"Frigöra" min subbas Logitech Z-5500 Digital

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag skulle vilja använda min Z-5500 subbas till min 5.1 reciver, hur gör jag det?

Det finns ju ingen "vanlig" ut/ingång på basen, bara en typ VGA till styrenheten.

Kan det finnas någon adaper/sladd som kan frigöra basen så jag kan koppla in den på recivern?

Mvh Rogga78

Permalänk
Medlem

Tjena!

Snabbt googlat så ser det ut att gå om du tillverkar din egen 15pin kontakt.
https://3.bp.blogspot.com/-h4zsD3etJzg/ToM9ZhtDhCI/AAAAAAAAAB...

Mer tips:

https://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/110310-hacking-logi...

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogga78:

Hej.

Jag skulle vilja använda min Z-5500 subbas till min 5.1 reciver, hur gör jag det?

Det finns ju ingen "vanlig" ut/ingång på basen, bara en typ VGA till styrenheten.

Kan det finnas någon adaper/sladd som kan frigöra basen så jag kan koppla in den på recivern?

Mvh Rogga78

Basingång sitter på styrlådan eller hade du tänkt att modda bort den också ?
Lägg bara inte för mycket pengar på att modda den basen för den är inte värd det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Menar du då coax:en från styrenheten till subwoofer preout på recivern?

https://www.adverts.ie/home-audio/logitech-z-5500-surround-so...

/ Rogga78

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogga78:

@mrqaffe:

Menar du då coax:en från styrenheten till subwoofer preout på recivern?

https://www.adverts.ie/home-audio/logitech-z-5500-surround-so...

/ Rogga78

Ja kabeln är oftast koaxial men det begreppet brukar man inte använda på analoga ljudkablar, det finns väl en 3,5 mm teleingång på styrenheten för baskanalen (märkt center/sub, ingångskontakten märkt coax är för digitalanslutning och oanvändbar för detta) Den kan du ansluta via en passande kabel till receiverns subutgång.
ingångskontaten märk coax är för digitalanslutning och oanvändbar för detta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok, jo jag har en sån 3,5 mm som ska vara till styrenheten.

Men det finns ingen sådan ingång på recivern, bara vanlig subwoofer (preout).

Finns det någon sådan kabel eller adapter?

/ Rogga78

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogga78:

/ Rogga78

Receivern har väl en sub utgång, ? ingångar har inte med det att göra för du vill ja ha ut signalen ur rceivern.
Det är RCA kontakter på receivern, man använder aldrig tele på hifiprylar så du kanske får skaffa en kabel med rca i ena änden och 3,5 mm tele i den andra eller några adaptrar.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju massor billiga (300-500kr) subwoofers som är bättre än logitech begagnat så varför ens hålla på med detta?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Finns ju massor billiga (300-500kr) subwoofers som är bättre än logitech begagnat så varför ens hålla på med detta?

För att spara pengar, för det verkar ju som att han har resterande saker som behövs för ett 5.1 (receiver och högtalare) och om han gillar basen så duger den gott o väl.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

För att spara pengar, för det verkar ju som att han har resterande saker som behövs för ett 5.1 (receiver och högtalare) och om han gillar basen så duger den gott o väl.

Det finns dock en del problematik med att kombinera dem, när det kommer till en låda som den så är det ofta lika bra att köra 5.0 eller fixa något bättre. Men det är en annan diskussion, ja det är möjligt.. Men delningen kan bli lite lätt problematisk beroende på vilken AVR han kör.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det finns dock en del problematik med att kombinera dem, när det kommer till en låda som den så är det ofta lika bra att köra 5.0 eller fixa något bättre. Men det är en annan diskussion, ja det är möjligt.. Men delningen kan bli lite lätt problematisk beroende på vilken AVR han kör.

Jo men det funkar tills TS har råd med nåt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga78:

/ Rogga78

Skrivet av mrqaffe:

Receivern har väl en sub utgång, ? ingångar har inte med det att göra för du vill ja ha ut signalen ur rceivern.
Det är RCA kontakter på receivern, man använder aldrig tele på hifiprylar så du kanske får skaffa en kabel med rca i ena änden och 3,5 mm tele i den andra eller några adaptrar.

Vad händer om du kopplar av alla högtalare men använder Logitechs styrenhet via Line In för att ge ström/kontroll till bas, sen koppla in på hörlursport i förstärkare? (3.5mm) (Ja med en 6.3mm emellan hehe)
Alt. om hörlursporten ej går så köra 3.5 Line In till RCA. Har du ej RCA koppling för högtalare så får du klippa av huvudet och koppla som högtalare ska vara kopplade i en receiver.
Tror inte basen ensam i sig kan styras så jätte bra via receivern, utan den kräver logitech-styrenhet, men det är bara en gissning.
(Provat liknande projekt med annat märke och de gick inte så bra utan hade blivit 10x lättare skaffa en sub)

Hittade en stortråd om att "hacka" basen:
https://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/110310-hacking-logi...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Problemet är inte vad jag tycker om den subjektivt utan den saknar, nivå, fas och frekvensreglering,vilket kanske kan lösas delvis från eventuell sub out , men det är fortfarande ett projekt att modda (med eventuella kostnader) en mindre bra produkt för att få den att knappt göra nåt den inte är bra på...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Problemet är inte att jag tcyker att den inte är särsklit bra, ut

Fast det är ju inte du som ska ha den så du slipper den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Fast det är ju inte du som ska ha den så du slipper den.

jag slant på tangentbordet långt innan hela meningen var klar så det vore ju bra om du kan lämpligen citera mig korrekt

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om det här är ett steg mot att byta ut hela högtalarsystemet och man bara behåller basen temporärt tills man har råd att skaffa nått bättre så är det ett bra steg även om det inte är optimalt.
Nivån på basen går att justera i dekodern, det gör även delningsfrekvens men det kan kompliceras av att det kanske finns ett filter även i Logitechsystemet, jag vet inte om det är så eller om det går att koppla förbi filtret om man använder multikanalingångarna, fasen går antagligen inte att justera i en enklare hembioreceiver men inte heller på basen eller på nått annat sätt i Logitechsystemet som helhet så det blir ju ungefär lika illa som innan.
man vinner ju däremot på att ha bättre elektronik för att driva topparna och jag hoppas att TS har skaffat riktiga högtalare där. Har man riktiga högtalare så kan man ju även köra frontarna fullregister och bara köra ut LFE till Logitechbasen, den är ju bra på att bullra men mindre bra på att spela djupbas.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nice, nu blev jag sugen på det här också.

Satelliterna är enkla att dra över till vilken receiver som helst, Subben har alltid varit problemet.

Är själv nöjd med ljudet då jag bor i lägenhet men då det inte går att koppla in HDMI så har jag funderat på ny receiver ett tag ( högtalare ligger inte i budget varken ekonomisk eller grannarnas tålamod ).

Tackar för tipset även om det inte är min tråd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuuFi:

Nice, nu blev jag sugen på det här också.

Satelliterna är enkla att dra över till vilken receiver som helst, Subben har alltid varit problemet.

Är själv nöjd med ljudet då jag bor i lägenhet men då det inte går att koppla in HDMI så har jag funderat på ny receiver ett tag ( högtalare ligger inte i budget varken ekonomisk eller grannarnas tålamod ).

Tackar för tipset även om det inte är min tråd.

Det borde inte behövas nån adapter om man inte vill göra sig av med kontrollenheten, den har ju en vanlig analog 5.1 ingång (visserligen med 3,5mm tele i stället för rca)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rogga78:

Hej.

Mvh Rogga78

Min erfarenhet är att förstärkaren i den är skit. Så skruva på två terminaler och kör den på en riktig förstärkare om du har.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde inte behövas nån adapter om man inte vill göra sig av med kontrollenheten, den har ju en vanlig analog 5.1 ingång (visserligen med 3,5mm tele i stället för rca)

Kontrollenheten vill jag gärna slänga, den är klumpig och har haft den sen 2005 så bakgrundsljuset är mer eller mindre dött på panelen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuuFi:

Kontrollenheten vill jag gärna slänga, den är klumpig och har haft den sen 2005 så bakgrundsljuset är mer eller mindre dött på panelen.

Det är ju bara att ställa undan den där den inte syns för man ska ju inte ha den till nått annat än att koppla in en kabel i så man behöver ju varken se eller röra den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

jag slant på tangentbordet långt innan hela meningen var klar så det vore ju bra om du kan lämpligen citera mig korrekt

Fast det gjorde jag ju?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Fast det gjorde jag ju?

läs mitt inlägg igen! Det är ju rätt uppenbart att det första inte är färdigt, med stavfel, och ett komma precis innan ett ord, skojar du eller?
Jag började redigera direkt när jag råkat posta inlägget och då citerar du en helt ofärdig mening.
Jag börjar tro att du försöker trolla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Problemet är inte vad jag tycker om den subjektivt utan den saknar, nivå, fas och frekvensreglering,vilket kanske kan lösas delvis från eventuell sub out , men det är fortfarande ett projekt att modda (med eventuella kostnader) en mindre bra produkt för att få den att knappt göra nåt den inte är bra på...

Skrivet av pjäxa:

läs mitt inlägg igen! Det är ju rätt uppenbart att det första inte är färdigt, med stavfel, och ett komma precis innan ett ord, skojar du eller?
Jag började redigera direkt när jag råkat posta inlägget och då citerar du en helt ofärdig mening.
Jag börjar tro att du försöker trolla

Missade det så det tar jag på mig, men det är inte lönt att göra sig uppspelt över det. Men jag citerar dig igen då.

Nivå har den men det är det enda den har. Den duger om man vill ha lite mer punch sen så kan väl kvaliteten ifrågasättas men den är ju förmodligen inte menad att vara där en längre stund. Modda den behövs inte av precis nämnda anledning. Så länge TS är nöjd så spelar det ingen roll vad vi tycker vi är bara här för att ge råd sen om han/hon snappar upp dem är helt upp till denne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Jag hittade också på dom där adaptrarna för att kunna slippa styrenheten men jag köpte denna istället på kjell & co

han sa på k&c att dom från wish, ebay mm kunde vara felgjorda om man hade otur, o andra sidan om det funkar så slipper man styrenheten och kan lättare placera basen vart man vill.

/ Rogga78

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Hittar inte en enda, du får ju gärna länka till några som är bättre.

Sen kanske du bara har bestämt dig för att det är ett billigt kit att den måste vara kass, Z-5500 är otroligt populär av ett skäl, antagligen mest bang for the buck man någonsin har fått när det gäller ljud.

Sen finns det alltid bättre, men ens i närheten av samma investering? Knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga78:

@tBiorrith: Jag hittade också på dom där adaptrarna för att kunna slippa styrenheten men jag köpte denna istället på kjell & co

han sa på k&c att dom från wish, ebay mm kunde vara felgjorda om man hade otur, o andra sidan om det funkar så slipper man styrenheten och kan lättare placera basen vart man vill.

/ Rogga78

Skulle inte ta den risken och köpa nåt därifrån och kanske förstöra basen. Du får nog leva med enheten och vänta tills du har råd med nån bättre bas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hittar inte en enda, du får ju gärna länka till några som är bättre.

Sen kanske du bara har bestämt dig för att det är ett billigt kit att den måste vara kass, Z-5500 är otroligt populär av ett skäl, antagligen mest bang for the buck man någonsin har fått när det gäller ljud.

Sen finns det alltid bättre, men ens i närheten av samma investering? Knappast.

Det beror lite på var du bor, men jag ser på facebooks marketplace grejer till i princip bortskänkes priser varje vecka, just lite äldre hembio är många som vill bli av med när de går över till bärbara bluetooth grejer. Blocket brode ha också men där kan säljarna var precis hur som helst såklart. Jag har två subwoofers över som bara agerar bordsyta just nu som jag fått gratis mot upphämtning, åtminstone ena är mycket bättre än en Z5500.
Jag har lyssnat åtskilliga gånger på Z5500, och nästan all separata subwoofers jag hört har varit bättre, men de har garanterat kostat mer också, men just nu är de billiga så därför rekommenderar jag dem över logitech, de är dessutom byggda för att kopplas in precis på det vis som önskas, inte med massa moddar eller extra lösningar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rogga78:

/ Rogga78

Det är inte säkert att den adaptern funkar alls för den är mono, 3,5mm kontakten är en 3 polig med både bas och center.

Visa signatur