Skrivet av martin79:
Att trycka på strömbrytaren på väggen är fortfarande lättare än att ta upp telefonen och öppna en app eller börja prata.
Håller med och det därför bland det första jag gjorde när vi flyttade tillvilla var att installera små Z-Wave dosdimmers (även kallade inbyggnadsdimmers) ifrån bakom alla mina existerande väggströmbrytare för att tända och släcka existerande taklampor/takspotlights.
På så sätt kan vi fortsätta att använda existerande strömbrytare som vanligt med fördelningen att få dimmer till dom och möjligheten att fjärrstyra dom med app/röst/automation. Denna lösning fungerar självklar även väldigt bra när mina föräldrar och svärföräldrar är på besök.
Tror att jag har själv testat de flesta märken av Z-Wave dosdimmer nu och kan idag stark rekommendera Qubino Flush Dimmer och även Qubino Mini Dimmer som båda fungerar klockrent. De andra märken jag provat fungerar fungerar också men är inte lika kompatibla med alla olika typer av LED-lampor eller hade lite längre svarttider.
Vill du komma undan billigare så har Shelly Cloud släppt WiFi-baserade dosdimmers, men jag har ingen erfarenhet av dom själv, plus att jag föredrar Z-Wave över allt annan som jag testat genom åren då Z-Wave protokollet i sig alltid bara funkar utan problem. Du kan iaf köra vilken Z-Wave kompatibel kontroller som helst och installera vilka Z-Wave dosdimmer/dosrelä ifrån valfritt märke bakom dina existerande strömbrytare och allt kommer vara kompatibelt med varandra så längre som det det står "Z-Wave Plus" på grejorna.
Hur som hlest, bäst upplevelse hittills är när dessa kombineras med återfjädrande strömbrytare ifrån Schneider Electric då deras kvalitet är så väligt mycket överlägsen billigare strömbrytare.
Om du redan har strömbrytare ifrån Schneider Electric är ett tips där är att köpa kvalitetsfjädrar till dina existerande strömbrytare). Tekniskt funkar även med billiga strömbrytare ifrån Biltema men i praktiken är den återfjädrande effekten på många billiga strömbrytare inte så bra.
Värt att notera är att jag gjorde detta dock efter det att först ha automatiserat alla fönsterlampor och utomhuslampor (som numera styrs med hjälp av solen uppgång/nergång med fördröjniongar), plus Z-Wave pluggar till bilarna för motor och kupevärmare. Vi har idag även Yale Doorman med Verisure V-box Mini som smarta lås till dörrarna. Vi har idag även Google Home högtalare i alla rum och alla i familjen tycker att det fungerar bra att släcka taklampor/takspotlights med både de vanliga väggströmbrytarna och med rösten.