Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

@HC-8315: Har du hört talas om ordet ”det” i svenska språket? Förundras lite över hur du kan skriva såpass bra i övrigt, men hela tiden skriva ”de” istället för ”det”. Bara en undran, inget illa menat.

Alltså ingen av er som har problem med att skärmen plötsligt svartnar med RX 5700 XT?

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av star-affinity:

Alltså ingen av er som har problem med att skärmen plötsligt svartnar med RX 5700 XT?

Svartnar & svartnar, med vissa youtube klipp blir rutan helt svart men ljudet finns kvar bara att backa så är man tillbaka till klippet innan men detta förekommer bara i chrome i opera fungerar klippet. Märkligt eller inte?

RX 5700
Kör med 20.2.1

4790K | MSI RX 5700 Gaming X | 16GB Crucial 1600MHz | Asus Z97-A | Seasonic P-760w Platinum | Define S | Philips 274E 27"
HTPC Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Bael:

Svartnar & svartnar, med vissa youtube klipp blir rutan helt svart men ljudet finns kvar bara att backa så är man tillbaka till klippet innan men detta förekommer bara i chrome i opera fungerar klippet. Märkligt eller inte?

RX 5700
Kör med 20.2.1

Slutar i chrome om du tar bort hardware acceleration?

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

@SCORPIUS: Jo, bara det att jag hade inte det problemet i dom tidigare drivarna! Skulle skrivit det med!

4790K | MSI RX 5700 Gaming X | 16GB Crucial 1600MHz | Asus Z97-A | Seasonic P-760w Platinum | Define S | Philips 274E 27"
HTPC Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

@HC-8315: Har du hört talas om ordet ”det” i svenska språket? Förundras lite över hur du kan skriva såpass bra i övrigt, men hela tiden skriva ”de” istället för ”det”. Bara en undran, inget illa menat.

Hä kallas mål så hä änt nå fel på o säg de ist fö det hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Ghuntax:

Hä kallas mål så hä änt nå fel på o säg de ist fö det hehe

Aha!
Kanske dags att folk börjar skriva innan på vilken dialekt en text ska läsas med för att underlätta.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Aha!
Kanske dags att folk börjar skriva innan på vilken dialekt en text ska läsas med för att underlätta.

Hehe lugnt:) lite kul bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

@Ghuntax: Nu förstod jag inte – vilken dialekt skrev du det där med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Nu har ni hållit på i flera dagar, ni kanske kan ringa eller messa varandra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

tja

kanske inte något för just denna forum men jag undrar om det är någon som vet hur man får koden till dom gratis spel man får med ifall man köper just ett amd kort? köpte min rx 5700 xt på netonnet , registrerade mig på amd och så får man läsa att man borde ha fått det av dom man köpte det av eller hemskickat över ett mail. fattar ingeting, vem ska man få det av egentligen ? tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av aki04:

kanske inte något för just denna forum men jag undrar om det är någon som vet hur man får koden till dom gratis spel man får med ifall man köper just ett amd kort? köpte min rx 5700 xt på netonnet , registrerade mig på amd och så får man läsa att man borde ha fått det av dom man köpte det av eller hemskickat över ett mail. fattar ingeting, vem ska man få det av egentligen ? tack på förhand

Jag fick min kod av webhallen, så av åf skulle jag tippa.

4790k@4700 - MSI 5700 XT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Efter att ha avinstallerat drivrutiner i felsäker läge och sen installerat dom senaste har kortet varit en dröm, inga konstigheter alls. Kör en sapphire puls 5700xt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2006

@aki04: Vilken version har du fått stabil?

jag sitter med samma kort på ett Gigabyte x570 Aorus elite och har bara fått det stabilt med 19.10.1 utan tillhörande program, endast drivers.
Sista versionen jag orkade testa var 20.1.4 men det tar max 30 min innan det blir black screen eller random reboot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

@omfghi: jag kör just nu dom senaste whql drivisar, dvs 20.1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av aki04:

Jag fick min kod genom att följa instruktioner på https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-game-....

FD Core 500 | Corsair SF600 | Ryzen 7 3700X | Asus ROG X470-i | 2x16GB Ballistix Sport 3000 | Sapphire RX 5700 | WD SN750 500GB | Kingston A400 960GB | Noctua NH-U12A | Logitech 610 | Logitech 403 | Msi Optix MAG27CQ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Lite kul för vissa kanske
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Asus gör en (valfri) återkallning av Navi kort, förstår jag det rätt så har de monterats med alldeles för högt moment pga att skruvarna varit för korta. Upp till mer än tre gånger högre än AMDs maximalt rekommenderade monteringstryck. Vilket skall ha orsakat hårdvarufel.

Verkar som enbart ett fåtal marknader får ta del av denna "uppgradering" dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2005

Vilka marknader det gäller låter jag vara osagt, men mitt kort inköpt på BF 2019 från komplett verkar vara med.
Dock funkar mitt kort klockrent, satte fjädrar under skruvarna det första jag gjorde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av str8forthakill:

Lite kul för vissa kanske
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Asus gör en (valfri) återkallning av Navi kort, förstår jag det rätt så har de monterats med alldeles för högt moment pga att skruvarna varit för korta. Upp till mer än tre gånger högre än AMDs maximalt rekommenderade monteringstryck. Vilket skall ha orsakat hårdvarufel.

Verkar som enbart ett fåtal marknader får ta del av denna "uppgradering" dock.

Vad jag förstår av texten så ökar dom monteringstrycket på kylaren!

Citat:

As a result, all ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics cards shipped from January 2020 forward feature new screws that increase cooler mounting pressure to 50-60 PSI, resulting in improved heat transfer from the GPU to the heatsink.

Problematiken var väl ändå att kylaren glappade pga. för långa skruvar? Eller jag missar något?

HTPC Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av Bael:

Vad jag förstår av texten så ökar dom monteringstrycket på kylaren!

Problematiken var väl ändå att kylaren glappade pga. för långa skruvar? Eller jag missar något?

Nope dom hade alldeles för långa skruvar som gjorde att kylaren glappade mot vram osv. Tänk att det tagit dom så lång tid och efter så mycket klagomål att äntligen erkänna det och göra en återkallelse för att få nya skruvar monterade.

Tänka sig att dom ändå gjorde de tillslut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av omfghi:

jag sitter med samma kort på ett Gigabyte x570 Aorus elite och har bara fått det stabilt med 19.10.1 utan tillhörande program, endast drivers.
Sista versionen jag orkade testa var 20.1.4 men det tar max 30 min innan det blir black screen eller random reboot.

skulle själv rma kortet

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av omfghi:

Sitter med ett likadant moderkort och ett 5700XT pulse som jag faktiskt inte haft några problem med, drog en chansning och är väl nöjd ändå. Var tvungen att fixa kortets BIOS så att fläkten inte lekte rövare konstant men nu fungerar det tyst och bra.
Aldrig haft problem med blackscreens, kör två skärmar. En 1440p 144 Hz och en 1080p numera i 60 Hz. DP/HDMI som anslutningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Nov 2005

Uppgraderade datorn med ett MSI Radeon RX 5700 MECH OC.
Allt flöt på tills idag. Lirade Tarkov några timmar, stängde ner spelet, lämnade datorn och när jag kom tillbaka 20 min senare var skärmen svart och gick inte få bild igen. Inte ens genom omstart.
Enda sättet att få bild var att plocka ur kortet och köra hdmi via moderkortet.
Satte i kortet igen men kunde inte få bild. Fick ta ur det igen.
Skiten åker tillbaks idag. Synd för kortet var suveränt i övrigt men jag kan inte ens köra datorn med kortet i så det är svårt att testa någon fix då...

Blev misstänksam redan då kortet kom då plomberingen på plasten som kortet ligger i var bruten då jag fick kortet. Troligtvis någon som redan haft samma problem och lämnat tillbaka det.
Troligtvis för sista gången.

*Edit* Jag antar att problemet uppstod då skärmen gick ner i enersparläge. Samsung 144 HZ om det hjälper någon annan.

System: HP Pavillion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av anderna:

Uppgraderade datorn med ett MSI Radeon RX 5700 MECH OC.
Allt flöt på tills idag. Lirade Tarkov några timmar, stängde ner spelet, lämnade datorn och när jag kom tillbaka 20 min senare var skärmen svart och gick inte få bild igen. Inte ens genom omstart.
Enda sättet att få bild var att plocka ur kortet och köra hdmi via moderkortet.
Satte i kortet igen men kunde inte få bild. Fick ta ur det igen.
Skiten åker tillbaks idag. Synd för kortet var suveränt i övrigt men jag kan inte ens köra datorn med kortet i så det är svårt att testa någon fix då...

Blev misstänksam redan då kortet kom då plomberingen på plasten som kortet ligger i var bruten då jag fick kortet. Troligtvis någon som redan haft samma problem och lämnat tillbaka det.
Troligtvis för sista gången.

*Edit* Jag antar att problemet uppstod då skärmen gick ner i enersparläge. Samsung 144 HZ om det hjälper någon annan.

Jag lämnade igen ett Mech i Umeå för några veckor sedan, det var dock stabilt men väldigt högt fläktljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Blomkungen:

Sitter med ett likadant moderkort och ett 5700XT pulse som jag faktiskt inte haft några problem med, drog en chansning och är väl nöjd ändå. Var tvungen att fixa kortets BIOS så att fläkten inte lekte rövare konstant men nu fungerar det tyst och bra.
Aldrig haft problem med blackscreens, kör två skärmar. En 1440p 144 Hz och en 1080p numera i 60 Hz. DP/HDMI som anslutningar.

Vad har du för CPU och minnen? Det är nog det enda som kan skilja våra setuper. Jag installerade precis 20.2.1 och det tog 20 min i BFV innan det blev black screen, alla enchancers och kludd avstängt. Lite tröttsamt att det inte ska fungera med senare drivar eller ens Adrenaline. ÄR sjukt nöjd med kortet i övrigt, är hur stabilt som helst med 19.10.1 och presterar riktigt bra i 1440p.

Setup i övrigt är (ifall någon har tips på fler trix att testa)
Gigabyte x570 Aorus Elite (kör PCI-E 3)
Ryzen 3900x
2x16gb Corsair dominator 3200mhz
Sapphire Pulse RX 5700 XT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@omfghi: 3600 och flare X 3200 CL14 som rullar i 3800CL15. Inte haft en enda blackscreen faktiskt men tycker fortfarande AMD ska ha rejält med kritik för folks problem.