Permalänk
Medlem

Underlig Kundservice

Efter att ha ringt in till Kundservice på Inet så fick man ett väldigt konstigt samtal av dom... Jag ringde för att fråga angående deras allt minskade sortiment på vissa produkter och istället för något vettigt svar så blir det istället att personen på andra sidan trycker på att jag åker och köper produkterna på annan butik? istället för att försöka ge mig ett vettigt svar på varför detta eventuellt håller på att hända.

Tror det är första gången på alla år jag köpt hos Inet som jag fått den typen av bemötande, Personen lät heller inte speciellt trevlig över telefon och i min syn ville verkligen inte svara på några frågor alls angående problemet eller butiken i sig.

Någon som varit med om något liknande? känns lite mysko.

Exempel : Frågade angående produkter som har stort lager som bara försvinner som "Utgått" utan några ord varför, Personen sa "dom kanske sluta tillverkas" men liksom... Produkterna är relativt nya och bara några månader gamla, och säljs av andra återförsäljare, samt så har tillverkaren själv inte sagt något angående detta...

Permalänk
Medlem

Det låter helt enkelt som att du pratade med ett rötägg utan svar, och inte ville ta reda på det heller.

Bättre att skriva mail till dem, så att de får tid att göra efterforskningar på frågan.

Permalänk
Medlem

Dålig dag på jobbet

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Låter rent spontant som nån som inte tål den höga arbetsbelastning som kan råda så här i Juletider. Kanske på väg att bli lite utbränd?

I all fall kan du ge exempel på produkter som försvunnit?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: En mängd med grafikkort har jag sett försvinna, samt några Nätverks produkter och lite andra komponenter över dom senaste 3 veckorna.

Höll ögonen på ett Grafikkort med 20+ lager som bara försvann helt plötsligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

@Joakim Ågren: En mängd med grafikkort har jag sett försvinna, samt några Nätverks produkter och lite andra komponenter över dom senaste 3 veckorna.

Höll ögonen på ett Grafikkort med 20+ lager som bara försvann helt plötsligt

Under Black Friday och liknande reor så försvinner produkter på nolltid.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Wow. Så du ringer och ställer frågor för att stilla din nyfikenhet. Och sen klagar på dåligt bemötande? Ärligt talat så låter det som om du är en riktigt dryg person som ger mer arbete till folk som har redan mycket att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är butiksoberoende och kollar bara på Prisjakt innan köp. De som har på lager till billigast pris köper jag. Untan undantag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Låter som en underlig fråga att ringa in om. Vad hade du förväntat dig för svar från personen i luren?

Eller tänkte du att du uppmärksammade något sorts fel med deras lagersystem?

Permalänk
Avstängd

Det är i allafall bra om man inte tar uppdrag som innefattar kontakt med kunder om är i den situationen att man inte klarar av ett vettigt kundbemötande, man får inte glömma att man alltid är en del av företagets ansikte utåt, man behöver inte smöra menl man skall bemöta kunderna på ett professionellt vis, oavsett om det är ett stort företag eller man är ensam egenföretagare.

Då bör man kanske fundera på att göra andra saker en tid.

Det räcker ju att se på trådarna här vad folk kommer att lägga på minnet och vad som styr om man rekommenderar eller blir återkommande kund.

Det är ju samma sak som med alla andra jobb där man har kontakt med företagets kunder, det är dagar då jag är förbannad och svär över saker relaterade till jobbet, händer till och med att jag kastat verktyg i väggen när jag är hos mig själv och det är mina egna grejer, men det får inte ta sig uttryck i ett arrogant eller nonchalant beteende mot kunder. Man kan vara hård mot kunder och säga sanningen om så krävs även om det gör en och annan förbannad om man måste, men man får aldrig bete sig arrogant när man är i tjänst, det är ett extremt säkert kort att reta upp folk på ett sätt som ger ett permanent bestående negativt intryck, det är också någonting som snabbt sprids och ger kollektivt minus åt alla.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Denna gång försvarar jag företaget. Det är inte ofta. Personen du ringer upp har sannolikt kunder i butiken och mycket att göra! De kan svara mycket kort på enkla frågor. Begär inga utredningar av dem du besvärar med att ringa upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Denna gång försvarar jag företaget. Det är inte ofta. Personen du ringer upp har sannolikt kunder i butiken och mycket att göra! De kan svara mycket kort på enkla frågor. Begär inga utredningar av dem du besvärar med att ringa upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att kundservice på Inet även står i butik? Menar du att ett företag i den storleken inte har en dedikerad kundtjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Låter som en underlig fråga att ringa in om. Vad hade du förväntat dig för svar från personen i luren?

Eller tänkte du att du uppmärksammade något sorts fel med deras lagersystem?

Du tycker att det är underligt att ringa in och fråga varför produkter som fanns i lager som ligger i min kundvagn helt plötsligt bara blir utgått?

Tycker det är helt vettigt att kolla upp för det kan varit något som blivit fel med inventeringen, jobbar själv inom ett lager där det händer lite då och då, när man blir uppmanad om plötslig borttagning så dubbel kollar man ifall det stämde eller inte

Tycker bemötandet jag fick var helt fel eftersom personen inte ville kolla på detta över huvudtaget utan istället försökte skicka mig till annan butik... Har varit kund hos Inet i flera år och det är lite surt att höra från dom.

Skrivet av Derix:

Under Black Friday och liknande reor så försvinner produkter på nolltid.

Det vet jag, och det jag kollade på var inte del av deras rea utan låg på ordinarie pris med en mängd kvar i lager. Mitt grafikkort bland annat fanns 20+ sedan var det helt plötsligt utgått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kithio: vilket grafikkort är det vi talar om?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

Du tycker att det är underligt att ringa in och fråga varför produkter som fanns i lager som ligger i min kundvagn helt plötsligt bara blir utgått?

Tycker det är helt vettigt att kolla upp för det kan varit något som blivit fel med inventeringen, jobbar själv inom ett lager där det händer lite då och då, när man blir uppmanad om plötslig borttagning så dubbel kollar man ifall det stämde eller inte

Tycker bemötandet jag fick var helt fel eftersom personen inte ville kolla på detta över huvudtaget utan istället försökte skicka mig till annan butik... Har varit kund hos Inet i flera år och det är lite surt att höra från dom.

Det vet jag, och det jag kollade på var inte del av deras rea utan låg på ordinarie pris med en mängd kvar i lager. Mitt grafikkort bland annat fanns 20+ sedan var det helt plötsligt utgått

Skickades från m.sweclockers.com

Var du så tydlig i telefonen? Uppenbarligen så uppfattade vi dig på SweC gansle lätt tills du nu förklarade mer, att det gäller en korg du har plockat där de fanns i lagret, och plötligt inte i lagret.
Du pratade först om en tidsperiod över 3 veckor, vilket absolut inte är konstigt att ett lagersaldo går ner under den tiden. Men nu helt plötligt pratar du om kanske 5-10 minuter, vilket definitivt är mer skumt.

Och jag måste säga att Inet värnar om sina kunder om de t o m säger att den bättre lösningen är att handla hos en annan butik, visar ju att de bryr sig mer om att kunden får den produkt de vill ha, än att det ska vara de själva som säljer en liknande produkt (men inte den produkten som OP vill ha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Var du så tydlig i telefonen? Uppenbarligen så uppfattade vi dig på SweC gansle lätt tills du nu förklarade mer, att det gäller en korg du har plockat där de fanns i lagret, och plötligt inte i lagret.
Du pratade först om en tidsperiod över 3 veckor, vilket absolut inte är konstigt att ett lagersaldo går ner under den tiden. Men nu helt plötligt pratar du om kanske 5-10 minuter, vilket definitivt är mer skumt.

Och jag måste säga att Inet värnar om sina kunder om de t o m säger att den bättre lösningen är att handla hos en annan butik, visar ju att de bryr sig mer om att kunden får den produkt de vill ha, än att det ska vara de själva som säljer en liknande produkt (men inte den produkten som OP vill ha)

Det har varit flera produkter under dom senaste veckorna som plötsligt försvunnit någon timme efter jag såg dom med högt lager, det senaste var grafikkortet som inte var del av Black Friday rean, utan bara plötsligt försvann efter jag lagt den i kundvagnen och skulle gå för att köpa. Vilket var bara några minuter mellan plock och planerad betalning. Behövde kolla kontot imellan för att vara säker att jag hade pengar vilket går ganska fort.

Det är därför jag ringde och frågade om det, jag var ganska klar med det i telefonen men som sagt, fick dåligt bemötande och blev hänsynad att kolla på andra butiker... Vilket jag vanligtvis gör... Men eftersom det inte är akut tänkte jag kolla med dom vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kithio:

Försvann de andra också när du bara skulle kolla kontot? Varför inte bara lägga beställningen ändå och acceptera lite extra leveranstid, om nu detta händer flera gånger på raken?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@Kithio: om det inte är akut bör ett mail skrivas. Särskilt om det är ett ärende som möjligtvis, eller kanske uppenbarligen, kommer ta tid att undersöka. Har inte telefonservicen ett omedelbart svar vet du att orsaken inte är utredd, eller kommunicerad. Kundtjänsten via telefon kan sen ha mer press på sig att betjäna kunder inom vissa tidsramar, och nu fick du tyvärr tag i en person som verkar ha haft det lite tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Var du så tydlig i telefonen? Uppenbarligen så uppfattade vi dig på SweC gansle lätt tills du nu förklarade mer, att det gäller en korg du har plockat där de fanns i lagret, och plötligt inte i lagret.
Du pratade först om en tidsperiod över 3 veckor, vilket absolut inte är konstigt att ett lagersaldo går ner under den tiden. Men nu helt plötligt pratar du om kanske 5-10 minuter, vilket definitivt är mer skumt.

OP pratar inte om att lagret tar slut som jag förstår det, utan om att vissa produkter utgår helt och hållet - de finns inte längre i sortimentet överhuvudtaget.
Om det verkligen stämmer att åtskilliga produkter som skall finnas i lager plötsligt utgår från sortimentet helt och hållet, då låter det onekligen konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

Efter att ha ringt in till Kundservice på Inet så fick man ett väldigt konstigt samtal av dom... Jag ringde för att fråga angående deras allt minskade sortiment på vissa produkter och istället för något vettigt svar så blir det istället att personen på andra sidan trycker på att jag åker och köper produkterna på annan butik? istället för att försöka ge mig ett vettigt svar på varför detta eventuellt håller på att hända. Tror det är första gången på alla år jag köpt hos Inet som jag fått den typen av bemötande, Personen lät heller inte speciellt trevlig över telefon och i min syn ville verkligen inte svara på några frågor alls angående problemet eller butiken i sig. Någon som varit med om något liknande? känns lite mysko. Exempel : Frågade angående produkter som har stort lager som bara försvinner som "Utgått" utan några ord varför, Personen sa "dom kanske sluta tillverkas" men liksom... Produkterna är relativt nya och bara några månader gamla, och säljs av andra återförsäljare, samt så har tillverkaren själv inte sagt något angående detta...

Jag har själv varit inom försäljningbranschen i många år, mest i butik "ute på golvet" men titt som tät ringer telefonen och då måste man på något magiskt vis sköta sitt butiksjobb samtidigt. Inet har säkerligen dedikerad kundsupport men jag förstår stressen och det faktum att kunder inte vet vad e-mail är för något.

En person som tar emot ditt telefonsamtal har INGEN ANING varför någon högre upp i näringskedjan, aka beställare, har valt att sluta med vissa produkter. Oftast är det dålig lönsamhet som är orsaken. Det är inte värt att ta in nåra få ex, betala frakt till nått asiatiskt företag och sedan försöka sälja det i sverige. Andra orsaker som inte är så vanliga är kvalitétsproblem eller en beställare som misslyckats med att få in tillräckligt stora kvantiteter och således har konkurrenterna kvar produkten till salu.

PS: En försäljare som skickar dig vidare till en annan butik med varan i lager har gjort dig en tjänst. De har memorerat saken i förväg eller kollat upp det snabbt för att se till att du får dina grejer - utan att de gör profit. Försäljaren och företaget tjänar inte ett skvatt men du avslutar samtalet med lite mer kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är i allafall bra om man inte tar uppdrag som innefattar kontakt med kunder om är i den situationen att man inte klarar av ett vettigt kundbemötande, man får inte glömma att man alltid är en del av företagets ansikte utåt, man behöver inte smöra menl man skall bemöta kunderna på ett professionellt vis, oavsett om det är ett stort företag eller man är ensam egenföretagare.

Då bör man kanske fundera på att göra andra saker en tid.

Det räcker ju att se på trådarna här vad folk kommer att lägga på minnet och vad som styr om man rekommenderar eller blir återkommande kund.

Det är ju samma sak som med alla andra jobb där man har kontakt med företagets kunder, det är dagar då jag är förbannad och svär över saker relaterade till jobbet, händer till och med att jag kastat verktyg i väggen när jag är hos mig själv och det är mina egna grejer, men det får inte ta sig uttryck i ett arrogant eller nonchalant beteende mot kunder. Man kan vara hård mot kunder och säga sanningen om så krävs även om det gör en och annan förbannad om man måste, men man får aldrig bete sig arrogant när man är i tjänst, det är ett extremt säkert kort att reta upp folk på ett sätt som ger ett permanent bestående negativt intryck, det är också någonting som snabbt sprids och ger kollektivt minus åt alla.

Icke att förglömma, i en tråd som denna får vi bara ena partens version.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Icke att förglömma, i en tråd som denna får vi bara ena partens version.

Och får vi in andra partens version står det ord mot ord

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Men Inets kundtjänst är väl inte butikspersonal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mina kontakter med Inet har varit liknande nu på sistone. Förstår inte varför folk röstar på dem som årets butik. Känns som att folk röstar på den butiken de köper av oavsett om de har någon erfarenhet av andra butiker eller inte. Och Inet råkar ha ett namn så det är många som köper där, därav många röster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

@Joakim Ågren: En mängd med grafikkort har jag sett försvinna, samt några Nätverks produkter och lite andra komponenter över dom senaste 3 veckorna.

Höll ögonen på ett Grafikkort med 20+ lager som bara försvann helt plötsligt

Finns ju en snubbe på blocket som jag har uppmärksammat flera gånger som säljer nya grafikkort riktigt billigt utan kvitto pga större uppköp?.
Tycker det låter lite skumt.Han kanske jobbar på inet haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Icke att förglömma, i en tråd som denna får vi bara ena partens version.

Sant, jag vet ingenting om TS (låter mest som att som att det var fel avdelning han talade med tycker jag), men kom osökt att tänka på signaturen Tomas X (vet inte om han vill ha initialerna till sitt riktiga efternamn här så jag utelämnar de) från vårt grannforum,
"Jag har själv personligen bett kunder dra åt h--e"
Säga vad man vill om honom, han har ett förflutet som gammal sjöman så han brukar gå ganska rakt på sak utan att linda in orden, han brukar ofta komma på kant med folk där av förklarliga skäl när han säger som det är (har nog själv haft en del duster med honom innan man kommer fram till att vi egentligen menade samma sak... ha ha), men rätt skön typ om man väl lär känna honom.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Som endel andra säger, kanske bara en dålig dag på jobbet.
Vet efter några år inom olika supportjobb, både privat och offentligt. Endel kundmöten man
får kan vara helt själsdödande och ibland också hotfulla. Sen så får man en paus på ca 20
sekunder och ska ta emot nästa samtal och vara serviceminded.
Har man själv en dålig dag, plus detta... Då är det svårt att vara helt tiptop.

Men just en fråga om lagerstatus och annat med följdfrågor kanske är mer lämpat genom mail.
Skulle jag väll tycka... Låta kundtjänsten jobba för att ge dig så bra svar som möjligt.
Och inte ha kunden i örat undertiden. Winwin för båda parter

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sant, jag vet ingenting om TS (låter mest som att som att det var fel avdelning han talade med tycker jag), men kom osökt att tänka på signaturen Tomas X (vet inte om han vill ha initialerna till sitt riktiga efternamn här så jag utelämnar de) från vårt grannforum,
"Jag har själv personligen bett kunder dra åt h--e"
Säga vad man vill om honom, han har ett förflutet som gammal sjöman så han brukar gå ganska rakt på sak utan att linda in orden, han brukar ofta komma på kant med folk där av förklarliga skäl när han säger som det är (har nog själv haft en del duster med honom innan man kommer fram till att vi egentligen menade samma sak... ha ha), men rätt skön typ om man väl lär känna honom.

Jag är inte så känslig, förväntar mig ingen särskild behandling. Är de för mycket "sälj" och smörar ryggar jag dock tillbaka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag är inte så känslig, förväntar mig ingen särskild behandling. Är de för mycket "sälj" och smörar ryggar jag dock tillbaka.

Han jobbar som egenföretagare numera vad jag vet...

Nu jobbar jag inte med försäljning i egentlig mening, men jag brukar bara säga att denne kan fråga om h*n behöver hjälp med någonting medan hen tittar på grejer eller utbud av tjänstepaket, sedan går jag och gör andra saker så får denne hojta till om han behöver hjälp med någonting.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Wow. Så du ringer och ställer frågor för att stilla din nyfikenhet. Och sen klagar på dåligt bemötande? Ärligt talat så låter det som om du är en riktigt dryg person som ger mer arbete till folk som har redan mycket att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan personen ifråga hos kundtjänst inte svara på sådana här simpla frågor med en trevlig ton ska denne absolut söka efter ett mer passande jobb.