rgbww ledstrip, vilka är bäst, starkast, mest hållbara osv?

Permalänk
Medlem

rgbww ledstrip, vilka är bäst, starkast, mest hållbara osv?

Hej

Jag tänkte göra en installation av en större ledstrip i taket och ha som huvudbelysning.
vi har en balk som är ca 7.80m lång och 10-15cm bred, på denna vill jag sätta 3-4 led längder med ledstrip och ha som belysning.
tanken är att montera dom i någon form av aluprofil, antingen en profil för varje eller en större som täcker hela balkens undersida.
nu är det dock en djungel när det kommer till ledstrip så jag hoppas någon här har koll på vilka som är bäst och ljusstarkast med bra färger, helst bör dom vara väl vara 12v/24v för längden?, Jag har två strömställen på balken, 30% in från varje sida, Dom får gärna vara adresserbara som tex neopixel. (om det finns i 24v)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du borde kolla närmre på Neopixel (eller ws2812 som styrkretsen heter). Visserligen drivs den på 5v men innan du skrotar den idén så borde du räkna på hur kraftig drivare som du behöver.
Du kan med fördel driva dina LED-lister med flera drivare (se till att de har gemensam GND). Kom ihåg att sätta en kondensator på 1000µF mellan + och - på varje drivare (så nära LED-listen som möjligt).

Lite grunddata att basera dina kalkyler på:
Neopixel finns i lite olika varianter:
*30 LEDs/meter
*60 LEDs/meter
*144 LEDs/meter

30 leds förbrukar max 9,5 Watt (~2A på 5v) (källa: https://www.adafruit.com/product/1460?length=1)

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag tycker att du borde kolla närmre på Neopixel (eller ws2812 som styrkretsen heter). Visserligen drivs den på 5v men innan du skrotar den idén så borde du räkna på hur kraftig drivare som du behöver.
Du kan med fördel driva dina LED-lister med flera drivare (se till att de har gemensam GND). Kom ihåg att sätta en kondensator på 1000µF mellan + och - på varje drivare (så nära LED-listen som möjligt).

Lite grunddata att basera dina kalkyler på:
Neopixel finns i lite olika varianter:
*30 LEDs/meter
*60 LEDs/meter
*144 LEDs/meter

30 leds förbrukar max 9,5 Watt (~2A på 5v) (källa: https://www.adafruit.com/product/1460?length=1)

tack för svar, en tanke skulle vara att dra så uttaget blir i mitten av balken och sedan ha 3 lister åt varje håll. har du någon tanke på hur många lumen som ges av respektive 30,60,144 typen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

tack för svar, en tanke skulle vara att dra så uttaget blir i mitten av balken och sedan ha 3 lister åt varje håll. har du någon tanke på hur många lumen som ges av respektive 30,60,144 typen?

de anger ingen "lumen" på slingan officiellt endast mcd per färg iom att de inte i förstahand är konstruerade för att agera huvudbelysning utan mer som stämningsbelysning.

Red 390-420 mcd
Green 660-720 mcd
Blue 180-200 mcd

men enligt div forum ca 1.5 lumen grovräknat per pixel lite varierande beroende på färg dock inget bekräftat.

sen värt att tänka på att ljusbilden från dioder är relativt riktad så du kommer inte få nån vidare ljusspridning i rummet utan mer som en rand på golvet rakt under listen och resten av rummet vara relativt mörk såvida du inte monterar någon form av lins för att öka ljusvidden på dem.

som du ser från denna bilden nedan i reflexen där du typ ser ljusbilden reflekteras på bilden,
dioderna verkar inte ha mer än max 10° spridning eller något åt hållet så på ett 2.5m (ca normal takhöjd) högt tak ger det kanske 0.5-1m brett ljus på golvet rakt under slingan.

så jag är tveksam om detta är ett lämpligt som huvudbelysning öht i vardagsrum rekommenderas ju ca 1500-3000 lumen,
kök, badrum, och sovrum 2000-4000lumen och då med vidspridande belysning inte som i detta falla ljuskälla med väldigt tight ljusbild

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har testat ett gäng olika RGB(WW)(CW)-slingor och har ännu inte lyckats hitta någon som lyser lika starkt som Philips Hue-varianten. En anledning är att denna på ett ganska smart sätt använder RGB-lysdioderna i kombination med WW/CW-lysdioderna utan att sabba färgtemperaturen. Detta är tyvärr den enda fördelen med Philips-slingan. I övrigt är den onödigt dyr och kan inte kapas till vilken längd som helst.

Jag använder en Hue-slinga som bänkbelysning i köket och till det fungerar den utmärkt, men för att lysa upp ett rum skulle man behöva täcka hela taket, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

tack för svaren, hmm jag läste på lite i går, det kommer blir väldigt svårt att få det bra och lätt att styra/driva om jag vill ha rgb som huvudbelysning då det kommer kräva jäkligt många meter med väldigt högt watt tal om det ska vara rgb så jag kan närmast glömma rgb som huvudbelysning på det sätt jag ville ha det. det finns dock så jag kan göra så jag får två färger av vitt som kan ge väldigt hög lumen per/m med 120 graders vinkel, vilket bör fungera bra med vinkeln på taket och höjden det sitter på.
Tanken blir då att köra 3-4 strippar av 2800-3000kelvin i mitten och 2-3 rader på varje sida av detta med 4000 kelvin, kör jag på detta sätt kan jag använda två dimbara led driver och kan då integrerar det med z-wave, som en dimbar lampa, visst man tappar roliga effekter med färger men det kan nog bli rätt tufft att lysa upp med balken på det sättet. Eller det kanske är bättre att köra varannan led strip med olika kelvin? tänker om man tänder båda färgerna samtidigt borde det blanda upp sig bättre?
För färger blir det sedan att lägger någon meter med aeotec rgb strip i två stora halvmåne fönster som får lysa underifrån. (sitter ett stort fönster på varje sida högt upp) dom behöver inte lysa så starkt, viktigare är att dom integrerar med z-wave för enkel styrning.

dom enkelfärgade led stip jag såg fanns i sverige, men dom var minst sagt svindyra jämfört med andra, är det någon som har koll på Kina versionerna av dimbara enkelfärgade med bra vinkel,lomen och cdi?

//

Visa signatur