Retur paket jag skickade har inte kommit fram (Postnord)

Permalänk
Medlem

Jag förstår att alla klagar på TS här för han har gjort en del fel, men postombudet hade med några enkla frågor kunnat avvärja många av problemen som uppstod (se till att avsändaruppgifter fanns, dubbelkolla att leveranstypen var rätt, tipsa om appen, registrera försändelsen på mobilnummer...). Jag förstår att det inte finns lagkrav på det, men kundservice är ett yrke där sånt spelar roll. Långt från alla som kan postens olika portotabeller eller tjänster utantill, och de har jubredan inte världens bästa rykte... fortsätt gärna om nu får ut något av det, men det finns många enklare vägar fram till bättre lösningar för alla, framförallt att upptäcka och se potentiella fel i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Kan man inte samtidigt kräva att avsändaren tar lite eget ansvar också?

Det är klart att företaget inte ska hålla ens hand men samtidigt så är det minsta de kan göra att försöka se till att så lite problem som möjligt uppstår. Det slösar ju deras tid/pengar också trots allt.

Skrivet av medbor:

Jag förstår att alla klagar på TS här för han har gjort en del fel, men postombudet hade med några enkla frågor kunnat avvärja många av problemen som uppstod (se till att avsändaruppgifter fanns, dubbelkolla att leveranstypen var rätt, tipsa om appen, registrera försändelsen på mobilnummer...). Jag förstår att det inte finns lagkrav på det, men kundservice är ett yrke där sånt spelar roll. Långt från alla som kan postens olika portotabeller eller tjänster utantill, och de har jubredan inte världens bästa rykte... fortsätt gärna om nu får ut något av det, men det finns många enklare vägar fram till bättre lösningar för alla, framförallt att upptäcka och se potentiella fel i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis detta. Och det kostar inte postombudet något att ställa dessa frågor. Om frågorna hjälper förhindra såna här situationer är det absolut värt de extra minuterna, så man ser till att avtalet blir så smidigt som möjligt. Alla vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det är klart att företaget inte ska hålla ens hand men samtidigt så är det minsta de kan göra att försöka se till att så lite problem som möjligt uppstår. Det slösar ju deras tid/pengar också trots allt.

Precis detta. Och det kostar inte postombudet något att ställa dessa frågor. Om frågorna hjälper förhindra såna här situationer är det absolut värt de extra minuterna, så man ser till att avtalet blir så smidigt som möjligt. Alla vinner.

Tja, det kostar ju ändå postombudet tid om de ska intervjua alla som ska skickat ett paket, och beroende på hur ombuden ersätts så är det inte säkert att det finns ett ekonomiskt incitament för den typen av kundtjänst.
Sedan uppstår frågan hur de ska hantera kunder som redan beställt tjänsten hemma och bara ska lämna in ett paket?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Hade samma problem när jag skulle returnera till Netonnet. Köpte frakt på nätet. Problemet var att det inte finns en tjänst som heter "Företagspaket" på postens hemsida. Man måste först välja tjänsten "Skicka lätt" och sedan ta tillvalet "utkörning till företag" för en extra slant.

Kanske hade den infon kunnat ges av återförsäljaren, men det är ju inget krav att man ska använda just Postnord. Tyckte infon på Postnords hemsida var lite krånglig att hitta och lite otydlig, men efter en tråd här på forumet löste det sig.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Tja, det kostar ju ändå postombudet tid om de ska intervjua alla som ska skickat ett paket, och beroende på hur ombuden ersätts så är det inte säkert att det finns ett ekonomiskt incitament för den typen av kundtjänst.
Sedan uppstår frågan hur de ska hantera kunder som redan beställt tjänsten hemma och bara ska lämna in ett paket?

Det är bara ett ekonomiskt problem om de har så mycket kunder att den tiden hade gjort att vissa kunder inte hinner få hjälp, vilket bara händer på ett ombud med grymt med kunder, men ok vi antar att det händer.

Vilket är bättre, att de undviker såna här situationer eller den extra tiden de förlorar på att ställa frågorna? Det är samma princip som att köpa en försäkring, för när det väl slår till så gör det det hårt. Hur hårt detta slår till för postombudet/PostNord vet jag inte (och förmodligen inte ni heller) så man kan bara spekulera.

Men hade jag styrt ombudet hade jag valt att ställa frågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det är bara ett ekonomiskt problem om de har så mycket kunder att den tiden hade gjort att vissa kunder inte hinner få hjälp, vilket bara händer på ett ombud med grymt med kunder, men ok vi antar att det händer.

Vilket är bättre, att de undviker såna här situationer eller den extra tiden de förlorar på att ställa frågorna? Det är samma princip som att köpa en försäkring, för när det väl slår till så gör det det hårt. Hur hårt detta slår till för postombudet/PostNord vet jag inte (och förmodligen inte ni heller) så man kan bara spekulera.

Men hade jag styrt ombudet hade jag valt att ställa frågorna.

Vi får ju också komma ihåg att dessa ombud inte är Postnords personal, det är snabbköpens (eller dylikt). Nu vet jag inte exakt hur det ser ut rent avtalsmässigt med dessa ombud. Men jag är ganska övertygad om att Postnord inte betalar per timme, utan snarare per paket in/ut. Vidare så är det fel att det "endast kostar pengar om det innebär att vissa kunder inte får hjälp". De som står vid paket in-/utlämningen har rimligtvis mer och andra arbetsuppgifter än att bara hantera kunder som ska hämta/lämna paket. De står inte och rullar tummarna ifall det inte är någon som ska posta. På många ställen är det en "förbutik" som utför posthanteringen, en förbutik som ofta gör mer än bara utför posttjänster. Exempelvis brukar man sälja spel, mat, tobak, etc. och det är inte ovanligt att det är flera som jobbar där samtidigt.

Ditt förslag innebär dels att postombuden behöver utbilda sin personal mer än vad de gör idag, vilket kostar pengar, samt dels att de ska lägga "mer tid" per inlämnat paket, vilket också kostar pengar. Exakt hur mycket det kostar beror på de lokala förutsättningarna, exempelvis hur nära "tröskeln" man ligger för att behöva ta in ytterligare personal för att kunna hantera posttjänsten. Jag tror grundproblemet är att detta ligger mer i Postnords intresse än de enskilda ombuden. Därför blir det konstigt om det är ombuden som ska bekosta det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vi får ju också komma ihåg att dessa ombud inte är Postnords personal, det är snabbköpens (eller dylikt). Nu vet jag inte exakt hur det ser ut rent avtalsmässigt med dessa ombud. Men jag är ganska övertygad om att Postnord inte betalar per timme, utan snarare per paket in/ut. Vidare så är det fel att det "endast kostar pengar om det innebär att vissa kunder inte får hjälp". De som står vid paket in-/utlämningen har rimligtvis mer och andra arbetsuppgifter än att bara hantera kunder som ska hämta/lämna paket. De står inte och rullar tummarna ifall det inte är någon som ska posta. På många ställen är det en "förbutik" som utför posthanteringen, en förbutik som ofta gör mer än bara utför posttjänster. Exempelvis brukar man sälja spel, mat, tobak, etc. och det är inte ovanligt att det är flera som jobbar där samtidigt.

Ditt förslag innebär dels att postombuden behöver utbilda sin personal mer än vad de gör idag, vilket kostar pengar, samt dels att de ska lägga "mer tid" per inlämnat paket, vilket också kostar pengar. Exakt hur mycket det kostar beror på de lokala förutsättningarna, exempelvis hur nära "tröskeln" man ligger för att behöva ta in ytterligare personal för att kunna hantera posttjänsten. Jag tror grundproblemet är att detta ligger mer i Postnords intresse än de enskilda ombuden. Därför blir det konstigt om det är ombuden som ska bekosta det...

Kan ju också se det som sparad tid när det kommer till problem, så helt enkelt är det inte. Kan man undvika långa efterforskningar av saknade paket och folk som behöver veta kollinummer och liknande kanske man sparat tid totalt?

Inte helt uppenbart dock åt något håll. Oftast bruksr det vara bästa att stoppa problem innan de uppstått dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Kan garantera att de har väldigt bra statistik på det här och att de skulle förlora väldigt mycket tid och pengar på att lägga ner 10-20 sek extra på varje kund som skulle skicka paket. Det är bara att räkna på alla miljoner paket som skickas varje år så ser man vilka otroliga mängder pengar det skulle handla om. Så att ta någon enstaka smäll när en kund inte kan läsa eller kastar sitt kvitto fast man inte ska så är det småpengar i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Skulle tro att webhallen inte är så sugna att åka till en ica-handlare varje dag för att hämta ut returer.
Därav de vill ha det som företagspaket.

Tror även det blir lite svårt att legitimera sig.
Ombud..Jaha..med du heter inte webhallen.
Stämmer inte namnet och legitimationen så får dom inte lämna ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan ju också se det som sparad tid när det kommer till problem, så helt enkelt är det inte. Kan man undvika långa efterforskningar av saknade paket och folk som behöver veta kollinummer och liknande kanske man sparat tid totalt?

Inte helt uppenbart dock åt något håll. Oftast bruksr det vara bästa att stoppa problem innan de uppstått dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast sparad tid för vem? Rent generellt borde man kunna rikta alla frågor till Postnords kundtjänst, inte gå och snacka med ombudet. För de är bara just det, ett ombud. Möjligen att de på sin höjd kan se paket som de har "skapats" av dem själva, men det och massa mer därtill borde Postnords kundtjänst i så fall kunna se. Att någon varken hade kvitto eller kollinummer på det paket som skickades är nog lite av ett specialfall som inte är allt för vanligt. Jag tror nämligen att det är en oerhört minoritet av alla "felskick/problem" som resulterar i att konsumenten går tillbaks till ombudet för att fråga om hjälp.

Så om Postnord vill minska frågorna för sin kundtjänst så borde de ställa högre krav på ombuden, och i samband med detta betala dem mer. Så det är ju en önskan som i så fall bör ställas mot Postnord, inte ombuden.