Permalänk
Medlem

WiFi 6 router, vilken skall man ha?

Min nuvarande WiFi router är på dekis så jag har börjat titta på nya, och gärna med WiFi 6 (ax).
I mitt botaniserande så har jag läst att många har haft strul med sina routrar, dem verkar tappa uppkoppling och är allmänt instabila.

Finns det någon som har en att rekommendera?
Om ja, vilken och varför?
Fungera den bättre efter en firmware uppdatering?

Om nej, vilken skall man inte köpa?

Detta är lika viktigt som ha toapapper hemma:-)

//Magnus

Permalänk
Medlem

Om routern du har är stabil i övrigt så kan du ju alltid stänga av det trådlösa i den och skaffat en WiFi6 accesspunkt istället.

Permalänk
Medlem

@loefet: ingen dum ide, inte tänkt på det. samtidigt en pryl till...

Permalänk
Medlem

@loefet: har du tips på en bra sådan?, hittar bara upp till WiFi 5 (ac)

Permalänk
Medlem

Det som finns på 802.11ax nu månglas ut på draftstandards och garanteras inte möta den slutliga specen även om vissa tillverkare hävdar att deras hårdvara är slutgiltig. Man kan ju hoppas på att standarden fastställs framåt hösten. Man kan satsa på en 802.11ac Wave 2- lösning och sitta lugnt i båten några år, iallafall gör jag det.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusth:

[snip]

Detta är lika viktigt som ha toapapper hemma:-)

//Magnus

Viktigare👍😁

Jag är glad att jag skyndade och löste mitt nätverksproblem innan jag stationerades i hemmakontoret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Big_R: Trodde AX var hyfsat spikad, annars varför släppa prylar... Men visst alla vill visa dem har det nyaste o fetaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusth:

@Big_R: Trodde AX var hyfsat spikad, annars varför släppa prylar... Men visst alla vill visa dem har det nyaste o fetaste.

Hyfsat kan ju vara tillräckligt 😁. Själv väntar jag på de fulla implementationerna och då har man oftast hunnit skaffa sig några prylar som också kan använda standarden. Dom flesta har fortfarande massa prylar som inte ens kan nyttja Wifi 5 Wave 2.

Visa signatur