Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hävdar fortfarande att mortaliteten av covid-19 kommer landa på 0,3-0,7 eller liknande.

Det låter ganska troligt, är där nånstans man hamnar i nuläget om man räknar "bakvägen" från Diamond Princess fallen och tar demografin i beaktande. Vi hamnar då nånstans i trakterna av samma dödlighet som Hongkonginfluensans med möjligen något större R0 (smittsamhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag känner av det också.
Aktuellt lyfte frågan om vad vi håller på med igårkväll:
https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-ma...

Och ja, även om det egentligen inte är nytt så blev jag ovanligt djupt påverkad av det här problemet när jag såg inslaget.
Jag är mer orolig över vad det här kan ställa till i massarbetslöshet.

En deadline för när åtgärderna slutar är ett måste för att sätta en gräns på skadeverkningarna det här orsakar i samhället.
Som de nämnde i Aktuellt - de jobben som försvinner kommer inte stå och vänta när det här är över. Stannar vi ekonomin så kommer all efterfrågan på alla plan vara så nedsatta att många av jobben inte längre behövs.

Varför vi gör som vi gör är väl antagligen att smittskyddsåtgärder inte främst är baserade på nationalekonomi. Nu gissar jag såklart, men kanske är de åtgäder du föreslår inte så effektiva för att stoppa gamlingarna att få smittan?

I dont know.
Oron för det ekonomiska läget är väl oavsett det jag känner av mest just nu.

Oro för ekonomin har jag känt sedan det här startade. Att ekonomin skulle bromsa in förstod jag nog rätt tidigt och att den skulle bromsa in rejält var ju rätt klart när man såg Italiens karantän.

Jag tror att FHM mycket väl förstår att karantänen och åtgärderna har kostsamma konsekvenser. I sina uttalanden bl.a. kring rätt åtgärd vid rätt tid ju Tegnell sagt att om vi gör sakerna för tidigt så får vi bara kostnaden, men ingen effekt. Sen kunde man ju se i Britternas tidigare strategi att den var motiverad bl.a. just med hänsyn till uthålligheten.

Vad det gäller en deadline av detta slag så förstår jag varför man vill ha det, men jag tror inte det är möjligt att sätta någon nu, med mindre än att man sätter ett arbiträrt datum och säger typ att "Vid detta datum kör vi på för fullt, oavsett hur läget med viruset är. De extra dödsfall vi får av det är smällar vi får ta.".

Jag är ändå lite hoppfull om att ekonomin kan komma igång hyfsat fort. Mycket handlar ju just om optimism och om vi kan komma ut ur denna period med något som ger oss optimism så tror jag ekonomin kan ta fart igen; om folk vågar tro på att det blir bättre så vågar dom också satsa och då börjar hjulen snurra igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Usch det blir bara värre och värre https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-.... Om man vore religiös skulle man skulle kunna hävda att Covid-19 är ett rättmätigt straff för dessa brutala "Wet markets". Hoppas nån ringer till Kina och berättar att noshörningshorn och fladdermusvinge inte ger höjd potens eller framgång i affärslivet.

Hade någon sagt på Facebook att noshörningshorn och fladdermusvinge hjälpt mot Covid-19 så hade vi haft samma försäljning i Sverige med ett toapappersstånd bredvid.....

*OBS! Lite ironi....*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

I en intervju i Rapport den 10 mars svarade Folkhälsomyndighetens biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten så här på frågan om personer med astma och allergi är en utsatt grupp:

”Det är inte en utsatt grupp som framkommit tydligt i stora studier i Kina, men däremot är det så att alla med sjukdomar som påverkar lungorna kanske är mer sårbara. Det är fortfarande tidigt i den här virusepidemin och vi kan inte helt utesluta riskgrupper. Därför tycker jag att det ska finnas viss ödmjukhet inför att det skulle kunna vara en riskgrupp också.”

Yes, vilket motiveras i artikeln, kan inte ta med hela artikeln i citat, av upphovsrättsliga skäl. Läs artikeln.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Usch det blir bara värre och värre https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-.... Om man vore religiös skulle man skulle kunna hävda att Covid-19 är ett rättmätigt straff för dessa brutala "Wet markets". Hoppas nån ringer till Kina och berättar att noshörningshorn och fladdermusvinge inte ger höjd potens eller framgång i affärslivet.

Det är en faktiod bara? Finns ingen tänkande varelse utan störning som tror något sådant år 2020.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Storbritannien har MYCKET högre befolkningstäthet än Sverige.

Befolkningstätheten är en betydande faktor när det gäller spridningshastighet. Men samtidigt är den ganska betydelselös när det gäller flockimmunitet, och därmed det totala smittspridningen över tid (vilket var det som jag tog upp i mitt inlägg). Befolkningstäthet har inget med demografi att göra och befolkningens sårbarhet är rimligen den samma, oavsett hur tätt eller glest de bor.

/M

Permalänk
Inaktiv

Gött med lite humor i tider som detta ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan dessutom tänka sig att patienterna skiljer mellan olika länder. Rent fördomsfullt gubbgissar jag att Italien har en äldre befolkning än Kina (det är ju sant), att de är mer överviktiga även när de är över 85 år, och att fler skröpliga når 85 år i ett I-land som Italien där det säkerligen har medicinerats och vårdats för att få många att bli just gamla. Jag gissar att en 85-årig kines är friskare än en 85-årig italienare, faktiskt, i snitt, då jag fördomsfullt tror att man måste ha rätt seg fysik för att nå 85 i Kina, medan väldigt många hankar sig fram till 85 i Italien. I USA gissar jag att andelen unga som är överviktiga, har diabetes klass 2, och har högt blodtryck, vida överstiger hur det ser ut i Kina eller Sydkorea. Säkert liknande i många västeuropeiska länder, om än inte lika mycket som i USA.

Fast Kineserna, eller iaf männen, röker som borstbindare. Såg nånstans att typ 55% av männen röker. Hur det ser ut i Italien vet jag inte, men jag inbillar mig att det inte är så många som i Kina. I USA är nog andelen rökare betydligt lägre.

Själv ligger jag nog risigt till; fet, haft cancer och högt blodtryck - triss i riskgrupp liksom...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Oro för ekonomin har jag känt sedan det här startade. Att ekonomin skulle bromsa in förstod jag nog rätt tidigt och att den skulle bromsa in rejält var ju rätt klart när man såg Italiens karantän.

Jag tror att FHM mycket väl förstår att karantänen och åtgärderna har kostsamma konsekvenser. I sina uttalanden bl.a. kring rätt åtgärd vid rätt tid ju Tegnell sagt att om vi gör sakerna för tidigt så får vi bara kostnaden, men ingen effekt. Sen kunde man ju se i Britternas tidigare strategi att den var motiverad bl.a. just med hänsyn till uthålligheten.

Vad det gäller en deadline av detta slag så förstår jag varför man vill ha det, men jag tror inte det är möjligt att sätta någon nu, med mindre än att man sätter ett arbiträrt datum och säger typ att "Vid detta datum kör vi på för fullt, oavsett hur läget med viruset är. De extra dödsfall vi får av det är smällar vi får ta.".

Jag är ändå lite hoppfull om att ekonomin kan komma igång hyfsat fort. Mycket handlar ju just om optimism och om vi kan komma ut ur denna period med något som ger oss optimism så tror jag ekonomin kan ta fart igen; om folk vågar tro på att det blir bättre så vågar dom också satsa och då börjar hjulen snurra igen.

Ja jag såg väl det här ganska tidigt också. Sålde av värdepappren 24 februari för att jag var väl ganska övertygad redan då.
Så att det skulle bli konsekvenser var kanske inte helt nytt. Det är väl snarare hur läget ser ut precis just nu som får mig att... inte vara helt positiv. Men jag har iaf självinsikten just nu att inse att det är min egen rädsla som fått lite företräde i skallen senaste tiden. Jag jobbar med det ;).

Och visst har du rätt i att det inte är så lätt att sätta en deadline. Precis av den anledningen du tar upp. Alltså oavsett konsekvenserna.
Jag är glad att jag inte är beslutsfattare nu helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Tack. Håller med. Det går inte att låsa in nästan hela befolkningen i flera månader, då kollapsar ekonomin. Och vårdplatserna räcker inte till. Om det inte dyker upp en behanding som verkligen biter på detta virus framstår en extrem isolering av riskgrupperna som den enda rimliga lösningen, hur svår den än är att genomföra på ett säkert sätt.

Håller helt med - att bemöta viruset i en liberal demokrati som Sverige är en utmaning, givet alla fri och rättigheter som vi tar för givna. Därmed inte sagt att det finns några alternativ som är bättre på det stora hela - annat än att ha en betydligt bättre katastrofberedskap. De västerländska civilisationerna har ju inte direkt briljerat när det kommer till hanteringen av naturkatastrofer (ex tsunamin 2004), pandemier (Corona), terroriströrelser (IS) etc. Det är verkligen en avvägning mellan kontroll och frihet.

Och som du skriver, hur håller man riskgrupperna isolerade på ett säkert sätt? Många har ju behov av hemtjänst, färdtjänst, läkare etc. Och även om de själva vill hålla sig isolerade, så är det inte säkert att det går. Ett exempel - min 80-åriga svärmor skulle egentligen på ett rutinmässigt läkarbesök i går (förnyelse av recept - inga nya mediciner). Min svärmor blev såklart lite orolig för att ta sig dit och försökte ändra mötet till en telefonavstämning, men trots den pågående epidemin insisterade hennes läkare på fysiskt möte på vårdcentralen. Det var först när hon i tisdags fick tag i en vettig sjuksyster som detta kunde ändras.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är en faktiod bara? Finns ingen tänkande varelse utan störning som tror något sådant år 2020.

Vad menar du är en faktiod?
(Att noshörningar nästan jagas till utrotning är en tråkig sanning, som till del beror kineser. Vad kineserna ska med noshörningshorn till spelar mindre roll. Såvida noshörningshorn inte har nån praktiskt tillämpning som bara Kineser känner till så är det vidskepelse. Att dessa "Wet markets" är ett barbari är också sanning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men jag har iaf självinsikten just nu att inse att det är min egen rädsla som fått lite företräde i skallen senaste tiden. Jag jobbar med det ;).

Jag tror det är svårt att vara opåverkad. Jag har varit sjuk och har varit i karantän i snart två veckor nu. Till 99% är jag säker på att det inte är Covid-19, men vid ett par tillfällen har nojan slagit till; skrev t.ex. testamente i helgen. Vilket dessutom är helt meningslöst eftersom jag inte kan få någon att bevittna det nu

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

En rätt bra graf över bekräftade fall här:

https://coronavirussverige.se/

Är det bara jag som letar positiva nyheter, eller ser det tämligen bra ut? Vi ser en ganska "lagom" ökning, sen de ändrade strategi för tester så har vi sett en ganska stabil ökning på mellan 50 och 150 nya fall om dagen. Detta borde väl ändå anses som en positiv trend? Vi ser ju ingen exponentiell ökning för närvarande.

Får ju hoppas att de åtgärder som används i dagsläger räcker, och denna trend håller i sig.

Permalänk
Medlem

Svensk fordonsindustri kommer lida något enormt av detta, har fått lite "inside information" då jag jobbar i den sektorn. De större företagen kommer stå still i månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag känner av det också.
Aktuellt lyfte frågan om vad vi håller på med igårkväll:
https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-ma...

Och ja, även om det egentligen inte är nytt så blev jag ovanligt djupt påverkad av det här problemet när jag såg inslaget.
Jag är mer orolig över vad det här kan ställa till i massarbetslöshet.

En deadline för när åtgärderna slutar är ett måste för att sätta en gräns på skadeverkningarna det här orsakar i samhället.
Som de nämnde i Aktuellt - de jobben som försvinner kommer inte stå och vänta när det här är över. Stannar vi ekonomin så kommer all efterfrågan på alla plan vara så nedsatta att många av jobben inte längre behövs.

Varför vi gör som vi gör är väl antagligen att smittskyddsåtgärder inte främst är baserade på nationalekonomi. Nu gissar jag såklart, men kanske är de åtgäder du föreslår inte så effektiva för att stoppa gamlingarna att få smittan?

I dont know.
Oron för det ekonomiska läget är väl oavsett det jag känner av mest just nu.

Ja jag killgissar bara, jag är långt ifrån någon expert som ni märker men personligen så blir jag arg och frustrerad över att det inte riktas mer insatser på att försöka hjälpa de som är i riskgrupperna än oss andra, de är ju färre men får hela samhället på fall.

Finns ju gott om driftiga människor som säkert kan slå mynt av läget och lösa riskgruppernas isolering, typ matleveranser, rasta hundar osv osv. För tar man ett eller två steg bakåt och begrundar vad fan det är som händer så är det rätt absurt.

För alla lär väl mer eller mindre få viruset som det ser ut, jag menar med tanke på hur lätt det smittar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Håller helt med - att bemöta viruset i en liberal demokrati som Sverige är en utmaning, givet alla fri och rättigheter som vi tar för givna. Därmed inte sagt att det finns några alternativ som är bättre på det stora hela - annat än att ha en betydligt bättre katastrofberedskap. De västerländska civilisationerna har ju inte direkt briljerat när det kommer till hanteringen av naturkatastrofer (ex tsunamin 2004), pandemier (Corona), terroriströrelser (IS) etc. Det är verkligen en avvägning mellan kontroll och frihet.

Och som du skriver, hur håller man riskgrupperna isolerade på ett säkert sätt? Många har ju behov av hemtjänst, färdtjänst, läkare etc. Och även om de själva vill hålla sig isolerade, så är det inte säkert att det går. Ett exempel - min 80-åriga svärmor skulle egentligen på ett rutinmässigt läkarbesök i går (förnyelse av recept - inga nya mediciner). Min svärmor blev såklart lite orolig för att ta sig dit och försökte ändra mötet till en telefonavstämning, men trots den pågående epidemin insisterade hennes läkare på fysiskt möte på vårdcentralen. Det var först när hon i tisdags fick tag i en vettig sjuksyster som detta kunde ändras.

/M

Som i fallet med din svärmor, alltså det går väl att lösa med fullmakt? För övrigt om man tänker tillbaka på hur samhället fungerade förr i tiden, när vi alla hjälptes åt mer så kanske det skulle tillämpas i sådana här lägen också. Finns ju redan nu eldsjälar som hjälper de som behöver handla osv, mer sånt liksom eller är gemene man bara trött på att det inte ger någon egen vinning, dvs pengar för mödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Svensk fordonsindustri kommer lida något enormt av detta, har fått lite "inside information" då jag jobbar i den sektorn. De större företagen kommer stå still i månader.

Går att läsa på valfri nyhetssida att Volvo permitterar 45000 pers.

Ja det är lite kärvt just nu ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coae:

Usch det blir bara värre och värre https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-.... Om man vore religiös skulle man skulle kunna hävda att Covid-19 är ett rättmätigt straff för dessa brutala "Wet markets". Hoppas nån ringer till Kina och berättar att noshörningshorn och fladdermusvinge inte ger höjd potens eller framgång i affärslivet.

Kanske för vi aldrig normaliserat styrräntorna efter krisen 2008 utan bara skjutit upp problemen.

Det är vårt fel inte Kinas.

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som att vi kapar av armen för att vi hade ont i handen.

Fortsätter det så här kommer den kraschade ekonomin att orsaka mer lidande än vad coronaviruset ens hade kunnat drömma om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror det är svårt att vara opåverkad. Jag har varit sjuk och har varit i karantän i snart två veckor nu. Till 99% är jag säker på att det inte är Covid-19, men vid ett par tillfällen har nojan slagit till; skrev t.ex. testamente i helgen. Vilket dessutom är helt meningslöst eftersom jag inte kan få någon att bevittna det nu

Du kan kanske köra ett gratistest på typ Scrive så kan folk bevittna digitalt med bankid?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Über Eats under resten av mars månad nu erbjuder gratis leveranser från alla restauranger till din dörr. Så passa på att fortfarande beställ mat hos din lokala restaurang. Gäller i Stockholm, Malmö och Göteborg. Gäller vid beställningar över 150kr.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Lite mer nyanserat svar är väl att det för närvarande inte är klarlagt om det är farligt och NSAID preparat skulle potentiellt kunna ha positiva effekter också. Diskussion om just detta finns här: https://www.youtube.com/watch?v=dT6mHi_8V5E

Mer nyanserat svar (som går att läsa sig till i artikeln) är att handsprit hjälper mot coronavirus, men inte mot alla virustyper (är verkningslöst mot calicivirus).

Här är jag personligen lite fundersam på om detta faktiskt är korrekt. Anledningen är att vanlig förkylning bl.a orsakas av två andra Coronavirus (HCoV-229E och HCoV-OC43) och förkylda blir vi ju om och om igen.

Man kan aldrig ha samma förkylningsvirus två gånger. Virus muterar ju dock, och du kan få en mutation av samma virus igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Går att läsa på valfri nyhetssida att Volvo permitterar 45000 pers.

Ja det är lite kärvt just nu ja.

Ja det är väl svårt att missa, står dock inte hur länge resp. företag planerar att ha produktionsstopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

En rätt bra graf över bekräftade fall här:

https://coronavirussverige.se/

Är det bara jag som letar positiva nyheter, eller ser det tämligen bra ut? Vi ser en ganska "lagom" ökning, sen de ändrade strategi för tester så har vi sett en ganska stabil ökning på mellan 50 och 150 nya fall om dagen. Detta borde väl ändå anses som en positiv trend? Vi ser ju ingen exponentiell ökning för närvarande.

Får ju hoppas att de åtgärder som används i dagsläger räcker, och denna trend håller i sig.

Problemet är väl att Sverige genomför extremt få tester? Mörkertalet från människor som håller sig känner sig krassliga och håller sig hemma är sannolikt helt enormt?

Slutsats: Antalet människor i Sverige som faktiskt har (eller har haft) Corona bör vara betydligt större än dessa grafer.

Permalänk
Inaktiv

Världsekonomin körs i botten av ett lågriskvirus som i det stora hela bara drabbar folk nära slutet. Visst är det fint att vårda gamla multisjuka människor så de kan bli så gamla som möjligt men konsekvenserna kan bli brutala.

Tråden är lång men har någon klurat på scenariot där de i riskzonen sätts i karantän ifrån befolkningen för att minska störningarna i världsekonomin? Känns som scenariot vi närmar oss nu i världen är det sämsta möjliga på alla vis. Hoppas verkligen inte tanken är att världen ska stanna nästa gång säsongsinfluensa drar förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Världsekonomin körs i botten av ett lågriskvirus som i det stora hela bara drabbar folk nära slutet. Visst är det fint att vårda gamla multisjuka människor så de kan bli så gamla som möjligt men konsekvenserna kan bli brutala.

Tråden är lång men har någon klurat på scenariot där de i riskzonen sätts i karantän ifrån befolkningen för att minska störningarna i världsekonomin? Känns som scenariot vi närmar oss nu i världen är det sämsta möjliga på alla vis. Hoppas verkligen inte tanken är att världen ska stanna nästa gång säsongsinfluensa drar förbi.

Tänk på att väldigt många av dem som har makt runt om i världen är äldre människor som är rädda för deras liv.

Jag är för restriktionerna tills man har mera koll på läget MEN det skulle få totalt förödande konsekvenser om det blir för långvarigt. Redan nu ser vi ju hur det jäkligt fort går utför. Experterna och politikerna behöver omedelbart börja skissa på en plan B. Hela förtroendet för samhället kan raseras, folk kanske inte ens i framtiden kommer våga ta lån eftersom systemet inte längre går att lita på, bostadsmarknaden kan gå käpprätt åt h-vete med dramatiska nergångar i värde förutom faktumet att företag i en stadig takt nu kommer börja gå i konkurs med massavskedningar som följd. Kan även dyka upp mera hmmm "elaka" företagare som tar tillfället i akt att avskeda folk för att de nu har tunga argument och inte kommer få något strul med fackförbunden, dvs trimma ner kostnaderna så mycket som bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kanske för vi aldrig normaliserat styrräntorna efter krisen 2008 utan bara skjutit upp problemen.

Det är vårt fel inte Kinas.

Covid-19 uppstod inte p.g.a. Svensk styrränta. Covid-19 (och Sars för den delen) uppstod i Kinas "Wet markets" där olika djur staplas på varandra i små burar så att nya virus kan uppstå. Att Svenskar t.ex. låter bli att flyga just nu beror inte på Svensk styrränta, det beror på att det pågår en pandemi (Covid-19) som alltså inte kom till p.g.a. Svensk styrränta utan... läs ovan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Ja det är väl svårt att missa, står dock inte hur länge resp. företag planerar att ha produktionsstopp.

Där jag jobbar (inte Volvo Cars) är alla från och med måndag premiterade i 6 veckor, eller tills chefen ringer in en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det vet ju ingen ännu, det kan "peka" på än den ena riktningen, än den andra, men vi vet först om något år. Studier revideras löpande. Jag hävdar fortfarande att mortaliteten av covid-19 kommer landa på 0,3-0,7 eller liknande.

Det låter inte otroligt, men beror nog också väldigt mycket på vilken grupp du avser. Mänskligheten i stort? Svenskar? Kineser? Eftersom dödligheten är så ålderberoende kommer åldersfördelningen av gruppen ha stor betydelse för din sammanfattande siffra.

Skrivet av Def_Dog:

Då ställer jag mig fortfarande frågandes, varför skiftar man inte strategi och tvingar riskgrupperna att isolera sig.

Skrivet av makatech:

Exakt, risken finns men det beror också på hur lång denna period blir. Åtgärderna är exceptionellt extrema varje fall, det är en sak som är säker.

Skrivet av sunnis:

Kan man lova bort hundratals miljarder över en helg och isolera hela nationer så kan man om man riktade resurserna kunna isolera riskgrupper enbart och se till att de sprids på olika avdelningar och lokaler på ett effektivt sätt och ger de service och uppehälle.

Riskgrupperna är förstås värst utsatta vad det gäller dödlighet, men även resten av befolkningen är utsatta för avsevärd risk. 80% klarar sig fint, 20% behöver någon slags sjukhusvård, medan 5% behöver resurskrävande intensivvård som de inte överlever utan. Bland de som behöver intensivvård är äldre klart överrepresenterade, men 50% av de som beöver intensivvård tillhör riskgruppen 70+.. Även bland unga vuxna 20-44 år är andelen som behöver intensivvård så hög som 2-4%.

Med en dubbleringstakt var fjärde dag skulle Sverige nära toppen, även utan 70+gruppen, få >5000 nya intensivvårdsfall per dag. Det är 10x fler än vi har intensivvårdsplatser idag. Betänk dessutom att patienterna troligen måste ligga inskrivna några veckor, så förstår ni problemet. Detta är alltså med antagandet att riskgrupperna är helt isolerade. Därför funkar inte detta.

Även om man har totalfokus på samhällsekonomin, så inser man att covid-19 är något som behöver hanteras, inte bara av humanitära skäl, utan av rent ekonomiska.

Här finns ett verktyg ni kan använda för att undersöka olika scenarior, och här finns en pedagogisk men något överdrivet dramatisk förklaring till varför fördröjande åtgärder är viktiga för hela befolkningen.

Skrivet av sunnis:

Varför Italien är hårdare drabbat än omvärlden finns det redan ganska solida teorier om.

Den vedertagna är att covid-19 inte är en vanlig säsongsinfluensa. Känner du till någon alternativ teori?

Skrivet av sKRUVARN:

Vi ser en ganska "lagom" ökning, sen de ändrade strategi för tester så har vi sett en ganska stabil ökning på mellan 50 och 150 nya fall om dagen. Detta borde väl ändå anses som en positiv trend?

Så du hade varit nöjd om man helt skippat testningen, det skulle ju ge en finfin trend Nej, men siffrorna beror ju förstås jättemycket på hur och hur mycket man testar och man ska inte dra för stora växlar på dem. T.ex. kan man aldrig få fler positiva fall än man testar. Testerna man gör "ute i det vilda" är också mycket begränsade, man fokuserar på sjukvårdspersonal och riskgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Problemet är väl att Sverige genomför extremt få tester? Mörkertalet från människor som håller sig känner sig krassliga och håller sig hemma är sannolikt helt enormt?

Slutsats: Antalet människor i Sverige som faktiskt har (eller har haft) Corona bör vara betydligt större än dessa grafer.

Så är det absolut, men om man håller ganska likvärdiga tester så kan man fortfarande använda siffrorna! Även om man bara mäter inom vården så bör det fortfarande representera % ökning, för ser vi exponentiell ute i samhället bör det rimligtvis reflekteras i de tester som görs, även om det inte säger allt om totalt antal smittade.