Råkade att ta sönder moderkortet, tror ni att CPU:n överlevde?

Permalänk

Råkade att ta sönder moderkortet, tror ni att CPU:n överlevde?

Hej!

Skulle precis pilla i det sista i mitt bygge, en Ny CPU-fläkt.
Bracketen i plast gick av på baksidan och när jag försökte starta datorn så funkade den med gamla kylaren.
Skruvade ihop allt och skulle slå igång den igen, men nu så slår den ifrån/stänger av sig direkt.
Har kopplat upp allt i reservburken och uteslutit allt annat än moderkort (msi z390 a) och processor (i79700k).

Vad ska jag göra? Beställa nytt av båda eller börja med moderkort för att med lite tur hoppas på att inte processorn rykt?

Snälla hjälp...

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Så det fungerar nu om du monterar tillbaka den gamla kylaren?

Permalänk
Medlem

Blir lite förvirrad, skedde det någon skada på moderkortet under montering eller vad hände? Eller var det bara kylaren som gick sönder?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Det som skedde var att skruvarna borrade sig in i moderkortet....

CPU och moderkort fungerar ej...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkan123:

Det som skedde var att skruvarna borrade sig in i moderkortet....

CPU och moderkort fungerar ej...

Hur vet du att inte CPUn funkar då? Det låte rinte som du faktiskt testat den iaf, beklagar om jag missuppfattat nått.

Det är hursomhelst väldigt osannolik att den skulle skadats av enbart just detta drulleförfarande.

Det vore la då om skruven skulle orsakat en strömbrygga direkt innan begränsarna till den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

@makkan123

Förtydligade rubriken (§3.1) lite grann, du är välkommen att pm:a ifall du vill lägga till ytterligare information.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Hur vet du att inte CPUn funkar då? Det låte rinte som du faktiskt testat den iaf, beklagar om jag missuppfattat nått.

Det är hursomhelst väldigt osannolik att den skulle skadats av enbart just detta drulleförfarande.

Det vore la då om skruven skulle orsakat en strömbrygga direkt innan begränsarna till den.

Hej!

Sorry, ser att jag var aningen otydlig i mitt panik-meddelande igår...

Datorn fungerade med följande specs:

Chassi: Fractal Designe R6
Nätaggregat: EVGA SuperNova G2 850W
Moderkort; MSI Z390-A PRO-A
CPU; intel core i7 9700k
CPU-kylare; NH-U9B SE2
Grafikkort; Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (8gb)
RAM: 2 x 16 Corsair 3600mhz
HDD: 2 x SATA och 1 x SSD

Skulle efter det addera min sista bit i min lilla overhaul, en ny cpu-fläkt.
Hade egentligen tänkt att behålla NOCTUAn och köra denna fläkt i min andra stationära, men blev lite sugen på att testa.
Det är en Cooler Master MasterAir MA610P.

Det svarta bakstycket i plast gick sönder vid monteringen, utan att jag upptäckte det. När jag skruvat i bultarna på framsidan av moderkortet så att de verkligen satt fast, så small det och när jag kollade på baksidan så var det liksom "ingröpt" i bakdelen utav moderkortet där skruvarna/butlarna hade suttit.
Vände på det och tog av mountingbracketen och såg då att även på framsidan så hade det blivit märken efter de skruvarna som varit där. Lägger in bilder på detta.

https://imgshare.io/image/GBLcd
https://imgshare.io/image/GBt3q
https://imgshare.io/image/GBKiH
https://imgshare.io/image/GBQ4f

Kan inte se några brutna pinnar i moderkortet eller några ytliga skador på cpun, däremot så lär det blivit ett onaturligt tryck på cpun vid installationen utav fläkten, då jag upptäckte att det hade brakat baktill alldeles för sent.

När jag mountade av den nya fläkten och satte på noctuan igen, så bootade datorn in i windows 10, no probs.

Pustade ut och stängde av för att koppla in sladdarna och sätta ihop caset.

Sen startade den till svart skärm, testade att reseata minnen och gpun.

Satte igång igen och fick då boot-loop med instant shutoff.

EZ Debug lyste upp på cpu i vitt (MSI-moderkort), men sen dör den bara.

Testade att koppla in ram, hhd, psu, gpu i min gamla dator (i5 6600k), och allt det funkade klockrent där.

Så nu sitter jag här med min i7a som jag köpte från webhallen i april 2019 och vet inte hur jag ska kunna veta om det är den som felar, därav tråden.

Snälla hjälp!

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Skrivet av Kent:

@makkan123

Förtydligade rubriken (§3.1) lite grann, du är välkommen att pm:a ifall du vill lägga till ytterligare information.

Tack och ursäkta! Hade panik.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser något fel?
Ser ut som att det ligger kylpasta på moderkortet men förutom det så ser det helt ut
Pinnarna för moderkortet ser hela ut fast bilden är suddigt samt cpun ser helt ut.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att processorn dött av att du haft sönder moderkortet men det går givetvis inte att veta säkert utan att testa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Är det bara jag som inte ser något fel?
Ser ut som att det ligger kylpasta på moderkortet men förutom det så ser det helt ut
Pinnarna för moderkortet ser hela ut fast bilden är suddigt samt cpun ser helt ut.

Skrivet av LeonHart:

Skulle inte tro att processorn dött av att du haft sönder moderkortet men det går givetvis inte att veta säkert utan att testa

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan ju inte säga att jag vet någonting om någonting efter att ha klantat mig.
Men i det fallet att det skulle vara pasta på moderkortet, så är det utav modell som inte är ledande/non conductive, så det borde väl inte kunna vara problem? Har suttit där sedan ursprungsinstallationen (201904) då det blev kladdigare än förväntat.

Däremot så tycker jag mig se på moderkortet att visa utav de spåren som finns i kortet är liksom förstörda utav "skruvringarna", eller har det ingen betydelse menar ni?

Vad det gäller processor och socket så är de inte skadade alls, men den wigglar en halv milimeter åt något håll, men det kanske inte är orsaken heller?

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk

https://imgur.com/MFS6Ikm

Såhär ser det ut på baskidan där plastmounten brast.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Ledningsbanorna ser ut att kortsluta, prova att försiktigt åtgärda det med en skalpell eller dyl, sedan är du noga med att inte kortsluta dom igen med en eventuell skruvskalle/mutter. Du kan med fördel sätta lite tejp över dem.

Nästa gång så får du ha lite mer känsla i handleden, så små skruvar behöver inget moment alls för att ge ett bra tryck.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Ledningsbanorna ser ut att kortsluta, prova att försiktigt åtgärda det med en skalpell eller dyl, sedan är du noga med att inte kortsluta dom igen med en eventuell skruvskalle/mutter. Du kan med fördel sätta lite tejp över dem.

Nästa gång så får du ha lite mer känsla i handleden, så små skruvar behöver inget moment alls för att ge ett bra tryck.

Hehe, jo, jag har förstått att jag har gjort ett handhavandefel.
Tror jag får försöka med ett nytt mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB