Permalänk

repa i skärmen

När brorsan flyttade å packade upp monitorn märkte han att den hade en repa på ca 1 dm över skärmen.....inte så poppis. D e en crt skärm å han ba: "Äh, ja får fan köpa en ny, vill du köpa denna eller?" Då undra ja om d går å laga, typ putsmedel eller nåt. vi snackar om en crt skärm nu alltså

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Re: repa i skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Då undra ja om d går å laga,

Nej

Permalänk
Medlem

Det finns medel för att laga stenskott i bilrutor. Om repan är grov så kanske det skulle funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Det finns medel för att laga stenskott i bilrutor. Om repan är grov så kanske det skulle funka?

Tveksamt, repan skulle nog synas ändå eftersom man sitter och glor en halvmeter från skärmen och den är starkt upplyst bakifrån. I en bil så sitter man ju inte och fokuserar på vindrutan utan man uppmärksammar trafiken förhoppningsvis, jag har t.o.m för mig att man får inte laga bilrutor i direkt siktfält från förarplats.

Tyvärr får du/han nog leva med repan.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Äsch vafan... Finns jävligt billiga och bra CRT skärmar nu för tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Äsch vafan... Finns jävligt billiga och bra CRT skärmar nu för tiden

A men vafan.....me en ekonomi som min skulle d va bra å fixa en billigare....+ att frakten för monitorer e så jävla dyr, väger ju typ 4 ton styck. Sen blir man ju jävligt frustrerad att 19"arna e löjligt billiga, men 21"arna knappt har rubbat sitt pris.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Kolla med någon glasfirma, dom brukar ha koll på det där.

Permalänk
Medlem

Går inte att laga! i 99% av fallen gör man det bara mycket värre när man grejjar. Detta på grund av att materialet som du förmodligen fyller i med inte har exakt samma brytningsindex som glaset i skärmen. Då uppkommer en brytning av ljuset som ger förvrängning av färg och bild. Ytorna måste också vara helt jämna, annars uppkommer också brytningar.

Permalänk
Medlem

Det är inte glaset som repas !!!!

Det är plastskiktet som glaset är belagt med, det kan man inte laga.
Ett trick är att ta bort hela antireflexskiktet, men det är ingen bra lösning.

Permalänk

Plastskikt???? Nu skojar du väl...d e klart som fan att det är glas

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Inaktiv

Har sätt nått medel som är till för att dölja repor på mobltele-displayer, kanske en sådan kan fungera även på en skärm. Har sätt det på Teknikmagasinet, men jag vet ej om det fungerar då jag inte har testat eller sätt någon annan göra det.
Följ Baztard råd och gå till glasfirmor eller glasmästare och fråga om tips. De brukar gilla att ge expert råd och det brukar inte kosta så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Plastskikt???? Nu skojar du väl...d e klart som fan att det är glas

Ytan är behandlad med ett plastskikt, bara att acceptera Om det inte är nân gammal billig skärm, dâ kanske det inte finns.