Microsoft: "Xbox Series X får dubbelt så hög prestanda som Xbox One X"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det var mycket text som jag inte vet vad jag ska svara på.
Fick känslan av att du går in på att försvara konsoler fast jag vet inte mot vad

Skickades från m.sweclockers.com

Mot det bristande resonemanget om att de på något sätt begränsar dina intressen, när det ironiskt men helt uppenbart är precis tvärtom.

Det hade inte blivit fler spel med kontrollmetoden du vill ha för att det enbart funnits datorer. Det hade helt enkelt bara blivit färre och enklare spel istället.

Redan C64/Amiga påvisade fö tydligt nog att även när handkontroll är alternativet som måste skaffas så kommer den till sist dominera totalt ändå. Så att totalförbjuda tillverkning av handkontroller vore alltså den enda vägen till din idealvärld.

Kopplar du öht att detaljer som synergi och kritisk massa inte kan tas ur en ekvation och ändå förväntas uppnå likvärdigt, eller än mer absurt, bättre resultat?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är såklart för VR. Kommer inte vara många TV som klarar det inom maskinens livscykel ändå.

Tvärtom så kommer det finnas många tvs som klarar 4K120Hz framöver. Fler än vad det kommer finnas VR headsets... MS har tom sagt att de inte satsar på VR just nu men de lyfter fram 120 Hz, you do the rest of the math...

Det är redan en såndär "extra tickbox" att stoltsera med. Och konsoltillverkarna och tvtillverkarna brukar vara bra på att leva i symbios.

Märk väl dock att bara för att utsignal är 4K så behöver man inte rendera i den upplösningen. Så det har potiential att bli om inte vanligt så iaf mer än kuriosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Mot det bristande resonemanget om att de på något sätt begränsar dina intressen, när det ironiskt men helt uppenbart är precis tvärtom.

Det hade inte blivit fler spel med kontrollmetoden du vill ha för att det enbart funnits datorer. Det hade helt enkelt bara blivit färre och enklare spel istället.

Redan C64/Amiga påvisade fö tydligt nog att även när handkontroll är alternativet som måste skaffas så kommer den till sist dominera totalt ändå. Så att totalförbjuda tillverkning av handkontroller vore alltså den enda vägen till din idealvärld.

Kopplar du öht att detaljer som synergi och kritisk massa inte kan tas ur en ekvation och ändå förväntas uppnå likvärdigt, eller än mer absurt, bättre resultat?

Jag menade inte att handkontroller är dåligt det var bara exempel.
Spel har "hållts tillbaka" pga konsoler det har uppmärksammats sen länge.
Playstation och Xbox erbjuder inget som PC inte kan göra bättre.
Det är Nintendo som där spelen anpassas efter deras speciella hårdvara som är nått speciellt.

Men jag ser det som positivt att Xbox försöker satsa på prestanda direkt det gynnar nog alla i slutändan. Jag själv kommer inte skaffa nån xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kommer GTA VI tillsammans blir det eventuellt ett köp om priset är rätt. Synd bara att man måste uppdatera tvn för att kunna utnyttja fps och upplösningen maximalt 🤐

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tvärtom så kommer det finnas många tvs som klarar 4K120Hz framöver. Fler än vad det kommer finnas VR headsets... MS har tom sagt att de inte satsar på VR just nu men de lyfter fram 120 Hz, you do the rest of the math...

Det är redan en såndär "extra tickbox" att stoltsera med. Och konsoltillverkarna och tvtillverkarna brukar vara bra på att leva i symbios.

Märk väl dock att bara för att utsignal är 4K så behöver man inte rendera i den upplösningen. Så det har potiential att bli om inte vanligt så iaf mer än kuriosa.

Många är ett rätt luddigt begrepp.

Till platt-TV var det rusning,
Till "FullHD" likaså.
Men till 4K var det rätt snabbt inte så mycket ett val, du fick det med en mer än budget TV.
Så till 120 4K..?
Eller 8K...?

Det måste ju till att antingen de flesta ser värde i eller att det blir som nu, något jättarna måste "ticka i" för att sälja alls. Trots att absolut ingen har någon som helst användning med det ihop med sin 720P ström från NetFlix som mest HD källa.

Men ja, visst är det viktigt för marknadsföring av spelmaskiner att kryssa i så mycket det går också.

Skrivet av Molotov:

Jag menade inte att handkontroller är dåligt det var bara exempel.
Spel har "hållts tillbaka" pga konsoler det har uppmärksammats sen länge.
Playstation och Xbox erbjuder inget som PC inte kan göra bättre.
Det är Nintendo som där spelen anpassas efter deras speciella hårdvara som är nått speciellt.

Men jag ser det som positivt att Xbox försöker satsa på prestanda direkt det gynnar nog alla i slutändan. Jag själv kommer inte skaffa nån xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett väldigt konstigt exempel, som inte heller kändes direkt väl förankrat till vad du ville få sagt ursprungligen.

Det har uppmärksammats länge att Xombutero kommer tillbaka för att koka ut alla onda andar i vulkaner igen också. Om man inte istället gjort en deal med Jesus att fly den platta planeten till paradiset ovan där, som vi inte ser för all chem-trails, innan dess. Vilket händelsevis även det uppmärksammats av de flesta på samma platta planet de senaste tvåtusen åren. Det betyder inte att det inte kan misstänkas vara rent nonsens.

Tom Xbox som ju knappt ens har spel som inte även finns på dator har naturligtvis en fördel mot dator, annars hade absolut ingen skaffat en. Alltså färre än de där 150 tokarna i Japan som köper en varje månad.

Fördelen är att den är billig, enkel att använda och att du kan köpa alla dess spel på samma ställe.

Har du på senare tid eller ens någonsin spelat några Nintendospel? Deras kontrollgimmicks används rätt snart i ungefär samma utsträckning som de övriga maskinernas specialfunktioner, knappt ens på deras egna spel. Varför? Jag tror jag redan gått igenom den biten redan..

Den enda Nintendo-maskin jag kan komma att tänka på som konsekvent använde den unika designen i alla spel var VirtuaBoy. På Wii är det i ganska hög utsträckning, men det finns ju en anledning att den rätt snabbt begåvades med extratillbehöret.. *trumvirvel* Vanliga handkontroller!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Många är ett rätt luddigt begrepp.

Ganska exakt lika luddigt som "inte många", eller hur?

Många = de flesta nya tv-apparaterna, förutom budgetnodellerna, kommer ha det. Der är bara en fråga om att massproduktion av att den nya generationens hdmi-chip ska komma igång. 120 Hz 4K paneler är vardagsmat sen längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Många är ett rätt luddigt begrepp.

Till platt-TV var det rusning,
Till "FullHD" likaså.
Men till 4K var det rätt snabbt inte så mycket ett val, du fick det med en mer än budget TV.
Så till 120 4K..?
Eller 8K...?

Det måste ju till att antingen de flesta ser värde i eller att det blir som nu, något jättarna måste "ticka i" för att sälja alls. Trots att absolut ingen har någon som helst användning med det ihop med sin 720P ström från NetFlix som mest HD källa.

Men ja, visst är det viktigt för marknadsföring av spelmaskiner att kryssa i så mycket det går också.

Ett väldigt konstigt exempel, som inte heller kändes direkt väl förankrat till vad du ville få sagt ursprungligen.

Det har uppmärksammats länge att Xombutero kommer tillbaka för att koka ut alla onda andar i vulkaner igen också. Om man inte istället gjort en deal med Jesus att fly den platta planeten till paradiset ovan där, som vi inte ser för all chem-trails, innan dess. Vilket händelsevis även det uppmärksammats av de flesta på samma platta planet de senaste tvåtusen åren. Det betyder inte att det inte kan misstänkas vara rent nonsens.

Tom Xbox som ju knappt ens har spel som inte även finns på dator har naturligtvis en fördel mot dator, annars hade absolut ingen skaffat en. Alltså färre än de där 150 tokarna i Japan som köper en varje månad.

Fördelen är att den är billig, enkel att använda och att du kan köpa alla dess spel på samma ställe.

Har du på senare tid eller ens någonsin spelat några Nintendospel? Deras kontrollgimmicks används rätt snart i ungefär samma utsträckning som de övriga maskinernas specialfunktioner, knappt ens på deras egna spel. Varför? Jag tror jag redan gått igenom den biten redan..

Den enda Nintendo-maskin jag kan komma att tänka på som konsekvent använde den unika designen i alla spel var VirtuaBoy. På Wii är det i ganska hög utsträckning, men det finns ju en anledning att den rätt snabbt begåvades med extratillbehöret.. *trumvirvel* Vanliga handkontroller!

Det är mycket text här men att svara på frågan.
Jag jag äger och spelar på hör hemma
PC, ps4, Nintendo switch, 3ds och Oculus Quest.
Resten ser jag som "ordbajseri"
Ja man kalla dig fanboy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ganska exakt lika luddigt som "inte många", eller hur?

Många = de flesta nya tv-apparaterna, förutom budgetnodellerna, kommer ha det. Der är bara en fråga om att massproduktion av att den nya generationens hdmi-chip ska komma igång. 120 Hz 4K paneler är vardagsmat sen längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skeptisk till att det kommer att bli i närheten samma sak, då folk mest redan har en jätte-TV.

Visst kommer de också bytas ut på sikt, men någon jätterusning till det blir det inte tal om.

De flesta spelmaskiner är ju liksom kopplade i ett vardagsrum, på "någon annans TV".

Samma sak som att bara några få % av Steam-statistiken visar högre än 1080 fortfarande liksom. Det har borde inte ha bäring på marknaden i stort eller vad det egentligen är vettigt för spelutvecklaren att prioritera. Och borde är såklart nyckelordet här, tyvärr.

Skrivet av Molotov:

Det är mycket text här men att svara på frågan.
Jag jag äger och spelar på hör hemma
PC, ps4, Nintendo switch, 3ds och Oculus Quest.
Resten ser jag som "ordbajseri"
Ja man kalla dig fanboy

Skickades från m.sweclockers.com

Fem totalt irrelevanta meningar, varav två håller någon form av läsbar nivå..

Jag förstår att du får problem med en längre text om det ordkaoset är vad du har i skallen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Skeptisk till att det kommer att bli i närheten samma sak, då folk mest redan har en jätte-TV.

Visst kommer de också bytas ut på sikt, men någon jätterusning till det blir det inte tal om.

De flesta spelmaskiner är ju liksom kopplade i ett vardagsrum, på "någon annans TV".

Samma sak som att bara några få % av Steam-statistiken visar högre än 1080 fortfarande liksom. Det har borde inte ha bäring på marknaden i stort eller vad det egentligen är vettigt för spelutvecklaren att prioritera. Och borde är såklart nyckelordet här, tyvärr.

Fem totalt irrelevanta meningar, varav två håller någon form av läsbar nivå..

Jag förstår att du får problem med en längre text om det ordkaoset är vad du har i skallen.

Nu tycker jag du låter dryg och otrevlig.
skärpning, jag gissar att du inte tillhör nån yngre generation så bete dig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Xbox One släpptes 2013. Dubbelt så snabb 2020 är inte så imponerande nej.

Priset håller tillbaka den, det förstår jag såklart. Det är bara inte imponerande.

Dubbelt så snabb some Xbox One X

Inte Xbox One.

Så den är dubbelt så snabb som något som släpptes 2017, inte 2013.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

LOL, Snabbare än RX 5700 XT som släpptes 2019, tekniken går ju framåt och i slutet på detta år lär vi ha en nästa generation av grafikkort och RX 5700 XT kommer vara på utgående fas (billiga) microsoft kommer ligga långt efter då i tekniken vid "bara" RX 5700 XT prestanda i nya boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

microsoft kommer ligga långt efter då i tekniken

Nej det kommer de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

LOL, Snabbare än RX 5700 XT som släpptes 2019, tekniken går ju framåt och i slutet på detta år lär vi ha en nästa generation av grafikkort och RX 5700 XT kommer vara på utgående fas (billiga) microsoft kommer ligga långt efter då i tekniken vid "bara" RX 5700 XT prestanda i nya boxen.

Låter nästan som att du uppgraderar komponenter varje år för att inte sitta med "förra årets prestanda" då tekniken går framåt.

Om "billiga" microsoft istället hade satt i motsvarande ett 2080ti super duper + matchning av övriga komponenter/tänk superdator (inga andra förändringar enbart pris/prestanda)
1) Hade du köpt den för ett pris runt 15-20.000 (förväntat svar är ja här annars förstår jag inte ditt inlägg)
2) Hade den sålt bra?

Svarar du ja på fråga nummer 2 så har du fel, rätt svar är nej
Svarar du nej på någon av av frågorna så är det inte marknadsmässigt rätt och då har du förhoppningsvis svar på ditt eget inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. Ger mig inte. Obstinat idag. 🤣

Fast problemet är snarare att du läser och förstår sämre än en VCS från 70-talet! 😆

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Ursäkta men ganska låg nivå på många kommentarer i denna artikeltråd för att vara ett hårdvaruforum. Hade det varit ett kommentarsfält på Facebook så visst, men vissa verkar ju inte läsa mer än rubriken innan man börjar smattra på tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt. Skrämmande låg kunskap (och tom. läsförståelse i många fall)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man måste ju jämföra XSX mot XBO för att se/jämföra generationshoppet. Men som sagt, i praktiken (Om man beaktar CPU utveckling under dessa perioder) kommer detta vara ett av de största hoppen pga bibehållen arkitektur. 12TFLOPS är vad som står i Microsofts blog-inlägg.
Jag menar att i förhållande till datorer så har en konsol aldrig varit så kraftfull. Nu finns väl en risk att den kommer vara ganska lågt klockad iofs.

Japp. De som inte vill uppgradera från PS4 Pro och XBX måste ju inte göra så. Tror dock att det kommer bli ett mycket fint hopp i prestanda för de som idag kör på PS4 och XBO. Ser riktigt bra ut för bägge nya konsoler!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är också grymt besviken. Bara övergången från vanlig 1080p till äkta 4k kräver i princip 4ggr prestanda. Om man inte fuskar med uppskalning osv.
Den visuella upplevelsen från spel idag är inte linjär mot prestandan längre.
Det krävs flera gånger högre prestanda för att fläska på med ny ljussättningsalgoritmer som RT och liknande för att det ska se bättre ut. 2x kommer väl knappast märkas. Det kommer se likadant ut, lite högre upplösning och bättre flyt.
Folk tror fortfarande att det är 4k upplösningen som kommer göra att allt ser bättre ut, men lägg hellre prestandan på bättre pixlar och stanna på 1080p - men det kommer inte sälja tyvärr....

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Är också grymt besviken. Bara övergången från vanlig 1080p till äkta 4k kräver i princip 4ggr prestanda. Om man inte fuskar med uppskalning osv.
Den visuella upplevelsen från spel idag är inte linjär mot prestandan längre.
Det krävs flera gånger högre prestanda för att fläska på med ny ljussättningsalgoritmer som RT och liknande för att det ska se bättre ut. 2x kommer väl knappast märkas. Det kommer se likadant ut, lite högre upplösning och bättre flyt.
Folk tror fortfarande att det är 4k upplösningen som kommer göra att allt ser bättre ut, men lägg hellre prestandan på bättre pixlar och stanna på 1080p - men det kommer inte sälja tyvärr....

Då har du haft orealistiska förhoppningar. Visuell uppgradering har aldrig varit linjär med teknisk prestanda. Det är väl just "fusk" med uppskalning och variable rate shading etc som gör att vi kan få bättre visuell upplevelse / "TFLOP". Personligen tycker jag 1080p är för låg upplösning 2020, men tar ändå 1080p60fps hellre än 2160p30fps i nästa generation.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Är också grymt besviken.

Besviken på vad? Förväntade du dig mer prestanda?

Citat:

2x kommer väl knappast märkas. Det kommer se likadant ut, lite högre upplösning och bättre flyt.

Nu är ju den faktiska prestandan högre än 2x men tids nog så kommer spelen till Series X/PS5 duktigt spöa allt som finns till PC idag, oavsett hårdvara. Så nej, det kommer inte se "likadant ut".

Citat:

men lägg hellre prestandan på bättre pixlar och stanna på 1080p - men det kommer inte sälja tyvärr....

...eller "fuska" med uppskalning. Så säljer det oxå.