV:n?
Jag har en inbränning på min 2017 55" så kanske kan göra samma sak då tänker jag.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Nu är jag lite lat, men var felanmälde du TV:n?
Jag har en inbränning på min 2017 55" så kanske kan göra samma sak då tänker jag.
Tack på förhand.

LG Produktreparation

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB