Gammal dator, ny skärm. Ingen bild

Permalänk
Medlem

Gammal dator, ny skärm. Ingen bild

Jag/vi har ett problem på jobbet. Grundproblemet är att vi har en dator med två grafikkort och fyra skärmar inkopplade. Dator behöver ibland fjärrstyras från en annan plats i huset med hjälp av VNC. Problemet är att då att vi bara kommer åt "huvudskärmen" och inte de andra tre.
Vi tyckte att den enklaste lösningen, pga licenser och annat, var att skaffa en 32:10 skärm där vi kunde hade alla fyra fönster öppna samtidigt. Problemet är bara att vi inte får någon bild till den nya skärmen.

För att göra saken lite mer problematisk, iaf för mig, så används några obskyra grafikkort med DMS 59 kontakter (Nvidia Quadro NVS 290). Vad jag kan utläsa så ska dessa utgångar stödja digitala signaler.
De gamla skärmarna var anslutna via splitters från en DMS 59 till två VGA. Jag köpte nya splitters med kontakterna DMS 59 och displayport. Men det hjälpte inte. Vi har också testat DMS 59 till DVI till de gamla skärmarna, men då slutar de också att fungera.

Dator har nog 6-7 år på nacken med Win7 installerat.
Grafikkortet heter som sagt Nvidia Quadro NVS 290 med DMS 59 kontakter.
Skärmen är en Samsung C43J890 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791277

Har ni några idéer? Min tanke är går åt hdcp stödet? Jag har å andra sidan inte hör talas om DMS 59 kontakter innan jag stötte på dessa grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Grude:
Vad jag kommer ihåg har dessa kontakter en sladdadapter till VGA,DVI eller HDMI.
Finns i lite olika färger:
Blå=VGA
Vit=DVI
Finns också varianter med DVI+VGA på samma , vilken har du?

Sen när man byter skärm är det lättast om man går ner med upplösningen för skärmarna innan man byter till ny hårdvara.
Säg att du väljer typ 1280x1024, det borde det mesta klara.
På den nya skärmen, ser du Windows uppstarten där?

Permalänk
Medlem

Hej
Vi har den vita splittern med två VGA i ena änden.
Skärmen visar inte någon bild vid uppstart.

Jag har beställt en ny dator nu med Windows 10 installerat. Jag misstänker att felet har något med hdcp stödet att göra. Grafikkorten är ju så pass gamla att de förmodligen inte har något stöd för det. Där av ingen bild... Kopplade skärmen mot min bärbara med win 10 och då fungerar det direkt.