Vilken 144 Hz skärm för runt 2000:-?

Permalänk

Vilken 144 Hz skärm för runt 2000:-?

Finns ju en del 144 Hz-skärmar för runt 2000, men vilken ska man välja? Motivera gärna.

Funderar just nu på någon av dessa:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139792
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Permalänk
Viking

@Mullansson: Den från AOC eftersom den har en IPS-panel

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Utav de listade så är det aoc:n för färgkvalite och gissningsvis att den andra har något snabbare responstid, men det bör kollas upp mer noggrant innan köp. Personligen så skulle jag ta aoc:n då jag har dålig erfarenhet av eftersläpp på va-skärmar men vad jag vet om MSI:s nyare skärmar så ska de inte vara speciellt påverkade. Om du kan tänka dig att köpa begagnat så skulle du kunna dra ner budgeten eller skaffa något vassare, plus att du kan få en produkt som är testad och inte kommer med döda pixlar etc. från butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

IPS över VA men med den budgeten hade jag satsat på en TN-panel. Billigare IPS-skärmar brukar vara ganska dåliga.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Den får ju väldigt goda omdömen så den verkar vettig.

Skrivet av Carl Uhlhorn:

Utav de listade så är det aoc:n för färgkvalite och gissningsvis att den andra har något snabbare responstid, men det bör kollas upp mer noggrant innan köp. Personligen så skulle jag ta aoc:n då jag har dålig erfarenhet av eftersläpp på va-skärmar men vad jag vet om MSI:s nyare skärmar så ska de inte vara speciellt påverkade. Om du kan tänka dig att köpa begagnat så skulle du kunna dra ner budgeten eller skaffa något vassare, plus att du kan få en produkt som är testad och inte kommer med döda pixlar etc. från butik.

Kan absolut tänka mig att köpa begagnat men vill samtidigt inte köpa något alltför gammalt. Tycker det är ganska skralt med vettiga alternativ på begagnat-marknaden.

Skrivet av firstofmay:

IPS över VA men med den budgeten hade jag satsat på en TN-panel. Billigare IPS-skärmar brukar vara ganska dåliga.

Förslag på någon bra TN-panel i prisspannet upp till 2500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullansson:

Kan absolut tänka mig att köpa begagnat men vill samtidigt inte köpa något alltför gammalt. Tycker det är ganska skralt med vettiga alternativ på begagnat-marknaden.

Har själv denna som andraskärm, den är helt okej att spela på.

Annars denna vet att den brukar rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullansson:

Tjena.

https://www.webhallen.com/se/product/297630-ASUS-VG248QZ-24-1...

Kanske vore något? Jag kan inget om skärmen, läs gärna nån recension eller så. Schysst pris dock. TN.

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Viking
Skrivet av firstofmay:

Har dock hört mycket bra om AOC skärmen

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har dock hört mycket bra om AOC skärmen

Tja den kan ju vara ett undantag, har ingen erfarenhet av den specifika modellen. Går ju alltid att beställa och om det inte passar så finns ju distansköpslagen!

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Har själv denna som andraskärm, den är helt okej att spela på.

Annars denna vet att den brukar rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den första Acern verkar vettig. VG248QE verkar ju populär och är säkert bra men det bär emot att köpa en modell som kom för 8 år sedan. Måste ju hänt en del sedan dess kan man tycka.

Skrivet av dumjohan:

Tjena.

https://www.webhallen.com/se/product/297630-ASUS-VG248QZ-24-1...

Kanske vore något? Jag kan inget om skärmen, läs gärna nån recension eller så. Schysst pris dock. TN.

Ja, jag såg faktiskt denna tidigare. Läst lite blandade kommentarer om den dock. Verkar iofs som problemen folk har kan relatera till felaktiga DP-kablar som jag läste om i någon annan tråd här.

Permalänk
Viking
Visa signatur

Permalänk

Inte för att jag litar på nån random youtube-kanal men nog fasen får det bli en sådan. Allt man läser och ser om den är ju enhälligt positivt. Så det blir en sådan! Nu får jag väl bara vänta in att någon svensk butik får in den i lager...

Permalänk

Tackar för allas förslag och synpunkter ovan. Det blir en AOC 24G2U (om den kommer in i lager innan jag gjort något schysst begagnat-fynd...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullansson:

Tackar för allas förslag och synpunkter ovan. Det blir en AOC 24G2U (om den kommer in i lager innan jag gjort något schysst begagnat-fynd...).

Alright. Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10