Låg hastighet endast på bredbandskollen och battle.net

Permalänk
Medlem

Låg hastighet endast på bredbandskollen och battle.net

Tjo!

Ett riktigt udda problem. Kör en Nighthawk R7000P. Allt är trådasnlutet. Pillade lite med föräldrakontroller och efter det är hastigheten väldigt udda. Nu vet jag inte om det beror på det men det är i samma veva jag började uppleva detta.

Jag har en 1000/1000-tjänst via Bahnhof. Alltid fått ut runt 950 upp/ner via bredbandskollen. Men sedan dess så kommer jag inte över 250, vare sig jag provar med min trådanslutna dator eller wifi-anslutna mobil.

Däremot, på speedtest får jag full hastighet, tankar jag ner så får jag full hastighet, förrutom om jag tankar ner spel på Battle.Net, då går det inte över 20Mb/s. Har provat stänga av föräldrakontrollen igen men utan någon skillnad.

Edit: Det är via HTTP som det går segt, Via HTTPS så verkar jag få full hastighet.

Någon som upplevt liknande?

Permalänk
Vila i frid

Reseta routern till factory defaults. Tryck in resetknappen i minst 7 sekunder och ställ in den igen från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Reseta routern till factory defaults. Tryck in resetknappen i minst 7 sekunder och ställ in den igen från scratch.

Gjort det nu. Fortfarande samma fenomen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Gjort det nu. Fortfarande samma fenomen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrar jag till https och websocket på bredbandskollen så får jag ut full hastighet. Dock fortfarande begränsat på battle.net

Permalänk
Vila i frid

Har du provat med annan dator? Det låter nästa som att du kör via ett proxy i din dator. Vad är det för antivirus?

Permalänk
Medlem

Låter som att testa utan router skulle vara en bra idé. Om allt okrypterat går långsamt känns det som det görs deep packet inspection någon stans på vägen. Om du testar med en annan dator och utan router vet du om det sker på din dator eller hos internetleverantören (det första är nog troligast).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Du har inte råkat sätta en gräns på bandbredden i Battle.net appen?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis:

Mitt tips är att testa med en annan webbläsare från samma dator.

Själv så har jag det problemet med Google Chrome, på de flesta om inte alla datorer när jag loggat in i chrome med min google profil.
Samma maskiner fungerar utmärkt att göra bredbandskollen på med IE, Edge, Firefox.

Den exakta orsaken är har jag inte gått till botten för att hitta, har dock konstaterat att problemet infinner sig oavsett om jag har mina få extensions enabled eller disabled.

Edit:
Download fungerar bra, men det är vid upload som HTTP strular

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Tycker att webbläsare ger märkliga resultat därför kör jag denna lösningen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Tycker att webbläsare ger märkliga resultat därför kör jag denna lösningen istället.

Då jag inte orkat lägga energi på att hitta orsaken till problemen med bredbandskollen och chrome, så brukar jag köra via cli som du länkade till (glöm inte att ge den nerladdade filen filändelsen .exe)
eller en egen html5 baserad speedtest server som inte strular med chrome.
(Jag använder mig av http://github.com/librespeed/speedtest )

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Direkt från cpe:n så har jag full hastighet, precis som vanligt. Men allt som går via routern. Mobiler, två trådanslutna datorer uppvisar samma fenomen på just bredbandskollen och då battle.net också.

Själva resultatet på bredbandskollen struntar jag i. Men dels vill jag veta orsaken till detta och dels även hastigheten på tex battle.net som sagt.

Speciellt när jag nollställt routern borde ju det löst problemet om det var någon inställning i den.

Kan inte för allt i världen förstå varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova stänga av qos på routern. Tror det står på som default. har en liknande router men inte samma modell.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Direkt från cpe:n så har jag full hastighet, precis som vanligt. Men allt som går via routern. Mobiler, två trådanslutna datorer uppvisar samma fenomen på just bredbandskollen och då battle.net också.

Själva resultatet på bredbandskollen struntar jag i. Men dels vill jag veta orsaken till detta och dels även hastigheten på tex battle.net som sagt.

Speciellt när jag nollställt routern borde ju det löst problemet om det var någon inställning i den.

Kan inte för allt i världen förstå varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Pooslice:

Prova stänga av qos på routern. Tror det står på som default. har en liknande router men inte samma modell.

Mina erfarenheter med QoS är att man måste manuellt konfigurera för att få det optimalt.
Gammal kompis sa att jag kunde öka pingen i CS på sämre nät med att ge CS portarna högre prio... det funkade.
QoS behövs inte ens på så här höga hastigheter som vi har idag.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Misstänkte också QoS först men det är avstängt i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se också till att stänga av UPnP, annars vet du inte alls vad som händer i routern oavsett vilka inställningar du gör manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Se också till att stänga av UPnP, annars vet du inte alls vad som händer i routern oavsett vilka inställningar du gör manuellt.

Det sabbar inte streamingen mellan enheter i nätverket när man stänger av det?

Edit: Fortfarande samma resultat med UPnP avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Mina erfarenheter med QoS är att man måste manuellt konfigurera för att få det optimalt.
Gammal kompis sa att jag kunde öka pingen i CS på sämre nät med att ge CS portarna högre prio... det funkade.
QoS behövs inte ens på så här höga hastigheter som vi har idag.

Såklart det behövs, dock inte för alla. Har du exempelvis ip-telefoni (fast telefon) så vill du kunna prata samtidigt som du vill kunna använda internet obehindrat. Det är ju inget du manuellt behöver ställa in, det gör din operatör.

Sen har ju många servrar hemma där det kan vara aktuellt.. Säg att du har en teamspeak server, då vill du gärna kunna prata med kompisarna samtidigt som man använder Internet fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det sabbar inte streamingen mellan enheter i nätverket när man stänger av det?

Edit: Fortfarande samma resultat med UPnP avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

UPnP gör att andra enheter i nätet (TV eller andra prylar) kan göra saker med din router som du inte vet om - som att öppna säkerhetshål.

UPnP är bra för de som inte förstår något och som inte är medvetna/bryr sig om säkerhetsrisken det innebär.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Bredbandskollen är kass.

Prova istället -> http://www.dslreports.com/speedtest eller https://www.speedtest.net/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Speedtest får jag som sagt bra hastighet på då den är via https

Permalänk
Avstängd

Bredbandskollen har haft trubbel sedan i höstas

http://www.bredbandskollen.se/blog/2019/09/13/webblasartillag...

Ska jag testa så kör jag Internet Explorer som jag aldrig använder och inte har några plugin installerade.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y