Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny telefon <5000kr

Hej!

Söker lite hjälp i mobildjungeln!
Är inne på min 5e telefon på ca 4 år nu.
Anser mig vara en försiktig användare, med relativt låga krav men telefonerna håller inte! Ingen av dem har haft spruckna skärmar eller liknande men gett upp på andra sätt.
De två senaste har slutat ta laddning utan anledning. Den sista(Samsung a40) höll ca 6mån.

Letar då efter en telefon med följande egenskaper:
*Bra kvalitet!
*Prestanda i klass med Galaxy a40 eller bättre. Används till surfande, youtube och andra lättare appar. Aldrig spel osv.
*OK kamera, den i a40 dög gott.
*Android
*Ingen Samsung, Asus eller kinesisk tillverkare men är öppen för udda fåglar.
*Har bra erfarenheter av LG och Motorola
*Pris max 5000 men 2000 är helt ok om den möter mina behov.
*Fingeravtrycksläsare

Tacksam för alla tips:)

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

Oneplus 6 har jag och den är grym.
Bra kamera, batteri, kvalité, snabb laddning, fingeravtryck m.m

Kostar nog under 5k idag

Annars kolla efter Oneplus 7

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Tack, ska kolla upp den!
Edit: såg att det är en kinesisk tillverkare.
Tar gärna emot fler förslag🙂

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Viking

Synd att det måste vara Android. Svårt att hitta någon Android med bra kvalité. Så om du ändå skulle få för dig att testa något med hög kvalité så släpper Apple snart nya iPhone SE:
https://www.sweclockers.com/nyhet/29404-apple-avslojar-lange-...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Nokia är ju bra kvalitet, då får rappa uppgraderingar två år från lansering med Android One + ett tredje år med säkerhetsuppdateringar engång i kvartalet. Sen är väl batteriet i princip slut och det är dags fö uppgradering ändå.

Nokia 8.2 5G släpps i sommar?

Annars ligger Nokia 7.2 ligger på 2500kr just nu, men den är ju redan "gammal" och har tappat ett halvår ur sin förutbestämda livstid.

Lite gammal video, men metalskivan bakom skärmen gör ju nytta : https://www.youtube.com/watch?v=nYasmMSY3wA

Permalänk

@Fivecolors: Du kan få en Oneplus 6T på eglobalcenter för runt 3500kr. Jag har haft min sedan release och den är fortfarande riktigt snabb. Laddar 0-80% på 30-40min. Från början höll battriet i 50-60 timmar utan att ladda. Numera håller den 35-45. OxygenOS är också riktigt bra!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Släng ett öga på denna, har hjälpt mig en del när jag sökt nya telefoner:
https://surfa.se/svenska-smartphoneguiden/

Permalänk
Medlem

Stort test: 8 smarta mobiler – under 4 000 kronor
Samsung Galaxy A51, full poäng
https://m3.idg.se/2.1022/1.696015/billiga-mobiler-mellanklass...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5248850

Permalänk
Medlem

Sen är ju 9H-klassat skyddsglas att rekommendera, den fungerar precis precis som en cykelhjälm. Den tar första smällen, spricker den byt ut. Just glas påverkar inte touch känslan alltför mycket jämfört med de gamla plastskydden som var hemska.

Har du småbarn eller berusade människor som vinglar sätt ett billigt PVC skal runtom, så klarar den fall från vardagsrumsbord.

Permalänk

Nokia, iPhone och Oneplus har en gemensam nämnare. Att de tillverkas i Kina. Leta på du om du inte vill ha en mobil från en kinesisk tillverkare som inte är Samsung.

När jag tänker efter, Sony eller LG.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Nokia är ju bra kvalitet, då får rappa uppgraderingar två år från lansering med Android One + ett tredje år med säkerhetsuppdateringar engång i kvartalet. Sen är väl batteriet i princip slut och det är dags fö uppgradering ändå.

Nokia 8.2 5G släpps i sommar?

Annars ligger Nokia 7.2 ligger på 2500kr just nu, men den är ju redan "gammal" och har tappat ett halvår ur sin förutbestämda livstid.

Lite gammal video, men metalskivan bakom skärmen gör ju nytta : https://www.youtube.com/watch?v=nYasmMSY3wA

Ska kika på den, är ju inte ute efter det senaste egentligen🙂

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

Har en LG G8s som är grym, kostar precis på gränsen.
Trådlösladdning, 128gb, bra kamra, shysst storlek

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av professorsnö:

@Fivecolors: Du kan få en Oneplus 6T på eglobalcenter för runt 3500kr. Jag har haft min sedan release och den är fortfarande riktigt snabb. Laddar 0-80% på 30-40min. Från början höll battriet i 50-60 timmar utan att ladda. Numera håller den 35-45. OxygenOS är också riktigt bra!

De är säkert bra telefoner men jag är skeptisk till kinesernas övervakning mm och väljer bort p.g.a. det tyvärr.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Skrivet av Snedspark:

Nokia, iPhone och Oneplus har en gemensam nämnare. Att de tillverkas i Kina. Leta på du om du inte vill ha en mobil från en kinesisk tillverkare som inte är Samsung.

När jag tänker efter, Sony eller LG.

Tack för info👍

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Släng ett öga på denna, har hjälpt mig en del när jag sökt nya telefoner:
https://surfa.se/svenska-smartphoneguiden/

Tack!

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Skrivet av S1im:

Stort test: 8 smarta mobiler – under 4 000 kronor
Samsung Galaxy A51, full poäng
https://m3.idg.se/2.1022/1.696015/billiga-mobiler-mellanklass...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5248850

Blir tyvärr ingen samsung igen😕

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivecolors:

De är säkert bra telefoner men jag är skeptisk till kinesernas övervakning mm och väljer bort p.g.a. det tyvärr.

Övervakad blir du oavsett vilken tillverkare du väljer. På den sidan är Apple lite bättre, över om du inte kommer undan helt där heller.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Sen är ju 9H-klassat skyddsglas att rekommendera, den fungerar precis precis som en cykelhjälm. Den tar första smällen, spricker den byt ut. Just glas påverkar inte touch känslan alltför mycket jämfört med de gamla plastskydden som var hemska.

Har du småbarn eller berusade människor som vinglar sätt ett billigt PVC skal runtom, så klarar den fall från vardagsrumsbord.

Ok!
Visuellt är alla mina förbrukade telefoner i bra skick, men de dör av annat konstigt.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Skrivet av kundun:

Har en LG G8s som är grym, kostar precis på gränsen.
Trådlösladdning, 128gb, bra kamra, shysst storlek

Högintressant!

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk

@Fivecolors: medgrundaren är svensk. google övervakar dig oavsett vilket android du använder

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av kundun:

Har en LG G8s som är grym, kostar precis på gränsen.
Trådlösladdning, 128gb, bra kamra, shysst storlek

Svårt att få tag på dem😐

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivecolors:

Svårt att få tag på dem😐

Mmm köpte min på proshop, dom har en kvar. Hörde att Lg inte släpper denna i norden så man får kanske kolla i UK eller kanske nån tysk affär. Amazon kanske.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Köpte en Huawei P30, grym telefon utan böjd skärm och annat trams med bra kamera och den har alla googles tjänster samt 3.5mm jack som börjar bli en raritet och faktiskt grym batteritid har mer än 50% kvar efter en arbetsdag av spotify och mobilsurfande "övervakar" maskin.

Alla telefoner utom Samsung och LG monteras i kina och förövrigt är LG och Samsungs telefoner bestående av kinesiska delar så det blir väldigt svårt att hitta en renodlad ej kinesisk telefon... kanske en gammal nokia från finland från 90 talet?

Är du rädd för att bli övervakad får du sluta använda googles tjänster dom är mästare på att samla information om sina användare.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/huawei-p...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Blev själv tipsad om Pixel 3A/3A XL i en annan tråd och den verkar synnerligen intressant och kan nog motsvara dina krav.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte alls insatt i telefoner, speciellt intresserad av modeller, ARM-processorer eller kameror men efter att avverkat ett antal iPhone (främst pga. att jag är ganska vårdslös med användningen, tappar ofta telefonen etc.) så köpte jag två stycken Google Pixel 3a när jag var i Berlin förra sommaren för cirka 340 euro/st. Tycker att det är väldigt mycket mobiltelefon för pengarna och fungerar helt upp till mina förväntningar. Angående OS så tycker jag bättre om iOS om jag ska vara ärlig och det lirar ju fint med Macbooken men nu sammankör jag mest mobiltelefonen med PC och googlekontot istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fivecolors:

Tack, ska kolla upp den!
Edit: såg att det är en kinesisk tillverkare.
Tar gärna emot fler förslag🙂

Kinesisk tillverkare men en av grundarna är en klasskompis av mig som är svenskt ifall det hjälper?

Oneplus eller Google är de telefonerna som jag skulle rekommendera idag som inte blir seg med tiden som Apple eller Samsung.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Om din a40 dog efter ett halvår bör du ju utnyttja garantin, särskilt när du verkade nöjd med den

Permalänk

@Vituraz: Absolut det kommer jag göra, men vill ha en i reserv så jag slipper jaga till affärn varenda gång.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min Nokia 7.2. Nokia kommer med en ny modell nu, 8.3, 5.3 och 2.3 som jag tror är väldigt bra och prisvärda mellanpris-telefoner