Veckans fråga: Hur många kärnor har din processor?

Permalänk
Avstängd

8 kärnor och 16 trådar har jag i min burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

"Bold of you to assume that my system only has 1 CPU!"

Det blev en knepig fråga för min del, jag kör för tillfället med en tunn-klient mot ett multisocket system med 16 kärnor per CPU x4, så hela systemet har 64 kärnor, fördelat på 4 sockets, så jag antar att svaret blir 16 kärnor då...?
-Även om jag kan nyttja 64 kärnor totalt sett.

Räknar inte den tunna klienten då den enbart förmedlar bild och inputs till systemet där kommandon och saker utförs.

-Om någon månad lär dock setup:en se annorlunda ut!

Det skulle jag räkna som 64 kärnor på mer än en sockel. Datorn har fortfarande 64.

@Joppis: det kan hända lätt redan vid tre alternativ (33+33+33 = 99%) men kan slå åt båda hållen (16,66... -> 17, då blir det 17+17+67 = 101%)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

6/12 just nu, och känns inte som man behöver fler än

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vore intressant även hur många trådar folk har Kan man ha två omröstningar i samma eller blir det dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, jag svarade i trådar och inte kärnor

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

I7 8086 så 6 kärnor / 12 trådar.

Tycker omröstningen borde ta med antalet trådar också. Blir lite missvisande annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skulle jag räkna som 64 kärnor på mer än en sockel. Datorn har fortfarande 64.

@Joppis: det kan hända lätt redan vid tre alternativ (33+33+33 = 99%) men kan slå åt båda hållen (16,66... -> 17, då blir det 17+17+67 = 101%)

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår hur du tänker, och jag håller till stor del med dig, men hänger fortfarande upp mig på frågans formulering som är: Hur många kärnor har din processor?
Är säkert en struntsak men detta är trots allt något av ett entusiastforum för hårdvara.
I mitt fall har ju systemet 64 kärnor men min processor [singular] endast 16 kärnor.
Sedan att det finns fyra st. sådana sammanlagt i systemet är kanske något av ett sidospår om man skall hålla sig till formuleringen.

-Mitt scenario lär hur som helst inte höra till normen i det här fallet och det skall snart bli ändring på det!

Håller med @DasIch att man borde ta med trådar också. Det ger kanske en mer rättvis bild av ett system i dagsläget.

T.ex. system med andra SMT-nivåer än x86 normen som troligtvis är SMT2, finns även system med 1 kärna med SMT4 alt. SMT8 vilket innebär 1kärna/8trådar.

Finns Desktop/Workstations (ARM, PowerPC) som kör med det också även om det inte är så vanligt bland gemene man.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

4 kärnor i i7-2600 är vad jag har.

Börjar bli litet gammal dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

I7 8086 så 6 kärnor / 12 trådar.

Tycker omröstningen borde ta med antalet trådar också. Blir lite missvisande annars.

Hur då? Antalet kärnor är detsamma oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Hur då? Antalet kärnor är detsamma oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Hyfsad skillnad i parallelism med och utan SMT, samt olika nivåer av SMT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMB:

@medbor: Skulle jag kanske ha kunnat finns ju nån webbläsare som inte är alltför antik till win98. men mina retromaskiner är avstängda tills man känner suget av retro

Jag har en P3 850 som ibland används dock inte dagligen men de flesta processorer jag använder är nog 1 kärniga för de flesta sitter ju inte i "datorer" utan i olika typer av styrsystem, ett par i ljudsystemet, i micron, i spisen, ett par (3?) i cykeln osv..
Det kryllar av enkärniga processorer om man vidgar vyerna utanför de moderna persondatorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.