Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller i princip med dig, köper hellre kvalite än billigt,
problemet är dock att hur man ska få reda på livslängd på en produkt, vore toppen om detta tydligt kunde anges i MTBF för alla typer av produkter (d.v.s. beräknad körtid i timmar mellan fel)

Det beror ju på vad för sorts produkt det gäller. En märkning eller certifiering skulle absolut underlätta, men i många fall så är det ganska lätt att sortera ut det som är av bristfällig kvalitet bara genom att titta på materialval.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Det beror ju på vad för sorts produkt det gäller. En märkning eller certifiering skulle absolut underlätta, men i många fall så är det ganska lätt att sortera ut det som är av bristfällig kvalitet bara genom att titta på materialval.
Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men desto svårare med t.ex. vitvaror, hade varit toppen att få reda på MTBF i antal cykler när man köpa tvättmaskin t.ex., allt ser ju mer eller mindre likadant ut och flera märken tillverkas t.o.m. i samma fabriker med minimala styling skillnader och någon extra funktion i mjukvaran, svårt att veta om de verkligen sätter i komponenter av lite högre kvalite i någon eller inte...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, men desto svårare med t.ex. vitvaror, hade varit toppen att få reda på MTBF i antal cykler när man köpa tvättmaskin t.ex., allt ser ju mer eller mindre likadant ut och flera märken tillverkas t.o.m. i samma fabriker med minimala styling skillnader och någon extra funktion i mjukvaran, svårt att veta om de verkligen sätter i komponenter av lite högre kvalite i någon eller inte...

Jag skulle gissa på att över 90% byter kyl innan en billig kyl har nått sin livslängd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag väntar alltid två veckor vid stora köp av lyxprodukter. Vill jag fortfarande ha det då så köper jag det efter det.

För att spara på sådant jag faktiskt behöver tex mat så har jag alltid matlådor, restauranger kostar väldigt mycket. Underskatta inte vikten av att spara rester I både kyl och frys. Det håller betydligt längre än vad man kan tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Två saker egentligen.

Skilj på "behöver jag det här?" och "vill jag ha det här?"

samt lägg in pengar på sparkkontot direkt när lönen kommer istället för att tänka att man gör det precis innan nästa lön för det som finns kvar, för då är risken att det kanske inte finns så mycket kvar av diverse anledning många månader, och då får man inte till det där regelbundna sparandet som är så viktigt

Går att slå ihop också, villhöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Säljer väldigt mycket saker på Tradera/Facebook marknad, har snart sålt bort allt man inte använder.

Brukar gå igenom allt man har och tänka, har jag använt denna på ett år, ifall inte sälj, ifall det är något jag är tveksam över, behåll de ett halvår till, ifall de inte är använt då så säljs de bort.

På mat-sidan så gör vi en veckolista på mat utefter vad som är billigt den veckan samt köper kött lokalt direkt från bönder, styckar och fryser in.

Bor på en liten ort så åker in till "stan" (Östersund/Sundsvall) ungefär en gång i månaden och gör ärenden samt storhandlar torrvaror osv.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Inaktiv

Har autoöverföringar inställt till sparkonton och inköp av fonder. På så sätt ser jag mer eller mindre inte de pengarna i mitt utgiftskonto. Föräldrarna var stenhårda med att hålla isär pengar som jag fick använda och sparpengar, så jag förmodar att det sitter kvar i bakhuvudet.

Om jag fått löneökning så har hälften gått direkt till detta sparande, så att jag inte vänjer mig vid fel summa.

Det har fungerat rätt bra under åren. Jag tänker ofta att jag inte har råd, men egentligen har jag ju det.

Permalänk
Medlem

När det gäller utgifter så går det att göra rätt mycket. Men det är också viktigt att kunna löneförhandla och vara en tillgång på arbetet sk humankapital. Investeringar är säkert andra bättre på då jag helt enkelt inte kan så mycket om det, men hade helt klart haft en bättre ekonomisk situation om man varit med på börsen sista 10åren. Så rent historiskt investera överskottet du kan avvara en längre tid så växer det förhoppningsvis.

Mat - Viktigt att planera.
undvik utemat, använd matlåda
Minskar på hämtmat, läsk, godis osv
mer hemlagad mat från grunden,
plocka bär/äpplen gör sylt och äppelmos osv
Baka eget bröd
Försöker köpa så mkt man kan när det är kampanjer på sådant man brukar göra av speciellt varor som har lång hållbarhet.
Bilda dig en prisuppfattning på vad saker kostar som du gör av med som standard, så köper du när det är billigare.
Var medlem och handla på alla butiker, ta del av kampanjer/erbjudanden osv.
Följer inte bäst före datumet slaviskt utan låter lukt och smak avgöra om det går att äta.

resor - Planering
planera dvs åk inte extra utan samordna dina resor med handling, jobb och ärenden om det inte är akut.

Fest
Välj festtillfällena, klart man kan gå ut och unna sig ibland.

Prylar och verktyg - Buy once cry once
Köp riktiga grejer om du använder något mycket
behöver du något sällan som kostar mycket/tar plats osv, kolla om du kan låna/hyra av någon.
Hemelektronik mycket begagnat har det blivit på sistone.
Samköp, dela på frakter osv,
invänta mellandagsrea och blackfriday och ha klart för dig om lägsta prisgaranti osv men bara på saker du planerat att köpa som du verkligen vill ha/behöver som du spanat på en längre tid.

Friskvård
Få vardagsmotion framför dyra gymkort.

Konsumtionslån/billån
Betalas av så snart det går om man måste ha dem, om det inte påverkar bufferten.

Abbonemang
Kanske byta till kontantkort beror på hur mkt man ringer/surfar som kan kan fylla på med halvår med x samtal osv.
Bind abbonemang om det får ner priset och är en bra tjänst.

Försäkringar
Jämför mellan bolag

Sedan köp/gör det du vill om du verkligen vill göra det, varför spara/snåla och missunna dig själv om du inte kan använda dina besparingar till att göra något bra/kul?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle gissa på att över 90% byter kyl innan en billig kyl har nått sin livslängd

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, fast det har ju att göra med kompetens eller att man helt enkelt vill ha snarare än behöver byta. Det är samma mentalitet som gör att exempelvis högkvalitativ platsbyggd inredning rivs ut för att ersättas med nytillverkad av sämre kvalitet. Typiskt exempel på detta är köksrenoveringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle gissa på att över 90% byter kyl innan en billig kyl har nått sin livslängd

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Osby Frys och ett Electrolux kylskåp som stått på 24/7 i snart 40 år, fungerar fortfarande fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Varmt kranvatten är primärt avsett att användas för andra hushållsändamål än dryck och matlagning.
Varmvatten ur kranen ökar risken för förhöjda metallhalter.
Metaller kan även följa med kallvattnet om vattnet har stått stilla ett tag, exempelvis under natten. Livsmedelsverket rekommenderar därför att man alltid spolar det kalla vattnet, runt 30–60 sekunder, innan det används för mat och dryck.
Källa: Livsmedelsverket/TT

Av en lista med vad jag anser rätt så enkla och rationella saker så plockar du ut en sak, som med 6 upvotes för tankarna till en allmän uppskattning till att nån rättat till mitt meddelande jag försökt döda alla som läser med eller så. Man får dra slutsatsen att man kanske inte bidrar med nåt. Skulle vilja säga att poängen var ekonomi och det nog finns en hel del saker som är mer skadliga men..det spelar nog inte så stor roll. Oh well, see ya swec. Won't let the door hit me.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Av en lista med vad jag anser rätt så enkla och rationella saker så plockar du ut en sak, som med 6 upvotes för tankarna till en allmän uppskattning till att nån rättat till mitt meddelande jag försökt döda alla som läser med eller så. Man får dra slutsatsen att man kanske inte bidrar med nåt. Skulle vilja säga att poängen var ekonomi och det nog finns en hel del saker som är mer skadliga men..det spelar nog inte så stor roll. Oh well, see ya swec. Won't let the door hit me.

Den primära anledningen att spola upp varmt vatten för att koka är ju att det går snabbare! Gör alltid så när jag ska koka ägg.

Permalänk
Medlem

Man sparade.. fram tills man upptäckte delbetalningar. 😅

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bästa är att ha så lite utgifter som möjligt och samtidigt ha ett automatiskt sparande. Som ung så köpte jag på mig en massa skit, små avgifter hit och dit. Men det växer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den primära anledningen att spola upp varmt vatten för att koka är ju att det går snabbare! Gör alltid så när jag ska koka ägg.

Att köra med varmt vatten ökar ju för fällningar av metaller och en hel del skit. Alltid hört att man skall köra kallat vatten och det är det här hos mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Köper nytt först när gammalt går sönder/blir trasigt. Gäller i princip allt: kläder, elektronik mm.
Däremot är jag gift med en underbar tjej som har en helt annan inställning till ekonomin och går bananas med köp knappen på sin mobil. Kläder, naglar, ögonfransar, smycken, väskor, skor.

Svårt det där ==)

Det där är inte OK för er gemensamma framtid. Hur gamla är ni?

Permalänk
Medlem

Bra utbildning

Ungdomar, inte riktigt sett något inlägg som börjar från början: *skaffa en bra utbildning* (som civilingenjör datateknik) som tar all tid under flera år av studier så man den perioden helt enkelt inte hinner spendera så mycket pengar varken på prylar, lyxmat, öl eller dyra semesterresor, sen bra jobb med bra löneutveckling - eller starta eget företag - så en bra nivå på inkomst nås.

Lite lätt ironiskt kan man börja ännu tidigare och "välja rätt föräldrar" - både avseende gener och förmögenhet, men är i praktiken för sent för samtliga, men är man född i Sverige har man i de flesta fall dragit en vinstlott redan där avseende möjligheter att studera.

På utgiftssidan, att snåla och ständigt vända på varje krona är väldigt tråkigt vilket påverkar humör, relationer och livskvalité. Så unna Dig och dem Du bryr Dig om att vara generös, "bjud och Du skall bli bjuden", men rimligt lixom (bjud på lunch eller en god flaska vin som present, inte limo till lyxsviten på Grand).

Naturligtvis skippar man dyra dumvanor som rökning, tvunget ha vissa märkeskläder eller måste dricka latte på dyrstället *varje* dag - känn istället lyxen att unna Dig något rimligt ibland.

En "öppen dörr" i detta forum är att vara händig och fixa saker själv hellre än anlita hantverkare eller dyra reparatörer. Att köpa andras tjänster i höglönelandet Svedala är dyrare än det mesta. Och spännande att (inom rimliga gränser) se några Youtube-klipp och se om man sedan klarar att laga ett tak, slipa skidorna eller byta olja i gräsklipparen...

Månadssparande i fonder eller direkt i några solida aktier (ISK och något pensionsinriktat med skattefördel) är bra, men för att bli "miljonär" har köp av lägenhet/hus varit ett bättre sätt - dock svårt att säga att det är så idag med de höga priserna dopade av den låga räntan som kanske inte varar för evigt - träd brukar inte växa upp i himlen.

Ett spekulativt sätt som några lyckades med var att köpa bitcoin typ 2015 (eller mine:a), men är just spekulation och kan väl inte rekommenderas idag (möjligen som alternativ till lotteri).

För egen del lever jag hyggligt sparsamt i veckorna, jobbar, tränar och sånt, svalt i huset och tar hellre på en tröja än höjer tempen, släcker lampor, enkla middagar med "pasta och ketchup" som minne av studentlivet. Men till helger med damen blir det både vinflaska, trerätters hemlagat eller mat ute som får kosta.

Det *mest värdefulla* som finns är dock tid, att spendera tid med sånt man vill göra, uppskattar och utvecklas av, är värt mer än pengar. Om den tid man spenderar samtidigt leder till god inkomst - som ett bra datajobb - då har man en god grund för både livsglädje och att kunna "gråta i en Mercedes Benz" om man blir lite ledsen någon gång

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle gissa på att över 90% byter kyl innan en billig kyl har nått sin livslängd

Skickades från m.sweclockers.com

Min kyl är paj. Sämst kvalitet. Vet inte hur gammal den är, var installerad när jag flyttade in 2012, men en hyggligt modern. Varför skulle man byta ut kylen innan den går sönder?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag betalar alla räkningar och min fru sparar pengar! Fungerar väldigt bra. När det blir något över efter räkningarna för min del så spenderas de oftast på kul prylar. Men hittar jag inget kul så sparas de också.

Men att snåla är inte så roligt, tur att man har jobb och hyfsad inkomst i alla fall!

Det är förstås inget man vill tänka på nu, men har ni talat om hur ni ska göra om ni av någon anledning separerar i framtiden? Kommer din fru då att dela med sig av sitt sparkapital motsvarande sin del i räkningarna du betalat? Eller sparar hon till ert gemensamma sparkonto?

Permalänk
Medlem

Finns många utmärkta tips i "Det snålaste ni upplevt?"-tråden, som att ladda mobilen på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det är förstås inget man vill tänka på nu, men har ni talat om hur ni ska göra om ni av någon anledning separerar i framtiden? Kommer din fru då att dela med sig av sitt sparkapital motsvarande sin del i räkningarna du betalat? Eller sparar hon till ert gemensamma sparkonto?

Om de är gifta så nog sparkontot medvi bodelningen.

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: 34 resp 33.
Ja, det är kämpigt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om de är gifta så nog sparkontot medvi bodelningen.

Ok, visste inte att det funkade så per automatik när det gällde eget sparkapital, trodde det bara gällde sådant man införskaffat tillsammans, bostad, bil, bohag osv.

Permalänk

Jag försöker att inte försöka förlita mig på att vara "stark nog" att säga nej till att konsumera. Istället så har jag satt upp automatiska överföringar varje månad så att en stor del av lönen går in på sparkonton och investeras i indexfonder. Det gör att jag slipper tänka dag-till-dag på ekonomin och kan spendera fritt för den summa jag har kvar varje månad. På så sätt känner jag att jag slipper både skam och de flesta riktigt dumma inköp.

Kan förövrigt säga att inget spartips i världen kommer ge dig mer på kontot i slutet av månaden än om du lyckas motivera dig själv att t.ex. söka ett nytt jobb -lite- oftare för att få högre lön, eller att bli lite kaxigare i lönediskussioner med chefen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Ok, visste inte att det funkade så per automatik när det gällde eget sparkapital, trodde det bara gällde sådant man införskaffat tillsammans, bostad, bil, bohag osv.

I grundfallet delas allt lika (om ej reglerat i äktenskapsförord).

Däremot så har jag för mig att visst pensionssparande är undantaget, t ex löneväxling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Den primära anledningen att spola upp varmt vatten för att koka är ju att det går snabbare! Gör alltid så när jag ska koka ägg.

Men inte när du kokar makaroner väl?

Skrivet av Nils-Göte:

Det är förstås inget man vill tänka på nu, men har ni talat om hur ni ska göra om ni av någon anledning separerar i framtiden? Kommer din fru då att dela med sig av sitt sparkapital motsvarande sin del i räkningarna du betalat? Eller sparar hon till ert gemensamma sparkonto?

Nu sköter det sig ju automagiskt men om det inte vore så så skulle jag ärligt sagt inte bry mig speciellt mycket. Min trygghet/lycka/glädje ligger inte i pengar. Skulle de försvinna enligt ovan så kommer det nya vad det lider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Eftersom det var väldigt bra gensvar på tråden kring hur alla planerar sin ekonomi så fortsätter vi på det spåret. Ett av de bättre sätten att få bra ekonomi är att försöka hålla skillnaden mellan inkomster och utgifter så stor som möjligt. Mer pengar in och mindre pengar ut helt enkelt.

Hur gör ni för att få ut så mycket som möjligt ur varje använd krona? Allt är välkommet och ingen idé är dum, möjligen dumsnål

Späder ni ut mjölken så den ska räcka längre, storhandlar skafferiet fullt med pasta varje gång det är extrapris eller bryr er inte det minsta vad saker kostar och ser till att använda varje krona och lite till?

Själv kör jag ofta enligt principen "behöver jag verkligen det här nu?". Det brukar innebära att en del saker faktiskt inte behövs...

Tänker även att det är bättre att köpa något som har förutsättningar att hålla länge om jag tar bra hand om det. Köper hellre en dyr cirkelsåg och har den i 20-25 år än att jag byter ut Biltemas/Julas/Rustas billigaste efter varje byggprojekt.

Hej, finns en tråd som heter "hur investerar ni" minns inte hur man länkar till andra trådar, men sök så hittar du

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den primära anledningen att spola upp varmt vatten för att koka är ju att det går snabbare! Gör alltid så när jag ska koka ägg.

Skrivet av Valonen:

Att köra med varmt vatten ökar ju för fällningar av metaller och en hel del skit. Alltid hört att man skall köra kallat vatten och det är det här hos mig.

Precis, det här är det jag fått lära mig också när jag vuxit upp.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Hej, finns en tråd som heter "hur investerar ni" minns inte hur man länkar till andra trådar, men sök så hittar du

Den här tråden var tänkt att handla om hur man frigör pengar för exempelvis sparande och investeringar... eller bara få loss pengar för att kunna köpa något kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Handlar oftast mat som är i kampanjblad
Samt fyller gladeligen frysen och kompletterar bara med basgrejer.
Likaså gör matlådor och tar ut när man är barnledig och kurrig i kistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |