Permalänk
Medlem

Sätt att köpa Oculus rift s?

Hej,
Jag har sedan ett tag tillbaka funderat över att köpa ett vr headset och jag har siktat in mig på en Oculus rift s. Däremot har jag märkt att den har ett annorlunda pris på svenska säljare till skillnad från till exempel den amerikanska Amazon där priset är ungefär 60% hav det svenska priset. Jag undrar om det finns någon som kan säga hur man kan köpa en Rift för ungefär $350-$400 här i sverige utan att behöva betala för frakt och import kostnader som kan dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Den kostar 449€ med fri frakt om du köper den direkt från Oculus själva, det är inklusive moms vad jag vet. Billigare än så kommer du nog inte undan om du vill köpa det nytt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den kostar 449€ med fri frakt om du köper den direkt från Oculus själva, det är inklusive moms vad jag vet. Billigare än så kommer du nog inte undan om du vill köpa det nytt.

Får man inte betala import och tull avgift då?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twister86:

Får man inte betala import och tull avgift då?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Får man inte betala import och tull avgift då?

Nej, de skickar från inom EU enligt vad jag läst. Så du behöver bara betala moms som vanligt, vilket redan är inkluderat i kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den kostar 449€ med fri frakt om du köper den direkt från Oculus själva, det är inklusive moms vad jag vet. Billigare än så kommer du nog inte undan om du vill köpa det nytt.

Blir det någonsin rea där eller är det alltid 449€ oavsett vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dapoka:

Blir det någonsin rea där eller är det alltid 449€ oavsett vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar du på Go varianten så har dom rabatt på den, så det finns ju chans att det kan komma till den variant du vill ha med.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

@Dapoka: Den kostade €399:- BF veckan. Köpte min för 4309Kr fram till dörr från oculus hemsida, inga extra avgifter.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

@Dapoka: Den kostade €399:- BF veckan. Köpte min för 4309Kr fram till dörr från oculus hemsida, inga extra avgifter.

Jag skulle helst vilja skaffa en VR för högst till 3000 kr. Är det värt att betala extra flr en rift s eller borde jag bara köpa en begagnad CV1 rif4bför 2500-3000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har flyttat denna tråd från tangentbords-forumet in till VR-forumet, eftersom den passar bättre där.

Tänk på att placera era trådar i rätt forum, det leder till ett mer lättnavigerat forum och bättre chans till bra svar. Är du osäker på var en tråd ska ligga, eller har lagt din tråd fel, anmäl gärna ditt eget inlägg så hjälper vi gärna till.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dapoka:

Jag skulle helst vilja skaffa en VR för högst till 3000 kr. Är det värt att betala extra flr en rift s eller borde jag bara köpa en begagnad CV1 rif4bför 2500-3000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är värt att pynta extra. Bättre upplösning, linser och du slipper mecka med externa sensorer. Dessutom säljs CV1 inte längre så går den, eller någon del av den (hörlurarna är vanligt) sönder kan du inte fixa det. Samt garanti på ny produkt. Handla direkt via www.oculus.com för lägsta pris.

Permalänk
Medlem

Köp direkt från Oculus webbsida.

Dock! Överväg starkt att köpa Oculus Quest istället, det är den Oculus själva satsar på nu, fungerar helt trådlöst utan dator, playstation eller något.

Plus att vill man spela typ steamspel så kommer det snart en kabel man kan använda till datorn så blir den i princip en Rift s, köpte en för några veckor sedan och är hur nöjd som helst.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Köp direkt från Oculus webbsida.

Dock! Överväg starkt att köpa Oculus Quest istället, det är den Oculus själva satsar på nu, fungerar helt trådlöst utan dator, playstation eller något.

Plus att vill man spela typ steamspel så kommer det snart en kabel man kan använda till datorn så blir den i princip en Rift s, köpte en för några veckor sedan och är hur nöjd som helst.

Är det fortfarande värt det även om Rift S har bättre specs och är skönare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dapoka:

Är det fortfarande värt det även om Rift S har bättre specs och är skönare?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte testat Riften så kan inte prata om hur den är skönare eller inte men det går att modda sin Quest så den får bättre straps etc.
Vet inte om specsen är bättre på Rift? Vad jag kan se är det högre upplösning på questen men snäppet sämre uppdatering.
Sen om du vill kommer du kunna koppla Questen till datorn och då blir ju specen samma ish

Dom jag har pratat med märker ingen direkt skillnad inne i spelen men trådlösheten och oberoendet av dator etc gör det hela värt det, t.ex väldigt lätt att bara ta med det till någon och köra där om man vill

Här kan du läsa om Oculus Link
https://www.oculus.com/blog/play-rift-content-on-quest-with-o...

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Köp direkt från Oculus webbsida.

Dock! Överväg starkt att köpa Oculus Quest istället, det är den Oculus själva satsar på nu, fungerar helt trådlöst utan dator, playstation eller något.

Plus att vill man spela typ steamspel så kommer det snart en kabel man kan använda till datorn så blir den i princip en Rift s, köpte en för några veckor sedan och är hur nöjd som helst.

Borde man köpa 64gb eller 128gb verisionen då och vilken version är bäst för vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Nu har jag inte testat Riften så kan inte prata om hur den är skönare eller inte men det går att modda sin Quest så den får bättre straps etc.
Vet inte om specsen är bättre på Rift? Vad jag kan se är det högre upplösning på questen men snäppet sämre uppdatering.
Sen om du vill kommer du kunna koppla Questen till datorn och då blir ju specen samma ish

Dom jag har pratat med märker ingen direkt skillnad inne i spelen men trådlösheten och oberoendet av dator etc gör det hela värt det, t.ex väldigt lätt att bara ta med det till någon och köra där om man vill

Här kan du läsa om Oculus Link
https://www.oculus.com/blog/play-rift-content-on-quest-with-o...

Quest har oled med pentile så upplösningen kan upplevas som sämre med större mellanrum mellan pixlarna. Även Rift S har påtaglig screendoor trots rgb och det stör mig personligen bra mycket.

HP Reverb PRO där började det nästan vara en non issue. Försöker alltid se film och där stör sde än mer än i spel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte själv Rift S på BF.

Skulle skippa quest då den blir väldigt dyr med kabeln till dator.

Lär bli rea igen under mellandagarna så Rift s lär hamna på 399 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dapoka:

Borde man köpa 64gb eller 128gb verisionen då och vilken version är bäst för vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på hur många spel du vill ha installerade samtidigt, jag kör med 64gb

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Quest vs Rift S

Half-Life: Alyx Hands-On! Tested on 8 VR Headsets
https://youtu.be/T54aGkkXfuc?t=896

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Men titta på och läs lite jämförelser, jag tycker att trådlösheten väger tungt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

du slipper mecka med externa sensorer.

Bara det är värt priset, min ursprungliga rift har legat nerpackad sen början av 2018 av just den anledningen. Att ta fram och dra kabel till 3st kameror är helt enkelt för mycket pill om man bara vill testa lite coola grejer och spela några timmar då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Bara det är värt priset, min ursprungliga rift har legat nerpackad sen början av 2018 av just den anledningen. Att ta fram och dra kabel till 3st kameror är helt enkelt för mycket pill om man bara vill testa lite coola grejer och spela några timmar då och då.

Det är gjort på två minuter om man inte har det permanent. Inte många procent på 120 minuter. Har svårt förstå detta men folk betalar ju tusenlappar extra för att spara ett par sekunder med ssd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Nånting vettigt att ställa kamerorna på ska hämtas, kabel ska dras bakom grejer för minst en kamera (bakre för bra täckning) så att man inte snubblar på skiten. Sedan tog det oftast 1-2 min att fixa inställningarna då occulus config alltid verkade ha en jävla massa åsikter om placering (iaf förut).

Allt det där ska göra efter att man städat undan eventuella grejer som var i vägen, i slutändan pratar vi snarare 5-10 min innan du är igång totalt sett, sen ska skiten också plockas ihop. Med Rift S tar du bort en hel del moment samt att configen tar 20 sek max för play area. Du får helt enkelt ner den totala tiden till något mer hanterbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är gjort på två minuter om man inte har det permanent. Inte många procent på 120 minuter. Har svårt förstå detta men folk betalar ju tusenlappar extra för att spara ett par sekunder med ssd.

Dom här argumenten har varit uppe tidigare men det handlar inte om tiden i sig, det är momenten. Du kanske ställer bilen utanför garaget för att det känns palligt att gå ut och låsa upp och öppna dörren och sen stänga och låsa efter sig även om det bara tar 1 minut. Du kanske går ut och hämtar posten utan att gå i skorna ordentligt (och knyta dom) även fast det går fort. Osv osv.

Det är redan ganska mycket begärt att spänna fast en tegelsten framför ögonen, all friktion som kan tas bort innan du är inne i VR leder till att man är mycket mer benägen att använda produkten, vilket även är vad Facebooks statistik för i synnerhet Quest visar - användarbasen använder produkten mycket mer återkommande än tidigare på grund av låg friktion. Den ligger i sin låda, du tar på dig den, du är inne och klar att spela. Beat Saber i 10 min innan jobbet? Inga problem. Beat Saber 10 min innan jobbet där du först ska starta upp PC, eventuella externa sensorer och eventuellt kalibrera Chaperone i SteamVR? Det hinner man med, kanske tar 5 minuter extra, men folk orkar i regel helt enkelt inte oavsett vad det har kostat eller hur lång den faktiska tiden är.

Permalänk
Medlem

Tror det är få som är så lata dock även om många är bekväma. De kommer ju inte ens orka fästa hjälmen på skallen så använder de vr oavsett? Sen har vi ju den sämre komforten med tyngre headset med kameror i headsetet också. Kan tänka mig det kommer gå trender här. Nästa trend går mot superlätta headset som ger bättre komfort månne

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dom här argumenten har varit uppe tidigare men det handlar inte om tiden i sig, det är momenten. Du kanske ställer bilen utanför garaget för att det känns palligt att gå ut och låsa upp och öppna dörren och sen stänga och låsa efter sig även om det bara tar 1 minut. Du kanske går ut och hämtar posten utan att gå i skorna ordentligt (och knyta dom) även fast det går fort. Osv osv.

Det är redan ganska mycket begärt att spänna fast en tegelsten framför ögonen, all friktion som kan tas bort innan du är inne i VR leder till att man är mycket mer benägen att använda produkten, vilket även är vad Facebooks statistik för i synnerhet Quest visar - användarbasen använder produkten mycket mer återkommande än tidigare på grund av låg friktion. Den ligger i sin låda, du tar på dig den, du är inne och klar att spela. Beat Saber i 10 min innan jobbet? Inga problem. Beat Saber 10 min innan jobbet där du först ska starta upp PC, eventuella externa sensorer och eventuellt kalibrera Chaperone i SteamVR? Det hinner man med, kanske tar 5 minuter extra, men folk orkar i regel helt enkelt inte oavsett vad det har kostat eller hur lång den faktiska tiden är.

Precis det du beskriver är vad som lockar med en Quest för mig.
Däremot vet jag inte om jag kommer bli nöjd med pcvr delen.
Har hört och läst och kollat videos om det nu ganska mycket och det är så stora variationer att jag blir osäker. Vissa har inga problem och tycker det är perfekt till dom som tycker det är dåligt.
Headsetet verkar inte vara nån höjdare med att spela längre stunder med i originalutförandet.

Kanske får se Quest mer som ett komplement ist för en ersättning av mitt Lenovo eller så funderade jag på en index

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror det är få som är så lata dock även om många är bekväma. De kommer ju inte ens orka fästa hjälmen på skallen så använder de vr oavsett? Sen har vi ju den sämre komforten med tyngre headset med kameror i headsetet också. Kan tänka mig det kommer gå trender här. Nästa trend går mot superlätta headset som ger bättre komfort månne

Som sagt är det inget jag hittar på (även om jag för all del instämmer baserat på min erfarenhet av Quest kontra Rift) utan det är baserat på uttalanden från Oculus under OC6. De har statistik på användningsmönster hos hundratusentals användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sen har vi ju den sämre komforten med tyngre headset med kameror i headsetet också.

Komforten har mer att göra med balansering samt typen av head strap. Inga headsets ute idag är viktmässigt i sig är ett stort problem, ett framtungt headset däremot kan vara förbannat obekvämt.

Permalänk
Medlem

Det är som med hörlurar. Vikt känns övertid oavsett hur de är balanserade. Och för att balansera med mer kameror fram måste du öka vikten bak. Sen är ju problemet med externa kameror än mindre särskilt om de görs trådlösa. Får se vad som händer längre fram när panelerna blir bättre och folk vill använda vr över längre tid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är som med hörlurar. Vikt känns övertid oavsett hur de är balanserade.

Vikt/area (samt eventuellt tryck) är en betydligt större faktor än vikten i sig och det är en rejäl skillnad mellan hörlurar beroende på hur dom är konstruerade. Det går att bygga lurar som väger 100G som är obekväma som fan, eller göra ett par som väger 5x så mycket som du kan sitta med i princip hur länge som helst. Du får betala mig om jag ska sätta på mig ett par Koss porta pro, men jag glömmer ganska ofta att jag har mina HD650 på mig.

Exakt samma sak gäller för VR headsets (inom rimliga gränser), personligen märker jag t.ex inte av viktskillnaden mellan Rift och Rift S (dock är den relativt liten). Skulle om något säga att Rift S är bekvämare trots den ökade vikten. Visst, börjar vi prata om situationer där acceleration är en större faktor så börjar vikten spela roll, men jag tvivlar att nån tar sitt VR headset på en löprunda t.ex.