Permalänk
Medlem

HBO Nordic - Usel bitrate?

Börjat kolla på The Outsider. Har en philips OLED tv. Ser galet mycket banding och komprimeringsartefakter i mörka scener. De använder nån "grå ton" som en effekt över hela bilden. Typ instagram filter. Som gör allt ännu värre. Någon som upplever samma?

Slog på "noise reduction" i tv.n vilket får bort det mesta, men tycker der gör rörelseoskärpa istället vilket nästan är lika illa. Netflix ser jag inga sånna problem med, testade massor med mörka scener i tex stranger things, ser perfekt ut.

Finns det något bättre sätt att streama HBO-serier utan att ladda ner dem olagligt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns ingen lösning annat än att hitta samma serie av en annan provider/ladda ned.
De har fått mycket skit för sin värdelösa kvalitet, så man kan ju tycka det borde bli bättre snart.

Permalänk
Medlem

Nej. HBO är helt fruktansvärt dåligt. Enda sättet i sverige att få bra kvalitet är att ladda ner *facepalm*.
I USA så har Amazon mycket HBO material och kvaliteten är så sjukt mycket bättre på deras tjänst (därför typ all GoT var rippad från Amazon)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Håller med, har också märkt det på just serien The Outsider som för övrigt verkar riktigt bra.
Jag har en Samsung Qled 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

*

Finns det något bättre sätt att streama HBO-serier utan att ladda ner dem olagligt?

Nej, just The Outsider finns förvisso på Amazon Prime Video i vissa marknader. Tyvärr inte här.

De flesta äldre serier från HBO finns på Blu-ray.

Permalänk
99:e percentilen

Min enda erfarenhet av HBO är från när jag såg Chernobyl för några månader sedan. Deras webbspelare var katastrofalt dålig (man kunde till exempel inte använda tangentbordet överhuvudtaget, inte ens för att pausa), så den här tråden förvånar mig föga. Mitt stalltips är att bojkotta HBO:s streamingtjänst – inte för att det lär göra någon skillnad förstås, utan snarare av principskäl.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har alltid varit horribel bitrate så länge jag har haft det. Fick lov att skaffa cmore för att se senaste GoT säsongen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Varken 4K eller HDR har de väl fortfarande heller? Man får väl hoppas att deras nuvarande service hamnat gräsligt efter för att de valt att lägga allt krut på att utveckla nya HBO Max.

Permalänk
Medlem

Jag har med hört om det här i omgångar. Så nog fan är HBO väl informerade om det.
Så vad jag undrar är om det finns något officiellt uttalande från dom angående detta?

Finns absolut ingen anledning att betala om kvaliteten suger så.

Jag skulle gråta blod om jag såg Rome i dålig kvalitet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Håller med, har också märkt det på just serien The Outsider som för övrigt verkar riktigt bra.
Jag har en Samsung Qled 65".

Verkar inte vara ett OLED problem i sig. Testat nu på LCD på datorn och laptop, ser riktigt illa ut på alla.
Det komiska är att deras trailer för The Outsider på YouTube ser bättre ut än vad det faktiskt gör när man köpt HBO Nordic och tittar på serien de gör reklam för Låt mig bara hyra den via google istället då!

Finns lite banding i trailern också, men inte i nääärheten av det som jag ser på HBO. Riktigt synd då serien är sjukt bra!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Medhåll på att HBO's webbspelare är sämst. Tror de byggde den på gammal teknik och sedan uppgraderat lite bitvis.

Till och med förra året kunde man inte starta videos på Linux t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Philips OLED har sämre hantering av mörka nyanser jämf med bl.a. LG. Så grådassiga scener ser rätt dåliga ut

HDTV Test tar upp detta i nästan varje Philips OLED video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eunha:

Philips OLED har sämre hantering av mörka nyanser jämf med bl.a. LG. Så grådassiga scener ser rätt dåliga ut

HDTV Test tar upp detta i nästan varje Philips OLED video.

Jag har läst tvärt om, i alla fall de tidiga modellerna. Men jag har sett hur det artar sig, det är inte samma sak. Det är mer om man ser en grå-ton som är väldigt nära svart så kan den se ojämn ut i hur "upplyst" den uppleves. I alla fall på min tv. Men inte att det blick JPEG-aktiga block och att saker blinkar och banding. Man ser det på min LCD som sagt också.

PS:

Här är HDTV testet jag läste, jag har en 901f. Men som sagt det kanske är annorlunda nu med nya modellerna.:
Better Above-Black Handling
Although the near-black gradation of LG’s 2016 OLEDs was improved over the company’s 2015 models, it’s still not as clean as that seen on plasmas and LED LCDs, making many video enthusiasts wonder if it’s an inherent OLED flaw that cannot be overcome. After spending extensive time testing and comparing Philips’ 55POS901 beside a 2016 LG OLED (both calibrated), we’re extremely pleased to report that this theory is simply not true.

In almost every dark scene that’s compressed (and all consumer video formats use some sort of compression however light), the Philips OLED manifested less macroblocking and dithering noise than LG’s. For example, in the final act of Skyfall (one of the best Blu-ray transfers of all time) as the main villian (Javier Bardem) made his way up to the chapel, the above-black regions looked cleaner and less pixelated on the 901F compared with the LG:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar inte vara ett OLED problem i sig. Testat nu på LCD på datorn och laptop, ser riktigt illa ut på alla.

Jag kör fortfarande på en bra plasma och dessa var ju lite kända för att få saker i lite sämre kvalitet att se "okej" ut? Brukar dölja skavankerna bra.

HBO ser ut som skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag kör fortfarande på en bra plasma och dessa var ju lite kända för att få saker i lite sämre kvalitet att se "okej" ut? Brukar dölja skavankerna bra.

HBO ser ut som skit.

Är väl inget att göra åt då Jäkligt synd. HBO har ju typ ensamrätt på några riktiga bra serier i Sverige. Man kanske får vänta till de går att hyra via SF-anytime eller Itunes. Itunes har för övrigt sjukt bra kvalitet när man hyr film. Samt Netflix Orignal serier som körs i 4k ser rätt bra ut, inte som en 4k BD men hästlängder bättre än HBO.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har läst tvärt om, i alla fall de tidiga modellerna. Men jag har sett hur det artar sig, det är inte samma sak. Det är mer om man ser en grå-ton som är väldigt nära svart så kan den se ojämn ut i hur "upplyst" den uppleves. I alla fall på min tv. Men inte att det blick JPEG-aktiga block och att saker blinkar och banding. Man ser det på min LCD som sagt också.

PS:

Här är HDTV testet jag läste, jag har en 901f. Men som sagt det kanske är annorlunda nu med nya modellerna.:
Better Above-Black Handling
Although the near-black gradation of LG’s 2016 OLEDs was improved over the company’s 2015 models, it’s still not as clean as that seen on plasmas and LED LCDs, making many video enthusiasts wonder if it’s an inherent OLED flaw that cannot be overcome. After spending extensive time testing and comparing Philips’ 55POS901 beside a 2016 LG OLED (both calibrated), we’re extremely pleased to report that this theory is simply not true.

In almost every dark scene that’s compressed (and all consumer video formats use some sort of compression however light), the Philips OLED manifested less macroblocking and dithering noise than LG’s. For example, in the final act of Skyfall (one of the best Blu-ray transfers of all time) as the main villian (Javier Bardem) made his way up to the chapel, the above-black regions looked cleaner and less pixelated on the 901F compared with the LG:

Permalänk
Medlem

Har också reagerat över att mörka områden samt större områden med samma färg blir väldigt nervösa i HBO Nordics stream, block som hoppar runt.

Kör på en Sony 4k LCD.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar inte vara ett OLED problem i sig. Testat nu på LCD på datorn och laptop, ser riktigt illa ut på alla.

Observera att @tomtemat har en LCD och inte en OLED. Mest skyldiga till detta missförstånd(?) är Samsung, som prompt ska kalla sina apparater för QLED, som är så snarlikt "OLED".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

HBO har usel kvalitet på sin streamingtjänst. Syns precis som många skriver mest i mörka scener. Men det är pinsamt hur mycket efter dom ligger tex Netflix eller Amazon. Mailade deras kundtjänst om detta men fick bara ett hål i huvudet svar om att det minsann var 1080p

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Jag skriver under på att HBO har urusel kvalitét. Både streamingmjukvaran och streamen som tillhandahålls.

Kör också en Philips OLED och är oftast imponerad av kvalitén från Netflix och Amazon Prime (för att inte tala om 4K-bluray) men HBO är under all kritik. Skräckexemplet är väl avsnittet ur sista GoT-säsongen, det med slaget mot Voldemort och hans isfolk eller vad de hette. Både jag och sambon satt och skratta och gissade vad som hände Var ju bara en pixlig grådassig sörja...

Men överlag tycker jag deras kvalitet är kass. Även spelaren på mobilen om man använder Chromecast eller via nVidia Shield (använder båda) är usel.

Nä, tar bara en månad då och då om jag verkligen vill se något. Förstår att GoT var världens mest piratkopierade serie faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har också reagerat över att mörka områden samt större områden med samma färg blir väldigt nervösa i HBO Nordics stream, block som hoppar runt.

Kör på en Sony 4k LCD.

Som nämnts, grundproblemet är hbos val av komprimering, inte era tv-appareter. Det som kan påverka dock är att om man har en "sämre" tv som inte klarar visa alla nyanser eller framförallt som klipper mycket av det svarta så kommer mycket av artifakterna försvinna då det klumpas ihop. Så blir ju lite ironiskt att desto bättre TV desto sämre kommer det se ut då skönhetsfelen bara kommer bli tydligare.

Som också nämnts, bästa lösningen är ju att se HBO:s serier via Amazon Prime, oklart om det går i sverige utan VPN eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Som nämnts, grundproblemet är hbos val av komprimering, inte era tv-appareter. Det som kan påverka dock är att om man har en "sämre" tv som inte klarar visa alla nyanser eller framförallt som klipper mycket av det svarta så kommer mycket av artifakterna försvinna då det klumpas ihop. Så blir ju lite ironiskt att desto bättre TV desto sämre kommer det se ut då skönhetsfelen bara kommer bli tydligare.

Som också nämnts, bästa lösningen är ju att se HBO:s serier via Amazon Prime, oklart om det går i sverige utan VPN eller liknande?

Stoppade med TV-typ bara för att det rådde viss oklarhet om det tidigare i tråden.
Att det beror på illa optimerad komprimering är rätt självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Deras webbspelare var katastrofalt dålig (man kunde till exempel inte använda tangentbordet överhuvudtaget, inte ens för att pausa), så den här tråden förvånar mig föga.

Har inte med deras webspelare att göra egentligen utan vilken webläsare man använder, jag kunde inte använda tangentbordet i en, men kunde i annan.
(Provade med Firefox & SRWare Iron (Chrome klon), men har glömt vilken som det fungerade i.)

Men håller med om att den överlag är dålig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mailade deras kundtjänst om detta men fick bara ett hål i huvudet svar om att det minsann var 1080p

Då är det ju lika bra kvalitet som blu-ray. Najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Förstår att GoT var världens mest piratkopierade serie faktiskt.

Ja jag betalade för HBO då men piratkopierade ändå GoT. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är väl inget att göra åt då Jäkligt synd. HBO har ju typ ensamrätt på några riktiga bra serier i Sverige. Man kanske får vänta till de går att hyra via SF-anytime eller Itunes. Itunes har för övrigt sjukt bra kvalitet när man hyr film. Samt Netflix Orignal serier som körs i 4k ser rätt bra ut, inte som en 4k BD men hästlängder bättre än HBO.

Har märkt av samma problem med HBO att kvalitén kan vara rätt usel ibland. Tänkte bara inkomma med en varning för SF-anytime också. Beställde hem och såg nya lejonkungen för ett par veckor sedan och ljudkvalitén på SF-anytime är riktigt dålig ifall det är viktigt för dig. Väldigt tunnt och burkigt ljud som förstör filmupplevelsen.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Japp har sett detta på min tv också, märks mest om man tittar på "testbilder" med typ 2% grå. I verklig användning märker man det inte så mkt. Är nog lite OT i denna tråden.

Det jag ser i HBO beskrivet i mitt första inlägg är inte detta. Utan det är mer block, brus och banding.

Typ såhär ser det ut, fast inte så dåligt som i detta exempel. (taget från ett annat forum). Märks inte så mycket i ljusa scener utan mest mörka.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Alling: Personligen tycker jag att OLED är ganska mycket vassare än QLED.
QLED är som du säger LCD, och man kan inte polera en bajskorv!
Dock ändå sjukt nöjd med tvn

Permalänk
Medlem

Testade svenska versionen av Prime Video nu, de har tyvärr inte HBO serierna där. Men det streamas i 6.8gb/h för 1080p, och ser riktigt bra ut. Inte lika krispigt som 4k, men heller inga kompressionsartifakter. Tror HBO är typ 2gb/h?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm