Permalänk

Uppgradera eller köpa nytt?

Hej! Jag har funderat på att köpa en helt ny dator för spel, just nu främst för call of duty modern warfare men tänker allmänt för nya spel.

Jag har kikat på sweclockers vinterdator 2019. Dock skulle jag vilja få ner priset lite och funderar därför på en eventuell uppgradering istället för att köpa allt nytt och tar därför gärna emot synpunkter och tips.

Hoppas jag får med all relevant information då jag inte har så bra koll längre men det jag har nu är:
Processor: intel core i5 6500 3.2 ghz 6mb
Grafikkort: AMD radeon r9 380 4gb
Moderkort: msi b150 night elf
Ram: 4x8gb ddr4 2400mhz 16-16-16-39
Nätagg: coolermaster 500w
Chassi: lite osäker men fractal som ska ha plats för det mesta.
Hårddisk: samsung 850 evo 250gb (även en större ej ssd)

Jag skulle vilja hamna i en prisklass mellan 6000-8000 och funderar på att eventuellt bara köpa gfx, processor moderkort och eventuellt kylning från sweclockers vinterdator vilket skulle landa på 8045kr
Asus radeon rx 5700 dual evo
Amd ryzen 5 3600
Asus rog strix b450-f gaming
Cooler master hyper 212 rgb

Eftersom min kunskap är lite begränsad undrar jag dels om det är en dålig lösning utifrån den övriga gamla utrustningen men också om det finns några andra förslag på delar/lösningar.

Tack på förhand
Björn Löfgren

Permalänk
Medlem

Hej
Du kanske kan börja med stock-kylaren och istället lägga pengar på nytt RAM med högre klockhastighet då Ryzen verkligen gagnas av detta! Ett tips som kommer märkas av i prestandan.

Gällande grafikkortet skulle jag byta ut det till Sweclockers testade Sapphire RX 5700 PULSE, istället för ASUS. Jag har för mig att deras kylarlösning för just AMDs nyare serie verkligen är suboptimal. Det kanske någon här kan styrka.

häls Oskar

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Skulle TS hitta en begagnad 7700 kan han köra med snabbare RAM, problemet är att de processorerna är rätt övervärderade vad jag kan se, för de pengarn kan han lika gärna byta ut mot Ryzen-paket?

Permalänk

Tack för tipsen!

Permalänk

Asus b450-korten har sämre VRM än t.ex. MSI B450 Gaming plus max. MSI-kortet är 100 kr billigare och fungerar garanterat med ryzen 3600 utan att behöva uppdatera BIOS.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164489

Du skulle annars kunna köpa ett Asus B450-plus för 1129 kr istället för gaming-kortet, vad jag kommer ihåg går du inte miste om speciellt mycket genom den nedgraderingen, men kolla in specarna. https://www.webhallen.com/se/product/288864-ASUS-Prime-B450-P...

Det du behöver kolla om du köper Asus-kort är att det ska stå Ryzen 3000 ready eller liknande på kartongen, annars måste du ha en äldre ryzen för att uppdatera Bios. På MSI-korten som heter något med MAX är BIOS redan uppdaterat vilket även syns i namnet, och inte bara på kartongen.

Du kan ju testa att överklocka dina minnen om du orkar så märker du om du behöver köpa nya eller inte. Kan de t.ex. klockas till 3000 mhz känns det inte så värt att byta. Iofs är det nog bäst att testa det med det nya moderkortet och processorn.

Permalänk
Avstängd

Köp ett begagnat 1080 så kommer du en bra bit på väg. Att höja hastigheten på minnen kommer inte göra lika mycke skillnad.
Du landar på runt 3000kr och kan spara resten till en större uppgradering.

Jag kör på datorn i sign och har inga problem att köra RDR2 på höga inställningar om det nu är den typen av spel du vill köra. Min har lite snabbare processor och lite snabbare minnen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Snedspark:

Asus b450-korten har sämre VRM än t.ex. MSI B450 Gaming plus max. MSI-kortet är 100 kr billigare och fungerar garanterat med ryzen 3600 utan att behöva uppdatera BIOS.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164489

Du skulle annars kunna köpa ett Asus B450-plus för 1129 kr istället för gaming-kortet, vad jag kommer ihåg går du inte miste om speciellt mycket genom den nedgraderingen, men kolla in specarna. https://www.webhallen.com/se/product/288864-ASUS-Prime-B450-P...

Det du behöver kolla om du köper Asus-kort är att det ska stå Ryzen 3000 ready eller liknande på kartongen, annars måste du ha en äldre ryzen för att uppdatera Bios. På MSI-korten som heter något med MAX är BIOS redan uppdaterat vilket även syns i namnet, och inte bara på kartongen.

Du kan ju testa att överklocka dina minnen om du orkar så märker du om du behöver köpa nya eller inte. Kan de t.ex. klockas till 3000 mhz känns det inte så värt att byta. Iofs är det nog bäst att testa det med det nya moderkortet och processorn.

Köpte:
msi b450 gaming plus max
Amd ryzen 5 3600
Sapphire radeon rx 5700 pulse
16gb hyperx fury 3600mhz ram.

Läste på moderkortet som standard stödjer 2667mhz upp till 3466mhz överklockat. Jag har inte överklockat tidigare men behövs det någon extra kylning för att få ut någorlunda prestanda från ramminnerna med det moderkortet?

Mvh
Björn Löfgren

Permalänk
Skrivet av bjolfgren:

Köpte:
msi b450 gaming plus max
Amd ryzen 5 3600
Sapphire radeon rx 5700 pulse
16gb hyperx fury 3600mhz ram.

Läste på moderkortet som standard stödjer 2667mhz upp till 3466mhz överklockat. Jag har inte överklockat tidigare men behövs det någon extra kylning för att få ut någorlunda prestanda från ramminnerna med det moderkortet?

Mvh
Björn Löfgren

Hej!

Det borde inte behövas extra kylning, du borde bara kunna sätta minnena på 3466 direkt i stort sett. Det du kan göra för att undvika problem vid windowsinstallation osv är att inte sätta de till 3466 det första du gör, låt de ligga kvar på den automatiskt tilldelade frekvensen tills du har fixat windows Du kanske sedan kan skrämma upp minnena i 3600 mhz även fast det inte står att det stöds. Om det inte går får du väl nöja dig med 3466 vilket egentligen ska vara mer än tillräckligt.

Edit: Kom ihåg att följa moderkortets instruktioner när du bygger ihop datorn. Minnena ska t.ex. troligtvis sättas i de färgmatchande platserna för att de ska köras i dual-channel (vilket du vill att de ska göra).

Permalänk
Skrivet av Snedspark:

Hej!

Det borde inte behövas extra kylning, du borde bara kunna sätta minnena på 3466 direkt i stort sett. Det du kan göra för att undvika problem vid windowsinstallation osv är att inte sätta de till 3466 det första du gör, låt de ligga kvar på den automatiskt tilldelade frekvensen tills du har fixat windows Du kanske sedan kan skrämma upp minnena i 3600 mhz även fast det inte står att det stöds. Om det inte går får du väl nöja dig med 3466 vilket egentligen ska vara mer än tillräckligt.

Edit: Kom ihåg att följa moderkortets instruktioner när du bygger ihop datorn. Minnena ska t.ex. troligtvis sättas i de färgmatchande platserna för att de ska köras i dual-channel (vilket du vill att de ska göra).

Jättebra, tack för hjälpen!