Monitor fast i power saving läge
Hejsan!
Jag har ett tag nu haft besvär med att försöka använda min dator. När jag försöker sätta på den så sätts datorn på som vanligt, men skärmen vägrar visa någonting. Den läggs i permanent power saving läge.
Jag har testat:
Att trycka på olika knappar tillhörande monitorn.
Att byta vga sladd.
Att byta skärm(modell LG, orginalskärm acer)
Att koppla till min tv skärm via hdmi kabel för attt se att det inte är själva datorn det är fel på(har tyvärr inte hdmi koppling till monitors, hade bara i tvn)
Förvånansvärt nog fungerar det gallant. Jag kan se allt på datorn och använda den via tv monitorn, så uppenbarligen är det inte fel på själva datorn? Det verkar inte vara fel på skärmen heller efterssom två skärmar vägrade fungera(den andra skärmen lånade jag från en bekant för just detta endamål och hon testade och försäkrade sig om att den fungerade hos henne först innan jag fick den, så trasig lär den inte ha varit). Inget problem med kabeln efterssom jag köpte en helt ny och provade med kvarvarande problem. Inte heller verkar det vara något i datorn själv som orsakar det hela(ex bränt graffikkort eller liknande) för den verkar ju funka att använda via hdmi koppling till tvn. Mina egna felsöknings kunskaper räcker tyvärr bara dåhär långt. Så min fråga är nu vad i hela friden detta kan tänkas bero på och hur jag ska kunna lösa det så jag kan använda min monitor som vanligt igen. Har en datorkurs som börjar nästa vecka, blir nog svårt att göra mina läxor om min dator vägrar fungera, därför jag tyckte det kändes extra viktigt för mig.
Mina datorspecs är:
Asus G20BM
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: AMD A8-7600 Radeon R7, 10 Compute Cores 4C +6G 3.10 GHz
Minne: 8GB RAM
Övriga komponenter: Inga såvitt jag vet
Temperaturer: Har ibland legat mellan 60-80 °c pga mycket trångt chassi. Rengjorde det nyligen till följd av detta. Vet ej vilken temperatur den haft i vanliga fall.
Osäker information:
Processorkylare: Vet ej
Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. G20BM_A68 Rev X.0x
Grafikkort: AMD Radeon(TM) R7 Graphics
Hårddisk: Vet ej
Nätaggregat:Vet ej
Övrig kylning: Vet ej
Jag vill nämna att jag inte är datorexpert eller så. Jag var lite osäker på hur jag skulle få reda på lite av informationen. Jag googlade på hur man tar reda på vissa men vet inte om jag hittade exakt rätt. Några kunde jag inte hitta. Jag vore däremot villig och tacksam om någon skulle kunna erbjuda hjälp i hur man tar reda på mer information. eller rätta mig där jag har gjort fel.
Möjliga orsaker:
För ganska längesen så hade vi ett strömavbrott i huset. datorn var påsatt vid det tillfället. När den slocknade och jag försökte starta upp den igen kunde skärmen vägra att fungera och gå in i power saving mode oavsett hur många knappar jag tryckte på. Den brukade ändå börja fungera med lite tur och manuella omstarter. Detta har hänt vid ett par tillfällen sedan dess. Jag vet inte på en djupare nivå hur strömavbrottet och elektriciteten kan påverka detta men jag såg det som en möjlig orsag och valde därför att nämna det ifall det skulle kunna tänkas vara relevant.
En annan möjlig orsak kan vara att jag städade ur min dator nyligen från med tryckluft och små mjukare borstar. Det var när jag satte ihop den igen som skärmen vägrade fungera, även efter ett flertal omstarter. Kan det vara att jag stöte på någonting på fel sätt?
Tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig lösa detta problem.