Permalänk
Medlem

dioderna i fronten

hej.

måste man ha motståndsfria dioder i fronten på chassit, ni vet sån här power och hdd led:en. kan man ha 5 mm diod?
hade tänkt köpa på elfa nån lämplig dioder eller rättare sagt dioder
[edit] glömde, kan man ha blåa?

mvh Emil

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

vad snakkar du om! JA, det finns blåa dioder men dom lyser inte!

Varför ha ett motstånd på en diod och varför i fronten?

*EDIT ville ändå bara få dig att förstå att det heter LYSdioder

Du kan antagligen inte ha blåa i fronten eftersom dom drar ca. 3volt mer än vad en röd,gul och en grön gör.

Men du kan ju mäta med en multimeter och se efter hur mycket dom nuvarande LYSdioderna får sen leta efter en liknande fast blå eller posta här i forumet och så kan vi hjälpa dig hitta!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

Du kan köra med vilka dioder du vill, men jag rekommederar starkt att du använder en optokopplare mellan dioden och moderkortet.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2014667.htm

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Fungerade hur fint som helst att byta till Blåa i fronten, man böjde bara benen på de som var där tidigare, kollade vilket som var längst etc och satte fast Lysdioden i den ytmonterade plast grejen, sen var det bara att starta upp och det fungerade klockrent.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

jaa klart det funkar men lyser det starkt? borde inte göra det!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

habeapa> Sansa ner dig lite med din attityd, sånt passar inte här.
Eftersom lysdioden är en diod så kan man säga diod. (Light Emitting Diodes)

Klart det lyser starkt, Det sitter ju ett strömbegränsingsmotstånd på moderkortet som ser till att dioden får rätt tändspänning. från 0 till 5 volt..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Ok! =/ ska bättra mig.. men jag tycker fortfarande inte att det går att säga diod till lysdioder men men!

Bra att jag fick veta det att moderkorten har sånadär strömbegränsingsmotstånd!

*EDIT det visste jag inte heller!

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av habeapa

Bra att jag fick veta det att moderkorten nuförtiden har sånadär strömbegränsingsmotstånd!

Det har det alltid gjort..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

hur funkar dom motstånden? de kan inte funka som ett vanligt motstånd iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Du kan köra med vilka dioder du vill, men jag rekommederar starkt att du använder en optokopplare mellan dioden och moderkortet.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2014667.htm

varför ska man ha det då?

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Bara byt ut lysdioderna. Fungerar hur bra som helst. Optokopplare behövs bara om du vill ha dem till att lysa full styrka men det är bara irriterande om man har dem i fronten.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
varför ska man ha det då?

Då skärmar du ut dioden från moderkortet och minskar/tar bort risker för trubbel som kortslutning. Du behöver inte använda en optokopplare om du inte vill.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Då skärmar du ut dioden från moderkortet och minskar/tar bort risker för trubbel som kortslutning. Du behöver inte använda en optokopplare om du inte vill.

tack! men jag tror nog jag ska använda en sådan för vill ju inte paja moderkortet!

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att moderkortet kör med en strömbegränsningskrets(går att göra med två-tre transistorer och ett par motstånd IIRC) så att de alltid får 20mA.

Bara min teori dock.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Man kan fan inte kalla en LYSdiod för diod!! Diod är ju em helt annan sak, eller en lysdiod som inte lyser kan man säga.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Så det är helt lugnt att bara byta (lys)dioderna ?

Man kanske kan söka på nätet hur många Ampere moderkortet ger.. Men egentligen är det väl bara lysdioderna som kan pajja, eller?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Men herregud, byt diodjävlarna och prova nåt! Fråga inte om allt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Men herregud, byt diodjävlarna och prova nåt! Fråga inte om allt!

nu sa du diod när du (antar jag) menade lysdioder, där ser du själv. Det kvittar väl vad man säger så länge man blir förstådd? Det rätta namnet är ju dock lysdiod som du säger, eller LED

EDIT: det är ingen fara, byt ut LEDsen som ni vill, det ända som går sönder är väl LEDsen och de är ju inte så fruktansvärt dyra?

Permalänk
Medlem

Det går att byta rakt av! Inget går sönder!

Jävla tjafs för en så enkel sak.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

om moderkortet inte fungerar som vissa här uppe påstått så kan moderkortet gå sönder för att lysdioderna drar för mycket ström, men detta är inte alls troligt så byt på ni. Ingen fara med moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en blå diod behöver 3 volt för att lysa, medans grön och gul ligger på 2,3V (har jag för mig) och röd 1,6V, däremot har jag inte en aning om vadmoderkortet lämnar ifrån sig på dom, men skälet till varför det tex. nästan aldrig finns blå dioder på elektronik-utrustningar är att dom är lite dyrare.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

herrejesus......
vill verkligen veta hur detta kommer sluta!

Permalänk
Medlem

Hade inget att göra, så jag plitade ihop följande schema:

Håller lysdioden på 20mA oavsett vilken typ det är(så länge som den kräver mindre spänning än op:n). Kostar 14,38kr + moms för delarna från elfa.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

MatzoN: Det beror väl på Fabrikat och styrka och lite andra grejer? Man kan ju knappast påstå att ALLA röda LEDs behöver en spänning på 1,6V. Eller menar du en minimi-spänning kanske?

OffT: Förövrigt tycker jag att språkfacism kan utövas i 'Övrigt' delen av formuet

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!