Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En ventilator för ett sjukhus kostar i USA runt $25.000-$50.000. New York (delstaten), befolkning 20 miljoner, behöver 30.000.

Hur många skall Sverige då ha i lager? Eftersom det är för en mass-epedemi så kommer alla i stort sett behöva mängder samtidigt, alltså gäller det att ha dem redan innan alla andra behöver dem.

15.000? Säg att de kostar 250.000kr/st. Nästan 4 miljarder. Hur länge håller dessa? Kan man fortfarande använda dessa när de är 15 år gamla? 20? 30? De måste förvaras och underhållas (syrgas och elfel...), vad kommer detta att kosta?

Alla vet att det kostar mindre att vara långsiktig, men kortsiktiga beslut att spara småpengar har ju monterat ned alla beredskapslager.
Om vi behöver 15.000st så köper man 1500st varje år, och ersätter de äldsta. Det skulle då kosta 400miljoner per år att ha ett förråd av 15.000st.

Nu googlade jag första bästa artikel https://etidning.blt.se/483/BLT/277085/2020-02-03/11793623/St...
Men visst hade jag hellre gett svensk industri stöd i form av tillverkning av 1500st ventilatorer per år, som hade kunnat gagnat samhället, istället för innovationshubbar, tankesmedjor, och annat flum som genererar noll i tillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast det har varit relativt stabilt fram tills idag och innan vi fick beskedet från Region Stockholm nu ikväll. Om du har följt med vad FHM har sagt så har de varnat för att detta kunde komma vilken dag som helst, och de trodde det skulle ha kommit i helgen.

Något måste ju ändå vara helt fel med FHM och hur de får sin information om det där stämmer.
FHM måste ju få data ifrån sjukhus direkt när saker händer, och dessa 18 personer kan ju inte rimligen ha dött efter Anders Tegnells uttalande, utan det måste ju rimligen vara 18 döda sedan man rapporterade siffror dagen innan.

Så jag är ganska säker på att Anders Tegnell visste om dessa dödsfall när han sade att läget är stabilt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Jodå, de borde stänga kollektivtrafiken i min mening.

Skulle ha varit det bästa men i Stockholm kan inte folk ta sig till jobbet på annat sätt. Det bästa just nu är nog att stänga ner hela Stockholm och endast ha igång dagis och skolor för vårdpersonal och andra viktiga funktioner.
Stockholm blir snart som New York fast i mindre skala.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

...
Alla vet att det kostar mindre att vara långsiktig, men kortsiktiga beslut att spara småpengar har ju monterat ned alla beredskapslager.
...

Har du skrivit något om bristen på ventilatorer innan Corona-utbrottet?
Vilken världskatastrof skall vi förbereda oss på härnäst, och inom vilket område? Om vi skall tänka långsiktigt, samt vilken budget skall anslås?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle ha varit det bästa men i Stockholm kan inte folk ta sig till jobbet på annat sätt. Det bästa just nu är nog att stänga ner hela Stockholm och endast ha igång dagis och skolor för vårdpersonal och andra viktiga funktioner.
Stockholm blir snart som New York fast i mindre skala.

Nja, innerstadsbussar kan dock stängas, folk kan gå och cykla. Värre än så är det inte. 1:an, 2:an, 3:an och 4:an kan vi leva utan, om man är i arbetsför ålder.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Nja, innerstadsbussar kan dock stängas, folk kan gå och cykla. Värre än så är det inte. 1:an, 2:an, 3:an och 4:an kan vi leva utan, om man är i arbetsför ålder.

Nu har jag ingen koll på hur bussar och vilka bussar som går vart i Stockholm men kan absolut hålla med dig. Stockholm är inte större än att en stärkande promenad tar en till jobbet. Nu pratar jag centralt, att man bor centralt och jobbar centralt så inte alla Stockholmare blir sura att deras stad visst är jättestor😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Notera att det är lika många på en dag som de två tidigare veckorna sammanlagt. Inte helt lätt att säga vad det betyder, men finns anledning att tro att dödsfallen nu kommer öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Något måste ju ändå vara helt fel med FHM och hur de får sin information om det där stämmer.
FHM måste ju få data ifrån sjukhus direkt när saker händer, och dessa 18 personer kan ju inte rimligen ha dött efter Anders Tegnells uttalande, utan det måste ju rimligen vara 18 döda sedan man rapporterade siffror dagen innan.

Så jag är ganska säker på att Anders Tegnell visste om dessa dödsfall när han sade att läget är stabilt.

FHMs presskonferens var 4 timmar före Region Stockholms PK och hur mycket Anders Tegnell visste vid den tidpunkten är svårt att veta. Det är möjligt att de hade fått några indikationer på att något var på gång, men samtidigt är det svårt för dem att säga något då de troligen inte hade någon data tillgänglig. Dvs, på presskonferensen är det svårt att säga något annat än den data man har. Eller så hade det helt enkelt inte nått Anders Tegnell överhuvudtaget. Tänk på att sjukvårdspersonalen är väldigt upptagen nu, så att det skulle vara en fördröjning mellan sjukhusen/regioner/FMH är inte heller omöjligt. Oavsett så tycker inte jag detta spelar någon roll. FMH hade inte datan vid presskonferensen och berättade därmed inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

FHMs presskonferens var 4 timmar före Region Stockholms PK och hur mycket Anders Tegnell visste vid den tidpunkten är svårt att veta. Det är möjligt att de hade fått några indikationer på att något var på gång, men samtidigt är det svårt för dem att säga något då de troligen inte hade någon data tillgänglig. Dvs, på presskonferensen är det svårt att säga något annat än den data man har. Eller så hade det helt enkelt inte nått Anders Tegnell överhuvudtaget. Tänk på att sjukvårdspersonalen är väldigt upptagen nu, så att det skulle vara en fördröjning mellan sjukhusen/regioner/FMH är inte heller omöjligt. Oavsett så tycker inte jag detta spelar någon roll. FMH hade inte datan vid presskonferensen och berättade därmed inte om det.

Finner det väldigt osannolikt att de ansvariga för smittskydd inte är informerade.
De får nog kolla hur deras organisation fungerar om så är fallet.
Men om jag har fel i detta, så tycker jag inte att Tegnell ska uttala sig om situationen förrens han har siffrorna.

Blir ju väldigt svårt att bli trovärdig att säga att läget är stabilt för att 4 timmar senare visa sig att 18 personer har dött.
Då kan han gott invänta all data innan han uttalar sig tycker jag personligen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där tycker jag är en sanning med modifikation; folk skulle få veta att dom är sjuka, inte att dom har varit sjuka. Om vi ignorerar hantering av flaska positiva eller negativa resultat så;

  • Om testet ger utslag så är du sjuk och ska sitta i karantän tills att du är friskförklarad.

  • Om testet inte ger utslag så är du frisk, men du kanske blir sjuk imorgon, eller så kanske du smittas imorgon, eller så kanske du är immun.

På vilket sätt ger detta oss någon samhällsnytta när testresurserna är begränsade? Jag kan mest bara se att det ger falsk säkerhet; "Whoho - jag är inte smittad.", sen så åker man och besöker mormor samtidigt som man insjuknar.

Kan väl hålla med om att det är en begränsad nytta i att veta vem som är sjuk just nu, antikroppstest hade ju som sagt varit bättre på alla sätt.

Jag kan dock se vissa fördelar både på individnivå och samhällsnivå. Som individ kan jag få veta att jag har det och känner jag mig inte sjuk så vet jag att jag kan pusta ut inom en snar framtid.

På samhällsnivå så får man en bild av hur sjukdomsläget ser ut just nu. Är gruppen slumpmässig och tillräckligt stor bör den spegla samhället i stort och man kan estimera hur många som är sjuka. Skulle det visa sig vara en större andel så kan man ju konstatera att sjukdomen kanske inte är så allvarlig som man tror idag.

Återigen, antikroppstest hade såklart varit mycket mer givande i båda fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finner det väldigt osannolikt att de ansvariga för smittskydd inte är informerade.
De får nog kolla hur deras organisation fungerar om så är fallet.
Men om jag har fel i detta, så tycker jag inte att Tegnell ska uttala sig om situationen förrens han har siffrorna.

Blir ju väldigt svårt att bli trovärdig att säga att läget är stabilt för att 4 timmar senare visa sig att 18 personer har dött.
Då kan han gott invänta all data innan han uttalar sig tycker jag personligen.

Jag ser ärligt talat inte problemet. FHM rapporterade om det man visste och hade data för. Några timmar senare kom det ny data och en ny presskonferens. Vi blev informerade. Anders Tegnell ska inte uttala sig innan de har data? Situationen förändras hela tiden och därmed den data som finns tillgänglig. Ska de hela tiden skjuta upp sina presskonferenser då? Jag tycker det är bättre att de har presskonferenser kontinuerligt varje dag och kommer det ny viktig information så får man ha extra presskonferenser, precis som man har haft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag skulle ha åkt på semester den 1/3, långledigt i Thailand, men ställde in pga Covid-19. Redan innan det kom utbrottet i Italien. Jag tycker nog att allvaret framgick redan då.

Sen att någon firma körde After-Ski med 499 personer; det är ju så jävla urbota korkat att det är svårt att finna ord för det. Total avsaknad av tankearbete från både arrangör och gäster. Dessvärre ett argument för hårdare restriktioner...

Du verkar tänkt ett steg längre, vilket jag tror dom flesta gör. Men så blir det en liten klick som kan orsaka så mycket skada som att dra iväg till Åre och sen gå på after-ski.

Om spridningen får fäste där så är det långt till sjukvården för dom som är i behov. Jag tror det kommer bli hårdare restriktioner framöver. Det är de enda som hjälpt i andra länder verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har jag ingen koll på hur bussar och vilka bussar som går vart i Stockholm men kan absolut hålla med dig. Stockholm är inte större än att en stärkande promenad tar en till jobbet. Nu pratar jag centralt, att man bor centralt och jobbar centralt så inte alla Stockholmare blir sura att deras stad visst är jättestor😀

Stockholmare här, jag kan intyga att allt inom innerstaden är på rimligt promenadavstånd!

Permalänk

@Ischy:
Som föredetta Stockholmare (80-90talet) kan jag hålla med om det, fast utan cyckel suger det ju om man som jag, då bodde på kocksgatan vid medborgarplatsen på söder, o jobbade längst ner på Sveavägen i Wennergrens center tog närmare 1 timme att gå...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag skulle ha åkt på semester den 1/3, långledigt i Thailand, men ställde in pga Covid-19. Redan innan det kom utbrottet i Italien. Jag tycker nog att allvaret framgick redan då.

Sen att någon firma körde After-Ski med 499 personer; det är ju så jävla urbota korkat att det är svårt att finna ord för det. Total avsaknad av tankearbete från både arrangör och gäster. Dessvärre ett argument för hårdare restriktioner...

Bra tänkt att inte åka till Thailand. Allting är ganska stängt här.
Hade en liten rundresa bokad som inte blev av pga att allt som jag skulle göra blev inställt.
Sitter bara inomhus nu och väntar på att få åka hem på söndag.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag ser ärligt talat inte problemet. FHM rapporterade om det man visste och hade data för. Några timmar senare kom det ny data och en ny presskonferens. Vi blev informerade. Anders Tegnell ska inte uttala sig innan de har data? Situationen förändras hela tiden och därmed den data som finns tillgänglig. Ska de hela tiden skjuta upp sina presskonferenser då? Jag tycker det är bättre att de har presskonferenser kontinuerligt varje dag och kommer det ny viktig information så får man ha extra presskonferenser, precis som man har haft.

Du och jag ser inte likadant på detta vilket är tydligt.

Det borde betyda att Anders Tegnell och FHM vet lika mycket som mig om vad som händer på sjukhusen i Sverige just nu, vilket jag som sagt finner orimligt i hans position.
Han borde ha direktkanaler till de olika sjukhusen i Sverige för att få en lägesrapport flera gånger per dygn.

Även om sjukhusen givetvis har mycket att göra, så borde man ha kunnat rapportera in i alla fall några dödsfall, och denna information borde man ha fått på FHM i direkt anknytning då.
(Så borde det fungera tycker jag)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

SARS, MERS och COVID-19 är exempel på allvarligare sjukdomar till följd av coronavirus.

När kom det första coronaviruset egentligen? Jag har ett minne av att jag hade en svår influensa 1977.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Du och jag ser inte likadant på detta vilket är tydligt.

Det borde betyda att Anders Tegnell och FHM vet lika mycket som mig om vad som händer på sjukhusen i Sverige just nu, vilket jag som sagt finner orimligt i hans position.
Han borde ha direktkanaler till de olika sjukhusen i Sverige för att få en lägesrapport flera gånger per dygn.

Även om sjukhusen givetvis har mycket att göra, så borde man ha kunnat rapportera in i alla fall några dödsfall, och denna information borde man ha fått på FHM i direkt anknytning då.
(Så borde det fungera tycker jag)

Ja, jag ser inte det som ett problem att jag får reda på dödsfallen kl 18 istället för kl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Du och jag ser inte likadant på detta vilket är tydligt.

Det borde betyda att Anders Tegnell och FHM vet lika mycket som mig om vad som händer på sjukhusen i Sverige just nu, vilket jag som sagt finner orimligt i hans position.
Han borde ha direktkanaler till de olika sjukhusen i Sverige för att få en lägesrapport flera gånger per dygn.

Även om sjukhusen givetvis har mycket att göra, så borde man ha kunnat rapportera in i alla fall några dödsfall, och denna information borde man ha fått på FHM i direkt anknytning då.
(Så borde det fungera tycker jag)

Problemet med det är ju att FHM och han inte bara sitter och kollar data hela dagarna, de har extremt mycket att göra och koordinera mm.
Om något visar ju det att du vet lika mycket om läget som han, att du aktivt och löpande får senaste tillgängliga informationen och de sitter inte och håller på saker.

Sammanställning av data tar tid, de görs inte löpande för att det ska inte bli fel samt ge en översikt.

Informationen kommer nog till FHM direkt men återigen så som du själv påpekar, det är mycket nu och massa beslut måste tas. Massa planering måste ske, prognoser och analyser av både spridning, kostnad, hantering etc.

Att de inte går ut med info direkt sekunden det sker minskar även misstag, felreaktioner och andra problem. En myndighet ska inte agera drastiskt, det ska vara systematiskt och efter regler som ofta finns där av en anledning. Sensationsjournalistik har vi nog av från pressen i detta läget.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

När kom det första coronaviruset egentligen? Jag har ett minne av att jag hade en svår influensa 1977.

Första fallen av coronavirus i människor upptäcktes i slutet av 60-talet. (Källa)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ischy:

Stockholmare här, jag kan intyga att allt inom innerstaden är på rimligt promenadavstånd!

Jo, men ser man på trafiken i centrala Stockholm så tycks inte alla vara inne på samma ide. Jag åker då och då inne i centrala delarna och hatar det kan tilläggas. Åker hellre 100 mil upp till Luleå och njuter av lugn trafik och trevligt folk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finner det väldigt osannolikt att de ansvariga för smittskydd inte är informerade.
De får nog kolla hur deras organisation fungerar om så är fallet.
Men om jag har fel i detta, så tycker jag inte att Tegnell ska uttala sig om situationen förrens han har siffrorna.

Blir ju väldigt svårt att bli trovärdig att säga att läget är stabilt för att 4 timmar senare visa sig att 18 personer har dött.
Då kan han gott invänta all data innan han uttalar sig tycker jag personligen.

Nu kommer du ett med ogrundat påstående. Att tro att det inte finns en fördröjning är naivt. Rapporteringen torde inte vara det som är mest prioriterat.

Om vi ska invänta all data innan någon ger en lägesrapport så får vi ju vänta tills epidemin är över. Han uttalade sig om hur läget såg ut just där och då, med de siffror som fanns att tillgå just då. Sen förändras läget och då gäller nåt annat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Första fallen av coronavirus i människor upptäcktes i slutet av 60-talet. (Källa)

Tack för länken. Så i teorin kan man ha haft en corona infektion tidigare också.

Permalänk
Lego Master

@alfs:
Det är väl troligt att den här typen av virus spritts mellan upphovsdjuren och människor så länge vi haft med dem att göra i någon större utsträckning, men utbrotten har varit lokala i brist på globalisering. Och undgått identifiering i brist på förståelse och metoder för att detektera virus.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har jag ingen koll på hur bussar och vilka bussar som går vart i Stockholm men kan absolut hålla med dig. Stockholm är inte större än att en stärkande promenad tar en till jobbet. Nu pratar jag centralt, att man bor centralt och jobbar centralt så inte alla Stockholmare blir sura att deras stad visst är jättestor😀

Det kan vara lite segt att ta sig från Stora Essingen till Frihamnen, drygt 2 timmar skulle det ta att promenera.

Ponera jag börjar klockan 06:00 och vill vara en kvart tidig för att hinna hämta kaffe och förbereda lite. ~90 minuter vaken tid hemma innan jag går till jobbet, för duscha, frukost, läsa tidningen (som kanske inte ens kommit ), så upp kl. 02:15 ungefär, och börja traska kl 03:45

De som reser från Fridhemsplan till Sankt Eriksplan är däremot lata. (om de inte har någon form att funktionshinder eller liknande förstås)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Detta var intressant, speciellt när han kom till att diskutera om nedstängt land mot att låta det rulla på som vanligt. Dom beslut som måste fattas inom vården är verkligen inte lätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Det kan vara lite segt att ta sig från Stora Essingen till Frihamnen, drygt 2 timmar skulle det ta att promenera.

Ponera jag börjar klockan 06:00 och vill vara en kvart tidig för att hinna hämta kaffe och förbereda lite. ~90 minuter vaken tid hemma innan jag går till jobbet, för duscha, frukost, läsa tidningen (som kanske inte ens kommit ), så upp kl. 02:15 ungefär, och börja traska kl 03:45

De som reser från Fridhemsplan till Sankt Eriksplan är däremot lata. (om de inte har någon form att funktionshinder eller liknande förstås)

Låter som en bra start på morgonen och ännu bättre på eftermiddagen. Kräver ingen extra motion efter det så jag tycker nog bara att du är lite pjåskig. När jag var liten så gick man minst tre mil till skolan varje dag, enkel resa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

När kom det första coronaviruset egentligen? Jag har ett minne av att jag hade en svår influensa 1977.

Troligtvis samma influensa som jag hade men tror jag fick den tidigt 1978. Det gjorde ont när jag andades, speciellt kall utomhusluft riktigt brände i luftrören. Doktorn sa att jag hade fått influensa och luftrörskatarr. När jag googlar verkar det ha gått "Russian Flu" som var en variant på H1N1 typ A, alltså liknande virus som spanska sjukan. Drabbade mest barn på den tiden då äldre generationer redan var immuna. Tydligen ansågs den som mild typ men det är den värsta influensan jag haft. Antagligen få döda då de äldre var immuna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_pandemic#Russian_flu_...
https://bridgetbone.wixsite.com/influenza/russian-flu-of-1977...

Permalänk
Avstängd

5-årigt erfarna unga läkaren berättar om hur det börjar komma in fler patienter som dör i COVID-19 på ICU:

Han anmärker att det ännu mer upprörande över detta är att detta bara är början och varje patient som kommer in bekräftad med COVID-19 kan ha smittat mellan 2-5 ytterligare personer. Extrapolera från detta och det kommer alltså att bli 2-5 ggr värre de kommande veckorna. Titta på videon och lägg märke till hans förändring i tonläget snabbt.

Angående tillfällig nedstängning i Storbritannien så ser jag en potentiell negativ bieffekt av det: anta att många människor har fått för sig att efter de par veckorna de levt "instängt" så har sedan allt blivit normalt igen? Folk fortsätter alltså att leva som vanligt igen efter de få veckorna isolering.

Vips så ser vi bara en förskjutning av den höga vårdkurvan istället för att faktiskt platta till den. En mer begränsad livsstil vi pratar om bör istället sträcka sig flera månader framöver.

Detta är vår tids Spanska sjuka (1918, 2020 idag, vi är här så världen klarade Spanska sjukan och världen kommer att klara COVID-19 - frågan är med hur många dödsoffer under bältet...) och den kommer inte att tas i kontroll med bara ett par få veckors isolering. Människors kommer att behöva leva drastiskt förändrade liv de kommande månaderna.

En väldigt lång "Jag hörde från"-kedja nu. Jag hörde från en polare som hörde från sin farsa som hörde från en läkare nere i Stockholm att de krisplanerar inför maj då det beräknas toppa av antal fall, och därmed akut sjuka med. Möjligen planerar de även för den kommande pollensäsongen med inkomna fall där med som kommer att tävla om intensivvårdsplatser.

Fortsätter människor att leva som om detta INTE är vår tids Spanska sjuka så kommer obeskrivligt obekväma situationer uppstå på akutvården där liv måste väljas: den med svår pollenallergi/hjärtattack/annat akut eller den med svår lunginflammation. All respekt upphöjt till det oändliga för all vårdpersonal som kommer att utsätta sig för detta dödliga virus samt behöva genomgå så många kommande avlidna...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som en bra start på morgonen och ännu bättre på eftermiddagen. Kräver ingen extra motion efter det så jag tycker nog bara att du är lite pjåskig. När jag var liten så gick man minst tre mil till skolan varje dag, enkel resa

Då måste du gått i skola utanför din kommun eller väääääldigt länge sedan för senaste 30-40 åren har det funnits regelverk för skolskjuts och transport för elever till och från skolan och där 3mil klassats in under behov av transport. På den tiden var det även närhetsbestämmelser på vart du gick normalt.
Stockholm exempelvis har 2km inom samma kommun sedan får du SL kort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood