Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Foliehatt på när rädslan säljer bättre än något annat. Ingen som har tålamod att göra lite eget arbete och faktiskt jämföra siffror mot vanliga sjukdomar som influensa? Att blint spegla medias desinformation är något som ligger i tiden.

Försök skapa er egen verklighet istället för att sitta och skrika som ett vilset barn i mörkret. Följ inte medias hysteri, i princip allt i denna värld är skapat för att generera pengar. Då inser man fort att allt är korrupt i alla led av sin egen natur. Ekonomisk tillväxt kommer alltid gå före sanningen i ett monetaristiskt system, skapa er egen.

Så du menar att det här är påhittat så att marknaderna ska tanka, och vi får en ny ekonomisk kris, så att vissa få ska kunna tjäna pengar? Det är ju folie hatt på om något.

Permalänk
Medlem

Italien har uppdaterat till 2502 smittade nu, 160 är friska (eller det kanske heter symptomfria?) samt 79 döda.

Så typ runt 3% av de smittade har dött, och runt 6% har blivit friska om man kan räkna så.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Där jag jobbar kommer vi från och med i dag att avblåsa alla typer av kundaktiviter och det är lite trist för mig som utesäljare då jag helt enkelt inte får åka till mina kunder.

I mina ögon overkill men säger mina chefer så följer jag väl det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon190792:

Såg SVT dokumentären där polisen vid vägavspärrningarna sa till journalisterna att "åker ni in så får ni inte åka ut".

Det låter som ett ganska grundläggande koncept för en karantän.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Så du menar att det här är påhittat så att marknaderna ska tanka, och vi får en ny ekonomisk kris, så att vissa få ska kunna tjäna pengar? Det är ju folie hatt på om något.

Påhittat är det inte. Uppblåst upp till skyarna är det däremot. Hur många är det som har nära och kära som blivit drabbade av antingen galna kosjukan, sars eller svininfluensa? Man vet sedan tidigare hur man behandlar Corona virus då Sars är samma gren av virus. Ryssland sitter på vaccin, där pratas det ingenting om Coronaviruset i media.

Kolla på siffror och statistik och skapa er en uppfattning utifrån det istället för att spegla populärmedia som tjänar pengar på folks rädsla och okunskap.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Påhittat är det inte. Uppblåst upp till skyarna är det däremot. Hur många är det som har nära och kära som blivit drabbade av antingen galna kosjukan, sars eller svininfluensa? Man vet sedan tidigare hur man behandlar Corona virus då Sars är samma gren av virus. Ryssland sitter på vaccin, där pratas det ingenting om Coronaviruset i media.

Kolla på siffror och statistik och skapa er en uppfattning utifrån det istället för att spegla populärmedia som tjänar pengar på folks rädsla och okunskap.

Ryssland sitter på vaccin, jo men visst sörru.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ryssland sitter på vaccin, jo men visst sörru.

Om du följt det tidigare Corona viruset Sars så framställdes vaccinet i Ryssland. Just nu samarbetar Ryssland och Kina för att ta fram ett nytt vaccin för "Corona19".

https://www.telesurenglish.net/news/china-tests-russian-vaccine-to-combat-new-coronavirus-20200204-0005.html

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Låt mig gissa, du tillhör, "Masker är dåligt, handskar är inte bra, det här är inte värre en vanlig influensa" Människorna? Allt som krävs är att ha lite koll på current events, och sitt eget lands demografi, så förstår man vart det barkar så att säga.

Jag behöver inte visa några beräkningar, när beräkningarna redan finns i rena fakta runt om kring oss. Du lever i en fantasi värld.

Snygg halmdocka...

Men nej, jag tillhör gruppen som sätter vetenskap före känslor. Så vad jag tror eller känner är korrekt är inte viktigt, vad som kan bevisas eller härledas vetenskapligt är däremot det.

Det värsta man kan göra just nu är att gissa och sprida ogrundad rädsla, det man får göra är att avvakta och se hur saker utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Såg ett reportage ifrån ett labb i Canada där de berättade att det tog 24timmar ungefär att få fram provsvar på Corona-smitta.

Har vi några siffror på hur många prover man kan analysera per dag här i Sverige?

Om personen man testar idag är smittad, så vet man inte då förrens dygnet efter om de är smittade eller ej.
Och visar det sig att de är smittade, så ska de alltså börja spåra vilka personer som den här personen umgåtts med vilka tåg den åkt, vilken buss hen satt på och leta upp vilka som åkte på detta tåg och satt i närheten...

Känns som man aldrig kommer att komma ifatt de smittade som fortsätter ovetandes smitta nya. förstår inte varför man inte satte in karantän på samtliga resenärer ifrån högriskländerna direkt för att minimera spridningen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Foliehatt på när rädslan säljer bättre än något annat. Ingen som har tålamod att göra lite eget arbete och faktiskt jämföra siffror mot vanliga sjukdomar som influensa? Att blint spegla medias desinformation är något som ligger i tiden.

Försök skapa er egen verklighet istället för att sitta och skrika som ett vilset barn i mörkret. Följ inte medias hysteri, i princip allt i denna värld är skapat för att generera pengar. Då inser man fort att allt är korrupt i alla led av sin egen natur. Ekonomisk tillväxt kommer alltid gå före sanningen i ett monetaristiskt system, skapa er egen.

"blint spegla medias desinformation"

Foliehat, det har du verkligen!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Waste:

Om du följt det tidigare Corona viruset Sars så framställdes vaccinet i Ryssland. Just nu samarbetar Ryssland och Kina för att ta fram ett nytt vaccin för "Corona19".

https://www.telesurenglish.net/news/china-tests-russian-vaccine-to-combat-new-coronavirus-20200204-0005.html

Utvecklingen av ett vaccin går med riktigt snabb takt men det är inte färdigt än.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Det låter som ett ganska grundläggande koncept för en karantän.

Jo det är klart

Men för att betraktas som "influensa" så verkar det som extrema åtgärder, och sen undanhållandet av information osv.

Den som avslöja viruset blev ju "lagförd" för att inte sprida rykten och orsaka destabilisering av ordningen i samhället. Och det landet hämtar vi och WHO information från.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Såg ett reportage ifrån ett labb i Canada där de berättade att det tog 24timmar ungefär att få fram provsvar på Corona-smitta.

Har vi några siffror på hur många prover man kan analysera per dag här i Sverige?

Om personen man testar idag är smittad, så vet man inte då förrens dygnet efter om de är smittade eller ej.
Och visar det sig att de är smittade, så ska de alltså börja spåra vilka personer som den här personen umgåtts med vilka tåg den åkt, vilken buss hen satt på och leta upp vilka som åkte på detta tåg och satt i närheten...

Känns som man aldrig kommer att komma ifatt de smittade som fortsätter ovetandes smitta nya. förstår inte varför man inte satte in karantän på samtliga resenärer ifrån högriskländerna direkt för att minimera spridningen.

Värt att tillägga är att man i Sverige bara testar folk som har varit i länder med smitta som inte är kontrollerad, dvs Kina, Japan, Syd Korea, Iran, Italien, om du inte har res historik där eller har varit i kontakt med någon som är verifierad smittad, så blir du inte testad om du begär det.

En doktor gissar jag har auktoritet över dessa regler och kan ändå bestämma testning (hoppas jag)

Det är det som är skillnaden gentemot Sydkorea som i dagsläget har 5 186 Verifierade smittade, och bara 28 rapporterade döda, det är för att de testar alla som vill bli testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Låt säga att Sverige sätter alla som kommer från Italien i 24 timmars karantän (troligtvis längre) när de kommer till Sverige med flyg.

Personer som befinner sig i Italien, och skall flyga hem, hur många av dem kommer då istället att välja att åka över gränsen och ta ett flyg från ett annat land? De kommer då slippa sitta i karantän, spara en massa timmar och bekymmer. För dem.

Och även om Italien stänger hela sin gräns, eller att Sverige gör det, så kommer det att läcka som ett såll.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CubaCola:

Klistrar in mitt inlägg från i förrgår:

Skrivet av twit:

Eftersom så många ondgör sig över varför det är så få som testas (generellt utan att djupare gå in på vad som skall testas) klistrar jag in ett inlägg jag trillade över på ansiktsbok, skrivet av Henrik Brändén.

Ett utmärkt tillfälle att skaffa sig lite förståelse.

Citat:

Jag ser många vara upprörda eftersom just deras kompis inte får testa sig för coronaviruset, fastän de har influnsaliknande symptom eller varit på skidsemester i Alperna. Det är sannerligen ett lysande exempel på det uttryck Palme hjälpte Erlander mynta på 1950-talet: "De stigande förväntningarnas missnöje".

Folk som inte har en aning om hur komplicerat det är att utveckla och skala upp tester för ett helt nytt virus tycker myndigheterna är klantiga sopprötter för att det mindre än tre månader efter upptäckten av ett virus inte går att snabbt testa stora delar av befolkningen för det. Snacka om att inbilla sig att läkervetenskapen kan trolla med fötterna!

Viruset är alltså nytt.

Tester i stor skala kan man göra för ett virus efter det man isolerat viruset, lärt sig odla det i hyfsat stor skala, sprutat in avdödat virus i djur och låtit dem gå omkring med det tillräckligt länge för att bilda antikroppar mot dem. Antingen har man sprutat in dem i massor av hästar, och kan sedan rena fram de antikropparna från hästarnas blod, och använda de antikropparna för att detektera virus. Eller så har man sprutat in dem i möss, väntat tills mössen bildat antikroppar, dödat mössen, letat fram de vita blodkroppar som tillverkar antikropparna mot viruset i mössen, slagit ihop dem med cancerceller, odlat upp varsin sådan hybridscell i varsin liten skål, testat de antikroppar hybridceller i varje skål bildar för ifall just de verkligen känner igen viruset, och för ifall de korsreagerar mot något av allt det andra som också kan finnas i ett prov, väljer ut hybridcell som gör en antikropp som inte korsregarera och i övrigt verkar fungera bra, odlar upp de cellerna i stor skala (de delar sig en gång om dagen och dör ibland framför forskarnas ögon, så bara det tar några veckor) och sedan kan man BÖRJA arbetet med att designa själva testerna. Det säger sig självt att detta arbete bara hunnit börja.

Lyckligtvis finns ett annat sätt att testa för virus, som bygger på ett komplicerat och störningskänsligt sätt att locka virus-DNA i ett prov att kopieras jättemycket, och detektera sådana kopior. Sådana tester tar kortare tid att utveckla, och kan börja designas så snart man har virusets arvsmassa känd (vilket vi hade för en dryg månad sedan). Men metoden är komplicerad och känslig, och det är i detta sammanhang viktigt att ha någorlunda kontroll på risken för både falska positiva och negativa svar. Det är relativt personalintensivt att utföra testerna, och när man satt upp testet på ett lab kan man bara köra ett begränsat antal prov parallellt.

Jag har tidigare i livet arbetat med att utbilda biomedicinska analytiker just i teorien bakom och principen för dessa tester, och kontinuerligt pratat med folk som använder metoderna både på kliniska lab och i orskning, och jag är imponerad och fascinerad över hur snabbt det nu kunnat gå att komma från punkten att virusets arvsmassa sekvensades till en punkt där testet finns på en handfull laboratorier i landet, och vi kan testa över hundra prover per dag. Det är fantastiskt, och ett resultat av biovetenskapenas och bioteknikernas fantastisak framsteg senaste årtiondena, inte skräp.

Men då säger det sig självt att man måste prioritera att testa dem som får förkylnings/influensaliknande symptom efter att ha varit i de delar av världen där vi vet att viruset finns och sprids. Och att det varken kan ges till alla som landar på Arlanda, eller alla som blir förkylda. Sedan är det klart att det skulle varit trevligt om det var möjligt att testa alla - både ur smittskyddssynpunkt, för att skingra onödig oro och för att massor av viktiga vetenskapliga frågor om virusets beteende skulle kunna besvaras.

Men jag är aningen förundrad över att välutbildat intelligent folk på allvar tror att tester för nya virus bara uppstår av sig själva på nolltid, och att man bara behöver knäppa med fingrarna för att de ska gå att skala upp så att man kan göra dem på halva befolkningen på några veckor. (Ja, jag vet, jag överdriver hur de klagande uttrycker sig. Men bara lite.)

(Och för den som vill passa på tillfället att lära sig lite facklingo: Antikroppar som renas fram direkt från häst (eller kanin, eller ...) kallas polyklonala sera, sådana som tillverkas genom hopslagning med cancercell kallas monoklonala antikroppar. Numera finns en massa olika metoder att använda antikroppar för detektion, som gemensamt kallas immunbaserade metoder. Grundmetoden för tester där man letar efter virus-DNA kallas PCR, och den variant av metoden man använder kallas "real time-PCR", eller RT-PCR.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så typ runt 3% av de smittade har dött, och runt 6% har blivit friska

Alltså hälften så många dör som blir friska!!! Panik!!! /s

Permalänk
Medlem

Ett vaccin som är godkänt om ett år lär ju göra stor nytta när ingen vågar ta det efter fiaskot med vaccinet mot svininfluensan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Dredd: Jo, det känns ju lite dumt att testa någon i lappland som varit där i hela sitt liv

Men lite intressant bara att veta kapaciteten.

Jo, Sydkorea kör hårt på testerna har jag hört. Även läst att de skulle börja med drivethru-tester om det nu stämmer.
Det är väl bra att man testar alla, samtidigt så kan man ju smittas även efter att man testats om man har otur.

@filbunke: Det behöver ju inte vara så att man stoppar flygplanen, men att man ser till att personerna håller sig hemma och inte lämnar hemmet, utan att man kommer till dom istället med mat / tar prover.
Typ som en sorts fotboja

Sedan har vi ju problemet att många ser det som att "det bara är som en förkylning" och bryr sig inte om de smittar andra som kanske inte är lika väl inställda till att bli sjuka och som har någon sjukdom som gör de till högrisk.

@twit: tackar för den intressanta inlägget. Så man kan räkna med över hundra prover per dag borde vara tillräckilgt just nu i allafall.

sedan är ju frågan om alla vill bli testade, man har ju hört historier ifrån andra länder där man fått tvinga till sig folk att provtas.

@deltascu: Ja så kanske man kan se det. Som sagt, bara intressant att se att det är runt 3 % som dött, nu kan ju samtliga vara 70+ med hjärtproblem, kol eller annan sjukdom som fått de att gå bort av sviterna av viruset.
Om några veckor får vi väl se var siffran landar, men det började inte så bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Vzano: Du fastnar i siffrorna och missar argumentet, trots att jag säger att siffrorna är höftade och har upprepade förbehåll med dem?

Sen verkar du glömma att konvertera till procent, 11000/9000000 = 0,12% och inte 0,0012%, 31/11000 = 0,28% och inte 0,0028%.
Från länk två så anges också 14.6% (1609/11000) inläggningsgrad, 1.23% i intensivvård (136/11000). 30% av befolkningen hann vaccineras innan kulmen på smittspridningen nåddes och riskgrupperna vaccinerades först, vilket de misstänker kan ha bidragit till den lägre dödligheten i sverige än internationellt.

Permalänk
Inaktiv

Vilken tur att man slutat röka och stackars er som aldrig rökt. Ni ligger pyrt till när det väl smäller till.
Citerar:
"What was most surprising for me was that although smoking rates in China are currently higher than most other countries in the world, of the 1099 Chinese people who contracted 2019-nCoV which were studied, 85.4% (927 people) had never-smoked, while only 12.6% (137 people) were current smokers and only 1.9% (21 people) were ex-smokers."

Källa:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.06.20020974v1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Italien har uppdaterat till 2502 smittade nu, 160 är friska (eller det kanske heter symptomfria?) samt 79 döda.

Så typ runt 3% av de smittade har dött, och runt 6% har blivit friska om man kan räkna så.

Glädjande och höra positiva aspekter.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Den huvudsakliga risken är väl inte att nån blir smittad och dör utan att sjukvårdssystemen överbelastas och inte kan ta hand om komplikationerna. Andelen som behöver sjukhusvård för influensan är <1%, och har ni sökt vård under influensatider så har ni kanske märkt att det kan vara minst sagt körigt i sjukvården. Höftar lite med siffrorna, men bara för att klargöra varför det blir så vitalt att bromsa spridning och hur mycket utfallet skiljer pga. om vården orkar med eller inte. Visserligen är krisberedskapen inte detsamma som vardagliga vården, men..

Enligt den statistik som finns tillgänglig sprids SARS-CoV-2 i högre grad än influensan. Vissa epidemiologer räknar med att det inte kommer gå att isolera viruset och att 50-70% kommer drabbas inom ett år, och det verkar bli en alltmer utspridd syn hos dem, eventuellt majoritetssyn redan. https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/02/covid-vacc...

Om vi utgår från att Kinas statistik är korrekt så hade de 4,9% dödlighet i Wuhan, 3,1% i Hubei och 0,16% i övriga landet.
Skillnaden har de förklarat bl.a. genom att det helt enkelt inte fanns sjukhusplatser för att ta hand om de drabbade, vilket är varför de sen byggde sjukhus i tokfart.

Dold text

Säg att 1% av våra 10M medborgare drabbas, det är 100k pers. Säg att 20% behöver sjukhusvård, det är 20k pers. Säg att vi lyckas hantera dessa 20k pers utan problem och att vi lyckas bättre än Kina i övrigt och får en 0,1% dödlighet så är det 20 döda.
Säg att 10% av våra medborgare drabbas och sjukvården blir överbelastad till Wuhan-nivå och vi får den dödlighetssifran, då är det 49'000 döda.

Jag jobbar inom intensivvården, i Sverige har vi två högisoleringsenheter med extremt begränsad plats, de byggdes för tex enstaka Ebola och SARS fall, utöver det har vi ca 750 intensivvårdsplatser av olika specialiteter dv, allt från Thorax, Neuro, brännskadevård och barn. Få av dessa är isoleringsplatser, på min avd har vi 14 platser varav 2 är isoleringsbara.
Gäller samma mängd så har vi i sverige plats för 100-110 stycken med allvarlig smitta inom intensivvården. och sen har vi kanske 200 till isoleringplatser på infektions avdelningar runt om i landet.

Skulle vi får mer än 300 skulle de vara fulla, skulle vi få mer än 500 hade det kunnat lösas genom att vårda på samma sal. Men får vi 1000 fall som kräver akut/aktiv sjukvård skulle det börja tummas på säkerheten och vårdkvaliten och antagligen skulle dödsfallen att öka.

Edit: vi har ca 2400 vårdplatser, det va 2700 får 6 år sedan, och redan idag är det överfullt. Så räknar på ett optimalt läge för svensk sjukvård att kunna ta imot alla fall och räknar bort nuvarande beläggning av platserna.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vilken tur att man slutat röka och stackars er som aldrig rökt. Ni ligger pyrt till när det väl smäller till.
Citerar:
"What was most surprising for me was that although smoking rates in China are currently higher than most other countries in the world, of the 1099 Chinese people who contracted 2019-nCoV which were studied, 85.4% (927 people) had never-smoked, while only 12.6% (137 people) were current smokers and only 1.9% (21 people) were ex-smokers."

Källa:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.06.20020974v1

Bara 1099 kineser? Och den "studien" kom upp på 9 Februari...

Permalänk
Medlem

@Mateush: Läs klart hela meningen, "which were studied" är en vital del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Mateush: Läs klart hela meningen, "which were studied" är en vital del.

Hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Bara 1099 kineser? Och den "studien" kom upp på 9 Februari...

Vad är problemet med att det bara var 1099 kineser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad är problemet med att det bara var 1099 kineser?

Därför det är bara ungefär 1-2 procent av smittade kineser som utreddes. Kan inte dra några slutsatser av det ännu, det förblir spekulationer tills lite längre framöver då kan vi kanske dra några slutsatser av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Därför det är bara ungefär 1-2 procent av smittade kineser som utreddes. Kan inte dra några slutsatser av det ännu, det förblir spekulatione tills lite längre framöver då kan vi kanske dra några slutsatser av.

Att dra 1000 från en större population fungerar utmärkt (så länge det görs på ett korrekt sätt). Notera tex hur många man frågar i en opinionsundersökning gällande hur folk skall rösta. Man frågar 0.01%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att dra 1000 från en större population fungerar utmärkt (så länge det görs på ett korrekt sätt). Notera tex hur många man frågar i en opinionsundersökning gällande hur folk skall rösta. Man frågar 0.01%.

Det kan även vara bara en "slump" att fåtal rökare eller fd rökare som visar sig vara mer resistenta mot Corona. Imo, det är bättre att vänta lite till innan man kan dra några slutsatser av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Det kan även vara bara en "slump" att fåtal rökare eller fd rökare som visar sig vara mer resistenta mot Corona. Imo, det är bättre att vänta lite till innan man kan dra några slutsatser av det.

Kanske du skall läsa på lite om statistik, urval och lite annat?

Edit: kan du programmera så kan du enkelt testa det här. Skapa en mängd (miljontals) element enligt en bestämd distribution, ta sedan ut 1000 slumpmässiga element från dessa, jämför sedan stickprovets distribution med din bestämda distribution. Upprepa. Lär dig något.