Hur ofta ominstallerar ni er dator?

Permalänk
Inaktiv

Ungefär 1 gång per år, installerade om för nån vecka sedan mest för att rensa massa skit från disken och de finns de massor av, efter ominstallation och efter de att jag lagt in alla program igen hade jag ca 40gb mer utrymme så de samlas nog en hel del skräp på disken trots att jag är noga med att städa den typ varje vecka, och datorn blev även lite kvickare en förut, men de rör sig bara om sekunder, nu när jag öppnar ett program startar de typ direkt och före ominstallationen tog de nån sekund extra, marginellt i alla fall, tycker ändå Windows 10 funkar bra och man behöver inte hålla på och ominstallera lika ofta som förr vilket är skönt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft tur senaste åren. Sommaren 2011 till nu på en och samma windows 7-installation. Inga problem med instabilitet eller program som krånglat.

Värre var det på windows 95-98 tiden. Då var det en gång i månaden ibland...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ganska exakt nio år sen senast, windows 7 kan vara det stabilaste OSet någonsin tbh.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Definiera installera om, win 10 "ominstallerar" sig självt 2 ggr per år men kallar det uppdatering (och raderar ibland inte personliga filer när det sker) så behovet av att själv ominstallera är numera mycket litet till skillnad mot win 98 tiden för då var det mycket ofta. Tycker däremot inte om att win behöver starta om så ofta pga uppdateringarna. svårt att ha datorn igång längre än en månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ganska ofta, beror faktiskt på. Kanske 1 gång per månad i genomsnitt. Skulle nog säga att jag är väldigt extrem på denna punkt så det nästan blivit ett problem men det känns som att allt börjar bli segt efter ett tag och att program orsakar lag spikes i spel osv.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Installerar aldrig om, modernt windows behöver inte det.

Permalänk
Medlem

När jag körde Windows 7/8/10, ungefär varannan månad då explorer.exe, Windows Update eller annat "grundläggande" slutat fungera osv..

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Sist var nog 2 år sen när jag bytte komponenter i datorn. Win10 har aldrig vart segt vad jag kan minnas. Eller så har man bara blivit mer försiktig och tankar inte ner allt man ser på internet som man gjorde när man var yngre.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Skrivet av Kattus:

När jag körde Windows 7/8/10, ungefär varannan månad då explorer.exe, Windows Update eller annat "grundläggande" slutat fungera osv..

Vad gör du med din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad gör du med din dator?

Min gissning är att ladda ner alla program som finns på nätet eller liknande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Installerar aldrig om, modernt windows behöver inte det.

De är sant så länge du inte håller på och installerar och avinstallerar massor med olika program, med tiden blir Windows katalogen ganska stor, skulle jag köra med samma program och aldrig installera några nya ja då skulle jag nog aldrig behöva ominstallera men som sagt så gjorde jag nyligen en ominstallation av Windows 10, raderade hela disken och installerade om allt och helt plötsligt så hade jag 40gb mer utrymme på disken och de med samma program som innan, när man raderar eller avinstallerar program blir de alltid kvar en massa skräpfiler och med tiden blir de en hel del, de här påverkar så klart inte din dator, efter ett år med samma installation så blev skillnaden för mig mer utrymme på disken och en lite kvickare dator, framförallt vid uppstart så jag kommer fortsätta ominstallera när jag känner att de behövs, själva Windows tar ca 5 min att ominstallera, de är alla program som tar tid och alla drivrutiner.

Permalänk
Lego Master

Det är nog ett par år sen nu. Installerade inte ens om efter jag bytte plattform till Coffee Lake, och har inte haft några uppenbara issues sen dess.

Men det är kanske dags egentligen, bara det att jag inte riktigt har tiden det tar att fixa allt efteråt. De få timmar per vecka jag har att sitta ensam med datorn vill jag hellre spela eller göra nåt annat kul, inte installera drivrutiner och dra ner spel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det var nog 3 årsen sist jag gjorde det. Finns ingen anledning till det

Permalänk
Medlem

Sen windows 10 släpptes uppgraderar jag bara, bytte tom plattform från intel till AMD utan ominstallation, inga problem.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag sitter och väntar på att de sista filerna ska över till en extern disk innan jag ominstallerar och passade på att googla hur ofta sweclockers medlemmar ominstallerar sina datorer. Hittade en del trådar, från 2003 till 2013, men inga riktigt moderna.
I de trådarna var en gång varannan månad vanligt men också en gång per år. Jag har under de senaste åren haft mobilt internet och har därför inte ominstallerat datorn på tre år, men nu har jag precis flyttat till en lägenhet med 1000/1000 fiber så det är dags.

Så hur ofta ominstallerar ni nuförtiden? Antar att det är mycket mer sällan än under mitten av 2000-talet men oftare än jag har gjort det sista.

När och om det behövs. Aldrig vid byte av hårdvara eller liknande, det där är mest placeboeffekt. Har inte installerat om Windows-datorn sedan 2017 när den dök upp här hemma, då var Home installerat på den, och jag drog in min Pro for Workstation, men det var en uppgradering kom jag på. Så, nej, never ever med denna. Bytt grafikkort, satt i fler RAM-stickor. Den tutar och kör fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad gör du med din dator?

Använder min dator som vanligt folk, kan jag tycka, spelar datorspel, chattar och kollar på serier, har iaf övergivit Windows helt numera och lever ett problemfritt datorliv.

Skrivet av medbor:

Min gissning är att ladda ner alla program som finns på nätet eller liknande...

Skickades från m.sweclockers.com

Icke då, tack för den dumförklaringen men nej jag klickar inte på alla länkar jag ser och litar ej på några nigeriska prinsar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Använder min dator som vanligt folk, kan jag tycka, spelar datorspel, chattar och kollar på serier, har iaf övergivit Windows helt numera och lever ett problemfritt datorliv.
Icke då, tack för den dumförklaringen men nej jag klickar inte på alla länkar jag ser och litar ej på några nigeriska prinsar.

Det var första tanken bara, har aldrig varit med om det du beskriver bara, så vet inte hur man ska göra för att åstadkomma det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Installerar om min dator 1-2 ggr per år oftast pga att jag testat en drivrutin eller installerat ett program som gjorde att datorn inte fungerade bra eller om den känns oförklarligt seg.

Ominstall brukar gå ganska snabbt typ 5-10 minuter sen lägger jag på det jag använder när jag behöver det.

(finns alltid en nyare drivrutin man placebo-tror att datorn blir bättre av )

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

I och med Windows 10 har jag gått till att i regel köra samma installation så länge systemet används. Extremt sällsynt att jag installerar om mina datorer, är i princip vid byte av bootdisk, vilket även det är sällsynt. Jag har heller inte använt refresh ens.

Med Windows 95/98 kunde jag installera om någon gång i månaden om systemet kvaddade, Windows XP flera gånger per år och detta och andra anledningar gjorde att jag gick över till Linux fram tills sent 2017 då jag primärt åter körde Windows primärt igen. Windows 7 och 8/8.1 installerades om vid behov, men kanske 2 ggr per år max.

Windows har uppenbart blivit tåligare över åren enligt min egna erfarenhet.
Linux var för det mesta tåligt även om det förekom att systemet kraschade även där. Ominstallationerna med Linux kretsade dock i 9/10 om att testa ny distro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förra datorn köptes begagnad i början av 2015, då installerade jag om den.
Kan inte minnas att jag installerade om den förrän efter black friday 2018 när ny SSD köptes, sen installerade jag om den igen i oktober förra året när min dotter fick ta över den.

Annat var det på 90-talet med win95 och win98, 2-3 gånger på ett lan och en gång i månaden var inte ovanligt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."