Permalänk
Medlem

LG Oled 55" B9. Vad sägs om den?

Är på vippen att köpa denna https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B9PLA .

Men kan absolut ingenting om "moderna" tvapparater, jag är uppväxt med "tjocktv". Försökt läsa på och i synnerhet @laxpudding ´s superba tips och råd men som jag är för dum för att fatta. Mitt fel....

Skulle behöva hålla någon i handen som pekar med hela handen åt mig och säger "Ja! Den är bra!" eller tvärtom.

Om jag köper den, vilket jag är på vippen att göra. Är den "bra"/"hyfsad" direkt ur kartongen? Kalibrering kommer jag inte våga mig på själv.

Tittar mest på tvserier/sport (fotboll och hockey) med någon film då och då. Förhoppningsvis mer filmer då jag skulle ha en bra tv istället för vår nuvarande ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279987 ). Netflix/HBO/Cmore/Viaplay (Inte jag som står för alla abonnemang!) och tonvis med bluray/dvd.

Är kartongen otymplig? Går den in i en Passat Kombi 2008? Ni ser. Många frågor har jag och har redan glömt av merparten av dem.

Jobbigt att inte förstå ett enda dugg av lingo´n om tvapparater av idag. Kollat Youtubeklipp som en galning senaste dagarna om tvn men *swosh över huvudet på mig* med allting. Läst efter googling och samma där. Förstår ingenting.

Har stått vid Oledapparater i butiker och dregglat, det är väl ungefär där gränsen för mina kunskaper går.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är kartongen otymplig?

Fraktmått (BxHxD)
1446 x 810 x 207mm (lg.com

Permalänk
Medlem

Det är en otroligt prisvärd TV för 10000 kronor. Det du måste se upp med Oled är hur du använder den då det finns risk för burn-in vid extrem användning. Vad detta innebär får du läsa på om själv, men risken är normalt sett liten om du är försiktig och använder den "rätt". Om du läst på om burn-in och insett att du skulle ligga i en riskgrupp så rekommenderar jag Samsung's Q70 för 9000 kronor.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av etoo:

Fraktmått (BxHxD)
1446 x 810 x 207mm (lg.com

Tack. Försöker få min hjärna att göra bedömningen om den går in i min Passat kombi (som står i garaget med låsta bakbromsar, yey).

Skrivet av Treant:

Det är en otroligt prisvärd TV för 10000 kronor. Det du måste se upp med Oled är hur du använder den då det finns risk för burn-in vid extrem användning. Vad detta innebär får du läsa på om själv, men risken är normalt sett liten om du är försiktig och använder den "rätt". Om du läst på om burn-in och insett att du skulle ligga i en riskgrupp så rekommenderar jag Samsung's Q70 för 9000 kronor.

Tack. Försökt läsa på om "burn in" men fattar ändå inte hur "känsligt" det är? T.ex en hockey eller fotbollsmatch med klockan och resultatet i hörnet. Hur känslig är en Oled för det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Försöker få min hjärna att göra bedömningen om den går in i min Passat kombi (som står i garaget med låsta bakbromsar, yey).

Tack. Försökt läsa på om "burn in" men fattar ändå inte hur "känsligt" det är? T.ex en hockey eller fotbollsmatch med klockan och resultatet i hörnet. Hur känslig är en Oled för det?

Det bör vara lugnt. Så länge man inte kör med ljusstyrkan på Max, stänger av ”skärmsläckaren” eller låter bild med statiska element står på i timtal så bör man klara sig.

Har haft oled i 3år nu och har endast märkt av lite retention ett fåtal gånger (som sedan försvinner efter 20s eller så) Och då maratonspelar jag till och från på den, och ser långa F1 sändningar med en stor viasat motor logga.

Kollar man linjärt-tv med en färgglad logga 12h om dagen hade jag dock hållet mig undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det bör vara lugnt. Så länge man inte kör med ljusstyrkan på Max, stänger av ”skärmsläckaren” eller låter bild med statiska element står på i timtal så bör man klara sig.

Har haft oled i 3år nu och har endast märkt av lite retention ett fåtal gånger (som sedan försvinner efter 20s eller så) Och då maratonspelar jag till och från på den, och ser långa F1 sändningar med en stor viasat motor logga.

Kollar man linjärt-tv med en färgglad logga 12h om dagen hade jag dock hållet mig undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar. Nä, ingen "TV4morgonlogga" som står på i timmar. Linjärkollar just aldrig numer. Streamar mest. Är sportsändningar som oroar mig med sina matchur och resultattavlor. Iofs, alla sketna "Viasat"/"Cmore"loggor som är i bild? Men de är väl ganska "softa"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Har en exakt likadan tv sedan förra Black Friday.
10k är ett kap verkligen! Och jag är extremt nöjd med tvn.
Angående inbränningar så kan du vara lugn, inte många som har problem med det på LG´s Oled i dagsläget,
och själv har jag inte märkt av något.
Min tv har gått på mycket linjär-tv med tv-logga eller annat i hörnet, sportsändningar timtals i rad, inga
problem alls.

Har för mig att även Laxpudding tog upp detta nånstans och skrev att det var lugnt nuförtiden på de flesta
TV´s. (Nu pratar jag om bestående inbränningar)

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

@Beginner: Har en exakt likadan tv sedan förra Black Friday.
10k är ett kap verkligen! Och jag är extremt nöjd med tvn.
Angående inbränningar så kan du vara lugn, inte många som har problem med det på LG´s Oled i dagsläget,
och själv har jag inte märkt av något.
Min tv har gått på mycket linjär-tv med tv-logga eller annat i hörnet, sportsändningar timtals i rad, inga
problem alls.

Har för mig att även Laxpudding tog upp detta nånstans och skrev att det var lugnt nuförtiden på de flesta
TV´s. (Nu pratar jag om bestående inbränningar)

Tack! Lutar än mer åt köp av den!

Men hur är det med "bild-direkt-ur-kartong" på den? "Duger" den eller kan man ändra med några "pre-sets" och få det hyfsat?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

9 990 är ett sjukt bra pris för den tv:n, slå till! Bilden direkt ur kartong är fantastisk, finns diverse guider kring vilka bildlägen man bör köra på. Jag har haft min B6 i snart 3 år, bästa köpet jag gjort i elektronikväg.

Edit: Den gick in i en Renault Megane halvkombi, så då lär den gå in i en Passat utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Men hur är det med "bild-direkt-ur-kartong" på den? "Duger" den eller kan man ändra med några "pre-sets" och få det hyfsat?

Citat:

Erfarenheten av LG:s OLED är att de flesta exemplar är för gulgröna direkt ur kartong. Detta går att kalibrera bort med mätutrustning. Men har man inte den möjligheten är Vitbalans med läge "Varm1" ett alternativ. Bilden blir då lite för turkos men det färgfelet är skonsammare än gulgrön bild.

Sweclockers guide till TV under mellandagsrean

Permalänk

Mediamarkt har ju gratis frakt, så du behöver inte trycka in den i bilen. Jag fick min till tomtgränsen så bara att släpa in.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jepp. Försökt läsa men fattar inte mycket av det.

Skrivet av Ralleballe:

Mediamarkt har ju gratis frakt, så du behöver inte trycka in den i bilen. Jag fick min till tomtgränsen så bara att släpa in.

Tack! Ser nu att Mediamarkt och Elgiganten har sänkt till samma pris som Netonnet.

Hur är Mediamarkts "kalibring"? 1.490kr ser jag att det kostar. Om nu bilden är bedrövlig "ur lådan"..... Elgigantens ser jag inte är en "kalibrering" utan mer "stencilering". (Ordet fick mig att fnissa! Laxpudding. )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. Försökt läsa men fattar inte mycket av det.

Tack! Ser nu att Mediamarkt och Elgiganten har sänkt till samma pris som Netonnet.

Hur är Mediamarkts "kalibring"? 1.490kr ser jag att det kostar. Om nu bilden är bedrövlig "ur lådan"..... Elgigantens ser jag inte är en "kalibrering" utan mer "stencilering". (Ordet fick mig att fnissa! Laxpudding. )

Totalt slöseri med pengar tycker jag (de kränger på kunder kalibrering för att det är där marginalerna finns). Har själv en 55" B9 och bilden är bra direkt ur kartong och har nu 3 år senare inga problem alls med inbränningar.

Var det för övrigt inte du som bara hade 270-spänn kvar på kontot efter bilstrulet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beginner:

Jepp. Försökt läsa men fattar inte mycket av det.

Tack! Ser nu att Mediamarkt och Elgiganten har sänkt till samma pris som Netonnet.

Hur är Mediamarkts "kalibring"? 1.490kr ser jag att det kostar. Om nu bilden är bedrövlig "ur lådan"..... Elgigantens ser jag inte är en "kalibrering" utan mer "stencilering". (Ordet fick mig att fnissa! Laxpudding. )

Skrivet av chrillol:

Totalt slöseri med pengar tycker jag (de kränger på kunder kalibrering för att det är där marginalerna finns). Har själv en 55" B9 och bilden är bra direkt ur kartong och har nu 3 år senare inga problem alls med inbränningar.

Det är inte "totalt slöseri med pengar" om en korrekt bild är vad man vill uppnå. Se Thomas Ytterbergs svar här: #18175616

Med det sagt är det ju upp till var och en om det är värt det. Jag valde det till min B9 just p.g.a att den frekvent påstås ha inkorrekta färger till den graden att en lekman som jag själv kan upptäcka det. Dessutom ska jag ha TV:n i 5+ år.

Men inkorrekta färger kan ju upplevas som subjektivt bra också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är inte "totalt slöseri med pengar" om en korrekt bild är vad man vill uppnå. Se Thomas Ytterbergs svar här: #18175616

Med det sagt är det ju upp till var och en om det är värt det. Jag valde det till min B9 just p.g.a att den frekvent påstås ha inkorrekta färger till den graden att en lekman som jag själv kan upptäcka det. Dessutom ska jag ha TV:n i 5+ år.

Men inkorrekta färger kan ju upplevas som subjektivt bra också

När det kommer till kalibrering av TV-apparater tror jag det är bäst att köpa mätutrustning och göra det själv. När vi köpte vår LG OLED C8 och köpte med kalibrering från Media Markt hade de inte ens lyckats sätta svartnivån rätt, utan black bars var mörkgråa

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Totalt slöseri med pengar tycker jag (de kränger på kunder kalibrering för att det är där marginalerna finns). Har själv en 55" B9 och bilden är bra direkt ur kartong och har nu 3 år senare inga problem alls med inbränningar.

Var det för övrigt inte du som bara hade 270-spänn kvar på kontot efter bilstrulet?

Jodå. Men har nog 400 kvar nu. (Och bilstrulet fortsätter......) Lånar pengar av släkting för tvn som jag ska återbetala. Tio år gamla tvn jag har nu lägger av i etapper och de blir mer och mer återkommande plus att bilden börjar bli mörkare och mörkare.

Skrivet av Uzanar:

Det är inte "totalt slöseri med pengar" om en korrekt bild är vad man vill uppnå. Se Thomas Ytterbergs svar här: #18175616

Med det sagt är det ju upp till var och en om det är värt det. Jag valde det till min B9 just p.g.a att den frekvent påstås ha inkorrekta färger till den graden att en lekman som jag själv kan upptäcka det. Dessutom ska jag ha TV:n i 5+ år.

Men inkorrekta färger kan ju upplevas som subjektivt bra också

Skrivet av PatrickP:

När det kommer till kalibrering av TV-apparater tror jag det är bäst att köpa mätutrustning och göra det själv. När vi köpte vår LG OLED C8 och köpte med kalibrering från Media Markt hade de inte ens lyckats sätta svartnivån rätt, utan black bars var mörkgråa

Men nu blir jag ännu mer konfunderad om den ska kalibreras eller ej. Kan ni inte komma överens om endera? (Ja. Dåligt skämt!)

Jag har en tendens att vara "bildfascist", kan störa mig oerhört på dålig bild men med det sagt har jag inte sett bilden på en Oled annat än de som står och demar i butikerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är på vippen att köpa denna https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B9PLA .

Men kan absolut ingenting om "moderna" tvapparater, jag är uppväxt med "tjocktv". Försökt läsa på och i synnerhet @laxpudding ´s superba tips och råd men som jag är för dum för att fatta. Mitt fel....

Skulle behöva hålla någon i handen som pekar med hela handen åt mig och säger "Ja! Den är bra!" eller tvärtom.

Om jag köper den, vilket jag är på vippen att göra. Är den "bra"/"hyfsad" direkt ur kartongen? Kalibrering kommer jag inte våga mig på själv.

Tittar mest på tvserier/sport (fotboll och hockey) med någon film då och då. Förhoppningsvis mer filmer då jag skulle ha en bra tv istället för vår nuvarande ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279987 ). Netflix/HBO/Cmore/Viaplay (Inte jag som står för alla abonnemang!) och tonvis med bluray/dvd.

Är kartongen otymplig? Går den in i en Passat Kombi 2008? Ni ser. Många frågor har jag och har redan glömt av merparten av dem.

Jobbigt att inte förstå ett enda dugg av lingo´n om tvapparater av idag. Kollat Youtubeklipp som en galning senaste dagarna om tvn men *swosh över huvudet på mig* med allting. Läst efter googling och samma där. Förstår ingenting.

Har stått vid Oledapparater i butiker och dregglat, det är väl ungefär där gränsen för mina kunskaper går.

Jag köpte denna (b9) 2016. Den är kanonbra. Inga artefakter, inbränningar eller motsvarande. Står på 5-10 timmar per dygn. När denna ger upp köper jag en ny likadan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Jag köpte denna (b9) 2016. Den är kanonbra. Inga artefakter, inbränningar eller motsvarande. Står på 5-10 timmar per dygn. När denna ger upp köper jag en ny likadan.

Isåfall gissar jag att du köpte en B6? B9 betyder 2019 års modell. B8 är 2018, osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Isåfall gissar jag att du köpte en B6? B9 betyder 2019 års modell. B8 är 2018, osv.

Aha, ja, det stämmer i så fall. kanske en b5 till och med. osäker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan ställa tvn på denna? https://www.ikea.com/se/sv/p/fjaellbo-soffbord-svart-70335486... ?

Hittar inget om vilken vikt den klarar av.

Edit:

Oooops. Glömde. Hur är tvn:s "inbyggda" appar? Netflix och så. Kör med Apple Tv idag, fjärde generationen utan 4K och så. Haft den i ca tre år.

Hur är tvn med wifi eller är "trådat" till routern att rekommendera? Är ca tre-fyra meter mellan tv och router.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Undrar om man kan ställa tvn på denna? https://www.ikea.com/se/sv/p/fjaellbo-soffbord-svart-70335486... ?

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/fjaellbo-coffee-table-black__0475920_PE615876_S5.JPG?f=l

Hittar inget om vilken vikt den klarar av.

Edit:

Oooops. Glömde. Hur är tvn:s "inbyggda" appar? Netflix och så. Kör med Apple Tv idag, fjärde generationen utan 4K och så. Haft den i ca tre år.

Hur är tvn med wifi eller är "trådat" till routern att rekommendera? Är ca tre-fyra meter mellan tv och router.

Tvn väger 20 kg så du kan nog ställa den på det mesta.

Apparna är riktigt bra och även LG WebOs.

Jag kör trådat men även Wi-Fi funkar utmärkt, även för Netflix 4K (beroende på hur gammal routern är såklart).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Tvn väger Max 15 kg så du kan nog ställa den på det mest.

Apparna är riktigt bra och även LG WebOs.

Kör trådat men även Wi-Fi funkar utmärkt, även för Netflix 4K (beroende på hur gammal routern är såklart).

Skickades från m.sweclockers.com

Än en gång tack!

Kör med Telias router sen ett år tillbaks. Kan köpa sladd men har så många sladdar redan. En vardera till Apple Tv:n och Telias Arris TV. Skulle bli en tredje till tvn i så fall.

I övrigt. Rejält tacksam för svaren! Stor hjälp av dem. Nu vill det till för mig att bestämma mig för Netonnet/Elgiganten/Mediamarkt........ Och kalibrering eller ej. Ena stunden "ja", andra "nej följt av "jaaaeee*kliasigihuvudet*......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Bildexpert 📺

@Beginner: Vill du ha full kontroll över bilden och vetskapen om att det du ser reproducerat på din TV är så som det har producerats av regissör och filmfotograf är det kalibrering som gäller. Särskilt med LG:s B9 som är lite över hela kartan i fråga om vitbalans direkt ur kartong.

MM är de enda som gör detta i större skala och kvaliteten varierar. Det finns de som har erfarenhet av tusentals kalibreringar och de som inte har det.

Känner du att du vill ha hyfsad men inte exakt kontroll måste du själv fördjupa dig i ämnet och med fördel kanske välja någon av Sonys eller Panasonics OLED då dessa har bättre koll och lämnar ifrån sig mindre varierande nivåer på sådant som vitbalans. Nästa steg är att fördjupa sig själv med egen mätutrustning och ett kaninhål av tid och rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Beginner: Vill du ha full kontroll över bilden och vetskapen om att det du ser reproducerat på din TV är så som det har producerats av regissör och filmfotograf är det kalibrering som gäller. Särskilt med LG:s B9 som är lite över hela kartan i fråga om vitbalans direkt ur kartong.

MM är de enda som gör detta i större skala och kvaliteten varierar. Det finns de som har erfarenhet av tusentals kalibreringar och de som inte har det.

Känner du att du vill ha hyfsad men inte exakt kontroll måste du själv fördjupa dig i ämnet och med fördel kanske välja någon av Sonys eller Panasonics OLED då dessa har bättre koll och lämnar ifrån sig mindre varierande nivåer på sådant som vitbalans. Nästa steg är att fördjupa sig själv med egen mätutrustning och ett kaninhål av tid och rum.

Är priset MediaMarkt tar för en kalibrering motiverat? Ungefär hur lång tid tar en kalibrering?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Treant:

Är priset MediaMarkt tar för en kalibrering motiverat? Ungefär hur lång tid tar en kalibrering?

Jag har varit med om kalibrereringar som tagit 4 minuter och de som tagit 14 timmar. Beror helt på omständigheterna. Idag är apparaterna bra och den med erfarenhet är förstås både bättre och snabbare.

När jag utför tar jag vanligtvis 4000+moms eftersom det tar en hel dag att researcha vad som ska göras, packa utrustning upp och ned, utbilda kunden på plats och sedan skriva rapport. Resa till och från. Samt också bekosta utrustning och programlicenser. Jag kan vara borta en hel dag där själva pillandet på färgerna är 20 minuters jobb. Jag räknade ut att jag trots 4000+moms i praktiken tog mindre betalt än min PT och min frisör per timme. Så jag gör detta mycket mer sällan.

1495 är ett lågt pris även om MM tog 995 inledningsvis. Så jag brukar hänvisa dit när folk frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Beginner: Vill du ha full kontroll över bilden och vetskapen om att det du ser reproducerat på din TV är så som det har producerats av regissör och filmfotograf är det kalibrering som gäller. Särskilt med LG:s B9 som är lite över hela kartan i fråga om vitbalans direkt ur kartong.

MM är de enda som gör detta i större skala och kvaliteten varierar. Det finns de som har erfarenhet av tusentals kalibreringar och de som inte har det.

Känner du att du vill ha hyfsad men inte exakt kontroll måste du själv fördjupa dig i ämnet och med fördel kanske välja någon av Sonys eller Panasonics OLED då dessa har bättre koll och lämnar ifrån sig mindre varierande nivåer på sådant som vitbalans. Nästa steg är att fördjupa sig själv med egen mätutrustning och ett kaninhål av tid och rum.

Tack för svar! Tyvärr, för mig, så skrev du det medans jag stod inne på Elgiganten och köpte tvn. :/ Antar att jag knappast kan släpa in tv till MM och be dem kalibrera en tv köpt på Elgiganten.......

Blir lite bekymrad då "bild" för mig är viktigt. Har inte råd att kalla hem någon att kalibrera tvn. Har ärligt talat inte ens råd med vad MM tar för kalibrering. Ringde snabbt till LG supporten i fredags morse innan jag åkte och de tyckte att kalibrering inte var något att satsa på utan att det är "personligt" hur man vill ha bilden så det bästa är att göra "justeringar själv".

Och nu till något helt annat, lär återkomma hit med gråtande "Bambi"ögon och prata ur mig om att inte fatta allt tekniskt om tvn.

Tänkte åka till Netonnet i fredags men såg ju dagen innan att även MM och Elgiganten (Eg hädanefter) hade sänkt tvn till samma pris. Såg att båda hade den på lager i respektive butik. Ringde kundtjänst och frågade hur länge tvn kan stå i butikslagret efter köp innan jag måste hämta den. (Vår bil står för tillfället och har ingen som har bil stor nog att hjälpa oss få hem den!).

Enligt MM så var det 14 dagar. Eg sa att det var upp till säljare i butik att avgöra då de först sa att de inte håller den alls efter köp men när jag nämnde MM´s 14 dagar så ändrades svaret.

Bestämde mig för att åka till Eg (fick skjuts) då jag har lite "otalt" med MM och Netonnet ligger aningens för långt ifrån "stråket".

Killen vid tvhörnan kollade i datorsystemet och beklagade men de hade inga apparater hemma och de skulle inte få hem några fler så om jag ville ha tvn rekommenderade han mig att åka från Uppsala till Enköping, Gävle eller Stockholm.... ....

Jag öppnade klykan och sa innan min hjärna reagerade, jag ställer aldrig till något utan ber om ursäkt för att jag lever. Typ, att jag får åka till MM istället trots att jag helst hade köpt tvn på Eg. Han sa då att han skulle kolla lagret "fysiskt" istället. Efter några minuter kom han tillbaks och knappade på datorn och sa medans han vred skärmen, "det är två apparater bokade som står och väntar. En bokning gjorde nu på morgonen (fredag den 27 dec) och den andra gjordes på morgonen den 25 dec så de 24 timmarna har passerat på den så jag för över den på dig istället!".

Jag var självklart tacksam för det och passade på att fråga om hur länge tvn kan stå och berättade om MM´s 14 dagar. Han matchade det och skrev i datorn att den hämtas före den 30 jan.

Fick frågan om försäkring och Eg´s kalibrering. Tackade nej på båda.

Måste avsluta med två frågor.

Har självklart inget måttband hemma så jag kan inte mäta utrymmet i bilen och är fruktansvärt dålig på ögonmåttning. Tror ni jag får in tvn i kartong i bilen, Passat Kombi 2008? (Försökt hitta bilder på bagaget att ackompanjera texten med men fann inga *jag och googla alltså*)

Hur är ljudet på tvn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag var självklart tacksam för det och passade på att fråga om hur länge tvn kan stå och berättade om MM´s 14 dagar. Han matchade det och skrev i datorn att den hämtas före den 30 jan.

Det var generöst att matcha med att dubbla MM's 14dagar till 1månad.

Skrivet av Beginner:

Har självklart inget måttband hemma så jag kan inte mäta utrymmet i bilen och är fruktansvärt dålig på ögonmåttning. Tror ni jag får in tvn i kartong i bilen, Passat Kombi 2008? (Försökt hitta bilder på bagaget att ackompanjera texten med men fann inga *jag och googla alltså*)

Måtten på kartongen är som sagt: 1446 x 810 x 207mm.
Höjden i bagaget är 831mm och längden 1956mm när du fällt baksätet. Enligt car.info
Men vill du vara helt säkert är det bästa att köpa ett måttband för 20kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etoo:

Det var generöst att matcha med att dubbla MM's 14dagar till 1månad.

Måtten på kartongen är som sagt: 1446 x 810 x 207mm.
Höjden i bagaget är 831mm och längden 1956mm när du fällt baksätet. Enligt car.info
Men vill du vara helt säkert är det bästa att köpa ett måttband för 20kr.

Tack. Jo, trodde i min svagsinthet att jag hade en hemma. Finns nog i garaget någonstans men sökt som en nöt. Ska självklart köpa en men lär bli i samma veva som tvn ska hämtas.

Ytterliggare dum fråga, vet inte hur känslig en oled är, kan kartongen ligga ner i bilen? Såg en karl få hjälp av en anställd att få in en tvkartong i sin bil, iofs en mindre skåpbil men de bar kartongen "liggandes" och var på väg att lägga in den i hans bil. Vet inte vad det var för tv........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Tvn går in i bilen, fäll ner sätena bara

Tog faktisk en bild när jag fraktade hem 65" varianten i en passat

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Beginner:

Tack för svar! Tyvärr, för mig, så skrev du det medans jag stod inne på Elgiganten och köpte tvn. :/ Antar att jag knappast kan släpa in tv till MM och be dem kalibrera en tv köpt på Elgiganten.......

Blir lite bekymrad då "bild" för mig är viktigt. Har inte råd att kalla hem någon att kalibrera tvn. Har ärligt talat inte ens råd med vad MM tar för kalibrering. Ringde snabbt till LG supporten i fredags morse innan jag åkte och de tyckte att kalibrering inte var något att satsa på utan att det är "personligt" hur man vill ha bilden så det bästa är att göra "justeringar själv".

Du kan gå till MM i efterhand och fråga, det är möjligt och jag vet att varuhus har gjort detta med just apparater köpta på El-giganten då deras "optimering" har haft märklig effekt på bilden.

Supporten vet sällan vad de talar om eftersom de högst troligen inte är tränade eller informerade i vad kalibrering innebär. Kalibrering handlar om att följa den sedan länge etablerade tekniska standard som finns för hur bilden först produceras i studio och sedan ska reproduceras på TV:n. Det handlar om att minska godtycket som kommer av att TV:n är lite som den kommer och att någon sedan gör "justeringarna själv".

Men detta är inget du behöver besluta om nu. Kan ju vänta och se om du verkligen har behovet att veta ifall allting i bilden är så rätt det kan bli.