Bästa Grafikkortet för 4500kr?

Permalänk

Bästa Grafikkortet för 4500kr?

Tjo!

Finner det supersvårt att välja grafikkort haha, så skulle uppskatta några tips på de bästa prisvärda korten för ungefär 4500kr, gärna billigare.

Kommer för övrigt att ta delar från Sweclockers Vinterdator till min nya, dvs.

AMD Ryzen 5 3600 Processor
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB)
Corsair AX 850W 80+ GOLD (från min nuvarande dator från 2011)
Har dessutom ett Fractal Design XL som bör ha plats för stora grafikkort.

För vinterdatorn föreslog Sweclockers detta graffet:
ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC

Vad tycker ni om detta kortet, bör jag ta det, eller bör man ta ett 5700 XT, isåfall vilket av alla 100 som finns haha? Eller finns det bättre kort för detta pris? Vill gärna få prestanda men inte för högljutt kort. AMD eller Nvidia, vad är bäst? Lite sugen på ray tracing också, om det går att få med i detta pris!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Asus har en tendens att göra väldigt bra grafikkort när det gäller nVidia men när det gäller AMD så tillverkar dom rent skräp.

Jag har ägt en ASUS ROG 5700 XT Gamer OC och temperaturerna sköt till ca 87 °C trots att alla fläktar var fullt på. ASUS erkände att dom gjort fel och t.o.n släppt en firmware patch till det koertet men som typ inte gör någon skillnad.

Min rekommendation är att undvika ASUS 5700Xt helt och hållet.
De 5700XT jag skulle rekommendera är Sapphire Nitro+, MSI eller Gigabyte.

Jag vill inte smutkasta ASUS då de tillverkar väldigt bra annat - jag äger trots allt själv et nVidia kort från dom som fungerar fantastiskt bra, men när det gäller AMD så är ASUS för det mesta rent skräp.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mushroomcar:

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB)

3600MHz modellen på rea just nu!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Moderkortet stödjer inte högre än 3466 MHz.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Vzano:

Moderkortet stödjer inte högre än 3466 MHz.

4400MHz enligt ASUS hemsida...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Akuma:

Asus har en tendens att göra väldigt bra grafikkort när det gäller nVidia men när det gäller AMD så tillverkar dom rent skräp.

Jag har ägt en ASUS ROG 5700 XT Gamer OC och temperaturerna sköt till ca 87 °C trots att alla fläktar var fullt på. ASUS erkände att dom gjort fel och t.o.n släppt en firmware patch till det koertet men som typ inte gör någon skillnad.

Jag vill inte smutkasta ASUS då de tillverkar väldigt bra annat - jag äger trots allt själv et nVidia kort från dom som fungerar fantastiskt bra, men när det gäller AMD så är ASUS för det mesta rent skräp.

Oj, vill inte ha för varmt kort! Vad tror du om icke XT varianten som jag nämnde? ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC. Ska kolla in de andra korten du nämnde! Tack!

Oj oj! Du råkar inte ha en länk eller ett modellnummer? Är dålig på sånt här, vill inte riskera att ta fel! ^^ Tack!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

4400MHz enligt ASUS hemsida...

Ser man på^^ Specs och QVL överensstämmer inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mushroomcar:

Oj oj! Du råkar inte ha en länk eller ett modellnummer? Är dålig på sånt här, vill inte riskera att ta fel! ^^ Tack!

Slut online nu, men finns i butik om du har en Webhallen i närheten.
https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Begagnat 1080Ti

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv

Ett begagnat 1080ti röstar jag på. Presterar ca 25% bättre än ett 5700XT (userbenchmark.com), och kostar under 4500kr. Men det kanske inte är ett alternativ?

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Begagnat 1080Ti

Skrivet av anon265474:

Ett begagnat 1080ti röstar jag på. Presterar ca 25% bättre än ett 5700XT (userbenchmark.com), och kostar under 4500kr. Men det kanske inte är ett alternativ?

Njae inte helt för begagnat, letar hellre nya saker! Tack för förslag!

Permalänk

Slut online nu, men finns i butik om du har en Webhallen i närheten.

Tackar! Perfekt!

En fråga om någon vet hur man kollar - hur vet man om ram-minnena är för höga för processorkylaren så att de inte krockar?

Permalänk
Skrivet av Akuma:

Tycker ASUS har oförtjänt "bra" rykte. Både när det kommer till grafikkort men kanske speciellt deras moderkort.

Visst har de några bra serier, men mesta överprisat skräp enligt mig.

Sapphire gör riktigt bra kylare till AMDs kort.

Skrivet av Mushroomcar:

Oj, vill inte ha för varmt kort! Vad tror du om icke XT varianten som jag nämnde? ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC. Ska kolla in de andra korten du nämnde! Tack!

Men verkar vara slut i lager, annars här https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4878071 .

Permalänk

@Mushroomcar: Vilken kylare är det du har?

Corsair LPX (low profile) minnen är väldigt låga och brukar gå in med de flesta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Använd inte userbenchmark, det är en skräpsida.

https://www.techpowerup.com/review/msi-radeon-rx-5700-xt-gaming-x/27.html

Referens RX 5700XT är ca 10% långsammare än referens 1080TI, 3:e parts versioner som t.ex MSI Gaming X, Sapphite Nitro+, Powercolor Red Devil är ca 5% långsammare än referens 1080TI

@Mushroomcar: Om du kan lägga till nån hundring skulle jag köpa detta:
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

@Mushroomcar: Vilken kylare är det du har?

Corsair LPX (low profile) minnen är väldigt låga och brukar gå in med de flesta kylare.

Noctua NH-D14 CPUkylareS1156/1366/775/AM2/AM3. Oh najs! Läste något förr när jag köpte denna kylare att den var för låg för vissa ram eller att vissa ram var för höga.

Skrivet av hg:

Använd inte userbenchmark, det är en skräpsida.

https://www.techpowerup.com/review/msi-radeon-rx-5700-xt-gaming-x/27.html

Referens RX 5700XT är ca 10% långsammare än referens 1080TI, 3:e parts versioner som t.ex MSI Gaming X, Sapphite Nitro+, Powercolor Red Devil är ca 5% långsammare än referens 1080TI

@Mushroomcar: Om du kan lägga till nån hundring skulle jag köpa detta:
MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Tack för tips! Flera har föreslagit detta kort, verkar vara populärt! Finns dock flera olika MSI-varianter,
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5173057 < lite billigare, tillräckligt bra?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5187719 < den du tipsade om för nära 5k

Permalänk
Medlem

Detta kan vara ett alternativ om du ska slå till under mellandagsrean, prestera lite bättre än 5700xt om jag inte minns fel och du får stöd för nvidias ray tracing.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

"Amd eller Nvidia?" Jag tycker att du ska välja AMD då Nvidia har haft lite fuffens för sig tidigare. De kanske har blivit bättre nu men AMD är det mer moraliskt bättre alternativet.

Permalänk
Skrivet av knaz:

Detta kan vara ett alternativ om du ska slå till under mellandagsrean, prestera lite bättre än 5700xt om jag inte minns fel och du får stöd för nvidias ray tracing.

Intressant...! Skulle vilja höra vad resten av er tycker om detta? Priset är bättre än flera 5700 XT, kan vara lovande om prestandan är bättre och passar med mina delar? Finns 2070 och 2080 också som ser dyrare ut. Tack!

Skrivet av rasolo:

"Amd eller Nvidia?" Jag tycker att du ska välja AMD då Nvidia har haft lite fuffens för sig tidigare. De kanske har blivit bättre nu men AMD är det mer moraliskt bättre alternativet.

Oj då, ska tänka på det. Är ute efter bästa kortet för ca 4500kr, så tillverkare spelar mig ingen roll så länge kortet passar, har grym prestanda och inte låter för mycket samt inte har massa nackdelar.

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa 5700XT är PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Devil men det kostar 5000:-. 5700XT har visat sig svårkylt och referensdesignen är kass. Saphire och Powercolor är väl de enda som lyckats med sina flaggskeppsprodukter att adekvat kyla 5700XT utan att det låter som ett jetplan. 1660Ti har ju betydligt sämre prestanda men är tyst som en mus oavsett vilken partnertillverkare du väljer. 2060/Super är väl inte konkurrenskraftiga mot 5700XT i pris/prestanda.

Det jag försöker säga att just 4500:- är i nuläget inget bra prisläge pris/prestanda. För under 3000:- får du ett 1660 Ti och lite under det ett 1660 super, igen, referensdesignen är i toppklass så ingen tillverkare har gjort bort sig.

De bra 5700-korten ligger på över 4000:- och det är kanske vad du ska titta på, känns bara som en halvtråkig produkt jämfört med 5700XT. Ryktet säger att de klockar bra om man får in firmware avsedd för 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Tack för tips! Flera har föreslagit detta kort, verkar vara populärt! Finns dock flera olika MSI-varianter,
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5173057 < lite billigare, tillräckligt bra?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5187719 < den du tipsade om för nära 5k

MSI Mech är MSIs billigaste variant. Jag skulle inte rekommendera den då kylaren är riktigt klen. Blir både varm och högljudd. MSI Gaming X är däremot MSIs bästa variant och också det tystaste 5700XT som finns. För så pass liten prisskillnad är Gaming X absolut värt priset.
Ska man ha billigare 5700XT är det Sapphire Pulse eller Powercolor Red Dragon som gäller, men när jag kollar nu så är Pulse bara 100kr billigare än Gaming X så då är det inte värt det, Gaming X är fortfarande en bättre kylare.

Skrivet av knaz:

Skrivet av Mushroomcar:

Intressant...! Skulle vilja höra vad resten av er tycker om detta? Priset är bättre än flera 5700 XT, kan vara lovande om prestandan är bättre och passar med mina delar? Finns 2070 och 2080 också som ser dyrare ut. Tack!

Oj då, ska tänka på det. Är ute efter bästa kortet för ca 4500kr, så tillverkare spelar mig ingen roll så länge kortet passar, har grym prestanda och inte låter för mycket samt inte har massa nackdelar.

2060 Super är ca 5-10% långsammare än 5700XT. Beroende på pris kan det vara värt det, jag vet dock inget om just detta 2060 Super annat än att Asus Dual kylare inte brukar vara speciellt bra.

Jag brukar själv handla från Tyskland ibland så om du är ok med det så kan du spara nån hundring.
T.ex.
https://www.computeruniverse.net/de/powercolor-radeon-rx-5700-xt-red-dragon-8-gb-oc-high-end-grafikkarte
https://www.computeruniverse.net/de/sapphire-radeon-rx-5700-xt-pulse-8-gb-high-end-grafikkarte

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Ett av de bästa 5700XT är PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Devil men det kostar 5000:-. 5700XT har visat sig svårkylt och referensdesignen är kass. Saphire och Powercolor är väl de enda som lyckats med sina flaggskeppsprodukter att adekvat kyla 5700XT utan att det låter som ett jetplan. 1660Ti har ju betydligt sämre prestanda men är tyst som en mus oavsett vilken partnertillverkare du väljer. 2060/Super är väl inte konkurrenskraftiga mot 5700XT i pris/prestanda.

Det jag försöker säga att just 4500:- är i nuläget inget bra prisläge pris/prestanda. För under 3000:- får du ett 1660 Ti och lite under det ett 1660 super, igen, referensdesignen är i toppklass så ingen tillverkare har gjort bort sig.

De bra 5700-korten ligger på över 4000:- och det är kanske vad du ska titta på, känns bara som en halvtråkig produkt jämfört med 5700XT. Ryktet säger att de klockar bra om man får in firmware avsedd för 5700XT.

Det ser ut som att det står mellan MSI Gamingvarianten, Sapphire och Powercolor då. 5700 XT låter bäst, har ett fractal design som har lite ljudisolering så det borde hjälpa lite, hellre 5700 XT med prestanda än 1660ti med sämre prestanda tror jag. 2070 är snäppet dyrare antar jag och 2080 likaså?
Skippar nog klockande och sånt, kan ingenting om detta, satsar på att köpa något som är bra från början.

Säg att man sparar 2 tusen och kör det bästa för 3 tusen kronor, hur långt kommer man då i dagens spel? Säg Red dead 2 och Battlefield V? Och istället uppgraderar grafikkort i framtiden när de är billigare. Är detta ett smart val?

Skrivet av hg:

MSI Mech är MSIs billigaste variant. Jag skulle inte rekommendera den då kylaren är riktigt klen. Blir både varm och högljudd. MSI Gaming X är däremot MSIs bästa variant och också det tystaste 5700XT som finns. För så pass liten prisskillnad är Gaming X absolut värt priset.
Ska man ha billigare 5700XT är det Sapphire Pulse eller Powercolor Red Dragon som gäller, men när jag kollar nu så är Pulse bara 100kr billigare än Gaming X så då är det inte värt det, Gaming X är fortfarande en bättre kylare.

2060 Super är ca 5-10% långsammare än 5700XT. Beroende på pris kan det vara värt det, jag vet dock inget om just detta 2060 Super annat än att Asus Dual kylare inte brukar vara speciellt bra.

Jag brukar själv handla från Tyskland ibland så om du är ok med det så kan du spara nån hundring.
T.ex.
https://www.computeruniverse.net/de/powercolor-radeon-rx-5700-xt-red-dragon-8-gb-oc-high-end-grafikkarte
https://www.computeruniverse.net/de/sapphire-radeon-rx-5700-xt-pulse-8-gb-high-end-grafikkarte

MSI Gaming låter bättre ja, tack! Står mellan 5700 XT från MSI Gaming X, Sapphire och Powercolor just nu. Vilket skulle du välja av dessa? Om det skiljer bara 100-200 kronor mellan ett bättre och sämre kort är det ok. Kör gärna butik i Sverige, känns mer smidigt ifall det trasslar nånstans. Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

MSI Gaming låter bättre ja, tack! Står mellan 5700 XT från MSI Gaming X, Sapphire och Powercolor just nu. Vilket skulle du välja av dessa? Om det skiljer bara 100-200 kronor mellan ett bättre och sämre kort är det ok. Kör gärna butik i Sverige, känns mer smidigt ifall det trasslar nånstans. Tack för hjälp!

Skulle absolut själv välja Gaming X då jag prioriterar låg ljudnivå och det bara skiljer typ en hundring i pris.

Permalänk

Blev ett Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC från Inet! Priset, temperaturen, ljudnivån och prestandan verkar riktigt bra! Tack för hjälpen alla!