Min fästmö gråter av smärta.
Hej. Jag ska försöka skriva av mig lite för att kunna koncentrera mig lite på jobbet och i livet.
För drygt 1.5 år sedan fick min fästmö diskbråck. En värre sådan, tre diskar... och har idag extremt ont fortfarande. Första svängen fick hon ganska kraftiga mediciner för smärtorna i ungefär 3 månader. Sen avtog de extrema smärtorna och vardagen kunde fortsätta som "vanligt" även då med tuffa smärtor, men det gick. Sen för ungefär 6 månader sen fick jag henne att söka vård igen för att se till om det var så att det gick att operera sig, inte i form av steloperation utan att man helt enkelt tar bort det eventuella läckaget från diskarna som sitter kvar som en liten ärta och trycker på nerverna. Läkaren sa typ: hmm, njaa.. nej.
Jag fick henne att ringa och boka tid igen och då sa han: Ja. (med lite medicin under tiden för extrema smärtorna) Denna medicin skulle med dosen skriven på paketet räcka i 3 dagar. Kom ihåg detta, 3 dagar. Kallelse till röntgen kom 3 månader senare, han vägrade skriva ut mer medicin trots att hon har så extrema smärtor. Efter mycket tjat fick hon lite lite till utskrivet, kanske skulle klara sig i 16 dagar enligt doseringen på paketet... Min fästmö börjar närma sig depression i detta stadie, orkar inte, får inte sjukskriva sig, får inga smärtstillande.
Väl efter magnetröntgen så sa hennes husläkare: "Jag kan ingenting om detta, jag får skicka dig till Spinecenter, de får avgöra vad som ska göras. Jag skriver inte ut mer medicin till dig, de har bättre koll"
Där lämnades hon.
Väl hos Spinecenter får hon träffa en sjukgymnast som är riktigt bra. Konstaterar att hennes ländrygg är helt förstörd av slitage efter diskbråcken och är extremt förbannad att hon inte ens kan röra sig av dessa smärtor. Hon konstaterar att min fästmö inte kan träna utan smärtstillande, no shit säger vi. Hon säger att hon fixar så vi kan träffa en kirurg för eventuell operation, för och nackdelar helt enkelt och som kan skriva ut medicin.
Nu sitter vi här och fästmön har fått en ny läkare på vårdcentralen som nu helt slutar skriva ut medicin. Hon får utskrivet det alla kan köpa i butiker själv. Men min skatt krävde att få en remiss till en smärt klinik, vilket hon ska få. (kanske där borde läkaren förstå allvaret?)
Den 8 april ska hon träffa kirurgen som förhoppningsvis säger: Är din läkare korkad eller!? Ta detta! Du måste kunna röra dig för tusan!
Men idag vaknar jag alltså av att min fästmö ligger och gråter av sin smärta, kan knappt röra sig och eller ta hand om hushållet och de tre barn hon har.
Hon har inga problem med beroendet, hon har glömt några dagar att ta tabletterna, hon har slutat snusa (det vet många är jobbigt) Men ändå säger dessa läkare: Beroendet är så extremt farligt! Nej, att inte röra sig är farligt.
Och mina damer och herrar, det är inte tunga grejer vi pratar om.
Vad fan ska vi göra?
Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex