Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Hedersmedlem

Allmän uppmaning till samtliga tråddeltagare:

Den här tråden är snudd på omöjlig att hålla koll på som det är på grund av den enorma aktiviteten kring detta ämnet men nu sätter vi ner fötterna mot grundlöst domedagspredikande. Kom med sakliga argument och ordentliga källor till det du säger eller vänligen sluta skriv för annars tillför du ingenting till tråden. Mer sådant kommer hädanefter att raderas.

Det finns gott om folk som är tillräckligt stressade över detta utan att behöva höra att hela mänskligheten kommer att utplånas när det inte finns någon anledning till det. Vi är inte intresserade av att vara en plattform där desinformation frodas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Hela världen gör annat än vad vi gör. Hävdar du att sveriges fhvm skulle vara lika bra som usa/kina/uk/frankrikes samlade expertis?

Av någon anledning tar du inte in att förutsättningarna ser olika ut för olika länder. Skillnader i uppbyggnad av vård, olikheter i demografi, befolkningstäthet, hur folk reser - allt skiljer sig mer eller mindre mellan länder. Detta påverkar bedömningar.

Håll din dina konspirationsteorier för dig själv. Vi som inte sitter på all data och kunskap gör bäst i att lyssna på det som kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det sägs att om man tillhör blodgrupp 0 så ska man vara mer resistant mot corona och andra sjukdomar. Kan man be och bli testad vilken blodgrupp man tillhör?

A, B och AB har större risk att bli sjuka. Jag brukar klara mig i vanliga fall klara mig bra mot sjukdomar. Dock har jag diabetes som kan ställa till det

Osäker på om det där med blodgrupp verkligen stämmer. Har sett det påståendet flimra förbi i mediebruset ett par gånger, även sett artiklar som hävdar att det inte stämmer.

I vilket fall som helst. För att ta reda på blodgrupp finns det enkla hemmatester som är mycket pålitliga. Går att beställa på nätet för ca 130 kr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Feber och torrhosta är två av symtomen för just Corona och myndigheterna har vädjat i veckor på att folk ska stanna hemma om man får dessa symtom. Normalt hade jag jobbat om jag haft 39 graders feber, vilket jag gjort i alla år. Har inte varit sjukskriven på över 10 år, innan detta. Men för att följa myndigheternas uppmaningar, så stannar jag hemma.
Uppmaningen är att man är hemma till symtomen försvunnit och sedan två dagar till.

Anledningen till att jag ville testa mig, är att jag normalt har kontakt med många gamla människor då och då, både inom jobb och privat. Så om jag kunnat utesluta Corona, kunde jag fortsatt att jobba med en lättare feber och knappt noterbar hosta. Men valde att ta det säkra före det osäkra, då jag inte vet vad det är.

Det som är problematiskt med ditt resonerande är att om du skulle göra ett test nu och få svaret att du inte har corona nu och du 2 dagar senare får det så kommer du anta att det är ditt gamla problem fortfarande och då gladeligen får runt och smittar massa folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Anders Tegnell & kollegor på FHM skulle ju ha fått sparken som börsmäklare efter 1 dag, då det skulle ingå i deras jobb som börsmäklare att analysera företagen, se vilka risker som finns med aktier och förutse dessa innan de inträffar och handla i rätt tid.
Nu är det som att han och kollegorna handlar aktier till företag som hela tiden går i konkurs utan att veta några siffror, och hans chef säger "Vem kunde ha anat utan facit i handen?" och låter de jobba kvar.

Sverige är en båt med ett hål i skrovet som sakta sjunker . Det regeringen har gjort är att låta några skyffla lite vatten och man har köpt in extra hinkar för att fylla med vatten, då det skulle ta 2 veckor att ta upp båten på land och reparera skrovet ordentligt (sätta i karantän).
Istället är det bättre att låta båten sjunka sakta med säkert under längre tid, och frågar någon om båten sjunker då de har vatten upp till halsen så säg nej, (vi vill ju inte skapa panik )

Möjligt att de tänker ta upp båten på land när de har vatten upp till munnen, men då är det nog redan helkört för det är för långt tillbaka till land.

Vad är det för magiskt du tänker dig händer om i sätter Sverige i karantän två veckor, säg att alla håller sig inomhus? Alla kan inte. Jag m fl måste till jobbet ändå då jag har ett samhällsviktigt yrke, och folk måste få gå och handla. Vissa kommer att strunta i utegångsförbudet. Du får inte moppepojkarna och andra ungdomsgäng att stanna inne t ex, och de blir i så fall perfekta smittovektorer mellan sina familjer. Och om smittan helt skulle stoppa i Sverige och alla smittade hinna bli både friska och icke-spridande skulle det räcka med ett fall till utifrån så måste ju hela karantänkarusellen igång från början igen.

Det faller på att det är helt omöjligt att isolera människor i samhället från varandra.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AMD-FX:

Det sägs att om man tillhör blodgrupp 0 så ska man vara mer resistant mot corona och andra sjukdomar. Kan man be och bli testad vilken blodgrupp man tillhör?

A, B och AB har större risk att bli sjuka. Jag brukar klara mig i vanliga fall klara mig bra mot sjukdomar. Dock har jag diabetes som kan ställa till det

Nja, man har väl sagt att det inte är så stora skillnader då det är en lite märklig undersökning (Paywall) gjord på 2000 personer.

Utdrag ur artikeln:

” ”Saknar betydelse”
Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska Institutet, har bara hunnit läsa en sammanfattning av studien. Han är ytterst skeptisk.
– Det de har fått fram är att det möjligen finns en liten skillnad mellan olika blodgrupper. Men den är så liten att den helt saknar vetenskaplig eller klinisk betydelse. Vilket i och för sig är bra att veta.”

Man får tillämpa det gamla talesättet: det finns lögn, förbannad lögn och statistik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tycker du att du ska få ta ett blodprov för att se vilken blodgrupp du är och istället så får ett coronatest vänta?

https://ulrikadavidsson.se/hur-vet-jag-vilken-blodgrupp-jag-a...

Så slipper du ta upp tid inom sjukvården som inte skulle tagit emot dig just nu ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Osäker på om det där med blodgrupp verkligen stämmer. Har sett det påståendet flimra förbi i mediebruset ett par gånger, även sett artiklar som hävdar att det inte stämmer.

I vilket fall som helst. För att ta reda på blodgrupp finns det enkla hemmatester som är mycket pålitliga. Går att beställa på nätet för ca 130 kr.

Jag såg det på annan sida, inte typ aftonbladet. Kan inte hitta den nu tyvärr. Ok ska kolla om jag hittar nån sida

Ska dock till vårdcentralen där jag bor imorgon. Kan ju passa på och fråga där samtidigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Står inte det om du loggar in på 1177? Gjorde det tyvärr inte som jag kunde hitta.
Nu är jag blodgivare och vet att jag har B+.

Det var denna text som fanns att läsa om vilken blodgrupp som klarar sig bättre.
https://www.femina.se/nya-ron-din-blodgrupp-kan-gora-dig-kans...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det så att smittspridningen i Kina nästan stannat upp? Borde i så fall vara en väldigt positiv nyhet eller jag som misstolkar? Intressant också att Kina ligger mycket lågt i antal fall per en miljon invånare om man jämför med väldigt många andra länder, bor ju så sjukt mycket folk i Kina.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Man ska nog vara extremt försiktig med att lita på officiell information från Kina?
Jag tror inte att det är under Kinas värdighet att försköna sina siffror för att se handlingskraftiga och duktiga ut, att de har full kontroll.

Worldometern är intressant men bygger bara på vad som rapporteras från varje land. I Sverige tar man bara prover på intensivvårdspatienter och sjukvårdspersonal om inget ändrats sedan sist jag läste om det, så vi har t ex fler fall än vad den officiella statistiken säger. Det gäller nog fler länder med tanke på bristen på testkit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det som är problematiskt med ditt resonerande är att om du skulle göra ett test nu och få svaret att du inte har corona nu och du 2 dagar senare får det så kommer du anta att det är ditt gamla problem fortfarande och då gladeligen får runt och smittar massa folk.

Just därför är det ju kanonbra att vi nu fått fram ett immunitetstest som visar om man haft Covid-19! Har man haft sjukdomen så vet man ju med stor säkerhet att man inte kan smitta någon den närmaste tiden iaf.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Precis, testet kan visa att du är sjuk, men de kan inte visa att du är frisk, egentligen.

När vi har tillräckligt med test kan det likväl finnas skäl att regelbundet testa exempelvis personal inom äldreomsorgen (kanske även antikroppar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det kan mycket väl vara så att de båda effelterna beror av något tredje fenomen och att vi visst kan påverka hälsa och ekonomi oberoende av varandra. Jag tror fortfarande att Francois Balloux har rätt i att liv kommer att förloras i händelse av ekonomiska kollapser. Man får dock ha mer på fötterna om man skall dra en sån slutsats och utesluta det "uteslutna tredje".

Jo, så kan det förstås vara. Men man kan i alla fall säga att om de hade varit okorrelerade, så hade det inte funnits något samband.

Skrivet av Mindfighter:

Det är här det etiska dilemmat ligger, primärt dör pensionärer, en del yngre kommer dö p.g.a. underliggande sjukdomar och undanträngningseffekter (=man får inte vård i tid och dör av blindtarmsinflammation o.s.v. för att vården kollapsat). MEN eftersom det mest är redan pensionerade så innebär det ingen samhällsekonomisk kollaps.

En kollaps skulle det nog bli, men inget vi inte kan klara oss tillbaka från. Du får också tänka på att även om 70+ är den absolut mest utsatta riskgruppen, så finns det fem gånger fler vuxna i Sverige som är yngre. I absoluta tal riskerar vi alltså livet på lika många "yngre" vuxna som 70+are.

Vi kan alltså glömma motsättningen mellan det oetiska att "offra äldre men rädda ekonomin" och att "tanka ekonomin men rädda de äldre". Valet är istället mellan att "påverka ekonomin allvarligt men lindra epidemin" och att "krascha ekonomin samtidigt som både både unga och äldre får stryka med i betydligt högre utsträckning". Valet är lätt, både ur etisk och samhällsekonomisk synvinkel. Svårigheten är vilka åtgärder som ska göras och när för att optimera utfallet. Där har vi expertmyndigheten FHM som vägleder.

Skrivet av AMD-FX:

Så fort man påstår något som är nytt eller kan uppfattas som kontroversiellt är det viktigt att ange källa. "Det sägs" är en väldigt dålig källa. Här är studien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Man ska nog vara extremt försiktig med att lita på officiell information från Kina?
Jag tror inte att det är under Kinas värdighet att försköna sina siffror för att se handlingskraftiga och duktiga ut, att de har full kontroll.

Jag tror nog att vi kan lita på informationen om att smittspridningen avstannat i Wuhan. Det ska bli intressant att se vad som händer nu när dom släpper på tyglarna igen. Vi lär få se hur "the hammer and the dance" teorin som länkades till i tidigare inlägg fungerar.

Skrivet av Nils-Göte:

Worldometern är intressant men bygger bara på vad som rapporteras från varje land. I Sverige tar man bara prover på intensivvårdspatienter och sjukvårdspersonal om inget ändrats sedan sist jag läste om det, så vi har t ex fler fall än vad den officiella statistiken säger. Det gäller nog fler länder med tanke på bristen på testkit.

Vi har ju dom s.k. sentineltesterna också som Tegnell pratade om (för en vecka sedan?, det händer så mycket nu att sånt som hände i förrgår känns avlägset). Sen sa väl Tegnell att man planerade att göra en tester över ett urval av befolkningen, likt det som Island gjort, för att få en uppfattning om hurpass spritt Covid-19 är.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så fort man påstår något som är nytt eller kan uppfattas som kontroversiellt är det viktigt att ange källa. "Det sägs" är en väldigt dålig källa. Här är studien.

Också, den artikeln har inte blivit granskad av andra forskare än ("This article is a preprint and has not been peer-reviewed"), så jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att använda sådana artiklar. Helst vill man att flera oberoende forskargrupper kommer fram till samma slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

I Sverige tar man bara prover på intensivvårdspatienter och sjukvårdspersonal om inget ändrats sedan sist jag läste om det, så vi har t ex fler fall än vad den officiella statistiken säger. Det gäller nog fler länder med tanke på bristen på testkit.

Såg på nyheterna att man nu slutar testar vårdpersonal. Har man symptom ska man vara hemma, annars anses som frisk.

Min svärmor jobbar som sjuksköterska i danmark och hon har precis haft en patient som testats positiv för corona. Svärmor är hemma just nu med halsont bara. När det går och hon är "frisk" ska hon återgå till arbete utan att ha blivit/bli testad.

Såg även på ett nyhetsinslag från USA precis och då har man börjat enligt Svenska linjen. Folk med milda symptom kommer inte bli testad utan dem ska som vi säger i Sverige, stanna hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Alla länder har problem med underrapporterade fall och den statistik vi har är bekräftade fall. Om man vill ta reda på hur stor andel av befolkningen som har sjukdomen får man antingen testa extremt mycket eller göra slumpmässiga tester för att uppskatta spridningen. Folkhälsomyndigheten har sagt att man ska börja med det senare för att få en bättre lägesbild, men vi får se när vi har sådana siffror. Men just nu är det bättre att kolla på antalet dödsfall istället, även om det tar en viss tid innan folk dör av sjukdomen (i snitt 19 dagar från infektion).

Permalänk
Avstängd

Bekräftat av CDC och färsk ny studie för ett par dagar sedan: CoVid-19 kan "leva" upp till ett par timmar och ett par dagar
Källa: https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/ (som i sin tur länkar till studien och övriga organ)

CoViD-19 "lever" cirka så här länge på följande vis:
- upp till 3 timmar i luften via partiklar som den "fastnat" i efter upphostning
- upp till 24 timmar på pappersförpackningar (rekommendation att vänta 1 dag när du fått ett paket i brevlådan)
- upp till 2-3 dagar på plast och rostfritt stål
(personligen skulle jag vilja veta hur länge det kan fastna på saker som kläder och oliika klädesmaterial så man vet hur man ska göra med kläder man vart ute med om man inte har möjlighet att tvätta dem direkt)

Första punkten är precis så skrämmande som det låter: hypotetiskt talat skulle någon kunna hosta någonstans och så kan viruset om det lyckas få grepp på partiklar direkt efter ut upphostningen färdas upp till 3 timmar innan det har brutits ned av omgivningen. Värsta exemplet skulle vara att du solar ute på din balkong och andas in detta som någon hostade upp för 3 timmar flera kilometer bort från dig.

Allmänna platser bör tolkas som "redan nedsmittade med viruset" så ha något att kunna ta på eller öppna med som exempelvis en halsduk, hushållspapper eller dylikt, alternativt öppna med armbågen när det går. Annan rekommendation är att köpa livsmedel och hygienartiklar för att kunna klara sig minst 3 veckor framöver utan att behöva lämna hemmet.

En sak jag har funderat på är huruvida ventilationen i kommunala bostäder är tillräckliga med filtreringen av RNA-stora partiklar? När det var stambyte vid mitt område så var det ofta att flugor kom upp ur ventilationen...

Personligen börjar jag få lite "corona-noja" att våga bege mig ut vilket jag behöver för att hålla övrig god hälsa. Nojan min ligger i att alla andra inte är tillräckligt försiktiga vilket gör att det spelar ingen roll vad jag själv gör om jag inte kan gå i en militärgraderad skyddsdräkt som används vid kemisk krigsföring i princip.

Ett hostande ett par kilometer bort och jag kan vara drabbad någon eller några timmar senare utan att ha en chans. Och nu pratar jag om infektionsnojan, inte oro för att dö även om det verkar vara så att många "yngre än 80 år" verkar ligga på intensiven (enligt info från Sveriges intesivvårdsregister).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bekräftat av CDC och färsk ny studie för ett par dagar sedan: CoVid-19 kan "leva" upp till ett par timmar och ett par dagar
Källa: https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/ (som i sin tur länkar till studien och övriga organ)

- upp till 3 timmar i luften via partiklar som den "fastnat" i efter upphostning
- upp till 24 timmar på pappersförpackningar (rekommendation att vänta 1 dag när du fått ett paket i brevlådan)
(personligen skulle jag vilja veta hur länge det kan fastna på saker som kläder och oliika klädesmaterial så man vet hur man ska göra med kläder man vart ute med om man inte har möjlighet att tvätta dem direkt)

Första punkten är precis så skrämmande som det låter: hypotetiskt talat skulle någon kunna hosta någonstans och så kan viruset om det lyckas få grepp på partiklar direkt efter ut upphostningen färdas upp till 3 timmar innan det har brutits ned av omgivningen. Värsta exemplet skulle vara att du solar ute på din balkong och andas in detta som någon hostade upp för 3 timmar flera kilometer bort från dig.

Allmänna platser bör tolkas som "redan nedsmittade med viruset" så ha något att kunna ta på eller öppna med som exempelvis en halsduk, hushållspapper eller dylikt, alternativt öppna med armbågen när det går. Annan rekommendation är att köpa livsmedel och hygienartiklar för att kunna klara sig minst 3 veckor framöver utan att behöva lämna hemmet.

En sak jag har funderat på är huruvida ventilationen i kommunala bostäder är tillräckliga med filtreringen av RNA-stora partiklar? När det var stambyte vid mitt område så var det ofta att flugor kom upp ur ventilationen...

Personligen börjar jag få lite "corona-noja" att våga bege mig ut vilket jag behöver för att hålla övrig god hälsa. Nojan min ligger i att alla andra inte är tillräckligt försiktiga vilket gör att det spelar ingen roll vad jag själv gör om jag inte kan gå i en militärgraderad skyddsdräkt som används vid kemisk krigsföring i princip.

Ett hostande ett par kilometer bort och jag kan vara drabbad någon eller några timmar senare utan att ha en chans. Och nu pratar jag om infektionsnojan, inte oro för att dö även om det verkar vara så att många "yngre än 80 år" verkar ligga på intensiven (enligt info från Sveriges intesivvårdsregister).

Fast studien säger ingenting om hur stor risken är att man smittas genom det, bara hur länge det finns några virus kvar. SR intervjuade en professor om studien (jag antar att det är samma): https://sverigesradio.se/artikel/7435318

Permalänk
Medlem

Jaha, ikväll ska vår statsminister hålla tal till nationen kl. 21:15, hur ofta händer det? På något vis så tror jag inte att det handlar enbart om några uppmuntrande ord till folket..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Fast studien säger ingenting om hur stor risken är att man smittas genom det, bara hur länge det finns några virus kvar. SR intervjuade en professor om studien (jag antar att det är samma): https://sverigesradio.se/artikel/7435318

Aha, ska lyssna.

Enligt bloggen jag länkade så är infektionsrisken extremt hög med just detta virus, men jag förstår inte vad det riktigt betyder. Jag har lånat två böcker från bibblan om klinisk mikrobiologi så jag hoppas på att få mer konkreta definitioner om vad som faktiskt menas med "hög infektionsrisk" på en mikroskopisk nivå.

Menas det att färre RNA-partiklar behövs för att den skall kunna påbörja process som senare kan leda till svår sjukdom? Betyder att sannolikheten är högre för att dess proteinändar som fäster sig på lungcellerna vilket då påbörjar infektionsprocessen? Blir småkul att läsa kurslitteratur om ämnet även om jag absolut inte vill påstå nu att jag krm få någon "användbar kompetens" av det.

Dessutom rapporteras det på bloggen och av förknippad skeptisk podcast som bloggförfattaren i detta fall är värd hos. Där pratades det om att den nuvarande dödligheten baserat på antalet avsliutade (=död eller friskförklarad) ligger på 10% även fast siffran kan komma att ändras i och med pågående fall kan leda till död eller friskförklaring.

Viruset är alltså inget influensa virus sett utifrån infektionsrisk och dödlighet utan minst 10 gånger värre. Vad som tyvärr är oklart är dock hur dödligt det egentligen är hos olika åldersgrupper. Jag håller mig dock borta från att påstå att FHM vill dölja sanningen här, men det finns alltid en risk att detta faktiskt är "Spanska sjukan 2 på papperet" i omfattningen av infektioner samt dödligheten hos olika åldersgrupper (hos unga alltså).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Såg på nyheterna att man nu slutar testar vårdpersonal. Har man symptom ska man vara hemma, annars anses som frisk.

Corona-smittad sjukvårdspersonal utan symptom kanske kan jobba med bekräftat corona-smittade patienter isatället för att hamna rätt friska i karantän i 14 dagar? Bara en tanke. Sjukhusen uppdaterar säkert sina rutiner så gott det går, allteftersom.

Skrivet av kanskedet:

Folkhälsomyndigheten har sagt att man ska börja med det senare för att få en bättre lägesbild, men vi får se när vi har sådana siffror.

Man har börjat med stickprov, men det är för få smittade för att stickproven ska ge tillförlitliga resultat. Med fler smittade kommer statistiken bli bättre...

Skrivet av korvOlle:

Varför postar du skärmdumpar utan kommentar? Det vore mer givande om du postade en länk och motiverade varför / beskrev din uppfattning om den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Jaha, ikväll ska vår statsminister hålla tal till nationen kl. 21:15, hur ofta händer det? På något vis så tror jag inte att det handlar enbart om några uppmuntrande ord till folket..

Jag hoppas Göran Persson gör en cameo, greppar tag i mikrofonen och säger med en suck, "Det här viruset... det är mitt fel."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det fetade är väl inte riktigt något som nämnts i dina länkar eller har studerats? För mig ser det ut som att du extrapolerar på ett väldigt extremt sätt.

Här kan kanske någon fylla på eller rätt mig... men är inte själva spridningen och infektionsförloppet i varje enskilt fall, sannolikhetsgrundade scenarier där viruskoncentration är en viktig parameter? Dvs. att andas in "ett virus" betyder inte att man har blivit infekterad? I 3 km från balkongen exemplet ovan skulle alltså koncentrationen vara så löjligt låg att risken för infektion är 0.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Allvarligt talat, inget skämt: den där tjejen ska spåras omedelbart och omhändertas av kemiskt skyddsutrustad polis alternativt militär. Hon har haft gott om tid de senaste veckorna att upplysas om den pågående samhällsrisken på global och nationell nivå. Det där är äkta smittskyddsbrott av allra högsta grad och hon skall tas på bar gärning genast.

Ursäkta det visuella språket nu men jag börjar bli så smått förbannad på att det räcker med ett stolpskott för att tusentals andra skall kunna drabbas som annars försöker göra så gott som de kan. Personligen talat tycker jag nu att polis, militär och SÄPO ska få tillfälliga rättigheter att skjuta folk i benet som torrhostar för det är uppenbart att det är viruset och de skall inte vistas på allmän plats från första början.

Ja, det är en sinnesjuk idé men det är sinnessjukt beteende av personen oxå så...

Eller....så kan vi ta det lite lugnare och tänka på hur vi tolkar information som skrivs på, vad jag antar är facebook eller liknande, social media. Det är alltså en person som skriver något som man hört från en annan person.
Vi blir då 3:e personen som tolkar denna info. Innan man då påbörjar häxjakten och slösar med resurser så får man vara lite källkritisk.

1. Kan rädsla spela in i sanningshalten?
Ofta tar man ju i lite extra för man själv är rädd

2. Kan personen faktiskt höra hemma på orten? Nu när skolor etc stänger så kanske folk söker sig hemåt.

3. Kan symptomen tyda på något annat? Pollensäsongen sätter ju igång nu som exempel.

Som påpekats tidigare så vill vi inte se några ”drev”/häxjakter startas baserat på extremt dassig information

Tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av korvOlle:

Vill mest dela med mig bara hur det ser ut i landet, tycker bilden talar för sig själv.

Gör inte det, tack

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det sitter såklart filter i tilluftsaggregaten i dom kåkar som har det, men filtrens funktion är inte att filtrera bort virus. Om det är kommunala bostäder eller inte, spelar i detta fall ingen roll, det ser ungefär lika ut i alla kåkar med samma byggår oavsett upplåtelseform. Jag skulle dock säga att jag inte tror på smitta genom ventilationen i flerbostadshus. Möjligtvis i hus med tilluftsventiler direkt in i lägenheten och där någon aktivt hostar in i ventilen och någon annan står på insidan precis vid ventilen och aktivt drar i sig den luften. Dock känns detta scenario väldigt långsökt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nej, du behöver inte vara rädd för detta.
För det första krävs det att du får i dig en viss mängd virus för att du ska bli smittad.
För det andra så faller större droppar ner till marken ganska omgående och de droppar som är så små att de bärs iväg i luften nån längre stund (sk aerosoler) späds fort ut till så små mängder att det är ofarligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Man har börjat med stickprov, men det är för få smittade för att stickproven ska ge tillförlitliga resultat. Med fler smittade kommer statistiken bli bättre...

Tyvärr verkar de göra alldeles för få stickprov nu. Samtidigt får vi reda på nyheten att de inte har tillräckliga resurser för att testa vårdpersonal, så jag är lite skeptisk till att de får tillräcklig volym. Dessutom tar de stickprov av personer som besöker en vårdpersonal, vilket man kanske borde utvidga till totalt godtyckliga personer givet alla asymtomatiska fall.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning!

Hej vi får in en hel del rapporter angående den här tråden.

• Posta inte bilder på andras diskussioner, skriv istället själv vad just du tycker!

• Försök hålla er utan politiska/etniska åsikter. Konspirationer som är faktalösa passar bättre på era egna social kanaler istället för här.

Slutligen den här kanalen är till för att ventilerar olika åsikter på ett ordnat sätt. Det betyder inte att all info som postats här är korrekt!
Vill man diskutera akademiskt finns det säkert andra forum för detta! Kom ihåg att kolla upp fakta med andra källor dvs. källkritik. Köp inte grisen i säcken.

Mvh

Tiamat/Moderator