Permalänk
Medlem

Wetternet

Hej!
Jag har nyligen flyttat till en villa med Fiber från stadsnätet Wetternet i Jönköping.
Av ren vana beställde jag direkt bredband från Bahnhof och jävlar så dåliga dom har blivit. Får långt ifrån utlovad hastighet och dessutom små "glapp" i uppkopplingen. Är relativt kunnig och är säker på att min utrustning fungerar som den ska. Har precis utnyttjat min ångerrätt och skall byta leverantör.

Så min fråga till er som är på Wetternet - vilken leverantör är egentligen bäst?
Faktorer som spelar roll tänker jag är:
1. Support och kötider
2. Får man det man betalar för
3. Är uppkopplingen stabil

Just nu är planen att beställa från leverantörern Junet.

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara Wetternet som har problem. Oftast är det väldigt liten skillnad mellan leverantörerna i stadsnät, tex Wetternet.

Du kanske skulle ha ringt och felanmält i första skedet istället för att avbryta men det är inte mitt val.

Inte hört något negativt men inte heller positivt av Junet. Det kan ju vara en bra grej för oftast skriker ju de som är missnöjda?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har anvönt ownit, fungerar otroligt bra med snabba svar i support och strax över utlovad hastighet. Kör i dagsläget bredband2, något billigare och fungerar också bra.. Något osmidigt vid support, så värderar du support så rekommenderar jag ownit

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Mina päron kör Junet och det fungerar kanon

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det kan ju även vara Wetternet som har problem. Oftast är det väldigt liten skillnad mellan leverantörerna i stadsnät, tex Wetternet.

Du kanske skulle ha ringt och felanmält i första skedet istället för att avbryta men det är inte mitt val.

Inte hört något negativt men inte heller positivt av Junet. Det kan ju vara en bra grej för oftast skriker ju de som är missnöjda?

Det hade jag gjort, men när telefonköerna är över en timme så tänker jag, att de redan där har har missat mig som kund.
Tittar man på recensioner så verkar det ju som att Bahnhof har tappat en hel del vad gäller kvalitet och support.

Visa signatur

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Jag har anvönt ownit, fungerar otroligt bra med snabba svar i support och strax över utlovad hastighet. Kör i dagsläget bredband2, något billigare och fungerar också bra.. Något osmidigt vid support, så värderar du support så rekommenderar jag ownit

Skrivet av Ronnie60:

Mina päron kör Junet och det fungerar kanon

Tack för förslagen, Ownit och Junet verkar ju mycket riktigt vara dem med bäst recensioner överlag.
En fördel med Junet är, antar jag, att de är lokala vilket bör öka deras tillgänglighet vid eventuell support.

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem

@Nimin: Japp, då förstår jag helt. Tror att om du ska fokusera på support (kö osv) bör du satsa på de mindre ISP som du kikar på nu. Jag har jobbat på en mindre ISP som finns i Wetternet och kvaliteten, hastigheten och interna kommunikationen är suveränt(något jag var stolt över). Dock kan jag inte rekommendera den jag jobbade på pga försämring i den aspekten sen jag jobbade där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vilken router har du och vilken hastighet har du blivit lovad?

Ibland kan det vara vissa funktioner i routern som är prestandakrävande och sänker hastigheten. Slå på "nat acceleration" och testa om det hjälper.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kundtjänst och support är faktist under all kritik när det gäller bahmhof, men hastigheten är inte det.
Kan ju som flera säga bero på stadsnätet med.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@mikaelekvall: Japp, då förstår jag helt. Tror att om du ska fokusera på support (kö osv) bör du satsa på de mindre ISP som du kikar på nu. Jag har jobbat på en mindre ISP som finns i Wetternet och kvaliteten, hastigheten och interna kommunikationen är suveränt(något jag var stolt över). Dock kan jag inte rekommendera den jag jobbade på pga försämring i den aspekten sen jag jobbade där.

Har du lust att berätta vilken du alltså inte kan rekommendera så att man inte går i den fällan då?

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vilken router har du och vilken hastighet har du blivit lovad?

Ibland kan det vara vissa funktioner i routern som är prestandakrävande och sänker hastigheten. Slå på "nat acceleration" och testa om det hjälper.

Jag har denna router: ASUS RT-AC87U AC2400.
Har provat det mesta men problemet är konstant. Så är ganska säker på att felet inte ligger "hemma hos mig" så att säga.

Skrivet av basn:

Kundtjänst och support är faktist under all kritik när det gäller bahmhof, men hastigheten är inte det.
Kan ju som flera säga bero på stadsnätet med.

Säg så här, även om allt hade funkat hade jag ändå inte kunnat med en leverantör med de oförlåtliga köerna.
Jag har 100/10. När jag testar med kabel (cat6) så får jag i princip alltid samma uppladdning kring 9,5-10. Alltså helt enligt utlovad spec och väldigt stabil. Nedströms är dock en helt annan historia, får sällan ut mer än 70 någon gång kan det peaka till 85. Och det hade jag väl förvisso kunnat leva med, men ganska ofta, så faller hastigheten dramatiskt ned till 1-3 megabit och då är det jävligt tråkigt. För även om dippen bara håller i sig någon sekund är det tillräckligt för att enkel streaming skall balla ur. Detta är precis samma dippar oavsett kabelburet eller wifi har jag märkt. Någon som jag ser att många kunder klagar på just nu gällande Bahnhof, på exempelvis trustpilot

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100. Ingen storkonsument, men ligger på över 90/90 när jag mäter med populära nätsajter. Aldrig några problem i praktiken heller. APU2 med OpenWRT 18.06 som router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Säg så här, även om allt hade funkat hade jag ändå inte kunnat med en leverantör med de oförlåtliga köerna.
Jag har 100/10. När jag testar med kabel (cat6) så får jag i princip alltid samma uppladdning kring 9,5-10. Alltså helt enligt utlovad spec och väldigt stabil. Nedströms är dock en helt annan historia, får sällan ut mer än 70 någon gång kan det peaka till 85. Och det hade jag väl förvisso kunnat leva med, men ganska ofta, så faller hastigheten dramatiskt ned till 1-3 megabit och då är det jävligt tråkigt. För även om dippen bara håller i sig någon sekund är det tillräckligt för att enkel streaming skall balla ur. Detta är precis samma dippar oavsett kabelburet eller wifi har jag märkt. Någon som jag ser att många kunder klagar på just nu gällande Bahnhof, på exempelvis trustpilot

Möjligt att vissa har problem via stadsnät, själv har jag 250/250 och får ut typ 240/230 helatiden.
Så allt är inte Bahnhofs problem, de kan va dåliga stadsnät också.
Men som sagt, kundtjänst och support är värdelösa numera så jag håller med dig, prova en annan operatör.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Har Telia, vet inte om jag har tur eller något, men alltid legat över betald hastighet.
Just nu snittar jag 310-370 båda håll på en 250/250 lina, även legat över när jag betalt för högre hastigheter.

Har haft Telia sen jag flyttade 2012, antalet gånger nätet legat nere går att räkna på händerna.
De gånger det legat nere har de även lyckats lösa problemet snabbt. Tilläggas att jag bor rätt centralt.

Så kan man överleva deras integritets skit(vpn ftw), så rekommenderar jag Telia

Meningsbyggnad etc.
Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Spretcher:

Tack för tips!

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem

För den intresserade kan jag nu berätta att jag har bytt till Junet och det fungerar perfekt. Provade också att ringa deras support för att kolla läget med kötider, och hör och häpna det var ingen kö. Kom fram direkt. Lite skillnad mot Bahnhofs sjuka köer.

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

För den intresserade kan jag nu berätta att jag har bytt till Junet och det fungerar perfekt. Provade också att ringa deras support för att kolla läget med kötider, och hör och häpna det var ingen kö. Kom fram direkt. Lite skillnad mot Bahnhofs sjuka köer.

Att dom har ingen kötid är för dom har liten kundbas i JKPG. Startade endast i JKPG endast för 1-2 år sen. Bahnhof har mycket större kundbas än dom.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Att dom har ingen kötid är för dom har liten kundbas i JKPG. Startade endast i JKPG endast för 1-2 år sen. Bahnhof har mycket större kundbas än dom.

Japp, och därmed har bahnhof mer stålar att kunna ta hand om sin större kundbas. Så det är väl ingen ursäkt.

Junet startade för övrigt 2005 med att leverera fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem

@XPerion: Fast det om något är väl ett bevis på att Bahnhof har under dimensionerat sin kundtjänst då. Fler kunder så får man ha fler på kundtjänst helt enkelt. Så för att junet är en mindre ISP så sitter de ju självklart inte med 3x så många på kundtjänst som de behöver. Tror Bahnhof blivit "stora och feta" och helt enkelt dragit ned på "kostnader" och vill bli "rika" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@XPerion: Fast det om något är väl ett bevis på att Bahnhof har under dimensionerat sin kundtjänst då. Fler kunder så får man ha fler på kundtjänst helt enkelt. Så för att junet är en mindre ISP så sitter de ju självklart inte med 3x så många på kundtjänst som de behöver. Tror Bahnhof blivit "stora och feta" och helt enkelt dragit ned på "kostnader" och vill bli "rika" istället.

Verkar ju uppenbart vara fallet 😀 synd, för deras integritetsaspeket är bra annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I ett tidigare liv: