Permalänk
Medlem

Monitor fast i power saving läge

Hejsan!
Jag har ett tag nu haft besvär med att försöka använda min dator. När jag försöker sätta på den så sätts datorn på som vanligt, men skärmen vägrar visa någonting. Den läggs i permanent power saving läge.

Jag har testat:
Att trycka på olika knappar tillhörande monitorn.
Att byta vga sladd.
Att byta skärm(modell LG, orginalskärm acer)
Att koppla till min tv skärm via hdmi kabel för attt se att det inte är själva datorn det är fel på(har tyvärr inte hdmi koppling till monitors, hade bara i tvn)

Förvånansvärt nog fungerar det gallant. Jag kan se allt på datorn och använda den via tv monitorn, så uppenbarligen är det inte fel på själva datorn? Det verkar inte vara fel på skärmen heller efterssom två skärmar vägrade fungera(den andra skärmen lånade jag från en bekant för just detta endamål och hon testade och försäkrade sig om att den fungerade hos henne först innan jag fick den, så trasig lär den inte ha varit). Inget problem med kabeln efterssom jag köpte en helt ny och provade med kvarvarande problem. Inte heller verkar det vara något i datorn själv som orsakar det hela(ex bränt graffikkort eller liknande) för den verkar ju funka att använda via hdmi koppling till tvn. Mina egna felsöknings kunskaper räcker tyvärr bara dåhär långt. Så min fråga är nu vad i hela friden detta kan tänkas bero på och hur jag ska kunna lösa det så jag kan använda min monitor som vanligt igen. Har en datorkurs som börjar nästa vecka, blir nog svårt att göra mina läxor om min dator vägrar fungera, därför jag tyckte det kändes extra viktigt för mig.

Mina datorspecs är:
Asus G20BM
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: AMD A8-7600 Radeon R7, 10 Compute Cores 4C +6G 3.10 GHz
Minne: 8GB RAM

Övriga komponenter: Inga såvitt jag vet
Temperaturer: Har ibland legat mellan 60-80 °c pga mycket trångt chassi. Rengjorde det nyligen till följd av detta. Vet ej vilken temperatur den haft i vanliga fall.

Osäker information:
Processorkylare: Vet ej
Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. G20BM_A68 Rev X.0x
Grafikkort: AMD Radeon(TM) R7 Graphics
Hårddisk: Vet ej
Nätaggregat:Vet ej
Övrig kylning: Vet ej

Jag vill nämna att jag inte är datorexpert eller så. Jag var lite osäker på hur jag skulle få reda på lite av informationen. Jag googlade på hur man tar reda på vissa men vet inte om jag hittade exakt rätt. Några kunde jag inte hitta. Jag vore däremot villig och tacksam om någon skulle kunna erbjuda hjälp i hur man tar reda på mer information. eller rätta mig där jag har gjort fel.

Möjliga orsaker:
För ganska längesen så hade vi ett strömavbrott i huset. datorn var påsatt vid det tillfället. När den slocknade och jag försökte starta upp den igen kunde skärmen vägra att fungera och gå in i power saving mode oavsett hur många knappar jag tryckte på. Den brukade ändå börja fungera med lite tur och manuella omstarter. Detta har hänt vid ett par tillfällen sedan dess. Jag vet inte på en djupare nivå hur strömavbrottet och elektriciteten kan påverka detta men jag såg det som en möjlig orsag och valde därför att nämna det ifall det skulle kunna tänkas vara relevant.
En annan möjlig orsak kan vara att jag städade ur min dator nyligen från med tryckluft och små mjukare borstar. Det var när jag satte ihop den igen som skärmen vägrade fungera, även efter ett flertal omstarter. Kan det vara att jag stöte på någonting på fel sätt?

Tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig lösa detta problem.

Permalänk
Medlem

@Zincx:
Dom flesta skärmar har flera kontakter (ingångar) på baksidan,.
Kan vara VGA, DVI, eller HDMI, en av dom använder du (tydligen VGA) men skärmen kan ha
hamnat i en annan inställning, för en annan ingång.
Du får kolla upp vilken port på skärmen du använder och se i menyn att du väljer samma port.

Har man två PC:n ska ju inte båda synas samtidigt så då måste man välja vilken med menyn på skärmen.
Startar man den som inte är vald kommer skärmen stå där och blinka...

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta så har Asus G20BM ingen VGA-utgång. Använder du en VGA-adapter av något slag? Det är i så fall viktig information eftersom såna adaptrar ofta orsakar strul.

Det skulle underlätta väldigt mycket om du kunde tala om vad det är för skärm du har också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

@Zincx:
Dom flesta skärmar har flera kontakter (ingångar) på baksidan,.
Kan vara VGA, DVI, eller HDMI, en av dom använder du (tydligen VGA) men skärmen kan ha
hamnat i en annan inställning, för en annan ingång.
Du får kolla upp vilken port på skärmen du använder och se i menyn att du väljer samma port.

Har man två PC:n ska ju inte båda synas samtidigt så då måste man välja vilken med menyn på skärmen.
Startar man den som inte är vald kommer skärmen stå där och blinka...

Jag antar att det är knapparna på själva monitorn du menar? Jag prövade att trycka på de olika monitor knapparna. Tyvärr låg skärmen kvar i släckt powersavingläge oavsett vad jag tryckte på. Kunde inte ens få upp någon meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad jag kan hitta så har Asus G20BM ingen VGA-utgång. Använder du en VGA-adapter av något slag? Det är i så fall viktig information eftersom såna adaptrar ofta orsakar strul.

Det skulle underlätta väldigt mycket om du kunde tala om vad det är för skärm du har också.

Baksidan på min dator ser ut såhär:

Om jag har förstått det rätt så kallas den blåa för VGA-kabel?
Min skärm är acer. På manualen står det G206HQL G226HQL G2356HL så jag vet inte riktigt vilket modell nummer som stämmer. Det käns lite förvirrande när det står flera stycken så jag vet inte om det är modell nummer, men jag hittar inte något specifikt nummer för just monitorn någon annan stans. Jag tog även ett par bilder från manualen om det vore till någon hjälp.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zincx:

Om jag har förstått det rätt så kallas den blåa för VGA-kabel?

Ja, det ser onekligen ut som VGA. Verkar vara jag som googlat dåligt, jag ser nu att modellerna med lite enklare grafikkort verkar ha en VGA-utgång.

Skrivet av Zincx:

Min skärm är acer. På manualen står det G206HQL G226HQL G2356HL så jag vet inte riktigt vilket modell nummer som stämmer.

Det brukar stå modellnamn någonstans på baksidan av skärmen. Men jag utgår ifrån att den sista egentligen ska vara G236HL, eftersom G2356HL inte verkar existera. Om du har någon av de modellerna så bör din skärm ha en DVI-ingång, i så fall kan du testa att koppla in skärmen med DVI istället och se om det fungerar. Som bonus får du då även bättre bildkvalité, VGA är en gammal analog anslutning som helst inte bör användas om det finns något alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det ser onekligen ut som VGA. Verkar vara jag som googlat dåligt, jag ser nu att modellerna med lite enklare grafikkort verkar ha en VGA-utgång.
Det brukar stå modellnamn någonstans på baksidan av skärmen. Men jag utgår ifrån att den sista egentligen ska vara G236HL, eftersom G2356HL inte verkar existera. Om du har någon av de modellerna så bör din skärm ha en DVI-ingång, i så fall kan du testa att koppla in skärmen med DVI istället och se om det fungerar. Som bonus får du då även bättre bildkvalité, VGA är en gammal analog anslutning som helst inte bör användas om det finns något alternativ.

åh, okej tack för tipset. Jag kan beställa en DVI kabel och testa att se om det fungerar. Jag kan skriva här hur det har gått.

Permalänk
Medlem

@Zincx: Jag antar att det är knapparna på själva monitorn du menar

Ja, inställningar på monitorn. Under menyn där bestämmer du vilken av ingångarna som ska användas.
Det som kan strula här är om man använder VGA, för den skickar ingen info till skärmen som DVI och HDMI gör.
Men man ska ändå kunna få gång på den om du väljer den ingången under menyn.
Se till att skärmen är på när du startar upp datorn, testa sedan att välja via menyn.

I länken nedan ser du bild på menyn, välj menu, input-select osv.
Det finns adaptrar man kan använda mellan hdmi och DVI (den vita kontakten på din bild)
Skickar med en bild på adapter som Biltema har (prisvärd)
Not: Det är bättre att använda DVI eller HDMI framför VGA

https://imgur.com/RNtyfg9.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fick hem DVI kabeln. Visade sig att det inte fungerade med den. Så hittils är det bara hdmi kabeln som fungerar till tv skärmen men dvi och vga fungerar inte till dataskärmarna.
Känner mig nu så förvirrad vad felet kan bero på.

Permalänk
Skrivet av Zincx:

Fick hem DVI kabeln. Visade sig att det inte fungerade med den. Så hittils är det bara hdmi kabeln som fungerar till tv skärmen men dvi och vga fungerar inte till dataskärmarna.
Känner mig nu så förvirrad vad felet kan bero på.

När fungerade skärmen senast?

Permalänk
Medlem

Jag prövade nyligen en grej.
Jag har ju 2 HDMI ingångar till min dator. Jag hade min HDMI koppling till tvn insatt i andra ingången. Jag prövade HDMI kopplingen som låg bredvid just VGA och DVI ingången. Då funkade det plötsligen inte till tvn heller. Det måste alltså vara hela det området bakom datorn som då är knasigt. Jag öppnade datorn för att se vad det var kopplat till. Jag tog ett foto på in och utsidan. Förstår någon vad detta betyder och hur jag kan fixa det?

https://drive.google.com/file/d/14GO_3l2tyhfV30XYY-Fm7YgGSpiX...
https://drive.google.com/file/d/14HkLqOI5B-aaaB3usc0b6UQsQBaj...
https://drive.google.com/file/d/13K856GdEmjCN4L04sd9dD5XDtp-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

När fungerade skärmen senast?

mm... kanske för ca 2 veckor sedan eller så?
Det var när jag städade datorn.

Permalänk
Medlem

@Zincx: Porten du ringat in på den tredje bilden sitter på moderkortet och använder processorns integrerade grafik. Portarna som kablarna är kopplade i hör däremot till grafikkortet, så det verkar i så fall som att grafikkortet helt enkelt lagt av.

DVI och HDMI använder samma typ av bildsignal och är elektriskt kompatibla. Om du nöjer dig med en skärm och prestandan som processorns grafik ger så du kan du därför använda en enkel HDMI-DVI-kabel för att koppla in skärmen.

Om du däremot vill ersätta grafikkortet så har du en 6-pin PCIe-kontakt på bilden och chassit ska klara kort som tar upp två platser, så det är mest din budget och möjligtvis nätagget som sätter stopp för vad du kan välja.

Skrivet av Zincx:

mm... kanske för ca 2 veckor sedan eller så?
Det var när jag städade datorn.

Vad gjorde du när du städade datorn? Om du använde en dammsugare i närheten av grafikkortet så är det möjligt att det blev skadat av statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gjorde du när du städade datorn? Om du använde en dammsugare i närheten av grafikkortet så är det möjligt att det blev skadat av statisk elektricitet.

Jag gjorde precis som jag beskrev det i första inlägget. Jag använde inte dammsugare.
"En annan möjlig orsak kan vara att jag städade ur min dator nyligen från med tryckluft och små mjukare borstar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Zincx: Porten du ringat in på den tredje bilden sitter på moderkortet och använder processorns integrerade grafik. Portarna som kablarna är kopplade i hör däremot till grafikkortet, så det verkar i så fall som att grafikkortet helt enkelt lagt av.

DVI och HDMI använder samma typ av bildsignal och är elektriskt kompatibla. Om du nöjer dig med en skärm och prestandan som processorns grafik ger så du kan du därför använda en enkel HDMI-DVI-kabel för att koppla in skärmen.

Om du däremot vill ersätta grafikkortet så har du en 6-pin PCIe-kontakt på bilden och chassit ska klara kort som tar upp två platser, så det är mest din budget och möjligtvis nätagget som sätter stopp för vad du kan välja.

ah, så då är det alltså grafikkortet som spökade. Då förstår jag. Så det nuvarande som använts har varit ett slags reservgrafikkort? Då förstår jag varför skärmupplösningen har betett sig så pass skumt och vissa applikationer inte fungerat som de skulle. Då vet jag iallafall vad det beror på och hur jag kan lösa det. Känns skönt att ha fått det överstökat. Tack ska ni ha för hjälpen!

Är inte den rikaste personen direkt. Vet inte riktigt vad ett nytt graffikkort skulle kunna tänkas kosta. Vet inte vad 6-pin PCIe kontakt betyder. Finns det tips på några bra och billiga graffikort som uppfyller pcie kontakt kriterierna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zincx:

Så det nuvarande som använts har varit ett slags reservgrafikkort?

På sätt och vis, många moderna processorer har ett grafikkort integrerat så att man kan bygga en komplett dator utan att behöva ett separat grafikkort. De duger oftast alldeles utmärkt till vanligt skrivbordsarbete, d.v.s. surfa, köra kontorsprogram, spela upp video, och även lite enklare spel.

Skrivet av Zincx:

Är inte den rikaste personen direkt. Vet inte riktigt vad ett nytt graffikkort skulle kunna tänkas kosta.

Ska du köpa nytt så kan t.ex. ett AMD RX 550 eller NVIDIA GT 1030 för runt en tusenlapp vara ett vettigt val, men du kan komma betydligt billigare undan om du köper något begagnat. Den billigaste lösningen är förstås att bara använda din processors integrerade grafik, men vill du spela på datorn eller behöver stöd för flera skärmar så behöver du nog ett "riktigt" grafikkort.

Skrivet av Zincx:

Vet inte vad 6-pin PCIe kontakt betyder. Finns det tips på några bra och billiga graffikort som uppfyller pcie kontakt kriterierna?

Det är strömkabeln med gula och svarta ledare som är kopplad till grafikkortet. RX 550 och GT 1030 som jag tipsade om ovan behöver oftast ingen extra ström alls, de klarar sig på de 75W som de kan dra direkt från moderkortet via PCIe-sockeln. Lite bättre grafikkort som t.ex. GTX 1650 Super behöver oftast en 6-pin PCIe-kontakt som tillåter dem att dra ytterligare 75W, och ännu törstigare grafikkort behöver en 8-pin (150W) eller t.o.m. 8+6 eller 8+8.

Så baserat på bilderna vet vi att nätaggregatet har minst en 6-pin PCIe-kontakt, men kan mycket väl ha mer än så. Men du vill nog troligtvis inte sätta i ett grafikkort som behöver mer än en 6-pin PCIe ändå, med tanke på det begränsade utrymmet i chassit så vill du nog ha ett så strömsnålt grafikkort som möjligt (eftersom strömförbrukning står i direkt relation till värmeutveckling).