Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kanske du skall läsa på lite om statistik, urval och lite annat?

Så du säger att det vore omöjligt att detta kan ha varit ett sammanträffande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Så du säger att det vore omöjligt att detta kan ha varit ett sammanträffande?

Inget är omöjligt. Och jag har ingen aning om urvalsmetoden. Men som sagt, du kan testa det själv om du kan programmera.

Edit: om jag ger dig en tärning är det då omöjligt att du slår 1000 st 6:or i rad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inget är omöjligt. Och jag har ingen aning om urvalsmetoden. Men som sagt, du kan testa det själv om du kan programmera.

Edit: om jag ger dig en tärning är det då omöjligt att du slår 1000 st 6:or i rad?

Jo förstås det och jag har inte heller dessa kunskaper så bra. Men det känns lite alldeles tidigt för att dra några slutsatser av, speciellt den 9 Feb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jo förstås det och jag har inte heller dessa kunskaper så bra. Men det känns lite alldeles tidigt för att dra några slutsatser av, speciellt den 9 Feb...

9:e februari är när de släppte studien, de har tittat på gruppen som var fått diagnosen fram till om med den 29 januari, vilket var lite över 6000, så de har tittat på 16% av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

9:e februari är när de släppte studien, de har tittat på gruppen som var fått diagnosen fram till om med den 29 januari, vilket var lite över 6000, så de har tittat på 16% av dem.

OK tack Ja återstår att se hur det är egentligen. Jag är fd hardcore-rökare och inte varit sjuk i några år hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hur menar du då?

Jag antog att du menade att antalet var för lågt mot antalet drabbade och därmed missat att de gjort ett urval eftersom jag trodde det var uppenbart att det går att göra sånna urvalsstudier och att det inte var det du hakat upp dig på

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte Corona tillräckligt spritt ännu, men finns det några riktiga rapporter om man kan drabbas igen av viruset?
Kan tänka mig att om man blivit friskförklarad att man ändå är lite isolerad emot omvärlden och inte är i närheten av smittade personer, men om smittan dyker upp på fler ställen och det finns risk att träffa på smittade personer igen, kan man då bli sjuk igen?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Nu är ju inte Corona tillräckligt spritt ännu, men finns det några riktiga rapporter om man kan drabbas igen av viruset?
Kan tänka mig att om man blivit friskförklarad att man ändå är lite isolerad emot omvärlden och inte är i närheten av smittade personer, men om smittan dyker upp på fler ställen och det finns risk att träffa på smittade personer igen, kan man då bli sjuk igen?

Finns nog inga studier som visar på för eller mot att man kan bli smittad igen, dock finns det exempel på iaf en person som blivit smittad igen i Japan.

Problemet här är väll att Viruset muterar, så om du är immun mot den första versionen av viruset så kanske du inte är immun mot den andra versionen, men jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Tydligen hävdar kinesiska forskare att Viruset har muterat redan :

Citat:

Chinese scientists claim that the #COVID19 virus has probably genetically mutated to two variants: S-cov & L-cov. They believe the L-cov is more dangerous, featuring higher transmitibility and inflicting more harm on human respiratory system.

Taget ifrån https://twitter.com/globaltimesnews/status/123509488291547136... Finns dokument bifogat i twitter flödet som visar studien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Finns nog inga studier som visar på för eller mot att man kan bli smittad igen, dock finns det exempel på iaf en person som blivit smittad igen i Japan.

Problemet här är väll att Viruset muterar, så om du är immun mot den första versionen av viruset så kanske du inte är immun mot den andra versionen, men jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Tydligen hävdar kinesiska forskare att Viruset har muterat redan :

Taget ifrån https://twitter.com/globaltimesnews/status/123509488291547136... Finns dokument bifogat i twitter flödet som visar studien.

Det är så mycket spekulationer hit och dit. Enligt WHO:s forskningsrapport på viruset så har det inte muterat och väljer att lita på det mer än en länk i en bias tidning från China. Efter att ha läst vissa av inläggen i twittertråden så blir man ju mörkrädd, folk är så sjukt lättpåverkade. Såg någon som skrev att det är självklart att det muterat och det är det farligare viruset som är i Italien och att det är därför så många dött där.........

Italien kommer drabbas av fler dödsfall än många andra länder då dom har väldigt många gamla. 23% av Italiens befolkning är över 65 år, det är bara Japan som har fler människor över 65. Alla 79 som dött i Italien har varit över 63 år och har haft en underliggande allvarlig sjukdom enligt the guardian.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/03/italy-elderly-p...

All jäkla hysteri kring detta är bra mycket farligare än själva viruset. Vi har för närvarande 82 fall totalt i Skandinavien, SAMTLIGA milda.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Man kan följa de olika "mutationerna" av Corona på denna sida

https://nextstrain.org/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man kan följa de olika "mutationerna" av Corona på denna sida

https://nextstrain.org/

Intressant länk!

Inte för det säger mig så mycket, men det var intressant iaf

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

The guardian artikeln jag länkade till har en hel del intressant info från Italien.

"There are more than 2,500 people infected in Italy. Health workers have carried out 25,856 swab tests, significantly dwarfing the number undertaken in other European countries.

Those tested include Pope Francis, 83, after he was forced to cancel engagements this week because of a cold. He returned a negative result, Il Messaggero newspaper reported on Tuesday.

The majority of cases – 1,520 – are in the northern Lombardy region, where 10 towns have been under lockdown for more than a week. The virus has spread to more than half of Italy’s 20 regions, including Tuscany, Puglia, Sicily and recently Sardinia.

Authorities say the majority of people who tested positive in other regions were travelling from Lombardy or had been in the north for a few weeks before the outbreak.

Prof Massimo Galli.
Prof Massimo Galli. Photograph: Miguel Medina/AFP via Getty Images
Of those infected, 1034 are in hospital – 229 in intensive care – and 1,229 are recovering at home. The number of people who have recovered from the illness has more than doubled to 160.

Researchers at Sacco hospital last week isolated a strain of the virus from an Italian patient, which suggests Covid-19 may have circulated in northern Italy for weeks before it was detected.

w.
Galli said: “It has been claimed that the so-called Italian virus is very different from the Chinese one. These are simply rumours. We are currently mapping out the sequences and only afterwards can we know
“Obviously, since it is an RNA virus, it is expected to be at least a little different from the Chinese one. RNA viruses typically change: between each viral copy and its template there will be a few differences, like a single nucleic acid mutation. But only once we have the sequences can we begin to make comparisons."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

The guardian artikeln jag länkade till har en hel del intressant info från Italien.

"There are more than 2,500 people infected in Italy. Health workers have carried out 25,856 swab tests, significantly dwarfing the number undertaken in other European countries.

Those tested include Pope Francis, 83, after he was forced to cancel engagements this week because of a cold. He returned a negative result, Il Messaggero newspaper reported on Tuesday.

The majority of cases – 1,520 – are in the northern Lombardy region, where 10 towns have been under lockdown for more than a week. The virus has spread to more than half of Italy’s 20 regions, including Tuscany, Puglia, Sicily and recently Sardinia.

Authorities say the majority of people who tested positive in other regions were travelling from Lombardy or had been in the north for a few weeks before the outbreak.

Prof Massimo Galli.
Prof Massimo Galli. Photograph: Miguel Medina/AFP via Getty Images
Of those infected, 1034 are in hospital – 229 in intensive care – and 1,229 are recovering at home. The number of people who have recovered from the illness has more than doubled to 160.

Researchers at Sacco hospital last week isolated a strain of the virus from an Italian patient, which suggests Covid-19 may have circulated in northern Italy for weeks before it was detected.

w.
Galli said: “It has been claimed that the so-called Italian virus is very different from the Chinese one. These are simply rumours. We are currently mapping out the sequences and only afterwards can we know
“Obviously, since it is an RNA virus, it is expected to be at least a little different from the Chinese one. RNA viruses typically change: between each viral copy and its template there will be a few differences, like a single nucleic acid mutation. But only once we have the sequences can we begin to make comparisons."

Jag skulle vilja veta mer kring dödsfallen i just Italien. Ålder, sjukdomar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag skulle vilja veta mer kring dödsfallen i just Italien. Ålder, sjukdomar osv.

Vet inte om Italien men i kina var 80% av döttsfallen över 60-65år eller hade tidigare kända medicinska problem.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2020/02/forsvarsmak...

Bra länk för alla som grinar över att ingenting görs. Bara för att regering etc inte släpper pressrelease när löfven går på toa så betyder det inte att ingenting görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alla 79 som dött i Italien har varit över 63 år och har haft en underliggande allvarlig sjukdom enligt the guardian.

All jäkla hysteri kring detta är bra mycket farligare än själva viruset. Vi har för närvarande 82 fall totalt i Skandinavien, SAMTLIGA milda.

Läsförståelse...
The virus has killed 79 people in Italy, overwhelmingly aged between 63 and 95 with underlying serious illnesses.

The youngest patient to die was 55 and suffering from chronic disease. A 61-year-old doctor who was not known to have underlying health problems has also died.

Bara lite petighet... men det är inte alla - overwhelmingly påvisar en stor majoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Läsförståelse...
The virus has killed 79 people in Italy, overwhelmingly aged between 63 and 95 with underlying serious illnesses.

The youngest patient to die was 55 and suffering from chronic disease. A 61-year-old doctor who was not known to have underlying health problems has also died.

Bara lite petighet... men det är inte alla - overwhelmingly påvisar en stor majoritet.

Ahhh sorry, missade det. Bra korrigering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

"The virus has killed 79 people in Italy, overwhelmingly aged between 63 and 95 with underlying serious illnesses.

The youngest patient to die was 55 and suffering from chronic disease. A 61-year-old doctor who was not known to have underlying health problems has also died."

Källa:

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det här med Corona-Lönesänkning för att företag ska behålla personal istället för sparka dom (staten går och betalar en del av lönen). Känns inte det som en överreaktion i det här läget??

Är det pga Kina eller? att Svenska företag inte får in material ifrån Kina som de brukade, och kan inte producera saker? Hänger inte riktigt med varför det här ska vara nödvändigt i det här skedet? Risken blir att företag utnyttjar det här till max så åker vi skattebetale på notan istället?

Permalänk
Medlem

Nu kom de två första fallen i Karlstad där jag bor. Dom har varit i Norra Italien...

Permalänk
Medlem

Alternativet kan vara att exempelvis Volvo varslar hela nattskiftet. Men visst kan det missbrukas. På företaget jag jobbar skars det rejält under krisen 2008—2009, nästan alla löneförmåner rök och det tog nästan 10 år innan det man fick i plånboken var samma som 2008. Företagsrekonstruktion, alla avskedade och om/nyanställda till minimilön.

Det är billigt att säga upp arbetskraft i Sverige, krisen 2008—2009 försvann 100 000 industrijobb på ett par månader, multinationella skar i Sverige men behöll utomlands, de som hade kvar jobbet gick ofta ner i lön/löneförmån. 2008-2010 ca 250 000 jobb borta, vi hade behövt dem idag när befolkningen exploderar i storlek.

De flesta EU-länder har system för att korta ner arbete och lön vid kris. Jag säger inte att det är bra, men om Sverige saknar ett sådant kommer kapitalisterna att skära mer i Sverige än på andra håll.

I välfärd eller depression är det alltid arbetarna som trycks ner, det är de som ska fixa lågkonjunkturen, koldioxidutsläpp, trängsel på vägar, bostadsbrist, integration, etc. *Lyssnar på Greppet hårdnar*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

@Dredd: Misstänker man kör efter "Never Waste a Good Crisis".
Svenskt näringsliv har försökt argumentera för lönedumpning sedan jag fötts. Det är ett perfekt tillfälle nu att implementera "temporär-permanent-lösning". Svinen de är.

Edit:Syftningskorrigering så man inte misstolkar.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 990 PRO 2 TB + Samsung 990 PRO 4TB + Samsung 990 PRO 4TB | Corsair HX1200i | 2x Samsung Odyssey G9 G93SC Curved 49" OLED | Ducky One 2 SFK | Logitech G507 | Sennheiser HD660S
Fedora: No patent lawyers were harmed in the making of this product.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Det här med Corona-Lönesänkning för att företag ska behålla personal istället för sparka dom (staten går och betalar en del av lönen). Känns inte det som en överreaktion i det här läget??

Är det pga Kina eller? att Svenska företag inte får in material ifrån Kina som de brukade, och kan inte producera saker? Hänger inte riktigt med varför det här ska vara nödvändigt i det här skedet? Risken blir att företag utnyttjar det här till max så åker vi skattebetale på notan istället?

De är så otroligt mycket som görs i Kina. Och de är som du är inne på. Företag får inte leveranser av de produkter som dom behöver. Effekten är ju inte omedelbar utan har en fördröjning. De är bara en tidsfråga innan de märks här också. Regeringen har nu en plan. Om den är bra eller dåligt får tiden utvisa. Men de är bättre än ingen plan alls.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Australien räknar med att 25% av deras invånare får Corona i "första vågen".

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fdbvp1/australi...

Riktiga länken finns i den reddit posten, men är gömd bakom en "Paywall" men ser ut att vara en seriös tidning bakom artikeln.

Permalänk
Medlem

Sänker politikerna våra löner med 20% p.g.a. korona får de sänka sina egna löner minst lika mycket, allt annat vore hyckleri. Bidragstagarna lär bli de som klarar sig bäst, för inget prat om att sänka bidragen med 20%.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sänker politikerna våra löner med 20% p.g.a. korona får de sänka sina egna löner minst lika mycket, allt annat vore hyckleri. Bidragstagarna lär bli de som klarar sig bäst, för inget prat om att sänka bidragen med 20%.

All erfarenhet från finanskrisen 2008-2009 visar på att ju högre inkomst desto bättre klarade man sig, överlag. Man fick till och med extra skattesänkningar, rut, rot, lägre räntor på villalånen, etc. Bidrag skrivs överlag inte alls upp lika mycket som lönerna. Aktieägarna förlorar såklart om de tvingas sälja efter nedgång, eller det blir konkurs, men de flesta som sålde 2008-2009 sålde efter flera års stark uppgång och betalade vinstskatt vilket ju var bra för staten. (bankerna får vi ta i en annan tråd)

Men du har rätt, omedelbar sänkning av föräldrapenning, vab, försörjningsstöd blir det väl inte. Ska dock inte räkna bort att kanske rotavdraget kapas och planerade skattesänkningar nu uteblir.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sänker politikerna våra löner med 20% p.g.a. korona får de sänka sina egna löner minst lika mycket, allt annat vore hyckleri.

Nu är det väl inte bestämt än, men jag tänker mig att man kanske sänker lön i mån av arbetsbrist som alternativ till att avskeda. Dvs finns det inte jobb nog för 100% sysselsättning av en arbetstagare så behöver inte arbetsgivaren betala 100% lön. Om sen staten går in och kompenserar löntagaren eller inte vet jag inte, men om man jobbar 100% så finns det väl i alla fall inget skäl att sänka lönen. Likaså om man är timanställd. T.ex. sjuksköterskor lär inte få mindre attt göra (även om medicinsk utrustning kanske kommer saknas), och likaså politikerna, så de riskerar nog inte drabbas av arbetsbrist med påföljande lönesänkning.

Permalänk
Medlem

Verkar som att man får hjärnskador av Corona. Vanliga människor håller sig hemma när dom är sjuka. Men Coronasmittade åker jorden runt av nån anledning.

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Det finns alltid risk att virus tar sig igenom barriären i hjärnan och orsakar skador. Svärfar fick t.ex. herpes i hjärnan. Det är inte direkt kopplat till coronaviruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@TimeCommando: Det finns alltid risk att virus tar sig igenom barriären i hjärnan och orsakar skador. Svärfar fick t.ex. herpes i hjärnan. Det är inte direkt kopplat till coronaviruset.

Det var nog mer en kommentar att de beter sig som idioter.