Tidigare Starbreeze-chef döms för insiderbrott

Permalänk
Melding Plague

Tidigare Starbreeze-chef döms för insiderbrott

En utredning om insiderbrott mot en tidigare Starbreeze-chef mynnar ut i fällande dom, meddelar Ekobrottsmyndigheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amatörmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var kan man läsa om domen? Länken i artikeln (som ni hänvisar till som källa för domen) går bara till åtalsväckningen september 2019...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Jag förstår inte hur insiderbrott fungerar när det gäller aktiemarknaden. Är man en hög uppsatt chef inom ett bolag så självklart har man tillgång till information som andra inte har.
Om man köper aktier i detta bolag så självklart använder man sig utav den information man har, detsamma gäller att sälja aktier. Detta leder till mig att det blir en otydligt moralisk regel, där ingen vet vad man får göra. Men någon kan hävda att man gjorde fel och man kan åka dit.
Det är hur mycket pengar man tjänade eller ej förlorade på en aktieaffär inom ett bolag man har kännedom om som på kort tid som framförallt avgör hur olagligt det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur insiderbrott fungerar när det gäller aktiemarknaden. Är man en hög uppsatt chef inom ett bolag så självklart har man tillgång till information som andra inte har.
Om man köper aktier i detta bolag så självklart använder man sig utav den information man har, detsamma gäller att sälja aktier. Detta leder till mig att det blir en otydligt moralisk regel, där ingen vet vad man får göra. Men någon kan hävda att man gjorde fel och man kan åka dit.
Det är hur mycket pengar man tjänade eller ej förlorade på en aktieaffär inom ett bolag man har kännedom om som på kort tid som framförallt avgör hur olagligt det är?

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att högt uppsatta chefer som äger massor av aktier måste meddela ett par månader i förväg innan de säljer av aktierna.

Det är i alla fall så i USA, så är väl inte helt orimligt att det fungerar på samma sätt på hemmaplan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Var kan man läsa om domen? Länken i artikeln (som ni hänvisar till som källa för domen) går bara till åtalsväckningen september 2019...

Ja, var är källorna Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur insiderbrott fungerar när det gäller aktiemarknaden. Är man en hög uppsatt chef inom ett bolag så självklart har man tillgång till information som andra inte har.
Om man köper aktier i detta bolag så självklart använder man sig utav den information man har, detsamma gäller att sälja aktier. Detta leder till mig att det blir en otydligt moralisk regel, där ingen vet vad man får göra. Men någon kan hävda att man gjorde fel och man kan åka dit.
Det är hur mycket pengar man tjänade eller ej förlorade på en aktieaffär inom ett bolag man har kännedom om som på kort tid som framförallt avgör hur olagligt det är?

Problemet blir ifall du som högt uppsatt chef sitter på information som kan påverka aktiepriset (både positivt och negativt). Då kan du utnyttja den informationen till att köpa eller sälja aktier för egen vinnings skull innan informationen blir publik. Det är därför vi har lagar om insiderinformation och så vidare. Innan du får köpa/sälja aktier så måste all sån information publiceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att högt uppsatta chefer som äger massor av aktier måste meddela ett par månader i förväg innan de säljer av aktierna.

Det är i alla fall så i USA, så är väl inte helt orimligt att det fungerar på samma sätt på hemmaplan.

Jobbade en kortare period på en storbank, var exakt samma för samtliga anställda där vi var "tvungna" att registrera köp & sälj av aktier via ett system där skulle godkännas innan handel.

Permalänk
Medlem

Älskar länkarna under sådana här artiklar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Vinolik:

Var kan man läsa om domen? Länken i artikeln (som ni hänvisar till som källa för domen) går bara till åtalsväckningen september 2019...

Skrivet av xyllian:

Ja, var är källorna Sweclockers?

Dagens Industri är källan, texten uppdaterad med rätt länk.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur insiderbrott fungerar när det gäller aktiemarknaden. Är man en hög uppsatt chef inom ett bolag så självklart har man tillgång till information som andra inte har.
Om man köper aktier i detta bolag så självklart använder man sig utav den information man har, detsamma gäller att sälja aktier. Detta leder till mig att det blir en otydligt moralisk regel, där ingen vet vad man får göra. Men någon kan hävda att man gjorde fel och man kan åka dit.
Det är hur mycket pengar man tjänade eller ej förlorade på en aktieaffär inom ett bolag man har kännedom om som på kort tid som framförallt avgör hur olagligt det är?

Det här är inte så svårt som det kanske verkar vill jag påstå.
Ja - man handlar aktier utifrån den kunskap man har. Så är det såklart.

Ett börsnoterat aktiebolag har ansvar att rapportera om hur det går.
Det är ett grundkrav för att ens få vara med på börsen.

I ett läge som detta när några inom företaget ser i siffrorna att det kommer skita sig så får de handla aktier kring det här. Men de MÅSTE berätta om det här först så resten av marknaden har samma information.
Det går också bra att vänta med att berätta jobbiga grejer tills det är dags för rapportdags. Men då får man också vänta med att utföra handel.
Vad de däremot inte får göra är att se att det här korthuset kommer falla ihop - vi säger inget men vi säljer själva av vårt innehav.
Det är aja baja.

Man måste inte börsnotera företaget. Det är ett fritt val. IKEA exempelvis är inte börsnoterat. Vill man inte berätta om allt som händer internt så kan man välja den vägen om man vill. Och möjligheten till att själv gå ur den börsnoterade handeln finns alltid om man inte tycker det passar. Men har man valt att ha bolagsägandet på börsen så får man helt enkelt följa reglerna om informationstransparens och inte blåsa de utomstående parterna med att handla på insiderinformation.
Reglerna om informationstransparens är en förutsättning för att aktiehandel ska fungera även för de som inte sitter på insiderinfo. För att aktiemarknaden ska fungera helt enkelt.

Valet är fritt att vara med på den arenan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Följde deras B aktie i början av detta precis innan och under släppet av "Walking Dead". Jäklar vilket ramaskri det var då om insidertrading!
Intressant att se att det ändå kom en dom på det hela nu mot chefen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur insiderbrott fungerar när det gäller aktiemarknaden. Är man en hög uppsatt chef inom ett bolag så självklart har man tillgång till information som andra inte har.
Om man köper aktier i detta bolag så självklart använder man sig utav den information man har, detsamma gäller att sälja aktier. Detta leder till mig att det blir en otydligt moralisk regel, där ingen vet vad man får göra. Men någon kan hävda att man gjorde fel och man kan åka dit.
Det är hur mycket pengar man tjänade eller ej förlorade på en aktieaffär inom ett bolag man har kännedom om som på kort tid som framförallt avgör hur olagligt det är?

Problemet uppstår om du köper eller säljer aktier mot bakgrund av information som resten av potentiella köpare och säljare inte har tillgång till. Om du agerar utifrån information som är publik så är det inga problem. Men om du sitter på information som kommer påverka kursen, som inte är publik, och köper eller säljer med detta i åtanke, ja då är det insiderbrott.

Hade det varit lagligt att agera på det sättet så hade aktiemarknaden i stort varit död.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Fattar inte, är talan väckt eller finns det en dom?

En myndighet dömer inte, det gör domstol...

Edit: Såg att tingsrätten har dömt. Blev lite förvirrad av resten av texten bara.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobijoh:

Problemet blir ifall du som högt uppsatt chef sitter på information som kan påverka aktiepriset (både positivt och negativt). Då kan du utnyttja den informationen till att köpa eller sälja aktier för egen vinnings skull innan informationen blir publik. Det är därför vi har lagar om insiderinformation och så vidare. Innan du får köpa/sälja aktier så måste all sån information publiceras.

Ptja, bör ju vara rätt enkelt att kontakta någon börshaj och köra det lite under bordet så att säga.
Måste vara riktiga ärkepuckon som håller på med insidertrading och gör det i sina egna namn.
Hur blev dom ens chef från första början? Nepotism?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet uppstår om du köper eller säljer aktier mot bakgrund av information som resten av potentiella köpare och säljare inte har tillgång till. Om du agerar utifrån information som är publik så är det inga problem. Men om du sitter på information som kommer påverka kursen, som inte är publik, och köper eller säljer med detta i åtanke, ja då är det insiderbrott.

Hade det varit lagligt att agera på det sättet så hade aktiemarknaden i stort varit död.

Exempel: Företag A går mycket bra och skall om en månad presentera sin kvartalsrapport som ger marknaden kännedom om detta.

OK: Chefen köper aktier efter att kvartalsrapporten presenterats. Detta är OK eftersom denne då agerat mot bakgrund av publik information

Inte OK; Chefen köper aktier innan kvartalsrapporten presenterats. Detta är inte OK eftersom denne då agerat mot bakgrund av information som resten av marknaden inte fått tillgång till. Han har då kunnat köpa aktier till ett lägre pris som snabbt stiger i pris när informationen blir publik.

Detsamma gäller om företaget går dåligt och chefen säljer av aktier när de står högre i kurs än vad de troligt skulle göra när informationen blir publik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så straffet var att de får betala tillbaka pengarna?

Det var alltså värt ett försök men de har otur denna gången eller förstår jag det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ptja, bör ju vara rätt enkelt att kontakta någon börshaj och köra det lite under bordet så att säga.
Måste vara riktiga ärkepuckon som håller på med insidertrading och gör det i sina egna namn.
Hur blev dom ens chef från första början? Nepotism?

Svårt att få en börshaj att sälja dina egna aktier däremot Hade det handlat om att köpa så hade det ju varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Så straffet var att de får betala tillbaka pengarna?

Det var alltså värt ett försök men de har otur denna gången eller förstår jag det fel?

Nej, den summan är förverkad utöver påföljden i domen. (Dagsböter samt villkorlig dom. Inte läst domen, så vet inte antal dagsböter eller belopp.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Svårt att få en börshaj att sälja dina egna aktier däremot Hade det handlat om att köpa så hade det ju varit en annan sak.

Är man förbjuden att handla med optioner också? Vore ju enkelt fixa den vägen via en tredjepart.
Man köper helt enkelt ett kontrakt där man är garanterad pris X vid datum Y för Z antal aktier.

Men det finns säkerligen klausuler hos många företag att VDn måste sitta på minst X antal aktier.

Hur som helst, mycket klantigt att inte ta smällen.
Nu åker han på smällen + straff.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är man förbjuden att handla med optioner också? Vore ju enkelt fixa den vägen via en tredjepart.
Man köper helt enkelt ett kontrakt där man är garanterad pris X vid datum Y för Z antal aktier.

Men det finns säkerligen klausuler hos många företag att VDn måste sitta på minst X antal aktier.

Hur som helst, mycket klantigt att inte ta smällen.
Nu åker han på smällen + straff.

Antar att du som vanligt måste få det godkänt på ett eller annat sätt. Men visst, du kan ju alltid skattefuska och/eller köra inside trading med offshore konton och bolag etc. Svårare att bevisa, men var väl just det som uppvisades med Panama Papers när den datan läcktes.

Permalänk

chefens Heist

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Är man förbjuden att handla med optioner också? Vore ju enkelt fixa den vägen via en tredjepart.
Man köper helt enkelt ett kontrakt där man är garanterad pris X vid datum Y för Z antal aktier.

Men det finns säkerligen klausuler hos många företag att VDn måste sitta på minst X antal aktier.

Hur som helst, mycket klantigt att inte ta smällen.
Nu åker han på smällen + straff.

Frågan är väl om smällen är speciellt stor?

Permalänk
Medlem

Börjar bara smått tänka på då Intel's VD sålde alla aktier som han kunde några månader innan NDA på meltdown tog slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Jobbade en kortare period på en storbank, var exakt samma för samtliga anställda där vi var "tvungna" att registrera köp & sälj av aktier via ett system där skulle godkännas innan handel.

Jag jobbar på ett företag med liknande krav fast det är värre än så. Jag måste även deklarera min frus aktieaffärer till min arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

? Varför blev bara en dömd? Båda hade väl insiderinfo?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

? Varför blev bara en dömd? Båda hade väl insiderinfo?

Skickades från m.sweclockers.com

I Bo Klints fall var det en tvångsförsäljning av belånade aktier.

Permalänk
Medlem

Insiderbrott = villkorlig dom och 700 000 kr småpengar i böter.
Pirate Bay-målet = fängelse och 46 000 000 kr i solidariskt skadestånd.

Bra att veta vilken typ av brott som har lägst risk.

Ja, jag skämtar.

Dold text
Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att de bara dagar innan rekonstruktionen gått ut och informerat att ekonomin var god.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Insiderbrott = villkorlig dom och 700 000 kr böter.
Pirate Bay-målet = fängelse och 46 000 000 kr solidariskt skadestånd.

Bra att veta vilken typ av brott som har lägst risk.

Ja, jag skämtar.

Dold text

Det är inte böter utan 700 000kr som förverkats som vinst från brottet.