Intel Core i9-10900K med 10 kärnor i 5,1 GHz hittar ut i prestandatest

Permalänk
Medlem

Det absolut största steget är att i3 får HT - 4/8, ser stor prestanda per krona för i3.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen:
Återstår att se vad Intel gör med priserna, tack vare Ryzen har de släppt på den artificiella segmenteringen av marknaden. Men priserna kan öka som ett resultat över hela serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Är det verkligen 3950X den ska konkurrera mot? Inte 3900X? 3950X går ju på över 9 papp...

Över 9 papp?!

Det pris AMD erbjuder är närmare hälften av vad Intersport och likalydande företag i branschen erbjuder, för sämre prestanda. Välja själv? Lyssna på reklam?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag ser inte prestandatestet, är jag blind?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Är det verkligen 3950X den ska konkurrera mot? Inte 3900X? 3950X går ju på över 9 papp...

Ska bli skoj att se max prestanda på denna dock. Inkl. minnesöverklockning och lösa tyglar på effektsidan. Hur snabbt slår den i taket tro?

Haha och Intel proppen går på? Måste missat priset eftersom den verkar vara billigare än AMD,s 3950X vilket så borde vara eftersom det är så uppenbart att jag orkar inte skriva det!
Aldrig hört att Intel släppt en 10kärnig under 9 papp men detta kanske har ändrats?

Permalänk
Medlem

Detta med att titta på elräkningen är ju ändå ganska kul som argument. Tittar man på mina effektuttag nedan ser man ganska snabbt att det finns inte så mycket man behöver fundera över om man inte skall driva serverhall med dessa grejorna.
Förbrukningen är relativt låg så länge man inte startar upp prime95 med AVX och utan offset med ett moderkort som är bland de sämre på att skicka stabila spänningar till CPUn så det blir lite extra och med det effekt.

89watt in i datorn i idle.
197watt in i datorn med Intels xtu 100% all kärnor/trådar.
336watt in i datorn med Prime95 standard tourtur test.
Av denna effekt skall 7-10 procent räknas bort om man vill se vad komponenterna faktiskt drar och inte vad som försvinner i aggregatet..
Startar man sedan ett spel och låter grafikkortet jobba vilket är det som sköter majoritet av arbete ser man ganska snabbt att man bör nog fokusera på effektförbukningen där istället för ett worst case senario som inte ens 1% av desktopcpuer kommer någonsin komma i närheten av utom i just prime95.

Permalänk
Medlem

Intel = MaxCores + 2
AMD = MaxCores * 2

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Att titta på hur mycket en processor drar i ström, är ju inte för att man är orolig för elräkningen. Datorer och just kisel är ju lite lustigt därför att 100% av energin som förbrukas omvandlas till värme. Så det man undrar över när man tittar på hur mycket en CPU drar, är hur mycket kylning man kommer behöva, och huruvida det kommer finnas utrymme för överklockning, eller om man kanske till och med måste underklocka för att få bukt med värmen. Den som är orolig för elräkningen tittar inte på dessa CPU'er, utan nöjer sig med vad dom behöver.

Permalänk
Medlem

Blir Intel Core i9-10900K med 10 kärnor en lika stor papperslansering som storebror 10980XE

Intel Core i9-10980XE fortfarande 0st i lager när man tittar på prisjakt. Snacka om papperslansering över två månad har gått och fortfarande finns det inte några att köpa. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220191

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det absolut största steget är att i3 får HT - 4/8, ser stor prestanda per krona för i3.

AMD har 6/12 i samma prisläge så varför skulle man nöja sig med 4/8 som inte räcker idag.

Hoppas att nya I3 blir 6/12

Om inte så kommer AMD ta hela marknaden för egen byggda datorer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Intel kommer verkligen smiska AMD på rumpan när denna släpps. Länge leve Intel!

Permalänk
Medlem

Den här jäkeln måste väl gå väldigt varmt?

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Nice! Inte för att jag är intresserad men vore trevligt att plocka upp en bättre begagnad typ 8700k eller något för bra pris på marknaden när dessa släpps och folk uppgraderae.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

skönt att de för säkerhets skull också byter sockel

Ja, dom vill vara helt säkra på att man inte kan uppgradera sina Intel-system. Ganska intressant att jag nu kan uppgradera min reserv-dator byggd kring ett gammalt AMD B350-kort till en 16-core CPU medans min nyligen införskaffade "monster-dator" med Z390 är fast på 8-core. Detta är faktiskt den största anledningen till att jag inte skulle vilja satsa på Intel igen.

Permalänk
Medlem

Milking the cow. Dom pressar verkligen sista droppen ur 14nm skylake. Intel brukar ha flera 100mhz "gratis" genom klockning men nu tror jag inte man kan hämta så mkt mer. Undrar vad den drar med alla trådar maxade i prime95 eller vad tempen blir?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Spelar ingen roll för AMD då det enda AMD behöver göra är att slå Intel i pris/prestanda, inbillar jag mig iaf?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Är det jag som är snurrig eller var där inga prestandasiffror från något prestandatest?

Skrivet av heatm:

Ska bli skoj att se max prestanda på denna dock. Inkl. minnesöverklockning och lösa tyglar på effektsidan. Hur snabbt slår den i taket tro?

Tror AMD redan släppt den som den kommer att vinna med

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Du menar länge lever stagnerad marknad och noll innovation?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Den riktiga vinnaren mellan Intel och AMD är.... oss konsumenter! \o/
Kul med konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar länge lever stagnerad marknad och noll innovation?

Äsch, han trollar lite bara

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Om den konkurrerar mot 3950X blir den för dyr. Som andra varit inne på är prissättningen av yttersta vikt, med rätt pris kan den absolut göra stor succé då den lär vara spelkungen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faulisto:

Om den konkurrerar mot mot 3950X blir den för dyr. Som andra varit inne på är prissättningen av yttersta vikt, med rätt pris kan den absolut göra stor succé då den lär vara spelkungen.

Blir den dyr tar man en 9900ks till spel eller väntar på AMDs zen3.

3950x är ingen gaming cpu och ska de konkurrera med den så är väl 10 cores lite väl snålt men hade de slängt på mer än 10 hade din dator brunnit upp.

Permalänk
Avstängd

@Eazy: Moderatorerna har bannat mig 2 gånger för att dom tror att jag trollar. Gillar helt enkelt bara Intel! Och jag vill gärna uttrycka det.

Permalänk
Medlem

Väntar på Core i9-100900K år 2030.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Eazy: Moderatorerna har bannat mig 2 gånger för att dom tror att jag trollar. Gillar helt enkelt bara Intel! Och jag vill gärna uttrycka det.

Fair enough. Vad är det du gillar så mycket med Intel?
Gillar du Intel mer även om AMD skulle komma med en snabbare, bättre, billigare cpu?

Nyfiken.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fair enough. Vad är det du gillar så mycket med Intel?
Gillar du Intel mer även om AMD skulle komma med en snabbare, bättre, billigare cpu?

Nyfiken.

Intel fungerar.

Bygger ihop en 3600 Ryzen med äldre moderkort just nu. Sämsta skit jag någonsin gjort. Omöjligt att få igång skiten.
Aldrig mer.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel fungerar.

Bygger ihop en 3600 Ryzen med äldre moderkort. Sämsta skit jag någonsin gjort. Omöjligt att få igång skiten.
Aldrig mer.

Det krävs skillz

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Det krävs skillz

Bevisligen, därför man föredrar Intel och Nvidia som FUNGERAR.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

Det verkar vara viktigare för Intel nuförtiden att öka på produktserienummret än själva prestandan 14nm... De fortsätter trimma sin järnspis...

There is no substitute for cubic inches

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel fungerar.

Bygger ihop en 3600 Ryzen med äldre moderkort just nu. Sämsta skit jag någonsin gjort. Omöjligt att få igång skiten.
Aldrig mer.

Vet inte om du har koll, men detta är Sweclockers.
Om du inte ens klarar att montera ett simpelt Ryzen 3600-system, *SMH*, så kanske detta är fel arena för dig, min vän.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.