Hjälp med setup utav övervaknings system samt nätverk.

Permalänk
Medlem

Hjälp med setup utav övervaknings system samt nätverk.

Hej, jag har en redan påbörjad installation utav ett nätverk anpassat utefter mina behov. Detta resultat vill jag uppnå.

Utrustning och funktioner:

1. WAN ansluten Asus router med ddns samt vpn server(fungerar), bakom denna finns mina övriga klienter tex telefoner och streaming enheter och slösurf enheter.
2. Lan ansluten Cisco router(dd-wrt) med VPN client för krypterad trafik, ddns för åtkomst från internet/alternativt via vpn servern på router 1, bakom denna router kommer mina privata enheter finnas så som server med mera.(funkar ej enligt behov)
3. Server dator med zoneminder för övervaknings system, denna klient är ett Manjaro system, den här klienten vill jag ha åtkomst till via internet och kunna snabbt ansluta till via ddns. I nuläget är lamp delen halvt konfigurerad, zoneminder ej konfigurerat och ddns ej konfigurerat, den här enheten skall även anslutas till internet via VPN för uppdateringar och liknande.

Har någon satt upp något liknande system? Vilka steg skall jag ta för att sätta upp mitt system, finns det en smidigare setup bakom två routers med möjlighet att ansluta till servern via ddns?
Om någon har tid och kunskap, skulle jag uppskatta en steg för steg i vilken ordning jag skall göra detta och eventuellt länka guider till vardera process bakom varje steg. (Kan även googla vissa steg när jag vet vad jag ska leta efter) dock vore det smidigt att ha allt samlat i ett inlägg med alla länkar.

Tackar på förhand.
Notera: servern är och skall vara Manjaro(arch) baserad.

Visa signatur

HaGaLL