Permalänk
Medlem

Fristads
Blåkläder

Det finns mer än bara snickarbyxor. De har även kläder för servicesektorn, typ kundmottagare och sånt.

Permalänk
Medlem

Andra har skrivit bra om arbetskläder, men lite mer uppstyrt skylle jag säga att både La Coste och Tommy Hillfigers byxkvalitet har imponerat på mig de senaste 2-3 åren. Jeans kör jag som du på Nudie. För skor rekommenderar jag brittiskt, för sneakers i läder är Boss bra (kan dock vara svårt att hitta en model som faller en i smaken). Skjortor tycker jag Charles Thyrwitt's är bäst. Kavajer är väl mer en smaksak, men RL Polo's håller en förvånansvärt bra standard sett till pris trots hur dåligt alla andra plagg i deras linje håller.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Köpte ett par svarta chinos på carlings som varit suveräna, men nu efter många år och många många tvättar går fickorna sönder hela tiden, tyget i själva fickan har blivit för tunnt och utslitet. Trots att jag tvättat dessa byxor säkert 100 gånger (40 grader, så hög hastighet som möjligt på centrifigering, och ibland även torktumlare på låg temp) så hittar jag inga nya chinos som är så svarta som dessa :'(

Ett tips är jeansen från lager 157, den mörkare slimmodellen iaf. Dom kostar typ 200kr och håller i flera år för mig innan de tillsist får ett skavmärke där hörnet på mobilen skaver när man går :/

Kommer följa tråden, hatar kläder och skor som går sönder bara man tittar på dem.

Har faktiskt ett par byxor i avslappnad modell, inga chinos/jeans eller liknande, från vad jag tror är deras egna märke The Glory Days som har hållit i över 10 år. Enda som du säger är fickorna där tyget har förtunnats genom åren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Andra har skrivit bra om arbetskläder, men lite mer uppstyrt skylle jag säga att både La Coste och Tommy Hillfigers byxkvalitet har imponerat på mig de senaste 2-3 åren. Jeans kör jag som du på Nudie. För skor rekommenderar jag brittiskt, för sneakers i läder är Boss bra (kan dock vara svårt att hitta en model som faller en i smaken). Skjortor tycker jag Charles Thyrwitt's är bäst. Kavajer är väl mer en smaksak, men RL Polo's håller en förvånansvärt bra standard sett till pris trots hur dåligt alla andra plagg i deras linje håller.

Enda erfarenheten jag har av Lacoste är deras pikéskjortor, nu suprise right ?
Har väl hållit helt ok, men har alldeles för få produkter av märket i sig för att bilda mig en riktig uppfattning om helheten. Samma sak gäller Tommy Hilfiger.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aningen luddig rubrik när jag tänker efter, men är hur som helst ute efter kläder med lång hållbarhet, dvs som håller för vardagligt användande och inte några överprisade designermärken a'la 1 par jeans 6000:-.
Anledningen till tråden är att jag på senare tid känner att jag gjort en del mindre lyckade köp av kläder med minst sagt varierande kvalité.
När det kommer till jeans ex har jag lärt mig att det bästa är att hålla sig till Nudie då jag har bra erfarenhet av dom ex.

Men övriga kläder, och främst då byxor då det är dom som tenderar att gå sönder först, är vad jag behöver hjälp med. Jag är inte den personen som äger en symaskin dessvärre vilket nästan snart är läge att införskaffa,men jag lämnar in mina kläder hos en skräddare till och från.
Men hur som, köpte nyligen ett par chinos i normal passform, dvs ingen slim-fit eller liknande från Nudie som jag noterade att dom hade börjat gå hål i efter endast 2 månaders användning. Kanske är det jag som går någorlunda knasigt, vad vet jag. Men surt är det i vilket fall.
Dom byxor jag tycker har hållit bäst hittills är mina
Carhartt Master Pants som jag haft i flera år, och det blir att lägga en beställning på ett par till strax.

Tänkte dom höra om Swec folket har tips på andra märken som man kan ha förbisett ?

Jag vill bara berätta att jag har exakt samma problem. Tycker det är helt sjukt eftersom jag köper mina byxor för ca 600-700 och upplever att det är lite "kvalitet". Ändå har mina jeans max hållt ett år.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, sliter ut mina jeans så oerhört fort. Vissa jeans går sönder i grenen efter bara en månad. Cyklar till och från jobbet var dag (2.5km enkel).

Har efter att testat mängder av märken kommit fram till att Tiger of Sweden är de byxor som håller längst, hade ett par svarta som höll i nästan ett helt år av frekvent användande! Det hör verkligen till ovanligheten. Köpte ett par nya Lee jeans för några veckor sedan, de är redan på väg att gå sönder.

Sjukt trist att behöva lägga så mycket pengar på byxor....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag vill bara berätta att jag har exakt samma problem. Tycker det är helt sjukt eftersom jag köper mina byxor för ca 600-700 och upplever att det är lite "kvalitet". Ändå har mina jeans max hållt ett år.

Mmmm, är riktigt surt. Efter att ha avhandlat diverse märken och modeller genom åren så har jag som sagt nog kommit fram till att Carhartt och deras Master Pant är den modell som har hållit överlägset bäst. Är väl nån typ av vardagsarbetsbyxa kan man säga, blir en beställning på ett andra par så fort lämplig färg hittas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör Wrangler (bootcut modell) dagligen och alternerar mellan två par. Fungerar finfint i bushen som på kontoret, även om det tjocka jeanstyget gör att man inte är så smidig som önskats ibland. Inne på 3-4 år nu på dessa par och inte en antydan till förslitning. Färgat om dom en gång i tvättmaskin sedan ökendamm bäddat in sig i tyget och de såg brundaskiga ut efter tvätt.
Sedan kör jag bootcut då det funkat bra för mig när jag har kängorna utan att det ser dumt ut i sneakers eller lågskor.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Armens byxor. Dom håller...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Enda erfarenheten jag har av Lacoste är deras pikéskjortor, nu suprise right ?
Har väl hållit helt ok, men har alldeles för få produkter av märket i sig för att bilda mig en riktig uppfattning om helheten. Samma sak gäller Tommy Hilfiger.

Haha nej det är väl klassikern antar jag. Pikéskjortor överlag är i stort sett omöjligt att få i 'bra kvalitet' mätt med en standard man applicerar på andra plagg. De tappar form och färg relativt fort. La Coste är en av de bättre piké tillverkarna, de har OK kvalitet (jämfört med andra), RL's är ju till exempel katastrof!

Men min rekommendation för de två märkerna gäller alltså typ chinos och ullbyxor, där är La Coste och TH bra.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Fjällräven eller liknande, G1000-väv. Samma som arbetskläder brukar ha, men tätare och tunnare.

Jag är (var) en "jeansmänniska", hade jeans som huvudbyxa i säkert 20 år. I takt med att jag, öh, fick mer muskler på låren, så slets byxorna ut oftare på insidan grenen, eller fransade sig längst ner. Det senare var väl enklare att fixa.

Blandningen 65% polyester och 35% bomull håller däremot oerhört bra. En försiktig egen uppskattning är ca 5x längre än ren bomull. Mitt byxkonto, jag roterar några olika byxor, är väl 1 inköp vart 2-3 år kanske. Har kvar några jeans, men använder dem typ aldrig så nu håller de rätt bra...

OBS att modernare funktionsbyxor med stretch och annat skit håller sämre, de nopprar sig eller fastnar i saker osv. Kass. G1000 eller liknande ska det vara. Kan vara från XXL eller vadsom. 65% polyester, max 35% bomull, no stretch.

Redigerat: Ska man ha "jeans" kan man tydligen pröva hampajeans, de kostar lite mer men påstås hålla mycket bättre. Jag har inte provat, har inte hittat några här i Sverige att testa. Kan inte säga att jag letat heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@RVX: Kan inte påstått att jag någonsin stött på något jeansmärke som hållit ovanligt bra, men byggkläder kan vara min go-to.

Har några brallor jag köpt på swedol av arbetskläder-märken, då av modell typ vakt / patrull / service byxor som är byggda i lite samma material som snickarbyxor men i en mer neutral och fashionabel modell

Men ärligt talat- om du har problemet att byxor ofta går sönder, skaffa en symaskin.

Gjorde det förra året när jag insåg att jag hade nästan 20k liggande i form av trasiga G-star jeans och cargopants (och då är G-star marginellt mer hållbara för mig i vanliga fall då de oftast har rätt snitt och space nog att hantera min marklyfts/knäböjs-lår) och bara inte kunde förmå mig att köpa ytterliggare för att sannolikt lägga till samlingen efter några månader. Nu lagade jag inte allt, lagade fem stycken plagg, slaktade ett par som ändå var slitna för material, samt sydde ihop ett för mig väldigt lustigt frankenstein-plagg av ett par humör-jeans och ett två par g-star jeans.

Efter ett tag blir det för mycket- drog sönder ett par nästan sprillans nya cargopants i pulka-race med familjen, köpte nya och någon månad senare fastnade jag ite någon vass stålkant när jag höll på att bygga ett vindskydd åt bil, drog sönder dem med.
Dragit hål på två par G-star rovic när jag halkat ner för olika berg under discgolfrunda. Om jag skulle köpa nytt varje gång jag har sönder något skulle det bli jävligt dyrt jämfört med att lägga två tusen på en Toyota Superjeans och sedan lite tråd och skit.

Beror givetvis på din stil också- om din stil är minimalistisk och finklädd så kanske hemlagade jeans inte är något för dig.
För min del så låter jag gärna det yttre matcha det inre och är ändå täckt i ärr så vafan.

Råkar idag har på mig min allra första lagning, som ser precis så dåligt ut som man kan vänta sig av ett första försök- detta är byxorna som blev helt upprivna i pulkarace, givetvis kunde de lagats mer diskret om man inte har lika dålig smak som jag har:

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd

Dickies byxor har jag kört en del, de verkar hålla väldigt bra även om de känns lite som arbetsbyxor. Annars när det gäller jeans så är det svårt, speciellt med dagens trender med förslitna byxor och så. Rådenim kan funka men de är inte så bekväma förrän man har haft dem ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dickies byxor har jag kört en del, de verkar hålla väldigt bra även om de känns lite som arbetsbyxor. Annars när det gäller jeans så är det svårt, speciellt med dagens trender med förslitna byxor och så. Rådenim kan funka men de är inte så bekväma förrän man har haft dem ganska länge.

Ja, färdigslitna byxor håller rejält mycket sämre. Jag har dessutom svårt att hitta "ring spun" numera, de höll bättre när jag var jeansmänniska.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Om man jämför ett par jeans från början på 9ⁿtalet ohj idag,så är det som att jämföra ett papper och en kartong!! Nya jeans går alltid sönder i granen för mig, men jag har tur,har en astatisk skräddars som lagr och förstärker mins6för 100kr!! Och det går inte att se efteråt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Haha nej det är väl klassikern antar jag. Pikéskjortor överlag är i stort sett omöjligt att få i 'bra kvalitet' mätt med en standard man applicerar på andra plagg. De tappar form och färg relativt fort. La Coste är en av de bättre piké tillverkarna, de har OK kvalitet (jämfört med andra), RL's är ju till exempel katastrof!

Men min rekommendation för de två märkerna gäller alltså typ chinos och ullbyxor, där är La Coste och TH bra.

Har bara erfarenhet av krokodilen, så Raffes pike är inget jag vet nånting om

Skrivet av Pirum:

Fjällräven eller liknande, G1000-väv. Samma som arbetskläder brukar ha, men tätare och tunnare.

Jag är (var) en "jeansmänniska", hade jeans som huvudbyxa i säkert 20 år. I takt med att jag, öh, fick mer muskler på låren, så slets byxorna ut oftare på insidan grenen, eller fransade sig längst ner. Det senare var väl enklare att fixa.

Blandningen 65% polyester och 35% bomull håller däremot oerhört bra. En försiktig egen uppskattning är ca 5x längre än ren bomull. Mitt byxkonto, jag roterar några olika byxor, är väl 1 inköp vart 2-3 år kanske. Har kvar några jeans, men använder dem typ aldrig så nu håller de rätt bra...

OBS att modernare funktionsbyxor med stretch och annat skit håller sämre, de nopprar sig eller fastnar i saker osv. Kass. G1000 eller liknande ska det vara. Kan vara från XXL eller vadsom. 65% polyester, max 35% bomull, no stretch.

Redigerat: Ska man ha "jeans" kan man tydligen pröva hampajeans, de kostar lite mer men påstås hålla mycket bättre. Jag har inte provat, har inte hittat några här i Sverige att testa. Kan inte säga att jag letat heller.

Är någon G1000 väv i dom byxorna jag har, är otroligt nöjd med hur mycket dom håller för. Visst, dom är utomhusbyxor och är tänkta för att hålla, men ändå mycket nöjd

Skrivet av Shiprat:

@Ravix: Kan inte påstått att jag någonsin stött på något jeansmärke som hållit ovanligt bra, men byggkläder kan vara min go-to.

Har några brallor jag köpt på swedol av arbetskläder-märken, då av modell typ vakt / patrull / service byxor som är byggda i lite samma material som snickarbyxor men i en mer neutral och fashionabel modell

Men ärligt talat- om du har problemet att byxor ofta går sönder, skaffa en symaskin.

Gjorde det förra året när jag insåg att jag hade nästan 20k liggande i form av trasiga G-star jeans och cargopants (och då är G-star marginellt mer hållbara för mig i vanliga fall då de oftast har rätt snitt och space nog att hantera min marklyfts/knäböjs-lår) och bara inte kunde förmå mig att köpa ytterliggare för att sannolikt lägga till samlingen efter några månader. Nu lagade jag inte allt, lagade fem stycken plagg, slaktade ett par som ändå var slitna för material, samt sydde ihop ett för mig väldigt lustigt frankenstein-plagg av ett par humör-jeans och ett två par g-star jeans.

Efter ett tag blir det för mycket- drog sönder ett par nästan sprillans nya cargopants i pulka-race med familjen, köpte nya och någon månad senare fastnade jag ite någon vass stålkant när jag höll på att bygga ett vindskydd åt bil, drog sönder dem med.
Dragit hål på två par G-star rovic när jag halkat ner för olika berg under discgolfrunda. Om jag skulle köpa nytt varje gång jag har sönder något skulle det bli jävligt dyrt jämfört med att lägga två tusen på en Toyota Superjeans och sedan lite tråd och skit.

Beror givetvis på din stil också- om din stil är minimalistisk och finklädd så kanske hemlagade jeans inte är något för dig.
För min del så låter jag gärna det yttre matcha det inre och är ändå täckt i ärr så vafan.

Råkar idag har på mig min allra första lagning, som ser precis så dåligt ut som man kan vänta sig av ett första försök- detta är byxorna som blev helt upprivna i pulkarace, givetvis kunde de lagats mer diskret om man inte har lika dålig smak som jag har:

https://i.imgur.com/8i1tEQ3.jpg

Nej så är det väl, finns ju inget som är oförstörbart, dock verkar ju vissa märken ha högre kvalité än andra känns det som. Där är Nudie mitt go-to i jeansväg, är faktiskt inte helt omöjligt att en symaskin letar sig in i mitt hem. Visst jag lämnar in en del kläder till skräddare som lagar dom, men även den kostnaden ökar ju för varje gång när man istället kan göra det själv. Behöver ju knappast vara nån värsting-modell, typ enklaste basicvarianten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har mycket kläder från Asket som jag tycker håller väldigt hög kvalitet. Kläderna är rimligt prissatta i förhållande till vad man får, dvs bra tyger och material sydda med hög kvalitet i europeiska fabriker. Dessutom erbjuder de en stor variation av storlekar utöver det vanliga med 3 olika länger på alla överdelsplagg.
Äger deras chinos såväl som flera överdelsplagg.
Tycker man om stilrena basplagg kan jag verkligen rekommendera dem.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

När det kommer till Jeans så har jag aldrig märkt att priset skulle reflektera hållbarhet. Har kört allt från märkes jeans till billiga på HM. Just nu kör jag svarta stretch från weekday. Sköna, relativt hållbara och billiga, och funkar till i princip allt då dom funkar både som "finbyxa" och sköna nog för att ligga hemma i soffan i. 500kr, och då skulle jag uppskatta en hållbarhet på 300dagar eller så. Dock tvättar jag jeans väldigt sällan, men hållbareheten är nog den bästa av de strechjeans jag provat iaf.

Permalänk
Medlem

Jag kör på https://sosoclothing.se/ Svenska killar som säljer byxor (tillverkade någon annanstans).
Där kan du köra på med grovt rått denim som håller för det mesta.

Citat:

CAN I REPAIR MY SOSO DENIM FOR FREE?
Yes! If you want us to repair your SOSO’s we are more than happy to do so in our workshop in Umeå, Sweden. Shipping cost will not be included so make sure you prepay for a return parcel so we can send it back once repaired.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kan inte hjälpa dig på märkes-sidan, men hur lyckas du få hål på brallorna? Något i ditt beteende och användande måst ju slita mycket på brallorna. Vart slits dem?

Nej, det har inget med beteende och användande att göra. OP är knappast ensam om att ha byxor som går sönder i grenen vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem

@CymbalCrasher: När han förtydligade att det var grenen det handlade om så klarnade det. Såg framför mig hur småhål plötsligt bildades längst benen, eller hur de fransades upp i linningen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Mina jeans tenderar också att gnidas i sönder i grenen efter ½-1 års effektivt bruk.

Cyklar inget, men promenerar en del, så tror en hel del av slitaget är från det. Är också svårt att hitta byxor som sitter bra, mer eller mindre samtliga jag haft så långt jag kan minnas verkar har varit för personer utan bakdel, som således inte kan bäras utan ett lätt häng eftersom det inte går att sätta sig ned då...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan ju nämna i sammanhanget att hur man tvättar dem, kan påverka hur länge de håller...

Själv nötte jag jeans jättesnabbt och gick faktiskt och frågade i en butik, om de hade några mer "hållbara" att sälja. Svaret blev nej.. men säljaren gav mig ett råd. Tvätta i 30 grader och utan centrifugering (fintvätt) och sköljmedel.
Köpte två par nya jeans och de ser fortfarande ut som nya efter 1.5 år.

Innan hade jag kört 40 graders snabbtvätt med centrifugering och även använt sköljmedel.

Bra tips! Jag bränner av 4-5 par jeans varje år med skrevhål. Ska pröva det här med de nya!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Dollarn är dyr just nu, med rimligare kurs hamnar på halva priset men då brukar jag också köpa 2-3 st varje gång. Min erfarenhet av Levis här i Sverige är att dom sällan ligger under lusentappen paret men du kanske har någon bättre källa?

Jeansmagasinet här i stan, Norrköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@CymbalCrasher: När han förtydligade att det var grenen det handlade om så klarnade det. Såg framför mig hur småhål plötsligt bildades längst benen, eller hur de fransades upp i linningen.

Njaee...riktigt så illa är det inte 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Jeansmagasinet här i stan, Norrköping.

Är det dam-modell vi pratar om?

Kollade och det visar sig att det är helt olika priser på dam- och herr-modellerna. Av någon knepig anledning så skiljer det en faktor 2x eller mer.

Permalänk
Medlem

Kan flika in att dagens tvättmedel är tokmycket mer aggressiva mot kläderna än de var för tjugo år sedan. Får leta som en idiot om jag vill hitta ett tvättmedel som inte innehåller enzymer, och ibland går det inte att hitta så då kör jag med 1dl bikarbonat/½dl natriumkarbonat eller 2½dl 12% ättika beroende på om det är fett/fläckigt eller lukt (resp). Kör dessa aldrig samtidigt.

Varför ingen reagerar på att tvättmedlen innehåller enzymer är för mig en gåta. Speciellt när en av de vanligare är cellulas, som bryter ner cellulosa. Stackars bomullskläder...

Ett annat problem är att dagens moderna tvättmaskiner som standard är programmerad till att långköra tvätten på vanligt tvättmedel, så att tygerna hinner brytas ner ännu mer. Fast om jag kör med bikarbonat eller ättika så då kommer tvättmaskinen på att den ska vara snabb! Istället för 3-4 timmar är den klar på 1½-2 och lämnar smuts kvar i tvätten.

Mitt sätt att komma runt det är att köra "blötläggning". Då ligger tvätten nästan stilla också under den tiden vilket leder till mindre rörelseslitage.

"Vanligt" tvättmedel sparar jag till de tillfällen när jag fått en så svår fläck att inte bikarbonat/ättika biter, men även då har det tvättmedlet problem. (Nån gång måste jag få göra slut på paketet)

Permalänk
Medlem

Än en gång: köp jeans som inte har mellanrum mellan skrev och gren, och inte är överdrivet tajta runt övre delen av låren, så kommer de inte gå sönder i grenen (de kan förstås fortfarande nötas sönder av cykelsadlar, men det är en annan sak). Alternativt jeans som är så slappa att det aldrig blir nån som helst tajthet i grenen eller kringliggande delar oavsett hur benen är vinklade i förhållande till varandra. Men då snackar vi nog nästan mysbyxnivå av slapphet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker kläder över lag håller oerhört låg kvalité idag, oavsett pris.

T ex så köpte jag två par svarta jeans i Ullared någon gång på 90-talet, använde de tills de var så urtvättade att de blev vita. Köper man jeans idag så faller de sönder som... Rena skiten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Kan flika in att dagens tvättmedel är tokmycket mer aggressiva mot kläderna än de var för tjugo år sedan. Får leta som en idiot om jag vill hitta ett tvättmedel som inte innehåller enzymer, och ibland går det inte att hitta så då kör jag med 1dl bikarbonat/½dl natriumkarbonat eller 2½dl 12% ättika beroende på om det är fett/fläckigt eller lukt (resp). Kör dessa aldrig samtidigt.

Varför ingen reagerar på att tvättmedlen innehåller enzymer är för mig en gåta. Speciellt när en av de vanligare är cellulas, som bryter ner cellulosa. Stackars bomullskläder...

Ett annat problem är att dagens moderna tvättmaskiner som standard är programmerad till att långköra tvätten på vanligt tvättmedel, så att tygerna hinner brytas ner ännu mer. Fast om jag kör med bikarbonat eller ättika så då kommer tvättmaskinen på att den ska vara snabb! Istället för 3-4 timmar är den klar på 1½-2 och lämnar smuts kvar i tvätten.

Mitt sätt att komma runt det är att köra "blötläggning". Då ligger tvätten nästan stilla också under den tiden vilket leder till mindre rörelseslitage.

"Vanligt" tvättmedel sparar jag till de tillfällen när jag fått en så svår fläck att inte bikarbonat/ättika biter, men även då har det tvättmedlet problem. (Nån gång måste jag få göra slut på paketet)

Wow, avancerat tvättprogram Själv kör jag vanligt tvättmedel, en tvätt tar 40 min inklusive centrifugering på 1200 varv, sedan åker nästan alla 40 tvätt in i torktumlaren på låg temp och all 60 tvätt in i torktumlaren på hög värme. Låter i princip bara bli att torktumla jeans, skjortor och tjejens alla stickade saker. Är jag lat? Ja! Men jag hinner 3 fulla tvättmaskiner på 3 timmar, torra, vikta och tillbaka i skåpen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc