Tidigare Starbreeze-chef döms för insiderbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte böter utan 700 000kr som förverkats som vinst från brottet.

"Det slutgiltiga straffet landar i villkorlig dom och dagsböter. Det förverkade bötesbeloppet, vilket avser den vinst som uppnåtts genom brottet, anges vara 700 000 kronor vilket tillfaller staten."

Tolkar jag det här fel alltså?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

"Det slutgiltiga straffet landar i villkorlig dom och dagsböter. Det förverkade bötesbeloppet, vilket avser den vinst som uppnåtts genom brottet, anges vara 700 000 kronor vilket tillfaller staten."

Tolkar jag det här fel alltså?

Nej, du tolkar det rätt. Däremot skulle jag säga att det är en inkorrekt formulering. Böter är ett straff medan förverkande snarare är en åtgärd för att "ställa saker till rätta". Jämför skadestånd som i sig inte är ett straff.

Permalänk
Medlem

Hmz trodde grova insider brott hade större straffskala, 38 000 kr i böter?
Han dömdes till 200 dagsböter 190 kr
Är väl knappt en halv månadslön för chefer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, du tolkar det rätt. Däremot skulle jag säga att det är en inkorrekt formulering. Böter är ett straff medan förverkande snarare är en åtgärd för att "ställa saker till rätta". Jämför skadestånd som i sig inte är ett straff.

Då är jag med dig.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att detta företag kan komma vidare efter detta. Varit sugen på att investera men denna brottslighet solkade helt klart ner företaget rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hmz trodde grova insider brott hade större straffskala, 38 000 kr i böter?
Han dömdes till 200 dagsböter 190 kr
Är väl knappt en halv månadslön för chefer

Skickades från m.sweclockers.com

Dagsböter räknas ut efter en formel som tar hänsyn till hur mycket man för tillfället tjänar. Vet inte var han jobbar nu, men med tanke på det låga beloppet så verkar han inte dra in några jättesummor.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dagsböter räknas ut efter en formel som tar hänsyn till hur mycket man för tillfället tjänar. Vet inte var han jobbar nu, men med tanke på det låga beloppet så verkar han inte dra in några jättesummor.

200 är också maximalt antal som kan dömas ut (och det gäller när det är ett gemensamt straff för flera brott, annars är det 150).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag jobbar på ett företag med liknande krav fast det är värre än så. Jag måste även deklarera min frus aktieaffärer till min arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahah ja juste! Det var jag också tvungen att göra, eller så var det något intyg att man absolut inte hade med hens affärer att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Ja, var är källorna Sweclockers?

Bästa jag kunde hitta utan att behöva begära ut offentliga handlingar:

Här skrivs målnummer ut:
https://www.ekobrottsmyndigheten.se/press/nyheter/2019/9/tidi...

Googlar man målnr. kommer man i sin tur till en exelfil från Sveriges Domstolar:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/stockholms_...

Så rättegång hölls (började?) den 20:e jan, så domslut finns nog i all fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"ställa saker till rätta"

Jag gillar när staten "ställer saker till rätta" genom att helt sonika stjäla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag gillar när staten "ställer saker till rätta" genom att helt sonika stjäla dem.

Hur tänker du att staten stjäl i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur tänker du att staten stjäl i det här fallet?

Om vi antar att dessa 700 000 inte stjäls med ett offerlöst brott som svepskäl så vore det rimliga att pengarna gick till de parter som led skada av detta, men jag antar att det vore väsensfrämmande för staten att göra något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi antar att dessa 700 000 inte stjäls med ett offerlöst brott som svepskäl så vore det rimliga att pengarna gick till de parter som led skada av detta, men jag antar att det vore väsensfrämmande för staten att göra något sådant.

Det förutsätter att offren för talan om skadestånd. Åklagaren gör inte det ex officio. Om parterna tagit upp frågan hade pengarna kunnat gå till dem, ifall omständigheterna i övrigt varit rätt och domstolen dömt till deras fördel.
Nu kan man förstås lämna in en stämningsansökan och försöka få skadestånd den vägen.